Kan een luchtgekoelde motor oververhit raken?

Frederiko

Die hard MF'er
20 jul 2003
591
0
Arnhem
Ik stond gisteren naast een luchtgekoelde motor voor het stoplicht. Stoplicht stond aardig lang op rood. De jongen naast mij zette zijn motor uit. Ik dacht dat zal hij wel om milieu technische redenen doen. :) Maar nee hij kwam met de mededeling, dat het was om de motor te sparen. Wordt te heet en is niet goed.
Mijn vraag is nu dan ook is dat waar? Ik zelf denk, dat de motor het moet kunnen hebben. Deze zijn er uiteindelijk voor gemaakt.
 
Ram, Air, Direct: betekent vrij vertaald gewoon rijwind & er staat nergens bij waarvoor het wordt toegepast, dus vandaar dat het zowel kan genoemd worden bij koeling als bij de luchtinlaten.

BTW bij het SRAD idee is drukvulling een bijzaak, het is eerder een anti-onderdruk-aanzuiging.
 
waar gaat het hier in dit topic over :? O-) :X










Ja, ze hebben rijwindkoeling nodig en vinden het niet geweldig om stil te staan draaien, maar om het nu als hij al fikheet is af te zetten en na 1 of 2 minuten weer te starten.... :? ik vraag me af of hij daar niet juist meer last van heeft, maar daar ken ik ze niet goed genoeg voor.
 
Voor je imago was het beter geweest als je het eerst even op had gezocht.
De link staat er zelfs bij |(
Het heet dus ram air system.

Tja, imago?
gezien ik er niet om bekend sta hier iemand te commanderen z'n bek te houden
omdat die het fout heeft zit het met de mijne nog steeds goed

"Jeugdige onwetendheid" is misschien niks om trots op te zijn
"volwassen arrogantie" zeker niet"
 
waar gaat het hier in dit topic over :? O-) :X
Ik weet het niet, maar een aantal mensen lijkt er nogal oververhit van te zijn geraakt :+

Geforceerde koeling: Er bestaan interessant uitziende happers en tunnels, maar die doen weinig als je stilstaat. "Echte" geforceerde koeling krijg je van fans die op de motor en/of oliekoelers blazen, zoals b.v. bij veel scooters, grasmaaiers, en, uhm, de XB modellen van Buell. :o

Watergekoelde motoren zijn ook luchtgekoeld: Zonder rijwind door de radiator gaat het uiteindelijk ook mis, hoewel natuurlijk een radiator de boel wel thermisch constanter houdt en bovendien (bijna) altijd ook over geforceerde koeling beschikken (de blower op de radiator).

Luchtgekoelde motoren zijn wel berekend op hoge temperaturen: Gisteren op de Buell (nog een ouwe, zonder enkele actieve koeling, geen olie-koeler en standaard minerale olie) in 27 graden met 150 van Bristol naar Birmingham gekart en toen hopeloos verdwaald in het centrum maar de motor bleef dapper doordraaien. 8-)
 
mijne is BigBore, en deze word dus wel duidelijk te heet!!! al na 10 minuten rijden.. ben nu dus een oliekoelertje aan het monteren op m´n luchtegekoelde blokje

full


full


adaptertje tussen het oliefilterhuis en het blok, slangen monteren en Gaaaaaaaass!

*D
 
Grotere boring betekent meer warmte. Een olie koeler kan helpen natuurlijk maar in stads- of fileverkeer met weinig rijwind loop je toch al snel tegen de beperkingen aan van een (eveneens rijwindgekoelde) olie-koeler.

als je er dan een klein blowertje voorzet O-) geen last meer van dat probleem. ( toch :X )
 
de definitie van Ram-air is geforceerd door rijwind een betere cilindervulling
krijgen (Leuk detail: lucht comprimeren veroorzaakt juist warmte)
koeling heeft er geen ruk mee te maken

De luchtinlaten op de Soes GT werken met een venturieffect: sneller lucht langs de
cilinders laten stromen koelt beter
hoe ze dat noemen geen idee, Maar ram-air in ieder geval niet



http://nl.wikipedia.org/wiki/Ram_Air
 
ram air is gebruik maken van rijwind. Neem nu zo'n hulp propeller die onderuit een vliegtuig schiet om essentiele systemen aan de gang te houden als de motoren zijn uitgevallen, noemen ze ook gebruik maken van ram air zag ik laatst op NG.
Maargoed, de echte shit is pas rond mach 3. Dan hebbie heel geen drukvuller meer nodig *O*
 
Voor al die broekjes die opgegroeid zijn in het tijdperk motoren-radiaalbanden, er is een tijd geweest dat men nog rondreed met gespaakte velgen, binnenbanden, 2 takt motoren, en luchtgekoelde motoren.
Als we het gebben over luchtgekoelde motoren in combinatie met RAM-AIR, dan hebben WIJ het over de GT 3cilinders van suzuki, die hadden een kapje over de cilinderkoppen die de lucht "geforceerd " over de koppen stuwde.
Dus met al jullie wijsheid en definities..... vraag maar een kwartje aan je moeder voor een ijsje

Ouwe lul is op zijn teentjes getrapt.... :+
Papa is boos, want papa weet het altijd beter.... Haha laat iedereen nou gewoonzijn of haar visie geven zonder elkaar af te zeiken....ze noemen dit een forum.

Grtz Zieke
 
Ouwe lul is op zijn teentjes getrapt.... :+
Papa is boos, want papa weet het altijd beter.... Haha laat iedereen nou gewoonzijn of haar visie geven zonder elkaar af te zeiken....ze noemen dit een forum.

Grtz Zieke

Visie geven is geen probleem maar ook eens luisteren of lezen wat een ander te vertellen heeft is een ander verhaal. Soms kun je daar wat van leren al is het maar door een simpele vraag te stellen. :9
 
Eergister ging ik ook vrolijk naar het strand, richting scheveningen. Halverwege die 80'wegen ging mijn motor ook de symptonen laten zien van oververhitting. Ik denk dat ik te lang in een net iets te zware versnelling heb gereden, zodat hij minder mengsel had om mee te koelen. En het was ook echt meer dan 35 graden op die weg, rond 12 uur. Ben rustig over vluchtstrook naar benzinestation gereden die vlakbij was.
Op de terugweg 's avonds hetzelfde verhaal, maar dat puur omdat ik het gas er teveel op had vrees ik. De temperaturen waren al gedaalt.
Ga voortaan maar iets rustiger rijden met warm weer, en misschien ff afstelling controleren.
Het betreft trouwens een gs500, luchtgekoelt dus.

groetjes
 
Mijn thundercat had het een maandje geleden toen het 25+ graden werd ook heel erg warm in het centrum van Den Haag... zodra het metertje boven de 100 graden aangaf sprong er een aanjager aan die de boel even ging afkoelen en het hielp geweldig :)

Ehh... Volgens mij is een TCat watergekoeld...

Visie geven is geen probleem maar ook eens luisteren of lezen wat een ander te vertellen heeft is een ander verhaal. Soms kun je daar wat van leren al is het maar door een simpele vraag te stellen. :9
Wat wel een probleem is als mensen het doen voorkomen alsof ze verstand van zaken hebben en dat niet hebben. Vooral als ze dan tips gaan geven die anderen dan uit gaan voeren, met alle gevolgen van dien...

mijne is BigBore, en deze word dus wel duidelijk te heet!!! al na 10 minuten rijden.. ben nu dus een oliekoelertje aan het monteren op m´n luchtegekoelde blokje

(Afbeelding)

(Afbeelding)

adaptertje tussen het oliefilterhuis en het blok, slangen monteren en Gaaaaaaaass!

*D
Ben je niet bang dat de koeling van je blok nu juist minder wordt omdat de lucht die er langs stroomt eerst door de oliekoeler is opgewarmd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan