Is Gore-tex volledig waterdicht?

steks

Die hard MF'er
1 okt 2004
479
0
Brielle
Ik vraag me af of Gore-tex motorpakken echt volledig waterdicht zijn. Als het goed is moet dit zo zijn, maar mijn Gore-tex handschoenen van Dane zijn na 1,5 jaar zo lek als een mandje. Dat zou kunnen zijn doordat handschoenen veel meer stiksels bevatten en veel meer te lijden hebben dan een pak.

Wie wil zijn ervaringen met Gore-tex kleding delen?
 
Goretex levert geen DRY-suits, maar na 1,5 jaar al nat worden is volgens mij een gevalletje: niet voldoen aan de eisen die je normaliter van die zaak mag verwachten.
Garantie is een beperking van die (productleveranciers-)aansprakelijkheid.


In gewoon Nederlands, ga langs bij je verkopende wederpartij en doe je verhaal.
 
niets is 100% waterdicht, het houd het alleen langer tegen.

gore-tex is wel waterdicht, het membraan hoort geen water door te laten...

door veroudering of het slecht onderhouden van de stof kan er wel voor zorgen dat het door gaat zweten.
 
Dat heb ik me ook laten wijsmaken ja, dat het 100% waterdicht moet zijn door dat membraam. Ik heb ook pas Dane handschoenen en daar adverteren ze zelfs mee dat je er mee zou kunnen afwassen zonder natte handen te krijgen :Y

We wachten af hoe dit over een jaartje zal gaan dan....
 
tja meestal doet het het heel goed, mijn gore-tex jassen lekken geen van beide. Mijn handschoenen en laarzen daarentegen zijn beiden al wel een keer lek geweest....
 
Bij mij is alles nog waterdicht hoor.

En er zit toch standaard 5 jaar garantie op vanuit Gore Tex zelf? Gevalletje garantie, lijkt me zo.
 
Toen ik voor mijn kleding aan het shoppen was, vertelde de winkelier dat Gore-Tex 5 jaar garantie geeft op waterdichtheid (i.t.t. het Shelltex-pak dat ik gekocht heb: garantie 2 jaar op waterdichtheid).
Dus idd: terug naar de winkel!
 
Bij Gore Tex heb je geloof ik ook een soort van tevredenheidsgarantie van 5 jaar. Ze zijn dusdanig overtuigd van hun product dat ze het vergoeden als het (zonder rare reden) gaat lekken.
 
Goretex heeft garantie van 5 jaar.
Mijn laarzen na 1,5 niet meer waterdicht. Naar de winkel, deze hebben m opgestuurd; volledig gerepareerd teruggekregen.
Nu is mijn jas niet meer waterdicht (na 2 jaar) wederom naar de winkel, vorige week. Nu afwachten wat ze gaan doen.
wat betreft handschoenen na 2 jaar ook niet meer waterdicht. hier geven ze geen garantie op omdat na 2 jaar handschoenen redelijk versleten zijn vanwege het gebruik.

Mijn handschoenen zijn nu dus niet meer waterdicht. Heb nieuwe gekocht vorige week.

Ik rij elke dag weer/wind.
 
Laatst bewerkt:
Gore Tex is een merknaam voor een ademend en waterdicht membraan (zeer dunne laag). Het is een special stof die wel waterdamp doorlaat, maar geen waterdruppels. Gore Tex stelt ook eisen aan de manier waarop het membraan is bevestigd, omdat dit grote invloed heeft op de werking, vooral na verloop van tijd.
Mechanische slijtage en vuil hebben invloed op de werking. Hoe lang het dus goed gaat hangt af van de kwaliteit van het product, de toepassing, het gebruik en het onderhoud. Ik kan me goed voorstellen dat handschoenen veel kwetsbaarder zijn en veel lastiger te maken, gezien de vele stiksels en het vele bewegen bij gebruik. Bovendien worden handschoenen snel vuil. Een jas die 5 jaar meegaat is daarentegen geen enkel probleem.

In elk geval even langs je leverancier. Of je krijkgt nieuwe *O* of je kan er een mooie deal uitslepen. 8-)
 
Misschien 's proberen je handschoenen te wassen? Ook Goretex-kleding heeft onderhoud nodig en moet dus af en toe gewassen worden. Daarvoor heb je speciaal wasmiddel. Als het membraan vuil is, kan het zijn dat de porieën open gaan staan en dus water vanaf de verkeerde kant doorlaten...
 
Ok, mijn handschoenen gaan binnenkort even door een sopje (speciaal wasmiddel heb ik) en dan kijken of ze weer waterdicht zijn. Zo niet, dan even naar de winkel want ikheb inmiddels ook op de site van gore-tex hun garantie gelezen, dat wekt wel vertrouwen om mijn volgende pak toch maar een met een gore-tex membraam te laten zijn.
 
Ik gebruik al een jaar of 9 dezelfde Goretex winterhandschoenen (van Dane...) en die blijven nog steeds kurkdroog.
Ik had rond diezelfde tijd zomerhandschoenen gekocht met ander soortgelijk spul (Drytex oid. van Grid) en die lekten al binnen een jaar.
Heb inmiddels nog een paar Dane's voor de zomer. Ook die blijven perfect waterdicht.

Ik zou dus teruggaan met die handschoenen. Ze gaan normaal gesproken écht wel langer mee.
 
Ik heb zelf een Revit pak met het spul, nou waterdicht ammehoela. Met een beste bui staat het water je in de bilspleet..... Volgende keer wordt het een regenpakkie.
 
Ik heb net even mijn handschoenen onder water gehouden en ze waren na een paar minuten nog kurkdroog van binnen. Ik denk dat er laatst water vanaf mijn armen naar binnen is gelopen want mijn jas was absoluut niet water dicht. Voor de zekerheid heb ik mijn handschoenen toch maar met zo'n speciaal middel gewassen.
Het geeft me in elk geval wel vertrouwen in gore-tex en mijn volgende pak zal dan waarschijnlijk ook zo'n membraam hebben.
 
Heb een textielen pak, maar die is niet meer spatwaterdicht. (Heeft mij al een gsm v/d zaak gekost _O- )


Mhmm... Dan toch maar gaan shoppen naar een Gore-Tex pak. Kan iemand mij vertellen of het een beetje uit te houden is, om met Gore-Tex pak te rijden bij 15+ graden?

Mijn rijkilometers bestaat momenteel voornamelijk uit woon-werk en blijven rijden met spijkerbroek+leren jas is wel lekker, maar niet ideaal. Mijn huidige pak heeft beperkte ventilatieritsen (broek = geen) waardoor ik het gevoel heb dat ik een regenpak aanheb in de volle zon :o
 
Goretex is goed uit te houden tot temperaturen van ongeveer 25-27 graden, beetje afhankelijk van de wijze waarop het verwerkt is in de kleding.

Goretex werkt doordat het het vocht afvoert van de warme kant naar de koude kant. Bij lagere temperaturen dus van binnen naar buiten en niet andersom. Bij die 25-27 graden begint de buitenkant van de Goretex kleding warmer te worden dan de binnenkant en blijft alle waterdamp er dus juist inhangen en begin je het warm te krijgen. En ook niet meteen, pas na een uurtje of wat.

Dus praktisch gezien heb je in ons klimaat toch meestal geen problemen met Goretex kleding. Maar ga je lange tochten maken naar warmere oorden, dan is kleding zonder Goretex toch prettiger.
 
Ik heb zelf een Revit pak met het spul, nou waterdicht ammehoela. Met een beste bui staat het water je in de bilspleet..... Volgende keer wordt het een regenpakkie.


Revit heeft pas net een deal met gore-tex, ze hebben nu nog geen kleding met gore-tex dus jou verhaal klopt niet..

En m'n gore-tex pak heeft het 4 jaar uitgehouden met dagelijks gebruik waar onder redelijk wat off-road modder happen.. en je blijft redelijk cool tot idd de 27 graden..

Dus dik tevreden :)
 
Kan iemand mij vertellen of het een beetje uit te houden is, om met Gore-Tex pak te rijden bij 15+ graden?
Heb een Gore-Tex Alpinestars pak, met temperaturen boven de 15 graden is het prima rijden in ieder geval! Laatste tijd een aantal keer gereden tegen het eind van de avond (22-23u), dan zal het kwik zo rond de 15C schommelen denk ik? Toen met alleen een shirtje (korte mouwen) eronder na een uurtje wel wat aan de frisse kant :/ (op de snelweg dan)
 
Goretex is goed uit te houden tot temperaturen van ongeveer 25-27 graden, beetje afhankelijk van de wijze waarop het verwerkt is in de kleding.

Goretex werkt doordat het het vocht afvoert van de warme kant naar de koude kant. Bij lagere temperaturen dus van binnen naar buiten en niet andersom. Bij die 25-27 graden begint de buitenkant van de Goretex kleding warmer te worden dan de binnenkant en blijft alle waterdamp er dus juist inhangen en begin je het warm te krijgen. En ook niet meteen, pas na een uurtje of wat.

Dus praktisch gezien heb je in ons klimaat toch meestal geen problemen met Goretex kleding. Maar ga je lange tochten maken naar warmere oorden, dan is kleding zonder Goretex toch prettiger.

Dank je voor jouw uitleg! Binnenkort dan toch maar orienteren naar de Gore-Tex pakken. Is er nog een bepaald merk pak, dat hierop marktleider in is?
 
Dank je voor jouw uitleg! Binnenkort dan toch maar orienteren naar de Gore-Tex pakken. Is er nog een bepaald merk pak, dat hierop marktleider in is?

Dani , ik kan niet in jou beurs kijken , maar als je er wat voor over hebt,
en een goed textiel pak wil hebben , zou ik voor Rukka gaan,
wat duurder maar , in ons geval, perfect waterdicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan