Kentekenpapieren los verkopen -> overschrijven

Van mijn kant uit dan wat meer toelichting;
Er is een levendige handel in kentekens bij enduro/crossers.
Een crosser op kenteken zetten zodat deze als enduro doorkan wordt ook toegepast door bijpassende kentekenpapieren te zoeken. (zelfde type motor/uitvoering/bouwjaar etc).
Dit laat je dan vervolgens herkeuren bij de RDW.

Dit was ooit ook een idee van mij, kenteken had ik al 'gekocht' nu nog de gezochte crosser.
Verder dan dat is het nooit gekomen en ik heb altijd begrepen dat bij de RDW een soort van herkeuring kan plaats vinden. Dit laatste is mij ook verteld maar heb mij nog niet genoeg in verdiept omdat het nog niet actueel genoeg was. Blijkbaar is dit toch illegaal en zou er vanzelf achter zijn gekomen zodra ik dit 'project' zou oppakken.

Maar hoe Martel zich hier profileert is erg kortzichtig.
Continu erg stellig iedereen op de regels wijzen maar zelf niets toelichten, dat kan elke domme boerenlul.
Geef eens wat meer toelichting, dat vind niet alleen ik interessant maar zoals aangegeven de mede mf'ers ook.


Haha, zelf lekker illegaal een motor willen omkatten en dan is mijn reactie niet goed genoeg _O-


Ook maar even aangepast.
Kennelijk wil men hier toch maar één ding horen :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In de 2cv (lelijke eend) wereld werkt het zo; Je kunt/mag het chassis waar de VIN in staat vervangen door een nieuw exemplaar. De bedoeling is dan wel om het oude te schouwen bij de RDW voordat het gedemonteerd word. Je krijgt dan een soort loodje bij het nummer en dan mag de demontage beginnen en het nieuwe chassis opbouwen. Na opbouw weer naar de RDW met het oude VIN zodat de RDW het nummer in het nieuwe chassis kan graveren. Lijkt mij ook zo te gaan met een nieuw frame voor een motorfiets.
 
In de 2cv (lelijke eend) wereld werkt het zo; Je kunt/mag het chassis waar de VIN in staat vervangen door een nieuw exemplaar. De bedoeling is dan wel om het oude te schouwen bij de RDW voordat het gedemonteerd word. Je krijgt dan een soort loodje bij het nummer en dan mag de demontage beginnen en het nieuwe chassis opbouwen. Na opbouw weer naar de RDW met het oude VIN zodat de RDW het nummer in het nieuwe chassis kan graveren. Lijkt mij ook zo te gaan met een nieuw frame voor een motorfiets.
Voor mij is het allemaal lang geleden dat ik nog in de "ombouw wereld" vertoefde, maar toen ik automecahnica studeerde gelijkaardige dingen gezien als hier opgenoemd worden.

Mijn baas verhandelde veel old timers die hij ging opkopen in Florida en/of Californië. Weet niet of die daar een cassisnummer (VIN) hebben, maar in ieder geval, ik moest er daar wel eentje inslaan*, en dan naar een speciale keuring ermee.
Dat is legaal, het ging dan ook écht niet om gestolen voertuigen, maar nu volgt het ilegale deel ... sommige klanten hadden twee of meerde autootjes van hetzelfde merk/model, die werden allemaal van hetzelfde nummer voorzien, en wisselde van auto naargelang het weer, moesten ze alleen hun kentekenplaat effe overzetten :X

Nu hebben wij (jullie wellicht ook) buiten het chassis nummer ook een motornummer. Dat betekent wel dat hun motornummers niet overeenkomen ... geen probleem, die worden nooit ofte nooit gecontroleerd, zelfs niet bij diefstal :')

De kentekenplaat staat hier echter los van het voertuig en is gebonden aan de persoon, niet aan het voertuig. Het heeft zo zijn voordelen op juridisch vlak (boetes, ongevallen, enz), maar het nadeel is, het maakt het omkatten van een gestolen voertuig wel gemakkelijker.

* beter gezegd, moest er mee tot daar en het er ter plaatse inslaan onder het "toeziend oog" van zo iemand aldaar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
als je van een enduro een crosser maakt hou je een kenteken over :P

Om van een crosser een enduro te maken heb je een kenteken nodig :P

Niet legaal, maar wel zo handig
Of om van een Nederlandse motor een Poolse te maken? Of om een 180cc scooter weer op kenteken te krijgen?

Ook allemaal net zo "handig".
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt niet.

Als je de echte nummers hebt, heb je het frame, en dus ook de motor. dat is geen omkatten, dat is ombouwen.

Omkatten is het ene nummer verwijderen en een ander nummer overheen zetten. En dat mag niet.

En dat is wat ik bedoelde dus..

De motor can de koper wordt voorzien van het framenummer waarvan topicstarter de papieren verkoopt. En zo heb je dus met wat gesjoemel een motor met bijpassende papieren zonder complete ombouw.
 
Terug
Bovenaan Onderaan