Interessant onderwerp, wel of geen autoband?

Ik rij maar zelden te hard.
Ik rij hoogstens sneller dan toegestaan.
Te hard rijden kost motorfietsen is mijn ervaring.
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd met welke snelheden jullie rijden op slakkerwegen of 's lands binnenwegen? :$
Passende snelheden. Nooit zonder respect voor de omgeving O-) want, daar zijn de eiken vaak veel te dik voor. (maar een achterband zit meestal zo'n 3000 km. En dan issie op)
 
Laatst bewerkt:
3000 km? Als je zo snel banden slijt op 's herens wegen, heb je meer engeltjes nodig dan waar een opleiding tegen kan helpen.
 
3000 km? Als je zo snel banden slijt op 's herens wegen, heb je meer engeltjes nodig dan waar een opleiding tegen kan helpen.

Ervaring.
En niet zo eigenwijs zijn om te denken dat je alles al weet omdat je 'al ' 30.000km zijspan ervaring hebt. Ik heb toen pas die VRO + gedaan. Daarna ben ik veel beter gaan rijden. Vind ik zelf. Dus ik ga nog wel eens zoiets doen. Want het kan altijd beter. En het is de eenvoudigste tuning voor een zijspan.
 
ik heb met mijn K100 met eigenbouw zijspanframe en wielophanging eigenlijk alleen altijd nog met de motorwielen gereden (alleen autoband op span)
tegenwoordig wel een smartband achter, (nog niet mee gereden)

voor houdt ik het voorlopig nog op de motorband (zowieso tot die op is)
ik heb (nog geen) aangepaste naloop.

Wat ik wel merk is dat bij enthausiast insturen het span over het voorwiel wil wegglijden (onderstuur)

Wellicht zou dat met een autoband minder zijn, maar denk dat de naloop aanpassen ook al zou helpen
 
Ben ook toe aan een nw achterband.
Heb een GL 1100 met comstar wielen.
Er ligt nu een dunlop 140/90/16 op.
Zou wel eens een auto band willen proberen.
Wat gaat er eventueel passen op het zelfde wiel ??
Grt Rein
 
Zo ga me er ook even tegenaan bemoeien, ik heb net een nieuwe achterband op mijn GL1500/EML.
Het is een 165-70-R14 van nankang en die doet het heel goed, is eigenlijk voor een bestelbus maar is een band met stugge wangen wat minder zwabbert in de bochten. Hiervoor lag er een Michelin op die was nog minder dan slecht. Als de voorband of zijspanband aan vervanging toe is leg ik er ook die nankang op. Er zijn misschien wel betere banden te koop maar er zijn zeker veel slechtere te koop daar ben ik van overtuigd.
 
Toen ik mijn span bij EZS kocht vroeg ik er ook naar bij Dave, hij wild het span natuurlijk verkopen, maar zei er zelf absoluut geen last van te hebben.

Lasmoat en ik hebben ook op jou span gereden, en dat viel mij echt niet mee. Waren serieuze slingers waar de mijne absoluut nul last van heeft.

Gas er op tijdens optrekken links af doet bij mij het voorwiel ook verschuiven, vooral met wat gewicht in de (koffer) bak. Maar tijdens normaal sportief sturen zie ik alleen maar voordelen bij een motorband, los van de slijtage en de prijs. Maar bij mij gaat de auto achterband harder dan de motor voorband.
 
Nan Kang XR611 175/60-16 8-)

Topper, hartelijk dank voor het antwoordt :}

Is het te veel gevraagd als ik ook nog vraag hoe breed die band werkelijk valt wanneer deze gemonteerd is?
Dan kan ik kijken of het op mijn FLHTC van 1990 ook past. Want zo te zien was het een nieuwere HD op jou foto.

Oh nou heb ik het al gevraagd, ik hoor het graag *D
 
Lasmoat en ik hebben ook op jou span gereden, en dat viel mij echt niet mee. Waren serieuze slingers waar de mijne absoluut nul last van heeft.
.

Hij slingert idd wel eens een beetje, zoals gezegd had ik er in het begin meer last van dan tegenwoordig. Klinkt raar maar het is net of je er aan went ofzo.

Net bij echte langsrichels, waar je overheen moet, is het effe echt goed het stuurtje vast houden.

Net als met veel dingen bij het zijspanrijden gaat ook dit op den duur bijna automatisch. Hier komt denk ik ook het idee vandaan dat verschillende zijspanrijders op den duur denken alles wel te kunnen/weten met een zijspan, waarna het fout gaat.

Voor iemand die er zijn zijspan-ontmaagding op wil beleven, is het wellicht een iets minder geschikt gebakkie....


Edit; maar die voorband wil maar niet slijten..... :/
 
Laatst bewerkt:
Ik zou wel een autoband achter willen hebben , al was het alleen maar ivm de slijtage....Ik rijd met 2e hands motorbanden , krijg ik cadeau van bevriende motorzaak. Soms 2 per seizoen, heb ook al eens zo'n goede gehad , dat ik het hele seizoen voorzien was.
voorband slijt inderdaad niet erg snel (vreemd eigenlijk omdat ik 80 procent met de voorrem rem)
Twijfel erg om mijn motor dusdanig aan te passen zodat ik met autobanden kan gaan rijden (achterbrug verbreden, en schommelvork maken)
Twijfel , omdat ik graag een compleet "nieuw" span wil bouwen op basis van een Kawasaki ZRX....
Maar ik begrijp dat je eigenlijk, voor het prettige sturen, beter een motorfiets voorband kan voeren? Ik heb nu in de huidige configuratie eigenlijk helemaal geen last van spoorvorming.
 
Maar ik begrijp dat je eigenlijk, voor het prettige sturen, beter een motorfiets voorband kan voeren? Ik heb nu in de huidige configuratie eigenlijk helemaal geen last van spoorvorming.

Minder of geen last van spoorvorming t.o.v. de meeste autobanden, inderdaad.
 
Als ik het goed begrijp zegt men eigenlijk wel kleine wielen 15" en dan op het voorwiel een brede scooterband en auto banden achter en op het zijspanwiel.

Als mijn achterband aan vervanging toe is ga ik er een autoband op zetten. Om een of andere reden deden ze dat nooit bij Harley Davidson zijspan combinaties. Omdat er gebruik wordt gemaakt van de originele motorvelgen denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan