Kawasaki ZXR 400 topic deel 44:laat het voorjaar maar komen!

dus de carbu behuizing zelf is niet gereinigd ?
alle kanaaltjes moeten open zijn, kan je controleren door er aan 1 kant iets in te spuiten en alle andere kanten behalve 1 dicht te houden met je vingers. het moet er dan langs die ene kant uit spuiten.

je probleem is dat het stationnaire deel verstopt zit.
 
Zou ze toch nog maar een keer ultrasoon laten reinigen,er kan namelijk ook inwendig in de carbs zelf vuil zitten.
 
Mocht er onderhand een nieuw topic zijn, mijn excuses.

Even een oprechte vraag. Hoe bevalt de zxr400 op de straat. Zelf onderhand ruim 15 jaar mijn rijbewijs, verschillende motoren gereden (o.a. FZR 600, XS 850, GN 400, GSX 600F, NTV 650 en nog wat andere op blauwe maandagen gereden). Zelf heb ik altijd al de 400 een leuke motor gevonden, maar vraag me af of ik het vermogen van een 600 (1000 hoef ik niet) niet ga missen. Met name op zoek naar een gooi/smijt fiets, maar dan wel een waar je ook eens woon werk verkeer op kan doen.
 
Mocht er onderhand een nieuw topic zijn, mijn excuses.

Even een oprechte vraag. Hoe bevalt de zxr400 op de straat. Zelf onderhand ruim 15 jaar mijn rijbewijs, verschillende motoren gereden (o.a. FZR 600, XS 850, GN 400, GSX 600F, NTV 650 en nog wat andere op blauwe maandagen gereden). Zelf heb ik altijd al de 400 een leuke motor gevonden, maar vraag me af of ik het vermogen van een 600 (1000 hoef ik niet) niet ga missen. Met name op zoek naar een gooi/smijt fiets, maar dan wel een waar je ook eens woon werk verkeer op kan doen.
Dan zou ik zeker voor een 600 gaan,de 400 is een leuk fietsje maar het is echt een opwind motortje,leuk om wat bochtjes mee te pikken
op eenZondag,maar een 600 rijd zoveel makkelijker ,meer trekkracht onderin wat relaxter rijden is.
Maar het komt er op neer dat je persoonlijke voorkeur bepaald wat je leuker vind,ik heb van alles gereden,en vond een 400
altijd grappig om op te rijden,gewoon omdat het voor zo,n kleine cilinderinhoud heel leuk presteert ,mijn favoriet is nog altijd
de Honda NC30,een superfietsje,prachtig afgewerkt en stuurt als een scheermes,wat dat betreft vond ik de zxr400 net ff wat minder goed in elkaar gezet.
 
Laatst bewerkt:
Mocht er onderhand een nieuw topic zijn, mijn excuses.

Even een oprechte vraag. Hoe bevalt de zxr400 op de straat. Zelf onderhand ruim 15 jaar mijn rijbewijs, verschillende motoren gereden (o.a. FZR 600, XS 850, GN 400, GSX 600F, NTV 650 en nog wat andere op blauwe maandagen gereden). Zelf heb ik altijd al de 400 een leuke motor gevonden, maar vraag me af of ik het vermogen van een 600 (1000 hoef ik niet) niet ga missen. Met name op zoek naar een gooi/smijt fiets, maar dan wel een waar je ook eens woon werk verkeer op kan doen.

Ligt er ook aan hoe zwaar je bent.
Ik ben een flinke jonguh van 95+ kilogram en 1.91 meter ,ik heb de ZXR400 puur voor de klassieke straat vraces.
Maar heb er ook een tijdje mee op straat gereden.
Vind het nog verrassend goed voorruit gaan,ondanks mijn maten.(zelf vanuit lage toeren 3000 rpm,pikt ie goed op)
Dus als je een kilo of 20 lichter bent en iets korter,dan zou ik geen belemmeringen zien,mede omdat de 400 een vedergewicht is ,vooral met zijn zwaardere brroers uit dezelfde tijd.
 
Gooien en smijten doet ie top. De beleving is heerlijk (leuker dan op de motoren die ik erna kocht, huurde of leende: RSV, 600RR, 1200GS, XT660, Tiger 800, CBR600F(S), GSXR750, XJR1300...). Woon-werk.... Mwoah. Zeker op de snelweg ben je dan echt toeren (>9000rpm staat me bij voor rond de 140-150kmh) aan het janken (hoewel je nu nog maar 100kmh mag natuurlijk, dus dat scheelt al). Toeren janken is leuk als je op een stuurweggetje continu aan het accelereren en remmen bent, maar ik was er na 10 min snelweg altijd wel weer klaar mee... Dat gezegd hebbende: ik vind snelweg (of rechte provinciale weg) rijden op elke motor variëren van gewoon kut tot heel kut. Neem het mee in je overweging. :-)
 
Bedankt voor de reacties. En de NC30 is inderdaad erg mooi, maar ook bijna niet te vinden.

