Inlaatpoorten polijsten..

bcans

Die hard MF'er
13 nov 2002
805
0
antwerpen
Vandaag leuk mijn inlaatpoorten gaan polijsten van mijn V-max blok.
Alles mooi glad gemaakt, was echt wel heel ruw.
Wil ik aan de uitlaatkant ook gaan polijsten, blijken deze reeds mooi glad :?

Krijg ik plots een vermoeden dat de inlaten ruw gemaakt zijn door het fabriek...
Als ik dit opzoek krijg ik de volgende antwoorden:

-ze zijn ruw om zo een beter gasmengsel te krijgen, als je polijst komt het niet goed '(

-als je polijst komt er meer mengsel in je cylinder bij hoge toeren dus meer vermogen :?

ruwe%20inlaat.jpg


de ruwe inlaat

inlaat%20polijsten.jpg


het polijsten

inlaat%20gepolijst.jpg


het resultaat, een spiegeltje 8-)


mijn idee over heel het gedoe hierboven:
onderin minder koppel, bovenin meer vermogen?

wel even erbij zeggen dat ik volgende winter directe poort injectie ga plaatsen, kan het zijn dat je hiervoor geen wervelingen nodig hebt om je mengsel te mengen?
 
ik had de zak voor de zekerheid maar uit de stofzuiger gehaald :)

ik denk dat we te ver gaan zoeken, ik heb nu duidelijk het verschil gezien, en ga de rest van de poorten op de zelfde manier bewerken.

zolang mijn koppen niet klaar zijn kan mijn blok niet verder afgewerkt worden, en het mooie weer staat voor de deur...

dus snel afmaken die hap en binnenkort kom ik met dyna proof ;)

bedankt alvast voor alle hulp, en tot binnenkort
 
(Afbeelding)

Voor deze kop lijkt glad of ruw weinig uit te maken. Glad geeft zelfs 1% minder verlies in de flow. De klepgeleider daarentegen is een grote 'flowvreter'.

Maak je er maar niet verder druk om, is toch een gevalletje van cognitieve desonantie, dus daar is geen wijs woord over te vertellen. Mensen willen schijnbaar niet begrijpen dat de lichtste afwijking voor een heel ander stromingsbeeld kan zorgen, bouw dat ding nou maar in mekaar en knallen met die hap
 
Maak je er maar niet verder druk om, is toch een gevalletje van cognitieve dissonantie, dus daar is geen wijs woord over te vertellen. Mensen willen schijnbaar niet begrijpen dat de lichtste afwijking voor een heel ander stromingsbeeld kan zorgen, bouw dat ding nou maar in mekaar en knallen met die hap

Ik weet niet of Bcans gebaat is bij een dergelijke maaiveldcultuur _O-
 
kijk das nou precies wat ik bedoel met cognitieve desonantie...
Dat wil dus zeggen dat mensen in hun onderbewustzijn toch eerder geneigd zijn te kiezenvoor datgene waar ze zelf iets mee hebben. b.v. een lada-rijder zal altijd positiever over zijn auto oordelen dan een niet lada-rijder. Dit geld dus ook voor datgene waar we het hier over hebben, zal de gebruiker toch onbewust de voordelen van zijn keuze naar voren brengen ongeacht de nadelen, of andere ervaringen, is niets mis mee hoor, maar zo wordt een discussie niet geheel onpartijdig be-argumenteerd.
Dit geld trouwens ook voor allerlei onderzoeken hoor , de partijdigheid van de onderzoeker is altijd moeilijk te meten, maar speelt wel degelijk mee

Een chevy is geen v-max, maar ook geen z1000 of wat dan ook
 
zouden we geen chevy-blok in een v-max frame kunnen sleutelen, wegligging blijft gelijk hé _O-

of een v-max blok in een chevy, benzine lust hij ook wel :X

sorrie Niels, ik kon het niet laten *O*

ps: wie heeft dyna's van 1310 blokken met orginele carburators?
ik wil ze nadien gebruiken om het vergelijk te maken met mijn dyna :]
 
Nogmaals, een inlaat kanaal moet een bep. ruwheid hebben (grit 80 voor alu is okay).
Dit zorgt namelijk voor dun laagje turbulente lucht langs de kanaal wand, de inlaat lucht die hier langs stroomt ondervind zo minder wrijving aangezien lucht op lucht moleculen minder wrijving ondervinden dan lucht op alu.
Het haaien huidje theorie klopt, men heeft eens een airbus hiervan voorzien en bereikte een 8% brandstof besparing.
Echt gepolijst heeft de neiging dat brandstof hierop neerslaat wat de benzine/lucht vermenging niet ten goede komt.
Amerikanen hebben vaak de neiging om de onderzijde van de inlaat poort vlak voor de klep flink op te vullen, zodat er bijna een vlakke onderzijde onstaat, zoiets als een D op z'n kant.
Dit is weer sterk afhankelijk van de hoek tussen de klepsteel en de poort, bij een grote hoek werkt vullen, bij een hele kleine zoals een F1 tor is de poort gewoon rond voor de klep.

Enzo kenne we nog ff doorgaan

Gr, Gerhard

Voorbeeldje, gewoon rond std. M3 kop

Bijlage: BMWM3.JPG
 
Niet verstandiger eerst te vragen en dan te doen ;)


ach Niels, je kent me hé
als je het eerst gaat vragen gaat iedereen het afraden en durf je niet meer _O-
er is maar een manier om te weten of dit goed is of niet, een dynabank
je kan er zo veel over nadenken als je wil maar er zal altijd wel iemand zijn die je ideeën zal weer leggen.
de ene zegt zus de andere zo...
 
Mooi en interessant topic om door te lezen.

@bcans: Heb je al bevindingen die je kunt posten na je verruwing?


helaas staat de blok nog niet in elkaar.
Er zijn twijfels over de krukas, zou buiten de tolleranties vallen.
Als deze klaar is moet ik nog alles monteren en de motor weer opbouwen.
Dan zou ik toch minstens 1600km willen rijden voor hij op een testbank komt.
Er zit een orginele uitlaat onder en er zijn tegenwoordig veel 1300 blokken.
Die grafieken kunnen we dan eens over elkaar leggen om te vergelijken.
Ik denk ergens tussen 138 en 142 pk op het achterwiel te hebben.
Mijn droom is 160pk op het achterwiel, maar dan wel zonder lachgas.
Met een shot lachgas komen we dan op 210 Bhp :z
Meer wil ik er niet uit persen, ben gekalmeerd tegenwoordig ;)
 
*D Ok dan!!
Ik wacht rustig af en vlieg af en toe eens langs dit topic, misschien dat er iets te lezen valt. Succes in ieder geval met de opbouw en verdere verbouw van t blok. Mooi project!!
 
:} :} :}


Denk je ook aan de randjes die tussen het inlaatspruitstuk en de kop zitten? Dwz: daar horen eigenlijk geen randjes voelbaar te zijn. Iedere plotselinge vernauwing of verwijding in het kanaal geeft veel stromingsweerstand.

Ik ben benieuwd naar het resultaat van de testbank....
 
Begrijp ik het nu goed :?

Heb jij de klepgeleiders welke in het inlaatkanaal zichtbaar waren weggeslepen / gedremeld / verwijderd?

Je hebt duidelijk geen angst dat de lange Vmax klep gaat kantelen in de nu korte klepgeleider.
 
Ik wil maar even melden dat mijn max weer in orde is.
Voorlopig heb ik er nog maar 800km mee gedaan dus echt open draaien is nog niet gelukt.
Als hij 3000 km erop heeft zal ik hem eens op de bank gooien.
Maar hij voelt al super aan.
Enorm veel koppel in lage toeren tot nu toe :)

tot binnenkort
 
Aah leuk om weer wat te lezen over je project. Je eerste indruk is dus positief? Heb je ook een vermogenscurve van voor de modificatie? Het zou leuk zijn om ze te vergelijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan