JMP Battery Monitor

MC Twenty-Two

Retro Honda Verslaafde
12 jun 2017
659
813
Netersel
Instagram
Ik ben voor mijn Honda's op zoek naar een voltmeter of battery monitor die compact en makkelijk weg te werken is, zodat ik ook onderweg kan zien of mijn notoire spanningsregelaars niet aan het smelten zijn.
Eentje die gewoon via een app werkt zou helemaal ideaal zijn, gezien ik toch vaak mijn telefoon in de houder heb zitten. Daarom is mijn oog gevallen op het volgende:
De JMP Battery Monitor, te koop bij o.a. NR1 voor €29,95. JMP Battery Monitor
jmp_battery_monitor_1.jpg

Je bevestigt simpelweg de oogjes op de accupolen, duwt hem onder je zadel, downloadt de app en je kan meerdere voertuigen in een straal van 6 meter monitoren.
Klinkt allemaal goed in mijn oren, maar ik vroeg mij af of hier mensen zijn die al ervaring hiermee hebben. Ik hoor het graag!
 
zijn we toe aan de "app" generatie waarbij alles met een app moet gebeuren ?


Zat ik ook te denken, maar zoals hij al aangeeft, de telefoon zit toch al gemonteerd.
een metertje moet je ook ergens plaatsen
het monteren moet toch gebeuren met liefst draden goed wegwerken zonder dat dit later gaat corroderen, doorslijten etc.
Stelt niks voor kan je zeggen, maar hoe netjes en mooier je het wil hebben hoe meer tijd het kost.
dan is het ook nog eens makkelijker over te zetten op een andere motor en met het vervangen van de kabelschoentjes voor iets van optimate zelfs zo over te zetten als je meerdere motoren hebt.

Qua afleiding en nu zou een simpel lampje het beste zijn.
je gaat niet steeds bewust op je voltmeter kijken (hopelijk) dus zie je ook niet als die opeens een ander getal aangeeft, zeker niet als die al continue fluctueert/wisselt . gewoon een lampje net als olie valt denk ik meer op
alhoewel ik gebeld werd dat de alarmlichten van mn bus aanstonden, 3 uur nadat ik was weggegaan, maar dat valt natuurlijk meer op in het donker :P
 
Nou ben ik ook nie zo van apps, maar hij heeft wel een punt: als je telefoontje toch voor je neus hangt is 't wel zo handig en 't scheelt weer een displaytje/metertje in de cockpit en extra touwtjes langs 't frame etc.
 
Nou ben ik hier al heel wat keren threads tegen gekomen over leeglopende accu's vanwege lekstroom.
Ook als je niet rijdt hangt dat ding wel aan je accu en verbruikt stroom. Hij zal niet in een dag je accu legtrekken, maar bij langere stilstand...
Duitse test van Computer Bild was wel zeer positief
 
Laatst bewerkt:
zijn we toe aan de "app" generatie waarbij alles met een app moet gebeuren ?

Apps zijn inderdaad wel een van de grootste trends in de technologie tegenwoordig, dus het is logisch dat fabrikanten het in deze richting gaan zoeken.
Ik was eigenlijk ook helemaal niet op zoek naar zoiets, maar in de vorm van een digitaal displaytje zoals jij stuurde. (maar dan we een waterdichte, want deze is een beetje... Naakt.) wil ik die een beetje netjes monteren moet ik daarvoor echter een uitsnede ergens in maken, wat enorm zonde zou zijn gezien ik mijn redelijk zeldzame motoren eindelijk in zo goed als originele staat heb.
Zat ik ook te denken, maar zoals hij al aangeeft, de telefoon zit toch al gemonteerd.
een metertje moet je ook ergens plaatsen
het monteren moet toch gebeuren met liefst draden goed wegwerken zonder dat dit later gaat corroderen, doorslijten etc.
Stelt niks voor kan je zeggen, maar hoe netjes en mooier je het wil hebben hoe meer tijd het kost.
dan is het ook nog eens makkelijker over te zetten op een andere motor en met het vervangen van de kabelschoentjes voor iets van optimate zelfs zo over te zetten als je meerdere motoren hebt.

Qua afleiding en nu zou een simpel lampje het beste zijn.
je gaat niet steeds bewust op je voltmeter kijken (hopelijk) dus zie je ook niet als die opeens een ander getal aangeeft, zeker niet als die al continue fluctueert/wisselt . gewoon een lampje net als olie valt denk ik meer op
alhoewel ik gebeld werd dat de alarmlichten van mn bus aanstonden, 3 uur nadat ik was weggegaan, maar dat valt natuurlijk meer op in het donker :P
Heb ik ook naar gezocht, dat lijkt mij ook ideaal: subtiel, makkelijk weg te werken, weinig lekstroom. Ik heb echter alleen deze kunnen vinden. Vrij prijzig voor een Ledje en een spanningsmeter en alleen in de US te bestellen... Head's Up™ Voltage Monitor
Nou ben ik hier al heel wat keren threads tegen gekomen over leeglopende accu's vanwege lekstroom.
Ook als je niet rijdt hangt dat ding wel aan je accu en verbruikt stroom. Hij zal niet in een dag je accu legtrekken, maar bij langere stilstand...
Duitse test van Computer Bild was wel zeer positief
Dat is wel positief, dat vroeg ik mij al af. Bedankt voor de info!
 
Ik heb al 10.000 kilometer een USB ladertje van AliExpress met gelijk een inbouwde voltmeter.
Die past dan gewoon in de bedoelde plug die de dealer op het dasboard plaatste :P

DSCN1093.jpg


Uit ervaring weet ik dat de motor het zelf ook wel op tijd aangeeft.
Het display gaat uit als de accuspanning te laag wordt.
Dan heb je nog wel wat kilometers om thuis te komen. O-)
 
@Worldbeater Zoiets heb ik ook nog liggen, kreeg het alleen niet netjes weggebouwd en heb uiteindelijk wat anders gebruikt. De meting is niet heel nauwkeurig, maar zeer zeker goed om te zien als er iets mis is. En het ziet er nog best goed uit ook.

De JMP monitor vind ik wel een mooi ding, zeker met de app. Prijs valt me erg mee.
 
Ik heb al 10.000 kilometer een USB ladertje van AliExpress met gelijk een inbouwde voltmeter.
Die past dan gewoon in de bedoelde plug die de dealer op het dasboard plaatste :P

Bekijk bijlage 1592717

Uit ervaring weet ik dat de motor het zelf ook wel op tijd aangeeft.
Het display gaat uit als de accuspanning te laag wordt.
Dan heb je nog wel wat kilometers om thuis te komen. O-)
Zo'n mooi dashboard heb ik niet, dus niet echt een optie... Dan wordt het ergens aan vast maken met kabelbinders oid en dat is een beetje lelijk.
IMAG5867.jpg

En als bij mij de motor het aangeeft is het al te laat, dan is of je dynamo of je accu waarschijnlijk ook al naar de kloten. Op de harde manier achter gekomen bij mijn CB-1... 😂
 
Het is door iemand van het VFR forum ontwikkeld precies met het doel om de laadspanning in de gaten te houden.
Oké tof, maar nu weet ik nog niet hoe het er uit ziet of hoe het werkt.... Heb je een link daarvan?

Edit: Gevonden, de correcte naam is 'Haidie Hotziedok', dan krijg je op Google net wel de resultaten die je zoekt. Het is dus een klein kastje met een ledje die oplicht of knippert als er iets fout is met het laadsysteem. Je kan hem alleen rechtstreeks bestellen bij de uitvinder (Geestje) op het VFR Forum.
Installeren doe je door twee draden door te lussen op de stekker van je contact. Het ledje monteer je vervolgens ergens in of op je dashboard. Klinkt dus wel als een mooi systeempje, maar heeft wel wat knutselwerk en een account op het VFR Forum nodig. Ik weet ook niet of hij ze nog steeds maakt en wat ze kosten, gezien het topic uit 2011 stamt, maar ik zal hem eens een berichtje sturen om te informeren!
 
Laatst bewerkt:
Geestje van het VFR Forum is blijkbaar al langere tijd inactief, dus een Haidie Hotziedok gaat hem denk ik niet worden...
Ik zal op de proef gewoon eens de JMP bestellen. Wel volgende maand pas, want ik heb al genoeg geld uitgegeven 🤡
 
Beetje hetzelfde idee als de Heads Up of de Haidie Hatziedok dus, maar ik denk dat deze minder subtiel weg te werken is omdat de printplaat in het kokertje met de leds zit. Het fijne van die andere twee is dat het printplaatje in een losse behuizing zit die je dan ergens onder kan wegwerken zoals je zadel, zodat je alleen het kleine Ledje over hebt die je op/in je dashboard monteert.
Wel grappig te zien dat er meerdere mensen zijn die zelf iets in elkaar zijn gaan knutselen!

Edit: Te snel gekeken, je kan verschillende versies krijgen 😅
 
Het moet door de koper ook wel goed gemonteerd worden, dat is ook wel een dingetje. ;)

Heel lang Italiaanse technische producten verkocht.Nu met pensioen. Bestel regelmatig technische onderdelen bij Ali-Express en ik moet zeggen dat deze absoluut niet slecht zijn,soms zelf vele malen beter (en goedkoper !!)
 
Terug
Bovenaan Onderaan