De reden dat woon-werk erbij staat is dat ik, wanneer ik er zin in heb, de motor zou willen pakken voor woon-werkverkeer. Wel moet ik erbij zeggen dat daar bijna geen snelweg in voor komt (wel rechte 80km wegen). Ik zou er niet van afhankelijk zijn, maar of een motor geschikt is voor woon-werkverkeer geeft wel een redelijke indicatie hoe geschikt de motor is voor lange ritten, dagelijks gebruik e.d.. Enkele jaren de NTV gebruikt voor woon-werkverkeer. Maar zou ik weer een motor voor woon-werkverkeer van gebruiken, dan zou er een 2e funbike naast staan zoals bijvoorbeeld een zxr.
 
Dan zou ik zeker voor een 600 gaan,de 400 is een leuk fietsje maar het is echt een opwind motortje,leuk om wat bochtjes mee te pikken
op eenZondag,maar een 600 rijd zoveel makkelijker ,meer trekkracht onderin wat relaxter rijden is.
Maar het komt er op neer dat je persoonlijke voorkeur bepaald wat je leuker vind,ik heb van alles gereden,en vond een 400
altijd grappig om op te rijden,gewoon omdat het voor zo,n kleine cilinderinhoud heel leuk presteert ,mijn favoriet is nog altijd
de Honda NC30,een superfietsje,prachtig afgewerkt en stuurt als een scheermes,wat dat betreft vond ik de zxr400 net ff wat minder goed in elkaar gezet.
Ga dan meteen voor een NC35...
Ik heb er nog een te koop ;)
Al moet ik eerlijk bekennen dat dat een motor is waarvan het zonde is om hem voor woon-werk te gebruiken.
Ik kijk er vooral ook alleen maar naar.
 
Voor de goede orde, woon-werkverkeer met een zxr 400 of wat voor 400 dan ook, zou alleen bij goed weer zijn wanneer het leuker is dan met de auto. Zou het standaard woon-werkverkeer worden dan zou het een motor met cardan worden.

Simpele reden waarom ik het vraag; altijd het idee van een 400 erg leuk gevonden. Maximaal alles eruit kunnen persen met iets minder risico dat het gelijk zwaar illegaal wordt zoals bij de moderne 600cc supersports. Ik vind het mooi als een hobby motor je uitdaagt en continu om meer vraagt zoals de FZR ook doet.
 
Voor de goede orde, woon-werkverkeer met een zxr 400 of wat voor 400 dan ook, zou alleen bij goed weer zijn wanneer het leuker is dan met de auto. Zou het standaard woon-werkverkeer worden dan zou het een motor met cardan worden.

Simpele reden waarom ik het vraag; altijd het idee van een 400 erg leuk gevonden. Maximaal alles eruit kunnen persen met iets minder risico dat het gelijk zwaar illegaal wordt zoals bij de moderne 600cc supersports. Ik vind het mooi als een hobby motor je uitdaagt en continu om meer vraagt zoals de FZR ook doet.
Puur voor de fun zijn het leuke fietsjes,het voordeel van de zxr400 is dat hij nog redelijk betaalbaar is,de Honda v4 modelletjes zijn prijzig,
je heb ook de CBR400 die is wat betaalbaarder,maar beginnen ook duurder te worden.
Deze ziet er nog netjes uit,
 
Zal even kijken naar die link. Maar ik begreep dat de CBR wat "gebruiksvriendelijker" is, in die zin dat de motor je minder uitdaagt en wat gezapig rijdt. Wil niet zeggen dat die niet goed rijdt, maar gewoon wat saai. Ze geven aan dat die lijkt op een CBR600 qua rijgedrag. Daar heb ik op gereden, reed prima, heel neutraal, voorspelbaar, maar tegelijkertijd ook wat saai.
 
Zal even kijken naar die link. Maar ik begreep dat de CBR wat "gebruiksvriendelijker" is, in die zin dat de motor je minder uitdaagt en wat gezapig rijdt. Wil niet zeggen dat die niet goed rijdt, maar gewoon wat saai. Ze geven aan dat die lijkt op een CBR600 qua rijgedrag. Daar heb ik op gereden, reed prima, heel neutraal, voorspelbaar, maar tegelijkertijd ook wat saai.
Tja saai dat is het synoniem voor Honda,het zijn allemansvriendjes,Kawasaki is daar de tegenpool van,en Yamaha en Suzuki zitten daar tussenin. ;)
 
Ik verzamel 400'tjes dus kan goed vergelijken. De zxr's zijn de goedkoopste om aan te schaffen inderdaad.
Ik heb nooit op een cbr600 gereden maar van alle 400 tjes in de NC29 het best vindt ik.
Heel erg all round, mooie bouwkwaliteit, snel, fel en ook meer kracht onderin en in het middengebied. Tandwielaangedreven nokkenassen net zoals de andere Honda modellen van die tijd.
Prijzen gaan inderdaad omhoog. Maar een ZXR is zeker een leuke fiets. Wat sneller dan de Honda denk ik qua topsnelheid.
 
Zou ze toch nog maar een keer ultrasoon laten reinigen,er kan namelijk ook inwendig in de carbs zelf vuil zitten.

Het heeft even geduurd, maar ik heb inmiddels een ultrasoon reiniger aangeschaft en een fles Tickopur R33.

Carbs wederom gedemonteerd. Volledig uit elkaar gehaald, alle delen los van elkaar (behalve de gasschuiven met rubber membranen met naald) in de ultrasoon reiniger gelegd, 25 min/55 graden, hoog vermogen, 40KHz. Daarna alleen grondig gespoeld met water en vervolgens droog gespoten met lucht (compressor is voorzien van waterafscheider - een echte luchtdroger is uiteraard mooier maar past niet in mijn garage+budget).

Bij montage de vlotterhoogte afgesteld op 11 tot 11,5 mm. De pilot screws staan 1,75 slagen open. De maten van de pilot jet en main jet zijn mij onbekend (staat er niet op voor zo ver ik kon vinden en ik beschik niet over de spullen om dat op te meten), maar aangezien de vorige eigenaar er mee heeft gereden met deze jets, ga ik er gemakshalve vanuit dat ie op z'n minst redelijk zou moeten lopen/rijden met deze maten... Correct me if I'm wrong.

Na montage (en even doorstarten om de vlotterkamers etc weer te vullen met benzine) slaat ie weer aan. Loopt heel stabiel/constant stationair, volgens de toerenteller zo rond de 1200rpm geloof ik, dus dat is een behoorlijke verbetering.

Desalwelteplus blijft het daar ook bij, want het blok weigert nog steeds om te reageren op een beetje gas. Een heel klein beetje gas resulteert in toerenval en het geluid alsof het blok heel zwaar belast word. Iets meer gas resulteert in afslaan. Een klein spuitje remmenreiniger in het luchtfilterhuis resulteert in (zeer tijdelijke) verhoging van het toerental richting 4000/5000rpm, wat mij doet vermoeden/hopen dat het probleem niet in het blok zit, maar nog steeds/weer in de carbs. Echter met bovengenoemde standaard instellingen snap ik niet waarom ie dan toch zo waardeloos functioneert...

Wie kan me vertellen hoe ik dit kan fixen?
 
En als je je hand voor de inlaat houd pakt hij dan wel op en wat doet de motor als je de choke er op zet?
Als hij met remmenreiniger wel meer toeren wil draaien is het mengsel nog te arm.
 
Laatst bewerkt:
reinigen alleen is niet genoeg, je moet ook kontroleren of alle kanalen open zijn. in jouw geval vooral hier : de rode pijl wijst naar (in dit geval) 3 kanaaltjes waaruit mengsel komt bij het initiele openen van de gasklep (je moet de gasklep dus open duwen omze te kunnen zien). deze zorgen voor een vlotte overgang van gas gesloten (en mengsel via stationnaire schroef) naar mengsel uit de mengbuis onder de gasschuif.

carbu.png


remmenriniger of iets dergelijks langs de achterkant van de carbu inspuiten in het lucht-kanaal voor het stationnaire circuit, en met je vingers alle andere openingen in het kanaal (hier dus de plaats waar de stationnaire sproeier zit) dicht houden, en eventueel de stationnaire schroef dicht draaien.
als je dan spuit, moet je visueel kontroleren of het uit alle gaatjes onder de gasklep uitspuit, en of het mooie straaltjes zijn. vergelijken ook tussen alle 4 de carbu's zodat je eventueel een verschil kan merken.
 
Laatst bewerkt:
de velgen voorzien van een nieuw kleurtje .lagers moeten er nog in en dan mag het rubber er ook weer op
 

Bijlagen

  • 20200501_102318.jpg
    6,6 MB · Weergaven: 12
  • 20200501_102525.jpg
    6,5 MB · Weergaven: 9
reinigen alleen is niet genoeg, je moet ook kontroleren of alle kanalen open zijn. in jouw geval vooral hier : de rode pijl wijst naar (in dit geval) 3 kanaaltjes waaruit mengsel komt bij het initiele openen van de gasklep (je moet de gasklep dus open duwen omze te kunnen zien). deze zorgen voor een vlotte overgang van gas gesloten (en mengsel via stationnaire schroef) naar mengsel uit de mengbuis onder de gasschuif.

Bekijk bijlage 1495009

remmenriniger of iets dergelijks langs de achterkant van de carbu inspuiten in het lucht-kanaal voor het stationnaire circuit, en met je vingers alle andere openingen in het kanaal (hier dus de plaats waar de stationnaire sproeier zit) dicht houden, en eventueel de stationnaire schroef dicht draaien.
als je dan spuit, moet je visueel kontroleren of het uit alle gaatjes onder de gasklep uitspuit, en of het mooie straaltjes zijn. vergelijken ook tussen alle 4 de carbu's zodat je eventueel een verschil kan merken.

(Eindelijk) gecheckt, krijg in alle 4 de carbs 5 gelijkwaardige straaltjes (en er zitten 5 gaatjes per carb in, dus dat lijkt me goed).

Ik heb de vacuümmeter er eens aangehangen om te kijken wat die ervan zegt. Die zegt "late valve timing or leak at intake manifold". Dus: ik heb voor de 4e keer de timing marks gecheckt, staan nog steeds goed incl 30 rivets tussen de timing marks op de nokkenassen. En de inlaatrubbers ingespoten met remmenreiniger om de tweede optie te checken en jawel, toerental stijgt, dus ergens lek. Valse lucht kan verklaren waarom het mengsel te arm is (volgens mij), zoals Gamma-RG aangeeft. Alle 4 de rubbers dus gecheckt. 2 sluiten niet goed af op de kop. Voor de zekerheid alle 4 opgedikt met vloeibare pakking (ja, beunoplossing, als ie goed loopt zoek ik wel een keer nieuwe). Lekken nu niet meer, dus voor nu prima.

Vervolgens de compressie maar eens gemeten, 4x 9,5 bar (met koude motor), dus dat lijkt me ok. Bougies gecheckt, ook niks schokkends. Vonken ook allemaal goed.

Verse benzine gekocht om maar weer eens te testen. Koude start gaat moeizaam (en de carbs moesten natuurlijk weer even vullen met benzine), maar uiteindelijk slaat ie aan. Boven de 3000rpm loopt ie best redelijk, incl gasreactie naar behoren. Toeren zakken daarna ook weer normaal. Echter onder de 3000rpm zakken de toeren langzaam terug tot +/-1000rpm waarna het ding uitvalt. Met de stationair toerental-schroef (dat kabeltje aan de rechterkant van de carbs) flink ingedraaid blijft ie wel constant lopen op +/-3000rpm (of meer, desgewenst). Als ik die echter verder terugdraai zakken de toeren weer door tot ie uitvalt. Naar mate het blok opwarmt blijft ie beter/constanter lopen (en start ie makkelijker na uitvallen), maar evengoed niet onder de +/-3000rpm. Veel toeren (10.000+) doet ie wel naar behoren. Kortom, mijn probleem lijkt inmiddels omgedraaid (eerst wel stationair, maar geen gasreactie, nu niet meer stationair, maar wel gasreactie). Ik zou toch graag beide wel hebben...

Naar aanleiding van de opmerking over te arm mengsel heb ik de pilot jet ingedraaid van 1,75 naar ongeveer 1,5 slag. Omdat dat de waarden uit het handboek zijn, lijkt het me dat ie met de schroeven daar in de buurt gewoon redelijk moet lopen. Vandaar dat ik niet verder heb ingedraaid dan 1,5 slag open. Geeft een lichte verbetering, maar het uitvallen blijft helaas...

Bovendien geeft mijn vacuüm meter aan dat een gezonde motor 45-55cm Hg vacuüm moet zuigen, momenteel hangen de naaldjes zo rond de 15cm Hg bij 3000rpm stationair. Meer toeren = meer vacuüm uiteraard, maar zelfs rond de 10.000rpm komen de naaldjes niet voorbij +/-35cm.

