Interessant onderwerp, wel of geen autoband?

Er is een hele simpele oplossing in zo'n situatie; nog harder remmen en naar rechts blijven sturen tot het achterwiel blokkeert.(ong. 1 nanoseconde). ;)
Dan gaat de combinatie een beetje dwars en laat je hem schuiven tot hij in de goede richting wijst.
Als hij in de goede richting wijst laat je de achterrem los en vervolg je je weg. })

Ik heb dit al twee keer met succes in de praktijk gebracht: eerste keer ging ik te plotseling rechtsaf een polderweg in waardoor ik met het zijspan wiel erg hoog in de lucht, op een verkeersbocht af ging.(Extreem geval).

Tweede keer was afgelopen Eiffelweekend, auto, tegenligger, kwam op mijn helft, geremd,combi glijdend dwars en er langs.( minder extreem, maar ook niet leuk om te moeten doen.
.

Als jij meent dat wanneer er een tegenligger door de binnenbocht komt je nog alle tijd hebt om te bedenken of je dit met gas of rem op gaat lossen, en als je voor de rem kiest nog een beslissing moet nemen over vóór- danwel achterrem, kan ik je uit de droom helpen.
Op die manier wordt zijspanrijden wel héél avontuurlijk.

( denk eraan, de beschermengeltjes zijn op voor dit jaar! )
 
Er is een hele simpele oplossing in zo'n situatie; nog harder remmen en naar rechts blijven sturen tot het achterwiel blokkeert.(ong. 1 nanoseconde). ;)
Dan gaat de combinatie een beetje dwars en laat je hem schuiven tot hij in de goede richting wijst.
Als hij in de goede richting wijst laat je de achterrem los en vervolg je je weg. })

Ik heb dit al twee keer met succes in de praktijk gebracht: eerste keer ging ik te plotseling rechtsaf een polderweg in waardoor ik met het zijspan wiel erg hoog in de lucht, op een verkeersbocht af ging.(Extreem geval).

Tweede keer was afgelopen Eiffelweekend, auto, tegenligger, kwam op mijn helft, geremd,combi glijdend dwars en er langs.( minder extreem, maar ook niet leuk om te moeten doen.

Gouden tip in plaats van noodgrepen *D
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip! *D

Het eerste geval wat ik beschreef, was een jaar geleden, één van mijn eerste zijspanritjes, met lege bak.
Oorzaak: nog niet genoeg bewust van het zijspanwiel dat met lege bak makkelijk omhoog komt. En een te hoge snelheid.

Het tweede geval was met inmiddels een jaar ervaring (3000km), een lading gereedschap in de bak, en genoeg reserve qua snelheid, om adequaat te handelen.
Het spanwiel kwam nu niet omhoog.
Oorzaak: een tegenligger die mijn weghelft wilde gebruiken.

De VRO cursus (zie link Kwastert), lijkt me leuk en leerzaam, dus staat op m'n lijstje.
Desalwelteplus vind ik dat ik toch al een behoorlijke voertuig beheersing heb, maar dat er ook nog het één en ander valt te leren. ;)
 
Laatst bewerkt:
De VRO cursus (zie link Kwastert), lijkt me leuk en leerzaam, dus staat op m'n lijstje.
Desalwelteplus vind ik dat ik toch al een behoorlijke voertuig beheersing heb, maar dat er ook nog het één en ander valt te leren. ;)

Net als je dat denkt krijg je meestal weer een spoedcursusje nederigheid opgedrongen door je eigen trouwe zijspan :+
 
Mijn drukken: -achter: 2,2
-voor: 2,1
-span: 2,1

Banden: -voor + achter, Michelin energy saver, autobanden
-span, Avon, type weet ik niet uit mijn hoofd.

Ik denk dat motor banden lekkerder sturen, maar dat in nood/extreme situaties auto banden meer aan kunnen.

Als je een auto band bovenop beetpakt en het wiel heen en weer beweegt, zie je dat het loopvlak op zijn plek blijft, maar dat je de band makkelijk heen en weer kan bewegen ten opzichte van het loopvlak.

Als je dit met een motorband doet, zie je dat dit niet kan bij een motor band, want die is minder flexibel.
 
Helemaal niet. Ik heb EHE zien vliegen, bijna zien engelen. Dan wordt je even met de neus op de feiten gedrukt.
 
Kijk eens wat de postbode vanmiddag bracht? 2 platte, en een ronde.
Met omleggen wacht ik even tot de temperatuur beneden terraswaarden gedaald is.
 
20130215_ThisThreadIsUselessWithoutPics.jpg


full
 
Als je een auto band bovenop beetpakt en het wiel heen en weer beweegt, zie je dat het loopvlak op zijn plek blijft, maar dat je de band makkelijk heen en weer kan bewegen ten opzichte van het loopvlak.

Als je dit met een motorband doet, zie je dat dit niet kan bij een motor band, want die is minder flexibel.
Daarom zie ik ook veel voordeel in het gebruik van laagprofiel 17" banden i.p.v. 14"of 15".
 

:^

Kan ik echt iedereen aanraden. Ongeacht waar je de cursus volgt.
Toen ik begon met zijspan rijden heb ik ook een cursus gevolgd :]
Maar dan bij deze mevrouw: Anke Krol Zijspanrijopleidingen ze doet dat in samenwerking met Ad v Gils (daar heb je hem weer) op het FJR1300 EML zijspan van Ad met dubbele bediening om eventueel in te kunnen grijpen als het mis dreigt te gaan. Zijspan rijopleiding
Die cursus dag heeft mij al een paar keer uit de brand geholpen tijdens een OEPS momentje *D
Voor mij was de voornaamste reden om een cursus te doen, veiligheid. En ik heb mijn vrouw moeten beloven dat ik eerst een cursus deed voor ik met mensen of de hond in het bakje rond ging rijden O-)
Dat ik dan bij Ad van Gils uit kom komt puur omdat hij voor mij lekker dichtbij zit :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bij Stuart Baker geweest voor een training, voor dat ik aan een zijspan begon, ik vond het zeer de moeite waard.

Hier heb ik geleerd dat het span bij gas geven naar rechts trekt en bij gas afsluiten/minderen naar links trekt.

Afhankelijk van hoe je remmen gecombineerd zijn, kan je daar ook je combinatie mee helpen sturen; als ik met de voorremmen rem, trekt hij naar links en als ik met het voetpedaal rem, trekt hij naar rechts.
Rem ik met handle en pedaal tegelijk, dan blijft hij rechtuit gaan.(afhankelijk van de dosering natuurlijk, rem ik met de handle meer als met de voet, gaat hij toch iets naar links en vice versa).

Mijn remmen: -remhandle op stuur zijn beide voorremmen.
-voetpedaal zijn achterrem en bakrem.

Ik denk dat een VRO nog verder gaat dan een zijspanles, maar wat je er precies leert weet ik niet.

Zelf heb ik al wat geoefend met rondjes/achtjes op een helling en remproeven (o.a. op het schuine talud van de Brouwersdam). En op twee wielen door de berm!(per ongeluk).

Met Ad van Gils heb ik goede ervaringen! :)
Ik vind het een betrouwbare zaak.
 
En de VRO op Lelystad is daar dus een voortzetting op. Dan leer je dus nog nog weer veel meer.

Als ik de omschrijving van de KNMV via jou link lees, lees ik toch dat het een beginners cursus is voor wie begint met zijspanrijden. De omschrijving van de punten die ze je gaan leren heb ik in de cursus die ik gevolgd heb ook gehad.

Als je een cursus/rijopleiding van Anke Krol krijgt en ze merkt aan de cursist dat je er gevoel voor hebt leert ze je meteen wat extra's. Ik vond het een bijzonder prettige ervaring. Eerst krijg je wat theorie te horen en vervolgens mag je instappen en rijd Anke naar een grote rustige parking in de buurt om het een en ander voor te doen. Dan mag je het zelf proberen met haar in de bak. Daarna stapt ze uit en mag je het nog eens zonder passagier doen. Als je de "bijzondere verrichtingen" onder de knie hebt ga je nog een toerritje maken van zo'n 60 kilometer waarbij Anke in de bak zit en je eventuele aanwijzingen geeft over rempunten, insturen van bochten, bochten snelheid, waar gas te geven en waar juist niet, eigenlijk alles wat je tegen kan komen op de openbare weg met een zijspan wordt behandelt en ze stelt een hoop vragen over wat ze je verteld/geleerd heeft. En als ik me niet vergis is Anke ook KNMV instructeur. Dus zou zo maar kunnen dat je in Lelystad een cursus van haar krijgt :)

Overigens begrijp ik heel goed waarom je nu op het puntje van je stoel zit als het een rijopleiding aan gaat voor het zijspanrijden. Wat jij laatst mee hebt gemaakt met EHE blijft bij de meeste mensen tot in de lengte van dagen nog regelmatig de revue passeren. Zijn geen dingen die in je koude kleren gaan zitten -O-

Maar eh, we vliegen weer aardig offtopic, het ging hier toch over banden O-) *D
 
Laatst bewerkt:
Kwastert bedoeld de VRO plus cursus door Jan Knol.

Die gaat echt wel wat verder dan de beginners cursus en aan t eind vs dag is het vrij raggen over t circuit :)
 
Ik heb de VRO cursus nog niet gevolgd maar ik denk dat de baan in Lelystad toch meer mogelijkheden biedt dan het parkeerterrein bij het NAC stadion.
En als ik de ervaringen hoor van de mensen die de cursus wel hebben gevolgd dan worden die mogelijkheden goed uitgebuit. Dus ik denk dat de cursus wel degelijk veel meer biedt dan zo'n snuffelcursus van een halve dag.
Doet niets af aan het feit dat dat ook een hele goede opstap richting zijspanrijden is

Ik heb het zelf ook zo gedaan, weliswaar bij Stuart Baker toen die nog bij Ad van Gils over de vloer kwam


EHE was me voor :$
 
Laatst bewerkt:
Ja dan hebben we het over 2 verschillende cursussen. VRO+ is denk ik iets wat ik nog wel eens zou willen doen.
Baat het niet schaad het niet *D Over het circuit raggen trekt me dan weer niet zo met mij HD :o

Anke Krol is door Jan Knol opgeleid en ik ging naar de truckstop parking bij Zevenbergen langs de A16. Maar op andere dagen gaat Anke idd naar de parking van het NAC stadion.

Een beginners cursus is idd zeker aan te bevelen bij beginnende zijspan rijders :]

Maar eh, hoe zit het nou met die banden :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan