Ketting, pitch, aanduidingen

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.616
10.714
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik ben een kart / buggy voor de kinders aan het bouwen.
Nu ben ik met de aandrijving bezig, nu had ik het achtertandwiel en de ketting van de FZR250 die ik heb staan opgeoffert, maar ik wil een groter achtertandwiel.

Nu het probleem, de ketting van de FZR is een 428, en nu ben ik aan het zoeken naar een tandwiel, maar nu kom ik verschillende aanduidingen tegen, en nu raak ik de kluts kwijt, nu ben ik daar normaal gesproken niet veel voor nodig ;)

Wat ik tegen kom gaat over een pitch van 219.
Nu heb ik wat rond gekeken, maar ik kan geen vergelijkingen, of omrekentabellen vinden..

Iemand die mij uit de brand kan helpen? Ik zoek iets zo rond de 70 of 80 tanden.

Dank u
 
Wij hebben een Berg of Mamoet zonder vering, kruiwagen wielen en een rem op de beide achterbanden.
Met 4,5 pk loopt die nu 25 misschien dertig maar dat durf ik er niet mee te rijden.
Wat voor setup heb je verder?
Ik ben nog lang niet klaar!

Ik heb 2 motoren, een Honda GX140, 5pk, en een Robin/Subaru EY40 10pk van een generator, daar heb ik de krukas van afgedraait zodat er een koppeling op kan, moet nog een gleuf voor de spie in gefreest worden. Pakkingset is onderweg. Ik had die motor van mn werk over genomen, ik kan me alleen niet meer herinneren waarom deze generator aan de kant werd gezet, ik geloof dat er iets was met de carburateur, daar is ook een vervanger voor onder weg.

Ik wilde een differentieel in de achteras, daar kon ik echter niets voor vinden, verkeerde maat of stervens duur. Toen bedacht ik me dat ik een Transfer case van een Land Rover in onderdelen heb liggen, daar het differentieel van gepakt, die zijn redelijk klein, daar zo veel mogelijk van af gedraait om het zo licht mogelijk te maken, en dat in lagerblokken op gehangen, en de uitgaande assen van het dif moesten ook compleet aangepast morden, 1 kant moest ook behoorlijk verlengt worden.

De voorkant ben ik aan begonnen, daar wil ik later wat buis aan lassen om zo de driehoeken te verkrijgen om de boel sterker te maken, maar die ene buis is eigenlijk verrassend sterk!

De stoel wil/moet ik verstelbaar maken, maar ik ben er nog niet uit hoe ik het vast ga zetten..

Gaat wel tijd in zitten zeg, soms ben je een dag bezig, en dan aan het eind blijkt het niet goed te werken of zo.. ;)
Wel leerzaam.

Ondertussen zit er een aluminium plaat als bodem in, en ik ben nu bezig met de achterrem.

buggy.jpg
dif.jpg
remmen.jpg
stuur.jpg

De pedalen moeten waarschijnlijk nog verandert worden, maar dat kan later pas als ie bijna klaar is.
 
Ziet er erg knap uit, een stuk ingewikkelder dan die van ons.
Begrenzen is niet fijn, heb je ook de lage gearing van die Land Rover nog?
Die heb ik wel, maar dat zijn hele dikke tandwielen, en da moet je ook og de tandwielen vast zetten..

Tandwielen van motoren is makkelijker.
Ik heb nog een blok van een FZR250 met een 6 bak, ik heb er wel eens aan gedacht om dat te gebruiken... Misschien moet ik me daar eens wat meer in verdiepen.
Ik heb 3 van die blokken liggen, 1 carterset zou ik de vernieling in kunnen helpen.... Hmmmm
 
Terug
Bovenaan Onderaan