Een logische conclusie lijkt: ergens is het blok lek (en dan niet ergens rond een carb/inlaat/uitlaat traject, want dan zou slechts 1 cilinder slecht vacuüm trekken denk ik? En waarschijnlijk afwijkende compressie waarde?). Ik kan alleen geen lek vinden... Olie en kvs zijn nog mooi schoon...

Waar nog te zoeken/wat te checken? 😑

Wederom veel dank!
 
draai je mengschroeven eens een volledige toer extra uit of zelfs meer (probeer het woord slag te vermijden, zorgt alleen maar voor verwarring)
 
Zullen we deze eruit halen? Die zijn hier nevernimmer

andere eigenaren
- Madness 666
- RickHermuss
- lunatic-leon
- Nickz
- Elroy
- Stan 112
- Cross-over

Nou nou... never nimmer... ik zou eerder zeggen "Weinig" :+
De ZXR400 staat hier nog steeds en heb afgelopen week zelfs nog een stukkie gereden 🏍
 
Hoi! Ik hoop dat ik even mag inbreken in jullie topic. 😇 Ik ben Jeroen en ik heb een ZXR400(L3) in de garage staan die ik aan het opknappen ben voor m'n broertje (deels ingegeven door nostalgie, mijn eerste motor was een ZXR400L1😍). Het (technische) opknappen loopt (hopelijk) op z'n einde na:
- nieuwe NAKS+ketting
- nieuwe gebruikte kop (ivm ingesleten nokkenaspassing)
- nieuwe gebruikte bobine
- nieuwe brandstofpomp
- nieuwe olie+filter
- nieuwe bougies
- nieuw benzine filter
- nieuwe koelvloeistof
- stapel pakkingen
- nieuwe gebruikte voorband
- nieuw voortandwiel
- nieuw kuipruitje
- nieuw luchtfilter
- nieuwe voorvorkseals+olie
- rempomp (voor) gereviseerd
- remklauwen (voor) gereviseerd
- nieuwe kentekenverlichting
- nieuwe kentekenplaat houder
- nieuwe bedrading voor knippers achter/achterlicht/kentekenverlichting
- carburateurs schoongemaakt en gereviseerd (middels revisiekitje)

Dat laatste is ook direct de reden voor mijn post: inmiddels start en loopt het ding weer (jeeeuj), maar het stationair toerental is niet constant: soms loopt ie rond de 1500rpm, soms rond de 4000rpm. Hij reageert wel op stellen met de stationair toerental schroef (dat zwarte draaiknopje aan de rechterkant van het frame waarmee de gaskleppen ietsje open op dicht gedraaid kunnen worden), maar dat levert ook geen constant resultaat op. Verder reageert ie slecht op het gas, alsof ie initieel smoort en daarna weer oppakt (tot maximaal zo'n 9000rpm, verder komt ie niet). Ik voed de carbs momenteel vanuit een los flesje benzine dus staat van de tank is niet het probleem of de oplossing. De inlaatrubbers zijn in redelijke staat/lekken niet. Verdere mogelijkheid tot valse lucht is er volgens mij niet. Wat mij doet vermoeden dat synchroon stellen en afstellen van de carbs wellicht de sleutel is naar een fatsoenlijk resultaat. Is er wellicht iemand in de buurt van Alkmaar die een carbtune (oid) heeft en mij een keer een uurtje wil helpen hiermee in ruil voor een krat pils oid?

Een carbtune kopen vind ik een beetje zonde voor eenmalig gebruik (aangezien de ZXR in principe naar m'n broertje gaat en ik zelf alleen injectie fietsen heb). Motorzaken weet ik zelf ook wel te vinden, maar zijn niet erg happig om verder te gaan "nadat je er zelf aan hebt lopen prutsen" of "wij het vervolgens weer moeten repareren nadat je het zelf vern**kut hebt en er niet meer uitkomt" (letterlijke woorden)...

Mag ik vragen waar jij die nieuwe nokkenaskettingspanner weg hebt? ik kan ze namelijke nergens meer bestellen voor zover ik kan vinden.. heb jij een adresje?
 

Hier komt ie vandaan... Kost een paar centen, maar kon m inderdaad verder niet vinden...
 
Van de 400cc's vierpotters (cbr400rr, fzr400rr, zxr400, vfr400) is de zxr één van de kleinere?
Ik zou dolgraag zo'n machine hebben maar ik ben 1.93 met vrije lange benen en een slechte knie. Moet ik het uit mijn hoofd zetten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan