Ketting advies gevraagd.

mario2012

Die hard MF'er
17 okt 2009
783
3
Bleiswijk
Hallo pipi's,

Ik hoop dat er nog een technisch pipietje wakker is.. Ik ontdekte na een moeilijk te herleiden maar toch gevonden vreemd "geknak" achtig geluid dat mijn ketting een aantal zware punten heeft. :N

Althans, ik had mijn ketting, tandwielen geinspecteerd en zag er goed uit. Stationair en op de bok was het ietwat vreemde maar desondanks verontrustende geluid niet te herleiden. Had toevallig vorig weekend helicoils geplaatst voor de boutjes van mijn kleppendeksel. Die draaide op 1 of andere manier zo goed als allemaal dol na het vervangen van bougiegat pakkingen. Heb alles geboord, getapt en gehelicoild :? met deksel erop. Uiteraard de ruimte tussen deksel en de draadgaten in de lagerschalen goed afgedekt. Was al bang dat er een schaal gescheurd was en er een stuk door mijn blok lag te rommelen..

Ketting nog wat strak gezet, geluid veranderde,na rijden goed checken en ja, bepaalde schakels bleven in een ietwat onnatuurlijke stand staan.. Ringen kapuut of versleten.

Mis nog een leuke tip, Ik ben drie dagen bezig geweest om een m7..! helicoilset te vinden en die in gouda gevonden bij buitelaar. Echter toen ik maandagavond laat wilde beginnen zat ik met die ruimte tussen deksel en tapgaten waar precies alle spaantjes tussendoor passen vrolijk je blok in..

Mijn dochtertje heeft een jaarvoorraad klei staan en eerst met "verse" (zachte) klei geprobeerd, maar dat was na het boren/tappen lastig te verwijderen. Ouwere klei gevonden, daar langwerpig drolletje van draaien, en vervolgens kun je daarmee de naad tussen deksel en draadgat netjes dicht "kitten". Goed er tussen duwen, niet teveel/diep want anders heb je kans op roze rook uit je uitlaat.. Denk ik, geen idee natuurlijk,maar naar eigen inzicht aanbrengen. Als het goed genoeg is aangebracht,kun je op je gemakje het gat opboren, gat schoon spuiten met luchtspuitje . Tappen met klein tapkrukje. Zo'n kleintje met ratel anders word je gek want standaard krukje zit meteen tegen je frame natuurlijk. Gat weer schoonspuiten. Vervolgens stofzuiger op stand 10 en je zet hen op het gat. Floep, daar schiet je dochters klei en eventuele spaandingetjes die erin zitten zo de zak in. Werkte bij mij perfect. Wel de klei enigzins op zijn plek houden als je gaat boren,anders heb je kans dat een boorspaan de klei eruit drukt.

Goed, dit was een vraag, maar werd een how to voor habbiebabbie huis tuin en kinderspeelgoed oplossingen voor mensen die ook vergeten om een helicoilvoorjekleppendekselboutafdekrubberenring :? te kopen. Of zo..

Afijn, ik sta op het punt om op motowebshop een ketting en tandielen te bestellen. De keuze is daar reuze maar beschrijvigingen was teveel werk..

Prijstechnisch zijn voor mij twee kettingen interessant;

DID X-ring 530vx/112
DID x-ring G&B 530vx/112

Ik snap de x-ring en aantal schakels maar de G&B en vx niet.

Iemand enig idee whats de verschil ? De G&B is open en gesloten te krijgen. Moet bij een gesloten de achterbrug echt verwijderd worden zoals voorgeschreven ? Lijkt mij niet.

Ik zie trouwens dat ze ook nog RK kettingen aanbieden.. Zelfde typeaanduidingen die mij niets zeggen.. Advies gevraagd !


Alvast bedankt !
 
Ik heb inmiddels een open besteld. Als ik met hamers ga klinken, gebruik ik dan een centerpons ?

En welke hoek moet die hebben ?
Doe het nou gewoon met gereedschap dat er voor is.
Weet niet of het voor de 1200 is maar die heeft pittig koppel op de ketting staan.
Is eenmalig ff investeren maar als je ketting breekt door verkeerd klinken en je ga onderuit / ketting slaat in je blok / ketting slaat een stuk uit je been is dat een stuk duurder.
 
Nee, hij vraagt of er bij een gesloten ketting de brug er uit moet, ik zeg van wel. Maar een open ketting is praktisch net zo sterk, dus daarom zeg ik bestel een open ketting. Veel minder werk ;)
:o
dat deel had ik gemist, je hebt gelijk :)

Past natuurlijk wel bij de sleutelblunders; ouwe ketting doorslijpen, brug eruit en vervolgens met een open ketting in je handen staan :+
_O-

als je gaat rijden met een ketting ide verkeerd geklonken is ben je niet handig bezig
maar het kan ook verkeerd gaan met het juiste gereedschap.

je hebt een pons niet nodig, met hamer kan het ook. de truk is goed controleren of het goed gegaan is.
wel verneuk je het eerder met de hamer natuurlijk. als je zo een schakel verkloot heb je de pons er al bijna uit :P
 
Een DID ketting pons/klink je niet. Die wordt geperst. De schakel die je erbij krijgt heeft de uiteinden van een zachte legering die je omkrult met een daarvoor geschikt gereedschap. De pennen zijn hol aan het eind. Een klinkschakel is massief net zoals de rest van de schakels die machinaal geklonken zijn in de fabriek.

Verder geef ik je een tip: DID heeft ook wel kettingen voor 50€ hoor. Misschien is dat iets voor je? Veel succes.
 
Dus ik ben vergeten omkrulschakels mee te bestellen. En jij denkt dat mijn ketting zo goedkoop mogelijk moet zijn begrijp ik ? Ik weet niet waar je dat uit opmaakt, ik had een vraag over verschillende type aanduidingen in een zelfde prijsklasse. Maar iig bedankt voor de mededeling/tip of iets.
 
Ik weet niet of je omkrulschakels bent vergeten te bestellen. Normaal zou er een schakel bij de bestelde ketting geleverd moeten worden om de ketting te verbinden. Voor jouw motor adviseren ze de DID530VX serie, wil je een goudkleurige ketting dan de VX G&B versie (buitenschakel goud binnenschakel zwart)

Succes ermee.
 
RK en DID zijn allebei topmerken die vaak voor eerste montage door de fabrikant gebruikt worden.
Als het tijd is voor een nieuwe ketting, is het qua kilometers misschien ook verstandig om je achterbruglagers een keer te smeren. Dat wordt vaak vergeten en ik vind het monteren van een eindeloze ketting dan een mooi moment om dat soort onderhoud mee te pakken
 
Hallo pipi's,

Ik hoop dat er nog een technisch pipietje wakker is.. Ik ontdekte na een moeilijk te herleiden maar toch gevonden vreemd "geknak" achtig geluid dat mijn ketting een aantal zware punten heeft. :N

Althans, ik had mijn ketting, tandwielen geinspecteerd en zag er goed uit. Stationair en op de bok was het ietwat vreemde maar desondanks verontrustende geluid niet te herleiden. Had toevallig vorig weekend helicoils geplaatst voor de boutjes van mijn kleppendeksel. Die draaide op 1 of andere manier zo goed als allemaal dol na het vervangen van bougiegat pakkingen. Heb alles geboord, getapt en gehelicoild :? met deksel erop. Uiteraard de ruimte tussen deksel en de draadgaten in de lagerschalen goed afgedekt. Was al bang dat er een schaal gescheurd was en er een stuk door mijn blok lag te rommelen..

Ketting nog wat strak gezet, geluid veranderde,na rijden goed checken en ja, bepaalde schakels bleven in een ietwat onnatuurlijke stand staan.. Ringen kapuut of versleten.

Mis nog een leuke tip, Ik ben drie dagen bezig geweest om een m7..! helicoilset te vinden en die in gouda gevonden bij buitelaar. Echter toen ik maandagavond laat wilde beginnen zat ik met die ruimte tussen deksel en tapgaten waar precies alle spaantjes tussendoor passen vrolijk je blok in..

Mijn dochtertje heeft een jaarvoorraad klei staan en eerst met "verse" (zachte) klei geprobeerd, maar dat was na het boren/tappen lastig te verwijderen. Ouwere klei gevonden, daar langwerpig drolletje van draaien, en vervolgens kun je daarmee de naad tussen deksel en draadgat netjes dicht "kitten". Goed er tussen duwen, niet teveel/diep want anders heb je kans op roze rook uit je uitlaat.. Denk ik, geen idee natuurlijk,maar naar eigen inzicht aanbrengen. Als het goed genoeg is aangebracht,kun je op je gemakje het gat opboren, gat schoon spuiten met luchtspuitje . Tappen met klein tapkrukje. Zo'n kleintje met ratel anders word je gek want standaard krukje zit meteen tegen je frame natuurlijk. Gat weer schoonspuiten. Vervolgens stofzuiger op stand 10 en je zet hen op het gat. Floep, daar schiet je dochters klei en eventuele spaandingetjes die erin zitten zo de zak in. Werkte bij mij perfect. Wel de klei enigzins op zijn plek houden als je gaat boren,anders heb je kans dat een boorspaan de klei eruit drukt.

Goed, dit was een vraag, maar werd een how to voor habbiebabbie huis tuin en kinderspeelgoed oplossingen voor mensen die ook vergeten om een helicoilvoorjekleppendekselboutafdekrubberenring :? te kopen. Of zo..

Afijn, ik sta op het punt om op motowebshop een ketting en tandielen te bestellen. De keuze is daar reuze maar beschrijvigingen was teveel werk..

Prijstechnisch zijn voor mij twee kettingen interessant;

DID X-ring 530vx/112
DID x-ring G&B 530vx/112

Ik snap de x-ring en aantal schakels maar de G&B en vx niet.

Iemand enig idee whats de verschil ? De G&B is open en gesloten te krijgen. Moet bij een gesloten de achterbrug echt verwijderd worden zoals voorgeschreven ? Lijkt mij niet.

Ik zie trouwens dat ze ook nog RK kettingen aanbieden.. Zelfde typeaanduidingen die mij niets zeggen.. Advies gevraagd !


Alvast bedankt !

:?
Voordat ik grappen ga maken wil ik wel eerst even weten wat jij hier mee bedoeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan