Ik vind het alleen jammer dat bij berekeningen die mensen doen als voorbeeld, dat ze voor het gemak net doen of het voertuig voor hen, "opeens" volledig stilstaat.
"En dan ga je zo en zo hard, en zoals je ziet heb je een langere remweg en klap je er altijd bovenop!". Doet mijn natuurkunde-hart wel wat pijn
Waarom doet jouw natuurkunde-hart zo'n pijn ?? Op zich kloppen die berekeningen wel, al gaan ze er inderdaad vanuit dat je voorganger 'ineens' stilstaat. Maar wanneer je voorganger bovenop een stilstaande file klapt is dat ook precies wat er gebeurt.
Zo'n beetje al die voorbeeldberekeningen in al die overheidscampagnes en tv-programma's over afstand houden gaan uit van het volgende:
Je rijdt 100 km/uur = 27.7 m/s en je voorganger remt. Je hebt dan 1 seconde reactietijd nodig dus je hebt al 27.7 m afgelegt voordat je begint met remmen. Remmen doe je vervolgens met 5 m/s2. Bij 27.7 m/s en een remvertraging van 5 m/s2 duurt het dus 76.7 meter voordat je stil staat. Je stopafstand is daarom 27.7 meter (reactie-afstand) + 76.7 meter (remafstand) = 104.4 meter.
Als je dus een afstand tot je voorganger houd van 105 meter bij 100 km/uur en je voorganger botst frontaal op een stilstaande file dan kom jij tot stilstand zonder je voorganger te raken. Bij een remvertraging van 8 m/s2 is deze afstand trouwens ongeveer 75 meter.
Ik snap ook wel dat dit soort afstanden wel erg fors zijn en in de praktijk niet te handhaven zijn. Daarom hoor je steeds vaker de '2-seconden regel'.
Bij 100 km/uur =27.7 m/sec moet er dan 55.4 meter tussen jou en je voorganger zitten. Van die 55.4 meter gebruik je 27.7 meter voor je reactie-tijd (1 seconde) en die andere seconde heb je om af te remmen van jouw snelheid tot de snelheid van je voorganger. Als je voorganger stilstaat heb je pech, dan klap je er bovenop
ongeveer 80 km/uur ingeval van een remvertraging van 5 m/s2 en met 70 km/uur in geval van een remvertraging van 8 m/s2.
Als je geluk hebt dan staat je voorganger niet stil maar rijd hij alleen maar langzamer dan jij. Je kunt uitrekenen hoeveel langzamer je voorvanger mag rijden zodat jij binnen 2 sec de tijd hebt om te reageren (1 sec) en af te remmen tot zijn snelheid en waarbij jij je voorganger dan nog NET niet raakt. Voor iemand met een natuurkunde-hart (zoals jij) moet het geen probleem zijn die snelheid te berekenen :-)
Oh ennuh ... natuurlijk is 1 seconde reactie-tijd rijkelijk fors. De meeste mensen hebben ongeveer 0.2 sec nodig tussen het moment dat ze iets zien (signaaltje van ogen naar hersenen) totdat ze tot actie overgaan (signaaltje van hersenen naar rechtervoet). Dan moet de voet of de hand nog van het gas en moet de rem bediend worden. Dat kan natuurlijk allemaal wel sneller dan 1 seconde, maar als je net ff een cd'tje aan't wisselen bent of net ff in je spiegels keek dan zit je zo aan die ene seconde. Uit testen blijkt dat:
• Een reactiesnelheid van 0,4 sec. wordt bereikt door 2% van de bestuurders
• Een reactiesnelheid van 0,83 sec. wordt bereikt door 98% van de bestuurders
En tot slot. Andere belangrijke factor is natuurlijk de remvertraging: de genoemde 5 m/s2 wordt aangehouden voor een nat wegdek, 8 m/s2 voor droog wegdek.
Niet elk voertuig zal echter 8 m/s2 halen want de minimale wettelijke eisen zijn:
- Personenauto 5,2 m/sec²
- Bedrijfsauto vóór 1-1-1998 4,0 m/sec², daarna 4,5 m/sec²
- Bus 4,5 m/sec²
- Motorfiets vóór 1-4-1998 4,5 m/sec², daarna 5,2 m/sec² (met beide remmen)