Ketting advies gevraagd.

mario2012

Die hard MF'er
17 okt 2009
783
3
Bleiswijk
Hallo pipi's,

Ik hoop dat er nog een technisch pipietje wakker is.. Ik ontdekte na een moeilijk te herleiden maar toch gevonden vreemd "geknak" achtig geluid dat mijn ketting een aantal zware punten heeft. :N

Althans, ik had mijn ketting, tandwielen geinspecteerd en zag er goed uit. Stationair en op de bok was het ietwat vreemde maar desondanks verontrustende geluid niet te herleiden. Had toevallig vorig weekend helicoils geplaatst voor de boutjes van mijn kleppendeksel. Die draaide op 1 of andere manier zo goed als allemaal dol na het vervangen van bougiegat pakkingen. Heb alles geboord, getapt en gehelicoild :? met deksel erop. Uiteraard de ruimte tussen deksel en de draadgaten in de lagerschalen goed afgedekt. Was al bang dat er een schaal gescheurd was en er een stuk door mijn blok lag te rommelen..

Ketting nog wat strak gezet, geluid veranderde,na rijden goed checken en ja, bepaalde schakels bleven in een ietwat onnatuurlijke stand staan.. Ringen kapuut of versleten.

Mis nog een leuke tip, Ik ben drie dagen bezig geweest om een m7..! helicoilset te vinden en die in gouda gevonden bij buitelaar. Echter toen ik maandagavond laat wilde beginnen zat ik met die ruimte tussen deksel en tapgaten waar precies alle spaantjes tussendoor passen vrolijk je blok in..

Mijn dochtertje heeft een jaarvoorraad klei staan en eerst met "verse" (zachte) klei geprobeerd, maar dat was na het boren/tappen lastig te verwijderen. Ouwere klei gevonden, daar langwerpig drolletje van draaien, en vervolgens kun je daarmee de naad tussen deksel en draadgat netjes dicht "kitten". Goed er tussen duwen, niet teveel/diep want anders heb je kans op roze rook uit je uitlaat.. Denk ik, geen idee natuurlijk,maar naar eigen inzicht aanbrengen. Als het goed genoeg is aangebracht,kun je op je gemakje het gat opboren, gat schoon spuiten met luchtspuitje . Tappen met klein tapkrukje. Zo'n kleintje met ratel anders word je gek want standaard krukje zit meteen tegen je frame natuurlijk. Gat weer schoonspuiten. Vervolgens stofzuiger op stand 10 en je zet hen op het gat. Floep, daar schiet je dochters klei en eventuele spaandingetjes die erin zitten zo de zak in. Werkte bij mij perfect. Wel de klei enigzins op zijn plek houden als je gaat boren,anders heb je kans dat een boorspaan de klei eruit drukt.

Goed, dit was een vraag, maar werd een how to voor habbiebabbie huis tuin en kinderspeelgoed oplossingen voor mensen die ook vergeten om een helicoilvoorjekleppendekselboutafdekrubberenring :? te kopen. Of zo..

Afijn, ik sta op het punt om op motowebshop een ketting en tandielen te bestellen. De keuze is daar reuze maar beschrijvigingen was teveel werk..

Prijstechnisch zijn voor mij twee kettingen interessant;

DID X-ring 530vx/112
DID x-ring G&B 530vx/112

Ik snap de x-ring en aantal schakels maar de G&B en vx niet.

Iemand enig idee whats de verschil ? De G&B is open en gesloten te krijgen. Moet bij een gesloten de achterbrug echt verwijderd worden zoals voorgeschreven ? Lijkt mij niet.

Ik zie trouwens dat ze ook nog RK kettingen aanbieden.. Zelfde typeaanduidingen die mij niets zeggen.. Advies gevraagd !


Alvast bedankt !
 
Bij veel motoren (iig supersport) dient de achterbrug verwijdert te worden (zo te zien bij jouw ook, de as voor de achterbrug loopt door het ketting heen). Bestel gewoon een open setje bij Jos Smit, en bestel de pons erbij. Even een kleine aanschaf, maar de pons is zeker vaker te gebruiken, geen hakkie takkie ding.

Het G&B staat voor Gold&Black

VX zou staan voor een langere levensduur, en tot 50% minder verlies dat word veroorzaakt door frictie.

Hier vind je nog wat extra informatie: D.I.D Racing Chains and Dirt Star™ Rims

Jim
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk heb ik nooit veel gemerkt van het 'kwaliteitsverschil' tussen kettingen. Gewoon een merk als DID en netjes onderhouden is voor mij voldoende. Wat is het doel? Maximale levensduur? Mooie kleurtjes?
 
Bij veel motoren (iig supersport) dient de achterbrug verwijdert te worden (zo te zien bij jouw ook, de as voor de achterbrug loopt door het ketting heen). Bestel gewoon een open setje bij Jos Smit, en bestel de pons erbij. Even een kleine aanschaf, maar de pons is zeker vaker te gebruiken, geen hakkie takkie ding.

ik snap hem niet, ik geloof dat de meeste gewoon open geleverd worden. gesloten kun je ook krijgen en daarvoor zul je inderdaad de brug eruit moeten halen.
alleen zeg jij eerst de brug eruit en vervolgens dat hij een open ketting moet bestellen

over jos smit heb je wel gelijk natuurlijk :P

en tnx voor de link
 
ik snap hem niet, ik geloof dat de meeste gewoon open geleverd worden. gesloten kun je ook krijgen en daarvoor zul je inderdaad de brug eruit moeten halen.
alleen zeg jij eerst de brug eruit en vervolgens dat hij een open ketting moet bestellen

over jos smit heb je wel gelijk natuurlijk :P

en tnx voor de link

Past natuurlijk wel bij de sleutelblunders; ouwe ketting doorslijpen, brug eruit en vervolgens met een open ketting in je handen staan :+
 
ik snap hem niet, ik geloof dat de meeste gewoon open geleverd worden. gesloten kun je ook krijgen en daarvoor zul je inderdaad de brug eruit moeten halen.
alleen zeg jij eerst de brug eruit en vervolgens dat hij een open ketting moet bestellen

over jos smit heb je wel gelijk natuurlijk :P

en tnx voor de link

Nee, hij vraagt of er bij een gesloten ketting de brug er uit moet, ik zeg van wel. Maar een open ketting is praktisch net zo sterk, dus daarom zeg ik bestel een open ketting. Veel minder werk ;)
 
D.I.D has merged our Professional O-Ring V Series and our top selling Premium X-Ring® VM Series into “ONE” New Pro-Street X-Ring® VX Series.

Kortom, 2 series samengevoegd.

ZVMX is weer een sterkere soort. Mja, het is maar net wat je wilt uitgeven.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog wel zo'n apparaat liggen. Maar das alleen te "breken" dacht ik ?
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan