Auto of motor voorband op zijspancombinatie.
Regelmatig worden wij geconfronteerd met de vraag wat het beste is een autoband of motor/scooterband gebruiken op het voorwiel.
Ons advies is om op de moderne zijspancombinaties waar gebruik wordt gemaakt van 14” of 15” autovelgen, hier een autoband op te gebruiken. Veelal wordt als nadeel de richel gevoeligheid bij spoorvorming ervaren en de zijspancombinatie zou met de autoband zwaarder sturen.
Spoorvorming.
Hoe breder de voorband hoe meer last dat je hebt van spoorvorming. Dit gaat op voor de zijspancombinatie welke uitgerust zijn met een swingarm voorvork. Wij adviseren dan ook geen bredere voorband dan 165 mm te gebruiken bij deze constructie. EmL is al enkele jaren afgestapt van de swingarm voorvork bij de nieuw ontwikkelde zijspancombinaties. Zo wordt er bij de sportmotoren al jaren gebruik gemaakt van naafbesturing en bij de toermotoren gebruik gemaakt van de Extenso dive voorvork. Met deze constructie heb je nagenoeg geen last meer van spoorvorming.
Kom je op een weggedeelte met veel spoorvorming dan zijn onze adviezen:
> Pas je snelheid aan;
> Ga met de motorfiets tussen de sporen rijden;
> Wissel je van rijstrook doe dit dan door direct van rijstrook te wisselen;
> Ga niet verkrampt, maar blijf ontspannen op de motor zitten .
Zwaarder sturen.
Gebruik de asymmetrische krachten van de zijspancombinatie. Als je gas geeft gaat de zijspancombinatie naar rechts, sluit je de gas af dan gaat de zijspancombinatie naar links. Dit effect kun je nog versterken door je voor- en achterrem te gebruiken.
Waarom kiezen wij voor een autoband op het voorwiel bij een moderne zijspancombinatie.
De autoband heeft een groter contactvlak met het wegdek, waardoor je een betere grip hebt. Dit komt met name tot uiting bij het remmen. Met een autoband is de remweg beduidend korter dan met een motorband. De motorband is bol waardoor het contactvlak met het wegdek beduidend kleiner is dan bij de autoband. Bijkomend nadeel is dat de motorband in het midden een harder compound heeft dan aan de buitenkant van de band, ook het karkas is door de constructie in het midden beduidend stugger dan aan de buitenkant van de band, waardoor de band in het midden moeilijker vervormt en je minder rubber aan de weg hebt.
Ik hoop dat ik je middels dit artikel meer duidelijkheid heb kunnen verschaffen met betrekking tot de keuze van je voorband. De keuze van uw voorband kan in een noodsituatie wel of geen ongeval betekenen.
Ik wens u veel wijsheid bij de keuze van uw banden.
.Ik heb auto banden; voor en achter 14" en het span 13".
Van spoorvorming heb ik tijdens het laatste Eiffel-toertje ong. 2x last gehad.
Het viel me reuze mee en het was vooral even wennen aan het gevoel in het stuur.
Het leidde niet tot serieuze problemen.
Soms kwam ik in rechterbochten op de verkeerde weghelft (een beetje), dat loste ik ook met gas of achterrem op.
Gas geven lukt niet altijd als je net je stuur met je linkerhand aan het duwen bent en je moet je hand nog naar de koppeling toe strekken.
Dan is het fijn als je rem dit ook kan oplossen !
Kwam een stukje tegen van Ad van Gils. (EML dealer)
Wel of geen autoband gebruiken op het voorwiel van een zijspancombinatie?
http://advangilsmotors.nl/auto_of_motor_voorband:N heb geen aandelen of ander belang
Weet wel dat sommige van ons de voorkeur hebben voor een scooter of brede motor band en andere juist weer helemaal niet
.................
Ik hoor links en rechts dat het niet mogelijk is om auto banden op HD velgen te leggen.
Ik zou namelijk achter namelijk wel graag een autoband hebben. Voor volstaat volgens mij de motorband prima.
......................
Ik heb gelest op een zijspan met schommelarm en autoband aan de voorkant.
Na de les was ik van twee dingen overtuigd, n.l. zijspanrijden is leuk maar niet met een autoband in een schommelarm.
Het is gewoon gevoelig voor spoorvorming , putten en bolle wegen.
Ik ben van mening dat , als je stuurt via het balhoofd, dus als je wiel kantelt bij het sturen, dat er dan een motor of scooterband op hoort.
Simpelweg omdat een autoband in direct op de buitenste rand gaat lopen bij kantelen, is die altijd gevoelig voor bovengenoemde zaken.
Ik heb gelest op een zijspan met schommelarm en autoband aan de voorkant.
Na de les was ik van twee dingen overtuigd, n.l. zijspanrijden is leuk maar niet met een autoband in een schommelarm.
Het is gewoon gevoelig voor spoorvorming , putten en bolle wegen.
Ik ben van mening dat , als je stuurt via het balhoofd, dus als je wiel kantelt bij het sturen, dat er dan een motor of scooterband op hoort.
Simpelweg omdat een autoband in direct op de buitenste rand gaat lopen bij kantelen, is die altijd gevoelig voor bovengenoemde zaken.
In principe ben ik het daar al niet mee eens. Een motorband is zachter en heeft dus daarom meer grip. Dan hebben we de tweede wet van Newton, M=F/A, de motorband wordt bij hetzelfde gewicht harder aangedrukt, gewoon omdat het oppervlak kleiner is.@halflive: Ad van Gils schrijft verderop in het stukje dat het nadeel van een motorband is dat je minder rubber op de weg hebt, dus minder grip. Zit wel wat in.
Maar door Newton kan je harder remmen met een motor voorband.
Autoband op de originele achtervelg. Loopt nèt vrij, moet alleen een klein randje van de plastic belt-beschermingskast afzagen.
[afbeelding]
Ik nijg naar auto wielen (en dus banden?) vanwege goedkoop/mogelijkheid reservewiel/setje extra met winter/speelbanden..
Ik volg het, interessant
ik weet dat ik geen motorbanden wil op mijn span , heb er in het verleden 1 gehad met het Dedome systeem en weet dat er geen grip zit op een motorband vooraan , bij het weg rijden stuur volledig naar links ga je gewoon rechtuit met de motor
Zeker als je de band ook nog eens niet knetterhard oppompt. Meer dan 2.4 heb ik er nooit in, 2.1 gaat ook nog goed. Ik kan de band laten piepen bij het remmen. Behalve als er busjes op de verkeerde weghelft zitten. Dan blijken de VRO instructeurs 100% gelijk te hebben. Instinctief rem je zo hard mogelijk en dan kan ABS heel goed je redding zijn.
Bij jou klappen ze dan ook spontaan.Bij mij staan de banden juist kneiterhard. Maar ik moet me er niet mee bemoeien, dat vertroebeld het beeld alleen maar.