Inrijden van een motor

Mag er volgens jou iemand achterop? De eerste 1000 km

  • Ja

    Stemmen: 27 52,9%
  • Nee

    Stemmen: 24 47,1%

  • Totaal aantal stemmers
    51
Stelletje mierenneukers met mekaar, er zit toch niet voor niks een zitje achterop?

Ongelooflijk hoe mensen soms over een motor denken, hij kan niet tegen pekel hij kan niet tegen regen enz enz.

En nou mag je dus zelfs niemand meer achterop de eerste 1000km ben je helemaal |(

En dat zegt een mooi weer rijder :+
 
Daar zeg je wat, hoe belangrijk is inrijden? Ik heb in 2008 een nieuwe auto gekocht, dacht dat ik die moest inrijden, maar de dealer zei dat dat achterhaald was. Vroeger wel belangrijk om alles in te laten slijten (of zoiets, ik ben niet technisch genoeg) maar tegenwoordig zouden alle onderdelen door computers en lasergestuurde apparatuur bij elkaar gezocht worden, waardoor alles perfect past.

Je zou zeggen dat dezelfde situatie ook voor een motor zou gelden..... Of toch niet?

Niet dus,

Een auto levert per cc veeeeel minder vermogen en draait veeeeel minder toeren. Waarom heeft een motorfiets met 70.000km bv al een heel leven achter zich en een auto met vergelijkbaar aantal km's is net "ingelopen" (hoe toepasselijk)

20 jaar geleden zetten ze de motoren van auto's al met de computer in elkaar bij autofabrikanten (bv FIRE (lees Fully Integrated Robotized Engine 1988) motor van Fiat) en werden ze direct daarna op de testbank 20 minuten op maximaal toerental gehouden. En dat is nog boven de toerenbegrenzer. Nog voordat ze in de carrosserie gezet werden. Om aan het eind van de lopende band nog even 15 minuten vol losgetrapt te worden.

Een motorfiets is qua techniek veel delicater, zie het als een oudere Alfa Romeo. Regelmatige oliewissels (niet 50.000km) en vooral goed warm rijden voordat je op het gas gaat. Zeker als het nieuw is moeten alle passingen (lees cilinderwand met zuigerveren) goed op elkaar inslijten, en na ongeveer 1000km de olie met het vergaarde afval eruit halen en verse erin. En dan vooral weer op tijd wisselen. Belasting kan gewoon maar wees voorzichtig met uitersten, vooral in de middenversnellingen (3,4 en 5) lekker laten trekken. Je wilt voorkomen dat de cilinderwand ongelijkmatige warmte oploopt waardoor je in het ergste geval de bekende R6 cilinderwand problematiek kunt gaan tegenkomen.

En tsja iemand achterop, ik zou het niet doen, maar ik lees al dat de meningen verdeelt zijn.
 
Wat is het voorgeschreven maximaal toerental wat je kan rijden? Denk dat je met je motor (600cc) ongeveer net 90 kan rijden? weetniet of dat wel zo relaxed is met iemand achterop :')
 
De 1e 500km gewoon rustig aan doen.

Altijd rustig warm rijden en voorkom korte stukjes, en zorg ervoor dat alles afgekoelt is voordat je hem weer start.

500km rustig aan doen.

De volgende 500km gewoon normaal rijden zoals je anders ook zou doen, alleen overdrijf het niet wat betreft toeren janken.

Daarna is het klaar.

Onderdelen zijn gewoon van veel betere kwaliteit en worden veel meer op elkaar afgestemt dan vroegah.

En de reden waarom de motortjes meteen de toeren in gejankt worden als ze net gemaakt zijn is om de nokkenas in te laten lopen.

Verder maakt het eigenlijk geen fuck uit hoe je moderne spullen behandelt.

Goed en rustig warm rijden voordat je 'gekken dingen' gaat doen is eigenlijk het belangrijkste.

Een (instant) gloeiend hete zuiger in een ijskoude cilinder is niet zo'n beste combinatie.
 
Wat is het voorgeschreven maximaal toerental wat je kan rijden? Denk dat je met je motor (600cc) ongeveer net 90 kan rijden? weetniet of dat wel zo relaxed is met iemand achterop :')


dat staat met een grote sticker op de tank meestal
En 90 is hard zat als je over een leuke dijk rijd ;)
 
De 1e 500km gewoon rustig aan doen.

Altijd rustig warm rijden en voorkom korte stukjes, en zorg ervoor dat alles afgekoelt is voordat je hem weer start.

500km rustig aan doen.

De volgende 500km gewoon normaal rijden zoals je anders ook zou doen, alleen overdrijf het niet wat betreft toeren janken.

Daarna is het klaar.

Onderdelen zijn gewoon van veel betere kwaliteit en worden veel meer op elkaar afgestemt dan vroegah.

En de reden waarom de motortjes meteen de toeren in gejankt worden als ze net gemaakt zijn is om de nokkenas in te laten lopen.

Verder maakt het eigenlijk geen fuck uit hoe je moderne spullen behandelt.

Goed en rustig warm rijden voordat je 'gekken dingen' gaat doen is eigenlijk het belangrijkste.

Een (instant) gloeiend hete zuiger in een ijskoude cilinder is niet zo'n beste combinatie.


Een nokkenas hoeft niet in te lopen, geen enkel lager hoeft trouwens in te lopen, enkel de zuigerveren moeten in lopen. Een lager dat moet in lopen is al defect.
Vroeger was dat mischien zo , toen werden lagerschalen soms met een schraapstaal op maat gebracht. Maar tegenwoordig is dat normaal gesproken niet meer nodig.
 
Wat is het voorgeschreven maximaal toerental wat je kan rijden? Denk dat je met je motor (600cc) ongeveer net 90 kan rijden? weetniet of dat wel zo relaxed is met iemand achterop :')
max toerental = 15000 (middengebied rood), max inrijden = 7000, met 6000 toeren rijd ik 120 in mn eentje. Hard zat dus.
 
Daar zeg je wat, hoe belangrijk is inrijden? Ik heb in 2008 een nieuwe auto gekocht, dacht dat ik die moest inrijden, maar de dealer zei dat dat achterhaald was. Vroeger wel belangrijk om alles in te laten slijten (of zoiets, ik ben niet technisch genoeg) maar tegenwoordig zouden alle onderdelen door computers en lasergestuurde apparatuur bij elkaar gezocht worden, waardoor alles perfect past.

Je zou zeggen dat dezelfde situatie ook voor een motor zou gelden..... Of toch niet?


Dat is niet helemaal waar , belangrijk is dat je niet constant de zefde snelheid cq
toerental rijdt, wisselende belasting dus, motor na de start , een 15sec laten draaien
en dan direct gaan rijden , onder lichte belasting, na de rit een 15 sec stationair
laten draaien , is beter,thermische spanningen , worden dan voorkomen,
tuurlijk mag een duo mee, zeker al na 1000km, succes ermee.
 
Dat is niet helemaal waar , belangrijk is dat je niet constant de zefde snelheid cq
toerental rijdt, wisselende belasting dus, motor na de start , een 15sec laten draaien
en dan direct gaan rijden , onder lichte belasting, na de rit een 15 sec stationair
laten draaien , is beter,thermische spanningen , worden dan voorkomen,
tuurlijk mag een duo mee, zeker al na 1000km, succes ermee.

Helemaal mee eens. Inrijden is niet alleen voor het blok, maar ook voor de vering etc.
Zoveel mogelijk wisselen, het slechtste dat je kunt doen is constant 90 op de snelweg gaan rijden. Binnenwegen pakken, snelheid wisselen etc. Je mag best ff lekker doortrekken tot boven het aangegeven toerental, zo lang je daar niet langdurig in blijft rijden.
 
Helemaal mee eens. Inrijden is niet alleen voor het blok, maar ook voor de vering etc.
Zoveel mogelijk wisselen, het slechtste dat je kunt doen is constant 90 op de snelweg gaan rijden. Binnenwegen pakken, snelheid wisselen etc. Je mag best ff lekker doortrekken tot boven het aangegeven toerental, zo lang je daar niet langdurig in blijft rijden.
Top, dat doe ik namelijk. Vandaag wel eventjes 60 km snelweg gepakt, omdat ik anders niet aan de 120 km/u kom (jaja, noem me langzaam rijdend, ik ga niet met 120 over een dijk banjeren op mn net nieuwe motor).

De rest pak ik idd binnenweggetjes, af en toe ff stil staan, van de omgeving genieten en blok laten draaien :)

Voor mijn gevoel gaat het goed, was alleen bang dat ik het verpest had omdat ik de eerste dag 90 km met iemand achterop had gereden |(
 
In mijn scootertijdperk waren er zelfs die hun buddy vol rotzooi stopten om maar zoveel mogelijk gewicht te hebben bij het inrijden. Zou die uiteindelijk harder van trekken :+

Maar ff serieus. Volgens mij maakt het niet uit als je iemand achterop neemt, het gaat er tenslotte om dat je niet teveel gas geeft en niet te hoog in de toeren gaat.
 
Helemaal mee eens. Inrijden is niet alleen voor het blok, maar ook voor de vering etc.
Zoveel mogelijk wisselen, het slechtste dat je kunt doen is constant 90 op de snelweg gaan rijden. Binnenwegen pakken, snelheid wisselen etc. Je mag best ff lekker doortrekken tot boven het aangegeven toerental, zo lang je daar niet langdurig in blijft rijden.


vering inrijden????? ben al 15 jaar automonteur en sleutel al een hele tijd aan motorfietsen maar heb nog nooit gehoord van het inrijden van vering
maar wanneer mag je dan wel iemand meenemen? en mag je dan wel iemand meenemen als je een kort stukje gaat rijden? dan is de motor koud en slijt harder. ik blijf erbij , gewoon doen en niet overdrijven dan komt het allemaal goed.
 
Ik heb hier welles gelezen dat je netjes warm moet rijden...
En dan juist lekker gaan gassen, goed doorhalen, daarna olie wissel en rije maar.

Tis echt or, zoek ma op...
 
vering inrijden????? ben al 15 jaar automonteur en sleutel al een hele tijd aan motorfietsen maar heb nog nooit gehoord van het inrijden van vering
maar wanneer mag je dan wel iemand meenemen? en mag je dan wel iemand meenemen als je een kort stukje gaat rijden? dan is de motor koud en slijt harder. ik blijf erbij , gewoon doen en niet overdrijven dan komt het allemaal goed.


Nieuwe schokbrekers en zeker veerpoten moeten wel even los komen bij een nieuwe fiets, en gaan pas na een kilometer of 200 optimaal presteren. Dat kan je natuurlijk inrijden noemen.

Niet alleen een de zuigerveren moeten inslijten/afdichten, de inrijperiode is mijns inziens meer een controleperiode dat de fiets goed in elkaar gezet is, en niet bij het eerste keer vol gas uit elkaar sodemietert. :+

Daarnaast denkt de fabrikant ook nog eens met bij de bestuurder mee, die dan mooi de tijd krijgt om aan de fiets te wennen. O-)
 
Laatst bewerkt:
Zuigerveren moeten nog wel inlopen, even 100 km rustig aan.
Daarna geleidelijk opvoeren.
Ik ben nu bezig mijn zoveelste motor in te rijden en ik heb nog nooit olieverbruik of voortijdige slijtage gehad.
Best kans dat ik met een andere inrijmethode hetzelfde resultaat had gehad. O-)

Een auto hoef je trouwens helemaal net in te rijden.
Dat is al gebeurd!
Ik heb als zeeman oa op roro-schepen gewerkt en gezien hoe nieuwe auto's geladen en gelost worden.
In het kader van tijdsbesparing wordt er mee gereden op een manier die je zelf niet zou verzinnen. -O-
 
Mijn motor (Kawasaki ER-6N) heb ik net twee weken geleden opgehaald en tegen mij is gezegd dat ik de eerste 200 km rustig aan moest doen en niet boven de 5000 a 6000 toeren moest gaan. Daarna moest ik hem stevig inrijden. Af en toe gewoon even lekker wat toeren laten draaien en over iemand achterop meenemen werd niets gezegd. Nu ben ik zelf al niet zo zwaar (61 kg) dus ga ik natuurlijk niet met iemand van meer dan 100 kg achterop rijden :X Alleen twee van mijn zoons (11 en 13 jaar en 35 en 40 kg) zijn even een stukje achterop mee geweest.
De eerste 200 km heb ik uiteraard rustig aan gedaan, maar daarna heb ik af en toe even flink aan het gas gehangen hoor. Tot 8000 toeren (rode gebied begint bij 11000 ofzo) en even 170 km/u op de Afsluitdijk gereden. Verder lekkere stukjes snelweg en héél veel binnenweggetjes in Friesland. Er staan nu 820 km's op de teller en morgen zal hij ongeveer rond de 1000 zitten, dus eind van de middag krijgt ie een klein beurtje. Ik merk wel dat ik ook wel een beetje onzeker word als ik hier alle reacties zo eens lees, maar ik houd me maar gewoon aan wat de dealer tegen me heeft gezegd. Bovendien heb ik 4 jaar fabrieksgarantie, dus wie doet me wat? *D
 
de eerste 200km zijn bij splinternieuw spul het meest belangrijk.
Daarna kun je eigenlijk ermee doen wat je wilt zolang je ze mar netjes warm rijd..


Renault auto's moet jr trouwens wel inrijden.
M'n nieuw Kangoo mag de eerste 1000km niet boven de 90km/u komen en dan tot 1600km niet boven de 100km/u. Daarna kan ik er "gewoon" mee rijden.
Na 6000km mag ze pas volledig vermogen gaan geven.

Mooiste is dat er een piepje te horen is als ik teveel misbruik maak van het vermogen en/of teveel snelheid maak -O-
 
Ik zeg; Moto73 van 2-15april pagina 102; een 4 paginaś tellend artikel over de do's and don'ts van het inrijden van een nieuwe motorfiets.

Lekker laten werken in het krachtgebied in de 3e, 4e en 5e versnelling. Maar liever geen passagier.

Volgens mij stond in dat artikel ook dat goed gasgeven niet verkeerd was. Zeker voor de nieuwe typen yamaha's (vooral R1's enzo die een speciale coatin hebben).

Ik zorg in ieder geval (bij de auto) dat ik niet te laag in toeren kom en niet al te hoog.
Heb laatst een nieuwe ER-6 van de dealert mee gehad en daar wel af en toe lekker aan de gashendel gedraaid maar niet in de bovenste paar 1000 toeren geweest.

JR
 
Kennen jullie dat clipje van Tatjana?
Daar zie je een motor burnen en wheelie's maken.
Die fiets is door Ten Kate beschikbaar gesteld voor de clip en had nog geen 400METER op de teller staan.
Na de vrag ofdat het allemaal wel gedaan kon worden met deze fiets was het antwoord dat ze wel effe warm gereden moest worden alvorens de actie!!!

Het is schijnbaar juist GOED als er aan het gas gehangen gaat worden tijdens het inrijden.


Eerlijk gezegt durfde ik zelf ook niet echt aan het gas te gaan hangen.
De 1ste 200km heb ik als een oud wijf gereden.
Daarna snel telkens sportiever geworden!
 
de eerste 200km zijn bij splinternieuw spul het meest belangrijk.
Daarna kun je eigenlijk ermee doen wat je wilt zolang je ze mar netjes warm rijd..


Renault auto's moet jr trouwens wel inrijden.
M'n nieuw Kangoo mag de eerste 1000km niet boven de 90km/u komen en dan tot 1600km niet boven de 100km/u. Daarna kan ik er "gewoon" mee rijden.
Na 6000km mag ze pas volledig vermogen gaan geven.

Mooiste is dat er een piepje te horen is als ik teveel misbruik maak van het vermogen en/of teveel snelheid maak -O-
Mijn leasebak heb ik met burnouts ingereden, na 10.000 km nieuwe voorbanden

@ inrijden, ik heb nu 300 km enigszins rustig aan gereden. Ik ga morgen en zaterdag nog ff rustig rijden, zondag gaat er iemand gewoon mee achterop, gewoon 120 op de snelweg, je kent het... Zal wel goed zijn. Motor rijdt overigens heerlijk :) Zorg dat ik tot de 1000 km beurt onder de 7000 toeren blijf... Zo stond het ook in het handboek van de motor (in frans, duits en italiaans, ik spreek al die talen niet, gelukkig mijn ouders wel! :+ )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan