Juiste manier van kijken....

16 jul 2010
133
0
`s Gravenzande
De juiste manier van kijken is:

A Rechts af gaan: linkerspiegel, rechterspiegel, rechts naast je kijken, knipperlicht aan, linkerspiegel, rechterspiegel, rechts naast je kijken en dan afslaan en of baan wisselen naar rechts.

B Rechts af gaan: linkerspiegel, rechterspiegel, rechts naast je kijken, knipperlicht aan, rechts naast je kijken en dan afslaan en of baan wisselen naar rechts.


Is het A of B?


Nog een vraag:
Stel je voor er staat een vuilniswagen geparkeerd op de eenbaansweg voor je en er zit een door getrokken streep links van je haal je hem dan toch voorzichtig in?

Nog eentje dan:
Het is een hele brede baan (eenrichtingsverkeer) zonder wegmarkering in het midden de weg is breed genoeg om met ze 2en naast elkaar te rijden maar hoeft aan de missende markeringen niet, wat is dan je plaats op de weg? Iets rechts van het midden? Of het gewoon als 2 banen zien zodat iemand je kan inhalen?


Dinsdag AVD examen!!! :Y :Y
Mijn examen plek is Rijswijk dus als iemand nog tips hebt :} :}
 
Laatst bewerkt:
De juiste manier van kijken is:

A Rechts af gaan: linkerspiegel, rechterspiegel, rechts naast je kijken, knipperlicht aan, linkerspiegel, rechterspiegel, rechts naast je kijken en dan afslaan en of baan wisselen naar rechts.

B Rechts af gaan: linkerspiegel, rechterspiegel, rechts naast je kijken, knipperlicht aan, rechts naast je kijken en dan afslaan en of baan wisselen naar rechts.


Is het A of B?
Het veiligst A. In de praktijk is B echter waarschijnlijker
Nog een vraag:
Stel je voor er staat een vuilniswagen geparkeerd op de eenbaansweg voor je en er zit een door getrokken streep links van je haal je hem dan toch voorzichtig in?
Als de politie het niet ziet, mag het.... O-)
Nog eentje dan:
Het is een hele brede baan (eenrichtingsverkeer) zonder wegmarkering in het midden de weg is breed genoeg om met ze 2en naast elkaar te rijden maar hoeft aan de missende markeringen niet, wat is dan je plaats op de weg? Iets rechts van het midden? Of het gewoon als 2 banen zien zodat iemand je kan inhalen?
Ligt aan de situatie ter plaatse (die ik niet ken). Maar als ik het zo inschat, dan zou ik 2 banen visualiseren en op de "rechterbaan" gaan rijden. Daar uiteraard iets links van het midden....
Maar hangt van de verkeerssituatie af
Dinsdag AVD examen!!! :Y :Y
Mijn examen plek is Rijswijk dus als iemand nog tips hebt :} :}
Succes :W
 
is een goede vraag, weet niet war de officiele procedure is maar:

als ik recht afsla, eerst kijken of er op het fietspad verkeer is (of door mddel van omdraaien en spiegels) vervolgens richting angeven dan nogmaals bevestigen dat de rijbaan en richting vrij is (door het voledige kruispunt te overzien (je bent inmiddels tenslotte dicht op de kruising en kunt hopelijk alle straten goed inkijken) gas erop en de situatie achter je laten


PS: die vrachtwagen...voorzichtig, alleen bij je examen daarna zo snel mogelijk (voor jezelf het veiligst dan ben je namelijk een gevaarlijke situatie zsm voorbij.

PSS: bij je tweede vraag, zou iets rechts houden maar over het algemeen ben je met de motor toch de vlotste dus is het handig als je rechts houd en vervolgens met wat geslalom toch link/rechts afwisseld om de 4-wielers in te halen


o ja enne nog succes met de examen!! vergeet niet als je in de winter leert rijden heb je er in de zomer allen maar profeit van!!
 
Laatst bewerkt:
Ik ga voor optie B, met de veronderstelling dat je al constant hebt gespiegeld.

In het geval van baan verwisselen, kun je door twee keer kijken beter de snelheid inschatten van overige weggebruikers, hoe meer je kijkt, hoe beter de schatting van de snelheid van derden.
 
Laatst bewerkt:
De juiste manier van kijken is:

Is het A of B?

B, Bedenk dat als je een paar drukke kruispunten achter elkaar hebt, of er weinig sorteerruimte is je weinig tijd hebt om nog een keer te spiegelen. Beter 1 keer goed kijken dan twee keer vluchtig
Nog een vraag:
Stel je voor er staat een vuilniswagen geparkeerd op de eenbaansweg voor je en er zit een door getrokken streep links van je haal je hem dan toch voorzichtig in?

Als hij er echt geparkeerd staat, dan zou ik hem inhalen. Hou dan wel veel ruimte. Hoe dichter je op de vuilniswagen begint met inhalen hoe minder je ziet.

Zijn ze bezig, dan kan je beter even wachten. Mocht de examinator zeggen dat je hem in mag halen kan je dat nog altijd doen, wederom, hou afstand.

Nog eentje dan:
Het is een hele brede baan (eenrichtingsverkeer) zonder wegmarkering in het midden de weg is breed genoeg om met ze 2en naast elkaar te rijden maar hoeft aan de missende markeringen niet, wat is dan je plaats op de weg? Iets rechts van het midden? Of het gewoon als 2 banen zien zodat iemand je kan inhalen?

Deze is wat lastig te visualiseren, hangt enorm af van de situatie. Hoe lang is de weg, en moet je aan het einde rechts of links? Als het breed genoeg is en er wordt ingehaald, iets rechts van het midden gaan rijden.

Dinsdag AVD examen!!! :Y :Y
Mijn examen plek is Rijswijk dus als iemand nog tips hebt :} :}

Succes, heb je nog een les van te voren? Dat scheelt veel omdat je dan het gevoel al te pakken hebt. Afstand houden is de key, het geeft overzicht en tijd om te denken en handelen!
 
Laatst bewerkt:
De juiste manier van kijken is:

A Rechts af gaan: linkerspiegel, rechterspiegel, rechts naast je kijken, knipperlicht aan, linkerspiegel, rechterspiegel, rechts naast je kijken en dan afslaan en of baan wisselen naar rechts.

B Rechts af gaan: linkerspiegel, rechterspiegel, rechts naast je kijken, knipperlicht aan, rechts naast je kijken en dan afslaan en of baan wisselen naar rechts.


Is het A of B?

Bij examen : A.
De rest van je biker carriere : B.


Nog een vraag:
Stel je voor er staat een vuilniswagen geparkeerd op de eenbaansweg voor je en er zit een door getrokken streep links van je haal je hem dan toch voorzichtig in?

echt geparkeerd; dwz er wordt niet gewerkt ?

Inhalen die hap.

Zijn ze wel aan het werk:

Examen: er achter blijven
De rest van je biker carriere: inhalen.


Nog eentje dan:
Het is een hele brede baan (eenrichtingsverkeer) zonder wegmarkering in het midden de weg is breed genoeg om met ze 2en naast elkaar te rijden maar hoeft aan de missende markeringen niet, wat is dan je plaats op de weg? Iets rechts van het midden? Of het gewoon als 2 banen zien zodat iemand je kan inhalen?

Altijd iets links van het midden.
Zo laat je je zien voor de spookrijders en kun je altijd nog uitwijken naar rechts.


Dinsdag AVD examen!!! :Y :Y
Mijn examen plek is Rijswijk dus als iemand nog tips hebt :} :}

Wees op tijd.

Succes !
 
Laatst bewerkt:
Voordat ik ging afrijden zei de examinator tegen mij:"laat de voordelen van de motor zien". Dus links gaan staan bij het stoplicht, als eerste weg zijn om de ruimte op te zoeken, op de snelweg soms ook even gas geven om de ruimte op te zoeken, zoals eerder gezegd afstand houden en als laatste waar je nu niets meer aan hebt, plan je examen aan het einde van de dag. In de spits gaat het wat langzamer allemaal en de examinator wil graag met een goed gevoel naar huis... (dat is de ervaring van mijn instructeur) En succes natuurlijk, zal naar je zwaaien!
 
Laatst bewerkt:
geparkeerde voertuigen haal je niet in, die passeer je....
(en daar zit zeker wel een verschil in, er zijn genoeg straten waar auto's geparkeerd staan en waar wel een inhaalverbod geldt... dan kom je die straat dus nooit door)
 
Echt goede tips heb ik niet voor je, toen ik examen deed in Rijswijk vertrokken de examens nog vanuit De Schilp... En deed je maar 1 examen.

Wens je echter wel veel geluk, en rijd vooral zoals je normaal zou rijden. Geforceerd rijden werkt niet. Gewoon halen, hoe meer Westlanders op de motor hoe beter!
 
Laat je niet gekmaken.....

Ik snap die twijfels, die hebben we allemaal vlak voor zo'n examen. Nadeel is dan dat je naar alles en iedereen gaat luisteren en allerlei dingen op het laatste moment gaat aanpassen. Dat zorgt niet voor de ontspanning die je nodig hebt.......

Ga er gewoon van uit dat je instructeur niet voor niets de inschatting heeft gemaakt dat je er klaar voor was. Je rijdt kennelijk goed genoeg om examen te doen.
Ga dus lekker rijden en zorg vooral dat je LOL hebt en ontspannen rijdt als het ff kan.
 
Zorg ervoor dat de examinator ook goed kan zien dat je kijkt. Kijk dus niet alleen door je ogen te draaien. Maar door met heel je hoofd te draaien. Ik weet niet hoe je helm er uit ziet, Maar als hij van achteren erg egaal van kleur is kan het helpen een extra merkteken er op te hebben. Zo is het van achter je goed duidelijk is dat je je hoofd draait en dus kijkt.
 
Klopt, dat werkte bij mijn instructeur al ;) eerst een egale helm op en regelmatig commentaar op mijn kijkgedrag, later eentje met een wit merkteken achterop en nooit meer gehoord dat ik niet genoeg keek
 
Beweeg met je hoofd bij het spiegelen (hoe je ook spiegelt straks). Ik kreeg als commentaar dat ik ik m'n spiegels niet/te weinig gebruikte bij het inhalen. Absolute onzin, maar hij kon ook niet zien dat ik keek omdat ik enkel m'n ogen (joh) gebruikte bij het spiegelen en niet m'n hoofd meedraaide.

Sow, ik ben ook net wakker. Zie de reacties hierboven!
 
Laatst bewerkt:
Als je in voorburg komt, pas op voor de weg afsplitsing van tram 10 tegen voorburg station aan. Kruispunt westeind met stationsplein

Als je in de woonwijken komt van rijswijk achter rijswijk station, pas op voor weg afsplitsing van de busbaan van bus 23 op admiraal helfrichsingel. Waarschijnlijk ga je daarna een dood lopende straat (klaroenstraat) in waar je zelfstandig naar links af moet slaan.

Ik kwam zelf in Delft terecht, en tsja het zit daar vol met sneaky stuff. Kleine grachten, veel onoverzichtelijke kruispunten. Pas in ieder geval op voor het bruggetje van CBR naar delft centrum als je direct vanuit cbr rechts af gaat en als maar rechtdoor (lange kleiweg kruising met haantje). Iemand ging daar een noodstop doen terwijl er een fietser kwam, er lagen aparte fietsbanen.

Verder veel succes, het weer zit mee :)
 
Laatst bewerkt:
Antwoord C: Als je nu nog moet nadenken over hoe vaak je moet spiegelen, dan is er ergens in je opleiding iets foutgegaan.

Ook als je twijfelt over het passeren van een stilstaande vuilnisauto, is er iets mis in de beeldvorming van het AVD-examen!

Gewoon overtuigend laten zien dat jij je, met een motor, veilig en doeltreffend door het verkeer kunt bewegen.
 
Laatst bewerkt:
Twee keer spiegelen, er van uitgaand dat er niets te zien was, zal eerder onzeker overkomen. Je kijkt een keer goed en daarmee klaar. Belangrijk inderdaad is dat je laat zien dat je kijkt. Sprak de man die er op gezakt is dat het niet voldoende duidelijk was, dat hij wel degelijk keek. Draai nadrukkelijk je bol en plak eventueel een stip op je helm, zodat de man goed kan zien dat je kijkt.
 
Bij afslaan beide spiegels gebruiken heb ik ook geleerd, maar ik begreep al tijdens mijn rijlessen het nut er niet van. Nooit meer gedaan sinds ik mijn rijbewijs heb. Zijn er mensen die dat wel doen? En zo ja, waarom?

(Voor de duidelijkheid: als ik rechtsaf sla kijk ik in mijn rechterspiegel, als ik linksaf ga in mijn linker. Hierna nog even de dode hoek checken natuurlijk.)
 
De juiste manier van kijken is:

A Rechts af gaan: linkerspiegel, rechterspiegel, rechts naast je kijken, knipperlicht aan, linkerspiegel, rechterspiegel, rechts naast je kijken en dan afslaan en of baan wisselen naar rechts.

B Rechts af gaan: linkerspiegel, rechterspiegel, rechts naast je kijken, knipperlicht aan, rechts naast je kijken en dan afslaan en of baan wisselen naar rechts.

Dinsdag AVD examen!!! :Y :Y
Mijn examen plek is Rijswijk dus als iemand nog tips hebt :} :}

B (ook zo geleerd, trouwens). Maarre, probeer ook nog even vóór je te kijken tijdens al dat gespiegel, ook belangrijk... :+

En succes aanstaande dinsdag!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt mannen en eventueel vrouwen, ik heb het via optie B geleerd en mensen maken me ook wel eens wijs dat het A is, maar ik houd B aan dit zeg me instructrice ook.
En over die vuilniswagen die staat indd geparkeerd zeg maar zonder dat er iemand bij is, mijn instructrice zegt dan indd door rijden over de doorgetrokken streep om het verkeer te laten doorstromen, ik wou alleen weten hoe jullie erover nadachten.

Het dat over de brede baan dat weten de mensen die Rijswijk rijden wel wat ik daarmee bedoel.

Iig bedankt voor de succes wensingen en ik heb er voor Dinsdag vertrouwen in............laten we het hopen..

Dit waren de enigste vraajes waar ik wat meer van wou weten.

Bedankt en zal Dinsdag middag laten weten of het gelukt is.

Gr Mike
 
Als je in voorburg komt, pas op voor de weg afsplitsing van tram 10 tegen voorburg station aan. Kruispunt westeind met stationsplein

Als je in de woonwijken komt van rijswijk achter rijswijk station, pas op voor weg afsplitsing van de busbaan van bus 23 op admiraal helfrichsingel. Waarschijnlijk ga je daarna een dood lopende straat (klaroenstraat) in waar je zelfstandig naar links af moet slaan.


Verder veel succes, het weer zit mee :)

Die klaroenstraat is zeker die woonwijk waar je uit jezelf moet doorrijden over dat bruggetje ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan