Interessant onderwerp, wel of geen autoband?

Als ik het goed begrijp zegt men eigenlijk wel kleine wielen 15" en dan op het voorwiel een brede scooterband en auto banden achter en op het zijspanwiel.

Klopt, behalve dan dat je bijvoorbeeld ook grotere velgen(bijvoorbeeld 17") kan nemen en daar dan een plattere band op zetten.
Ik weet alleen niet precies waar het grootste aanbod van scooterbanden in is? 15"? Dan is het wel praktischer om die maat te nemen, meer keus.

Als mijn achterband aan vervanging toe is ga ik er een autoband op zetten. Om een of andere reden deden ze dat nooit bij Harley Davidson zijspan combinaties. Omdat er gebruik wordt gemaakt van de originele motorvelgen denk ik.

Ik weet niet hoe de kwaliteit van HD velgen is, maar er rijden veel meer mensen rond op ori velgen, waar autobanden op liggen (had ik bij mijn vorige combi achter, ook)
 
Dat slingeren went ook idd wel, maar je zult versteld staan met een scooterband.
Hoe oud is deze band dan al? Dan is vervangen ook niet erg als er nog wel profiel op zit.

Grote velg met lage band op 2 bar is naar mijn mening het beste. Weinig tot geen las van dweil gedrag en nog net voldoende comfort. Hardere banden maken voor mij klinkerwegen onbegaanbaar met de de strak afgeveerde combi.
 
Ik las het artikel van van Gils op Facebook. Vind het prettiger om er hier over te hebben dan daar.
 
7 tot 10 jr toch? Bij mij wint de nieuwsgierigheid vaak van de portomonee :(
 
Een discussie opstarten op feestboek werkt ook niet, wekt alleen maar frustaties op...

Meestal wel ja, komt denk ik omdat niemand van de reaguurders elkaar kent ;)

Ik heb de eer gehad een klein aantal M-F zijspanners in reallife te ontmoeten maar nog lang niet iedereen.
Soms is er wel eens iets waar van je denk.........

Toch vind ik dat wij hier behoorlijk netjes met elkander omgaan, mag ook wel eens gezegd worden :Y

Bij mij wint de nieuwsgierigheid vaak van de portomonee :(

Werkt dat bij jou ook zo. Wordt tijd dat we onze portemonnee's eens wat ruggengraat laten groeien :+
 
nieuw rubber doet idd een boel.

mijn combi reed met mijn eigengebouwde schommel en 19" voorwiel met blokband als op rails en niks last van spoorvorming.
Wel had ik in linkerbochten nog wat snel last van onderstuur.

"nu" (of beter gezegd tot 3 weken geleden) reed mijn span met 3 135/15 autobanden ook als op rails en bijna geen last van spoorvorming, maar ook veel minder last van onderstuur en een veel directer stuurgedrag (heb de naloop nooit na gemeten, maar denk dat de EHE vork ook wat minder naloop had dan mijn EHE schommel (40 mm)).
Toen ik de EML schommel met 15 inch wielen er net in had was die wel heel nerveus en zoekerig.
Nw rubber zorgde er bij mij dus voor dat het een heel andere motor werd.

ik zou nu weer gewoon voor autobanden kiezen, ook in een schommel!
 
Vandaag wel financieel goed motor nieuws, dus dat maar eens ff opsparen.
 
Autoband, motorband, er gaat niets boven een goede forumband! :) :) :) :)
Meestal wel ja, komt denk ik omdat niemand van de reaguurders elkaar kent ;)

Ik heb de eer gehad een klein aantal M-F zijspanners in reallife te ontmoeten maar nog lang niet iedereen.
Soms is er wel eens iets waar van je denk.........

Toch vind ik dat wij hier behoorlijk netjes met elkander omgaan, mag ook wel eens gezegd worden :YWerkt dat bij jou ook zo. Wordt tijd dat we onze portemonnee's eens wat ruggengraat laten groeien :+
 
:^

:} :} :}

Ik kan heel goed met een drumstel overweg. Ook geen melodie, ook niet in de maat, misschien wat tonen, Maar zeker oorverdovend HARD!

Mag ik ook in de forumband?
 
Ik weet niet waarom maar ik zie dit toch voor mij. 8-)


full
 
Ik hoorde van een Engelsman dat er speciaal voor de can-am spider banden zijn ontwikkeld met een vlak loopvlak en afgeronde wangen, het beste van twee werelden ?

iemand hier er ook van gehoord ?
 
Topper, hartelijk dank voor het antwoordt :}

Is het te veel gevraagd als ik ook nog vraag hoe breed die band werkelijk valt wanneer deze gemonteerd is?
Dan kan ik kijken of het op mijn FLHTC van 1990 ook past. Want zo te zien was het een nieuwere HD op jou foto.

Oh nou heb ik het al gevraagd, ik hoor het graag *D

De volgende tekst komt van mijn eigen site (www.wilma-roger.nl)

Hier naast nog zo'n voorbeeld. Een 16" Harley velg voorzien van een plattere band; een NanKang 175/60-R16 band.
Deze band is met een druk van 2,5 bar maar 159 mm breed en loopt zonder aanpassingen vrij van de belt.
Let wel op dat er geen bouten uitsteken aan de binnenzijde van het spatbord!
full
 
De volgende tekst komt van mijn eigen site (www.wilma-roger.nl)

Hier naast nog zo'n voorbeeld. Een 16" Harley velg voorzien van een plattere band; een NanKang 175/60-R16 band.
Deze band is met een druk van 2,5 bar maar 159 mm breed en loopt zonder aanpassingen vrij van de belt.
Let wel op dat er geen bouten uitsteken aan de binnenzijde van het spatbord![afbeelding]


Kijk nog zo'n mooi voorbeeld en alle info compleet. En een plaatje *O*
Ik vind alleen dat de band op de foto vrij bol staat, rolt de zijspancombinatie zo niet over de band in de bochten?

Jou site had ik al eens ff vlug op gekeken maar niet goed gelezen :$

Wederom hartelijk dan voor alle info *D
 
Laatst bewerkt:
Als je moet uitkijken naar uitstekende bouten ben je toch mis bezig , is het niet de bedoeling van een platte band te plaatsen die kleiner uitkomt dan de motorband ?
Bouten aan de zijkant, Bert ...... B|

Ik vind alleen dat de band op de foto vrij bol staat, rolt de zijspancombinatie zo niet over de band in de bochten?
Als je de druk hoog genoeg houd in de band heb je daar geen last van. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag eens tijd gemaakt om te meten, want meten is weten O-)

Ik weet nu dat de band die Enigma hier boven noemde op mijn HD electra glide niet gaat passen -O-

De huidige motorband is een Continental Conti Milestone 130-90-16" M/C 73H en er staat op de band dat deze reinforced is.
Afijn, deze band is gemonteerd zonder dat er gewicht op de band staat 139 mm breed. (motor staat op de krik)
Ik heb nog 8 mm over tot de band de beld raak. Ik kan dus maximaal 10 mm breder gaan (links en rechts 5mm) en hou dan 3 mm ruimte over tussen de beld en de band. Maar nu komt het, welke 16" autoband valt 149 mm breed op de originele HD achter velg :?

Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden:
2015_08_11_15_03_33.jpg

2015_08_11_15_03_42.jpg

2015_08_11_15_03_52.jpg

2015_08_11_15_04_10.jpg

2015_08_11_14_57_33.jpg

2015_08_11_15_01_24.jpg

2015_08_11_15_11_28.jpg


Als ik ff simpel denk zou ik dus een 165 mm brede autoband moeten zoeken, die is op papier 10 mm smaller dan de voorgestelde NanKang 175/60-R16 die 159 mm breed valt als die gemonteerd is. Nou zijn geen 2 merken banden het zelfde en vallen ze net iets minder of meer breed dan de band die Roger voorstelde. Ook zit ik een beetje met de hoogte in mijn maag. De motorband is 90 hoog en met die band is mijn motor al best laag. Ik snap dat de autoband iets bol gaat staan op de motorvelg en daardoor de geringe bandhoogte van de een NanKang 175/60-R16 hoger zal uitvallen.
Als ik op internet ga zoeken zijn er geen 165 banden die een goede hoogte hebben. De enige band 165-xx-16" die ik tegen kom zijn deze maar die zijn maar 50 hoog. Nankang AS-1 165/50 R16 75V Nankang AS-1 165/50 R16 75V - autobandenmarkt.nl Ik ben bang dat een 50 hoge autoband er voor zorgt dat mijn motor te laag komt te staan. Motorbanden zijn er zat te krijgen in 130-90-16" M/C 73H ik zou alleen toch wel graag een autoband monteren. Meer rubber op de weg en die banden kosten gewoon veel minder geld.

Wie het weet mag het zeggen, anders ben ik bang dat het gewoon een motorband moet worden..........
 
Ik had gehoopt dat een aantal van jullie knappe koppen al een reactie had gegeven...........

Mijn zoektocht op internet maakt niks duidelijker, auto of motorband?

En als het dan toch een motorband moet worden. Hoe staan jullie tegen over de goedkopere banden (kleinere merken) op een zijspan?
 
Ik ben niet knap genoeg... Dus kan er ook niks zinnigs over zeggen
 
Ik zou even door Googelen op dark side. Ik lees verhalen dat mensen een Yokohama 195 60 16 band op een FLHTC rijden. Kan je de pully's niet naar buiten shimmen? Gewoon voor, en achter een plaatje van 10mm er tussen en langere boutjes.

175R16 Austone Taxi Tire $142 from Universal Tire

Zoek anders op banden in inch breedtes: HEIDENAU 6 - 16 CAMAC CD110

670-15CamacCD11098L6PR.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan