Kawasaki ZX6R gooit de hoofdzekering eruit. HELLUP

Jeroenski82

MF'er
20 mrt 2011
71
0
Maassluis
MotorForummers, heb even een technische vraag voor jullie. Misschien dat jullie me met het volgende vage probleem kunnen helpen. Misschien hebben jullie ook al eens iets soortgelijks meegemaakt. :?
Even ter verduidelijking het gaat in mijn geval om een ZX6R uit 2002 (met 636 blok).

Was pas op vakantie in Duitsland, waarbij ik op de terugweg met pech langs de kant van de weg kwam te staan. Ik reed iets van 130 a 140 op de snelweg en plots kapte de Kawa er volledig mee. Geen verlichting mee, motor platgelegd en geen enkel lampje op m'n dashboard. Gelijk koppeling in en al remmend, de vluchtstrook op gestuurd. Nog een keer geprobeerd om 'm aan te laten slaan in z'n 3 met koppeling omhoog. Totaal geen activiteit meer helaas. :?
Lang verhaal kort, de hoofdzekering bleek er uit te liggen. Had de dag ervoor in een paar onwijze wolkbreuken gereden, dus ik dacht dat er misschien iets van vocht ergens in zat.

Maar goed, met veel moeite heb ik 'm bij de dealer afgezet, maar ze hebben het zelf ook al ervaren, dat ie compleet lamgelegd werd. Alleen hebben ze nog niks kunnen vinden. Ze zijn nu de volledige kabelboom aan het checken... :/

Dus nu vroeg ik me af heeft 1 van jullie een idee (of er al ervaring mee), waar we zouden moeten zoeken?
Heb dit bericht ook al eens in het ZX6R topic geplaatst en al wat tips gekregen. Helaas is hier nog niks uitgekomen, dus dacht ik dat iemand met zo'n zelfde soort probleem te maken heeft gehad

Thanx!
 
de min pool van de accu loshalen en er een ampere meter tussen hangen,
je hebt waarschijnlijk een flinke kortsluiting,dus de meter zal ook uitslaan.
dan kun je 1 voor 1 de diverse electrische componenten loshalen, totdat je de boosdoener gevonden hebt.
mischien hoef je niet echt alles los te koppelen,maar lukt het met 1 voor 1 verwijderen van zekeringen ook, kwestie van proberen.

[ lijkt me niet want diverse componenten hebben een lichtere zekering als de hoofdzekering ]
 
Laatst bewerkt:
hoofdzekering vervangen door een lamp, eventueel met een voltmeter eroverheen.

lamp brandt fel (eventuele voltmeter geeft hoog voltage) = kortsluiting

lampbrandt zwak of gaat uit (laag voltage) = geen kortsluiting.
 
de min pool van de accu loshalen en er een ampere meter tussen hangen,
je hebt waarschijnlijk een flinke kortsluiting,dus de meter zal ook uitslaan.
dan kun je 1 voor 1 de diverse electrische componenten loshalen, totdat je de boosdoener gevonden hebt.
mischien hoef je niet echt alles los te koppelen,maar lukt het met 1 voor 1 verwijderen van zekeringen ook, kwestie van proberen.

[ lijkt me niet want diverse componenten hebben een lichtere zekering als de hoofdzekering ]
Ik zou daar een lamp voor nemen, geen Ampèremeter.

|( edit: Zot was eerder wakker.

Ja, heel mooi, extra Voltmeter eroverheen.
 
Laatst bewerkt:
ja,... geeft hele leuke effecten, daar waar het begint te roken zit je sluiting......


maar je multi meter als zekering gebruiken is veel slimmer idd... _O-

maar om je een uitleg te geven, het is de hoofdzekering die eruit springt, dan haal je dus de zekeringen die erachter zitten eruit, amperemeter erover, hoofdzekering vervangen, en 1 voor 1 de zekeringen terugplaatsen..., vliegt de stroom omhoog, dan zit daarachter je sluiting, kun je vanaf daar verder zoeken...

vliegt hij er gelijk uit, zit het in je hoofdstroom, startrelais wat blijft plakken,met defect startmotor erachter, dynamo die sluiting maakt,hoofd bekabeling zelf die sluiting maakt...
 
Laatst bewerkt:
Hah! Klinkt bekend!

Same issue, maar dan met een 6R uit 2010 (3 maanden oud). Dealer stond voor 'n raadsel en Kawa wist het ook niet... Uiteindelijk hebben ze met de hand iedere draad van de kabelboom gechecked en uiteindelijk bleken er 2 stuks vast gesmolten...

Geen idee hoe en wat verder. Je kan je dealer even vragen mijn dealer te bellen: Lemstra Motoren in Alkmaar. Peter heeft aan mijn motor gewerkt. Wie weet kom je zo verder....
 
Oke, hier zitten wel een paar hele bruikbare tips bij volgens mij. @ Exhar, ik zal eens vragen of ze even met elkaar contact op kunnen nemen, want dit klinkt ook wel handig ja. bedankt!
Dus bedankt allemaal voor het meedenken, ik hou jullie zeker op de hoogte als er meer bekend is :)
Hopelijk is dat al heel snel, want ik begin de Kawa al aardig te missen!
 
met mijn zzr600 ook zoiets gehad (ook niet in nederland uiteraard)

hoofdzekering sprong net na een korte stop bij een pinautomaat.. reserve zekering sprong al voor ie goed en wel op zn plek zat.

Oplossing was spanningsregelaar los trekken.. en dan bleef de zekering wel weer gewoon zitten en werkte alles. Nieuwe SR geplaatst en sindsdien geen problemen meer gehad.
 
Jij hebt zeker een hele zak met zekeringen voor je multimeter? :')
Amperemeter kan max 10 ampere hebben.

Zoals al gezegt is is een 21W lampje zeer geschikt als diagnose hulp bij storing zoeken naar kortsluiting.


ik zal je even inlichten wat er hier opstaat,
UNFUSED 20 A max.
for 10 sec. max. every 15 min.

ik weet niet waar dit afbranden door sommige mensen op slaat ,maar het is de intensie om mensen te helpen .
deze manier werkt gewoon, die met het lampje ook ja .
 
Blijkbaar heb je een hele zware ampere meter dan.
Ik heb alleen nog maar met multimeters die op 10A gezekerd zijn.

Bij een sluiting gaat een hoge stroom lopen, en dat gaat ruim over die 10A heen.
Het betreft hier ook een hoofdzekering van vermoedelijk 30A. Dan spreek je toch wel over een serieus hoge stroom die je niet zomaar door elk multimetertje kan laten lopen..
 
Blijkbaar heb je een hele zware ampere meter dan.
Ik heb alleen nog maar met multimeters die op 10A gezekerd zijn.

Bij een sluiting gaat een hoge stroom lopen, en dat gaat ruim over die 10A heen.
Het betreft hier ook een hoofdzekering van vermoedelijk 30A. Dan spreek je toch wel over een serieus hoge stroom die je niet zomaar door elk multimetertje kan laten lopen..

oke , das een duidelijk en normaal antwoord,
je hebt gelijk wat betreftde hoge stroom,
bij het koekblik trok de sluiting zo,n 15 amp. dus vandaar.
 
ik zal je even inlichten wat er hier opstaat,
UNFUSED 20 A max.
for 10 sec. max. every 15 min.

ik weet niet waar dit afbranden door sommige mensen op slaat ,maar het is de intensie om mensen te helpen .
deze manier werkt gewoon, die met het lampje ook ja .
Als zijn hoofdzekering van 30 amp springt dan doet hij dat met jou amperemeter ertussen nog steeds en dan valt er niks meer te meten.
Er kan met kortsluiting makkellijk 100amp lopen en dat overleeft je meter niet.
Een lampje op in de plaats van de zekering begrenst de stroom en je kan meteen zien of er stroom loopt.
 
goed gereedschap is het halve werk jongens, dus advies is om als je een amperetang aanschaft, een goede aan te schaffen, meer kan ik er niet van maken...

en idd, als je hoofdzekering 30a is, je meter op 20A UNFUSED!, oftewel dit kan hij kortstondig aan omdat dat circuit niet afgezekerd is, en je zekering vliegt eruit, kun je na 1 sessie je meter in de kliko kiepen....

die van mij was niet zo heel duur , maar kan alles meten/aan.. is ook gewoon als multimeter te gebruiken.. maar daar istie eigenlijk te onhandig voor, dus daar heb ik een gewone Fluke voor...
 
Terug
Bovenaan Onderaan