au!3 minuten later, ik ben er aan uit, met dank aan de hint van SP1R.
Op bovenste foto merkte ik duidelijk dat de gebarsten vlakken afgesleten waren.
Ik heb de nieuwe tandwielen gemonteerd zoals de oude waren. Borst naar binnen, tandwiel weg van motorblok.
Je raadt het al, borst hoort buiten.
Resultaat: ketting loopt in op zijkant tandwiel. Op zich is ze daarvan niet gebroken.
Echter: borst aan de verkeerde zijde brengt de ketting voldoende naar buiten om de carterbescherming / kettingvanger (stalen plaatje) net tegen de binnenste schakel te laten aanlopen.
Gevolgen zijn duidelijk... Bedankt voor het meedenken, ik ga even een nieuwe ketting kopen.
Bedankt voor de tips, maar dat is basiskennis, toch?
Goed gevonden, en goede feedback3 minuten later, ik ben er aan uit, met dank aan de hint van SP1R.
Op bovenste foto merkte ik duidelijk dat de gebarsten vlakken afgesleten waren.
Ik heb de nieuwe tandwielen gemonteerd zoals de oude waren. Borst naar binnen, tandwiel weg van motorblok.
Je raadt het al, borst hoort buiten.
Resultaat: ketting loopt in op zijkant tandwiel. Op zich is ze daarvan niet gebroken.
Echter: borst aan de verkeerde zijde brengt de ketting voldoende naar buiten om de carterbescherming / kettingvanger (stalen plaatje) net tegen de binnenste schakel te laten aanlopen.
Gevolgen zijn duidelijk... Bedankt voor het meedenken, ik ga even een nieuwe ketting kopen.
En tijdens een modderrit mag de ketting nog wat losser.Voor velen is dat geen basiskennis, en die spannen een motorketting alsof het een fietsketting is. Alleen hebben fietsen geen achtervering (op een enkele na). Vandaar de opmerking. Als je daar rekening mee hebt gehouden is er niks aan de hand.
De ketting gaat steeds strakker naar mate de motor verder inveert. Hij moet dus niet losjes staan, hij moet in onbelaste staat een paar cm speling hebben. En zeker bij een offroad is de veerweg erg lang en moet je zoals gezegd de ketting bijna helemaal tegen de achterbrug kunnen duwen.
Dus controleer ook die spanning echt nog een keer opnieuw, ook al blijken de verkeerde gemonteerde kettingwielen nu de oorzaak te zijn.
Dank voor je topic3 minuten later, ik ben er aan uit, met dank aan de hint van SP1R.
Op bovenste foto merkte ik duidelijk dat de gebarsten vlakken afgesleten waren.
Ik heb de nieuwe tandwielen gemonteerd zoals de oude waren. Borst naar binnen, tandwiel weg van motorblok.
Je raadt het al, borst hoort buiten.
Resultaat: ketting loopt in op zijkant tandwiel. Op zich is ze daarvan niet gebroken.
Echter: borst aan de verkeerde zijde brengt de ketting voldoende naar buiten om de carterbescherming / kettingvanger (stalen plaatje) net tegen de binnenste schakel te laten aanlopen.
Gevolgen zijn duidelijk... Bedankt voor het meedenken, ik ga even een nieuwe ketting kopen.