Waterdichte rugzak

Ik heb de laatste jaren een goedkope rugtas van eastpak gebruikt op de motor. Zit nu ook te neigen naar de Kriega. Topkoffer is natuurlijk fijn, maar ik heb 10 motoren en wissel wel eens af en ze hebben natuurlijk niet allemaal een topkoffer :+
 
Aan deze reactie heeft Karin helemaal NIETS, echt helemaal NIETS!
Je zou je kunnen afvragen of een rugzak wel gewaardeerd zal gaan worden.
Veel motorrijders willen zo'n onding echt niet op de rug hebben.
BTW Bij een valpartij is nog gevaarlijk ook als die laptop zich in jouw rug boort.
 
Je zou je kunnen afvragen of een rugzak wel gewaardeerd zal gaan worden.
Veel motorrijders willen zo'n onding echt niet op de rug hebben.
BTW Bij een valpartij is nog gevaarlijk ook als die laptop zich in jouw rug boort.

Vraag het mij af of dat echt zo ongelukkig kan gaan. Of dat zo'n rugzak zich vast kan grijpen oid. Ik pak wel eens de rugtas maar heb er telkens weer twijfels over. Is er onderzoek/voorbeelden hiervan?
 
Het is off topic, maar misschien kan het hier toch worden besproken (zag zo snel even niet waar ik het anders kwijt kan).

Veel motorrijders willen zo'n onding echt niet op de rug hebben.
BTW Bij een valpartij is nog gevaarlijk ook als die laptop zich in jouw rug boort.
Volgens mij hangt het er sterk van af hoe je bij de val terecht komt, hoe hard je valt en wat in je rugzak hebt meegenomen. Bij veel kracht geeft b.v.een remslot in de rugzak niet echt mee en is de druk, als je op je rug terecht komt, op een bepaalde plaats groot, waardoor letsel kan ontstaan. Bij een laptop (groter oppervlak) is de druk op de rug minder en zou het zelfs kunnen beschermen tegen letsel als je b.v. met de rug op de bovenkant van de rand van een vangrail terecht komt.
Vraag het mij af of dat echt zo ongelukkig kan gaan. Of dat zo'n rugzak zich vast kan grijpen oid. Ik pak wel eens de rugtas maar heb er telkens weer twijfels over. Is er onderzoek/voorbeelden hiervan?
Weet ik dus ook niet. Lijkt mij toe dat het eerder veiliger is dan onveilig, maar zeker weten doe ik het dus niet. Volgens moet er voldoende expertise op het forum zijn om hierop een antwoord te krijgen, maar dan gaat het over veiligheid en niet over waterdicht.
 
Vraag het mij af of dat echt zo ongelukkig kan gaan. Of dat zo'n rugzak zich vast kan grijpen oid. Ik pak wel eens de rugtas maar heb er telkens weer twijfels over. Is er onderzoek/voorbeelden hiervan?

Ik moet hierbij denken aan dit artikel: Rugzak op de motor? Goed idee of niet?
M.b.t. de anekdote over hun eigen collega zijn zij heel stellig.

Uit eigen werkervaring kan ik me geen voorbeelden voor de geest halen waarbij een rugzak een duidelijk verschil heeft gemaakt.

Echter de suggestie zoals sommige stellen dat het juist veiliger kan zijn om met een rugzak te rijden volg ik niet. Zeker niet als je gewoon investeert in een normale rugprotector, een stukje veiligheid van zo'n €50,- a €70,- euro.

Natuurlijk loop je als motorrijder per definitie al veel grotere risico's in het verkeer, dus ik denk dat je e.e.a. wel genuanceerd moet zien. Anderzijds heb ik geen behoefte aan "wat als"-gedachten van mezelf of mijn nabestaanden vanwege zoiets wat gemakkelijk anders op te lossen is, vandaar dat ik persoonlijk nooit met een rugzak op zal rijden. Blijft natuurlijk dat die "wat als" ook een "wat als hij nu niet op de motor was gegaan"-gedachte kan worden en dat risico ben ik maar al te graag bereid te nemen. Simpelweg kwestie van persoonlijke keuzes.
(Daarom vind ik de tip om eerst een te polsen hoe de ontvanger van het cadeau daarin staat zeker een goede tip!)
 
Ik zou geen schijfremslot, spiegelreflexcamera of baksteen in mijn rugzak doen.
Maar een laptop of regenpak heb ik geen probleem mee.
 
Om nog een andere optie voor te leggen. Ik heb een SW motech tanktas waar precies mijn laptop en een paar schoenen in gaan. Veel handiger als ik een rugzak die ik eerder gebruikte. En veiliger.
 
De XLMOTO Slipstream passeerde hier al 2 keer eerder.
Ik rij, vanwege airbagvest , niet meer met een rugzak. Maar ik heb 2 van deze spotgoedkope rugzakken versleten voor dagelijks woon werk. Je mag rekenen dat bij dagelijks gebruik de rits het na exact 1 jaar begeeft, maar verder was ik er tevreden over. Mijn laptop paste er in + brooddoos + nog wat andere zaken en hij zit goed en aerodynamisch op de rug. De buitenschaal is harde plastic uit 1 stuk met een stofje over, dus best wel regenbestendig Ze zijn eigenlijk bijna altijd in afslag 😄 8)7. Voor 15€ dus OK voor 1 jaar gebruik.

1710453215382.png



Wat later besliste ik de rugzak als zadeltas te gaan gebruiken en mits wat DIY en strappen was dit snel en handig omgebouwd :

20191101_130109.jpg
20191101_125812.jpg

20191101_125713.jpg
 
Laatst bewerkt:
Om nog een andere optie voor te leggen. Ik heb een SW motech tanktas waar precies mijn laptop en een paar schoenen in gaan. Veel handiger als ik een rugzak die ik eerder gebruikte. En veiliger.

Uit oprechte interesse: een tanktas waar een paar schoenen en een laptop in past? Ik geloof je natuurlijk direct maar welke tanktas en welk formaat laptop?
 
Je zou je kunnen afvragen of een rugzak wel gewaardeerd zal gaan worden.
Veel motorrijders willen zo'n onding echt niet op de rug hebben.
BTW Bij een valpartij is nog gevaarlijk ook als die laptop zich in jouw rug boort.
Ik zou HEEL blij worden van zo'n cadeau :Y. Heb nu zelf mijn Kriega gekocht, was beter geweest als ik die cadeau had gekregen ;) 💶 :W. Vind het geen enkel probleem om met een rugtas te rijden. Doe dit al jaren, zal het ook nog jaren blijven doen.

Ben benieuwd voor welke rugtas @Karin00 straks gekozen heeft.
 
En als je jouw vriend heeeeeeel erg graag ziet , kan je een rugzak combineren met een airbag.
Zelf rij ik nooit nog zonder airbag, en ik ben ook niet echt fan van dit systeem, net omdat ik ALTIJD met airbag rij, maar niet altijd met een rugzak, dus liever kiest voor een airbagvest in plaats van deze airbagrugzak. Maar het past in dit topic, dus vooruit :

1710455087131.png
 
Tja, geen rugzak want stel je voor je komt te vallen... De zomer komt er straks weer aan. Lekker uitwaaien in je korte broek en T-shirt. Maar dan wel zonder rugzak, want stel je voor! :(

Dat is toch precies het punt: kwestie van individuele keuzes en risico-acceptatie! Ik maak persoonlijk andere keuzes maar vind het oprecht geen enkel probleem als jij of een willekeurig ander persoon besluit met rugtas of juist zonder beschermende kleding (ik snap je punt, verdere discussie over kleding lijkt mij off-topic) te gaan rijden. :t

Wellicht had TS überhaupt nog niet over de eventuele risico's nagedacht (dat weten we niet), in dat geval is het toch zinnig om haar daar op te wijzen zodat zij (of beter nog: hij) daar in haar/zijn individuele keuze en bijbehorende risico-acceptatie rekening mee kan houden? Welke keuze zij daar vervolgens in maken maakt mij natuurlijk helemaal niks uit!
 
Uit oprechte interesse: een tanktas waar een paar schoenen en een laptop in past? Ik geloof je natuurlijk direct maar welke tanktas en welk formaat laptop?
Connection bag engage sport. Ok heb een MacBook 14 inch en gaat precies. De tas kan je ook hoger maken maar dat gebruik ik voor woon werk niet. Maatje 44,5 gaat er netjes in.
 

Bijlagen

  • IMG_8728.jpeg
    IMG_8728.jpeg
    581,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_8729.jpeg
    IMG_8729.jpeg
    597,1 KB · Weergaven: 0
Dat is toch precies het punt: kwestie van individuele keuzes en risico-acceptatie!
Nu lijkt 't er bijna op dat geen rugzak te willen omdat het onveilig zou zijn.
Belangrijkste issue voor mij is dat ik gewoon NIETS op m'n rug wil hebben. Het stoort mij all-the-time.
(en ja, mss niet altijd veilig met zak op je rug/ maar daar is kennelijk niet iedereen over eens)

In de vakantie heb ik altijd een rugzakje bij me voor bergwandeling oid.
Gebeurt wel eens dat ik een boodschapje ga doen op de motor met rugzakje. (koffer staat gevuld in de tent)
Zelfs naar de supermarkt in de buurt is het mij al onaangenaam.
 
Misschien ook een leuke tip, ik gebruik een Kriega US20 drybag. Die doe je heel makkelijk achterop binden, maar er zit ook een schouder en heupband bij.

Dan draag je hem op je onderrug dan wel als schoudertas maar door de heupriem zit dat heel goed en verschuift niet.

En zoals alles van Kriega, supersegelijk, waterdicht, wel circa €120.
 
24mx
xlmoto

"Fly main event"

Ik gebruik deze de voorloper sinds 2020, Woon werk, ongeacht auto of motor, doet het voor mij prima, begint sleets te raken een beetje. Ik heb er spullen in waar @mean-machine nachtmerries van zou krijgen ;)

Heb er ook papier in zitten. Sommige papieren goed aan net zo lang als dat ik de rugtas heb, als het regent, dan regent het. Ik dacht dat er een waterdichte zak bij zit, zal wel ergens liggen nog, als die er bij zat heb ik hem er uit gehaald en heb hem thuis liggen.

Ik heb er geen laptop in de laptopvakje zitten, wel een A4 notitieblok en een stapeltje A4'tjes.

Ik heb hem blijkbaar in 2020 gekocht voor net geen €30.

db
 
Ik heb twee rugzakken, één voor droog weer (inclusief regenhoes voor een buitje):
Screenshot_20240225-083618.png

Hierin past met gemak een 15" laptop, is ook groter te maken d.m.v. een rits (van 18 naar 26 liter).In de huidige weersomstandigheden mijn woon- werk rugzak op de motor.

Verder nog een volledig waterdichte rugzak, inhoud 23 liter dus ruimte genoeg:
Screenshot_20240225-083640.png
 
Nou Karin , mocht je weer eens op motorforum komen dan heb je heel wat te lezen. Veel tips met mooie rugzakken van goedkoop tot neusje van de zalm.
De meningen over het wel en wee van een rugzak op de motor ook zo even mooi meegenomen in de ervaring.
Wanneer is ie jarig ? Van harte alvast en maak er een mooie en gezellige rugzak dag van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan