k&n luchtfilter

Ronno

Rookie
29 feb 2004
14
0
mensen kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat je meer vermogen krijgt door bijv. een k&n luchtfilter??
en kun je die er zelf inzetten zonder iets te stellen aan je benzinetoevoer of zo iets ??
ervaring iemand ? vertel aub!
 
Het gaat even om het principe "mengsel van benzine/lucht" dat je cilinder in gaat.
Bij een carb. motor moet je als je het luchtfilter vervangd door een K&N (meer lucht) ook je sproeier vergroten om meer benzine in je mengsel te krijgen. Zo is je mengesel in zijn geheel wat rijker aan benzine en lucht (zuurstof) geworden, en verbrand er meer mensel dat resulteerd in meer vermogen.

bij injectie fietsen kun je tot op een zekere hoogte er gewoon een k&N op gooien, omdat de injectie de benzinetoevoer regelt in het mengsel.
 
de air/fuel ratio zoals dat zo mooi heet is optimaal ongeveer 14/1, als je dus meer lucht erin jaagt moet er ook meer peut bij wat resulteert in iets meer explosief mengsel onder je bougies wat dus een beetje power op kan leveren.
 
Ik heb ook net een K&N filter in m'n VTR gezet maar ik merk duidelijk verschil,reageerd vlugger op het gas en het geluid is iets voller !
Ben er echt heel erg tevreden mee,ik vind het z'n geld dubbel en dwars waard !
Zonder overengs iets aan m'n afstelling tehebben hoeven doen.
 
Zomaar een K&N er in frutten kun je beter niet doen. Bij sommige motoren levert een K&N inderdaad meteen winst op, al moet je je daar niet te veel van voorstellen. (Paar pk op top, daar merk je vaak weinig tot niets van)
Bij andere motoren (veel nieuwe motoren staan al arm afgesteld ivm. de milieu-eisen)wordt het mengsel te arm. Meer lucht bij gelijkblijvende hoeveelheid brandstof=armer mengsel. Daardoor kan de motor een stuk warmer gaan lopen of zelfs gaan pingelen (mengsel gaat detoneren)
Het is dus zeker niet altijd zo dat een K&N winst oplevert. Bij een Fazer 600 wél, omdat die af fabriek te rijk staat. Maar bij de Fazer 1000 heeft K&N zelfs het filter uit de handel moeten halen....omdat de motor er veel slechter op ging lopen.

Vermogenswinst levert het vaak pas écht op als je het combineert met een open uitlaat en het aanpassen van de sproeiers (jet kit of Dynokit) Kijk voor jouw type motor eens op de liefhebbers-sites. Daar is vaak wel het een ander te vinden over dit soort aanpassingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan