Kan ik zo mijn kettingspanners demonteren?

Dennis!

Die hard MF'er
13 okt 2020
751
588
Ik zou graag de grijze delen van de kettingspanners van mijn Trident 660 willen laten poedercoaten.
Kan iemand bevestigen of mijn idee over hoe ik ze eruit kan krijgen mogelijk is?

- Motor op paddockstand.
- Met balken tussen vloer en wiel het wiel fixeren op de grond.
- As eruit.
- Wiel blijft staan omdat hij gefixeerd is. Ketting en rem kan dan gewoon blijven zitten.
- Kettingspanners eruit pakken.
- Na het coaten de kettingspanners weer terugplaatsen.
- As erin en ketting op de juiste spanning brengen.

Of denk ik nu te makkelijk?
In dat geval hoor ik graag wat ik over het hoofd zie.. ;)

Voordat mensen denken dat ik niets kan en me adviseren het aan de dealer over te laten: ik ben niet onhandig, alleen nog wat onzeker m.b.t. het sleutelen aan de motor omdat dit nieuw voor me is, maar wil graag leren. :P

Gr. Dennis
 

Bijlagen

  • Kettingspanners.jpg
    Kettingspanners.jpg
    115,6 KB · Weergaven: 99
Als je de motor op een paddockstand hebt, zou ik het wiel er gewoon uithalen IPV op een stapel balken zetten (niet in de laatste plaats omdat het nog niet makkelijk gaat zijn om het wiel exact hoog genoeg te krijgen en als er nog veerdruk op staat of juist zwaartekracht krijg je de as er alsnog niet makkelijk uit). Is echt een fluitje van een cent en dan kan je overal prima bij. Succes! 👍
 
Als ik jou was, zou ik toch even de remklauw eraf halen. Dit gaat je wat gehannes schelen met het terugzetten van het achterwiel en het zijn maar 2 bouten de je los hoeft te draaien. Wel even in de tussentijd met een stuk touw oid aan je frame hangen, zodat er geen spanning op de remleiding blijft staan. Verder zijn die blokjes niet echt nodig. Je kunt het wiel in de tussentijd gewoon op de grond laten rusten, voor de ketting is dat ook geen probleem. Daar komt verder toch geen spanning op te staan.
 
Is het wel verstandig om ze te poedercoaten?

Je krijgt dan vier lagen verf tussen de moer van je as en de spanner en achterbrug, als die lagen wegslijten heb je speling.
Hmm..goede vraag!
Het was sowieso al de bedoeling om het raakvlak van de spanblokken waar deze de achterbrug raken af te laten tapen zodat ze niet mee gecoat worden.
 
Ik zou ze laten anodiseren, mits ze van aluminium zijn gemaakt (zo te zien wel). Met anodiseren is je laagdikte véél dunner (met behouden bescherming) dan met poedercoaten en in deze toepassing slijt het ook minder snel denk ik.
Anodiseren kost een drol alleen te hopen dat het redelijk alu is anders wordt het nog niets.
Als ik wat laat doen dan gebruik ik 6082 alu,dat gaat perfect.
 
Ik zou ze laten anodiseren, mits ze van aluminium zijn gemaakt (zo te zien wel). Met anodiseren is je laagdikte véél dunner (met behouden bescherming) dan met poedercoaten en in deze toepassing slijt het ook minder snel denk ik.
Dat is ook nog een idee idd! :t Moet ik alleen eerst even opzoek naar een goede anodiseerder.

Ik kan eventueel ook nog het ronde vlak waar de asmoer tegenaan komt niet laten meecoaten. Dat heb je soweiso nergens coating op raakvlakken.
Of eerst maar alleen dat onderdeel achteraan de achterbrug laten poedercoaten(ga deze week langs de coater om nog wat andere dingen te brengen dus dacht dit kan allemaal mooi even in 1 keer ;) ) en later eens rustig bekijken of het anodiseren van de spanblokken een optie is. Dan hoeft het wiel er op dit moment ook nog niet uit.

Wat je kan doen is met een buis/pijp/pen van de zelfde dikte als je as achter de as aan in het wiel te schuiven zodat de boel gefixeerd blijft.
Ik dacht eerst 'wat een perfect idee', maar dan krijg je volgens mij de kettingspanners er niet meer af toch? :P
 
Dat is ook nog een idee idd! :t Moet ik alleen eerst even opzoek naar een goede anodiseerder.

Ik kan eventueel ook nog het ronde vlak waar de asmoer tegenaan komt niet laten meecoaten. Dat heb je soweiso nergens coating op raakvlakken.
Of eerst maar alleen dat onderdeel achteraan de achterbrug laten poedercoaten(ga deze week langs de coater om nog wat andere dingen te brengen dus dacht dit kan allemaal mooi even in 1 keer ;) ) en later eens rustig bekijken of het anodiseren van de spanblokken een optie is. Dan hoeft het wiel er op dit moment ook nog niet uit.


Ik dacht eerst 'wat een perfect idee', maar dan krijg je volgens mij de kettingspanners er niet meer af toch? :P
Die zitten toch aan de buitenkant, en schuif je er zo van af lijkt me (?).
 
Die zitten toch aan de buitenkant, en schuif je er zo van af lijkt me (?).
Ze zitten inderdaad aan de buitenkant, maar ze zitten op de één of andere manier ook aan die stelschroef die uit dat andere grijze onderdeel komt vast toch? Of heb ik dat niet juist?
Ik had daarom dus niet verwacht dat je ze er zo af kon schuiven, maar wellicht wordt het helder als ik de moertjes van de stelschroef los draai en dat grijze kapje(heeft dit onderdeel een naam trouwens? :P ) er even af pak.

Bedankt allen voor de hulp tot nu toe in ieder geval! :t
 
Ze zitten inderdaad aan de buitenkant, maar ze zitten op de één of andere manier ook aan die stelschroef die uit dat andere grijze onderdeel komt vast toch? Of heb ik dat niet juist?
Ik had daarom dus niet verwacht dat je ze er zo af kon schuiven, maar wellicht wordt het helder als ik de moertjes van de stelschroef los draai en dat grijze kapje(heeft dit onderdeel een naam trouwens? :P ) er even af pak.

Bedankt allen voor de hulp tot nu toe in ieder geval! :t
Volgens mij (maar ik kan het verkeerd hebben) zijn de plaatjes onder de moer (links) en onder de askop (rechts) alleen maar opvulplaten die ook aangeven hoe ver je ketting gesteld/gesleten is aan/op de kerfjes/puntjes in de brug. Achter de brug (tussen de brug en het wiel) zit(en) n.m.m. de echte spanner(s) die er zoiets uit zien:
1643049502949.png


Of zo:

1643051225477.png

En die hou je dan op z'n plek met een buis of pen er door heen. Soms wil ik wel eens een lange dikke schroevendraaier achter de as aan mee schuiven (of eigenlijk de as er mee uit drukken) om de boel enigzins gefixeerd te houden incl evt. opvulbussen. Plankje onder het wiel is ook handig zoals je zelf al aangeeft.

Maar het kan zijn dat het anders zit bij jou, kan alleen geen exploded view/tekening, partslist of foto's er van vinden. En die plaat er achter is gewoon een opsluitplaat. Zo iets (net als op je fiets):

1643049929548.png
 
Laatst bewerkt:
Ja, je doet het goed zo. Ik zou inderdaad een pijp of een stok achter de as aan door het asgat steken, dan kan er niets tussenuit vallen. Als ik het zo zie kan je kettingspanning dan ook niet veranderen. Hoewel kettingspannen toch een karweitje is waar je je in moet bekwamen.
 
Ja, je doet het goed zo. Ik zou inderdaad een pijp of een stok achter de as aan door het asgat steken, dan kan er niets tussenuit vallen. Als ik het zo zie kan je kettingspanning dan ook niet veranderen. Hoewel kettingspannen toch een karweitje is waar je je in moet bekwamen.
Kettingspanning verandert alleen niet als ik de stelstroef met opsluitplaat laat zitten gok ik? Maar die opsluitplaat wil ik ook laten poedercoaten dus dan moet die er ook af. ;)
Of ik moet het in 2 keer laten coaten, eerst de plaatjes waar de as doorheen gaat en wanneer ik die terug heb pas de opsluitplaten. Maar wellicht is het dan makkelijker alles in één keer te doen en 'even' de ketting te spannen als ik alles terug heb.
 
Misschien lees ik erover, maar zijn er geen gefreesde en goed geanodiseerde spanners op de markt?

Ben niet zo bekend met cerakote, misschien is dat een alternatief.
 
Misschien lees ik erover, maar zijn er geen gefreesde en goed geanodiseerde spanners op de markt?

Ben niet zo bekend met cerakote, misschien is dat een alternatief.
Nee helaas (nog) weinig aftermarket spul voor de Trident.

Omdat je het nog wil "leren" zou het dan niet slimmer zijn om het de eerste keer van iemand te leren die het kan misschien is er wel iemand in je omgeving.
Waarom ik dit schrijf spul moet ook weer gemonteerd worden zoals voorgeschreven.
Dank voor de tip, maar ik heb er na vanavond alle vertrouwen in dat het goed gaat komen! ;)

Vanavond de spanners gedemonteerd en het stelde eigenlijk maar weinig voor. :t Het zijn inderdaad gewoon losse kapjes zoals @Speed2Win aangaf, die je er zo afpakt als de as eruit is. As eruit halen ging ook erg makkelijk, hij zat goed in het vet dus kon hem er zo uit drukken. Heb voor de zekerheid een buis gebruikt om de as eruit te schuiven en vervolgens na het verwijderen van de spanblokken de as er maar weer even in geschoven.
Ik kan de hele achterkant van de kapjes vrij laten van coating heb ik gezien dus straks geen problemen met extra lagen en speling.

Dank voor alle hulp!
 
Het is alweer even geleden maar toch nog nog even een bericht dat het allemaal gelukt is! :t

Niet in 1 keer helaas. Ik had mooi alle raakvlakken vrijgelaten van coating, dacht ik althans. :P De 'haakjes' van het blokje welke in de achterbrug vallen was ik vergeten. Door de coating op deze haakjes werd het blokje iets hoger gepositioneerd bij het aandraaien van de asmoer. Daardoor lag het blokje niet meer vlak en knapte hij in het midden. Nieuwe blokjes gekocht en nu écht alle contactpunten vrijgelaten van coating.

Ketting spannen was ook prima te doen!
 

Bijlagen

  • 20220223_153512.jpg
    20220223_153512.jpg
    512,2 KB · Weergaven: 23
Terug
Bovenaan Onderaan