Ketting pons

Sjefman

MF veteraan
22 mei 2017
5.340
6.212
Bergen op Zoom
Goedemorgen,

Ik heb deze kettingpons/klinkgereedschap gekocht bij mijn nieuwe ketting. Sorry, het is geen merk/DID/duur spul. Ik verwacht niet vaak een ketting te gaan vervangen dus ik zie het als 'eenmalig' gereedschap wat de schuur in verdwijnt tot iemand zich herinnert dat ik zo'n ding heb en dus de lul ben in heel de vriendengroep.

1601713389143.png



Maar goed, de vraag:
Er zitten drie pinnen en aambeelden bij voor verschillende maten ketting. Ik kan alleen nergens vinden welke maat pin voor welke ketting is?
Ik heb een 530 ketting. Kan iemand me vertellen welke pin ik nodig heb?



Uiteindelijk is het natuurlijk een kopie van het DID gereedschapje, misschien wil iemand de pin opmeten die daar in zit, als ik de zelfde diameter gebruik zou het goed moeten komen zou je zeggen.
 
Klinken met dat tooltje gaat prima.

Het Afam tooltje wel, dat andere ding niet.

Een stuk gereedschap wat krom trekt onder lichte belasting zal nooit gaan werken. Daarbij zijn fysiek de afmetingen van het aambeeld niet toereikend om mijn type ketting mee te klinken.

Als je een stevig exemplaar treft of geld uitgeeft aan bijvoorbeeld de DID/Laser/noem er nog maar een aantal mét het juiste aambeeld zal het prima werken. Dit niet.
 
Wil je me een plezier doen en even gaan meten?

In het filmpje had ik het nog niet door, inmiddels wel. Net even deze foto's gemaakt.
Op de bovenste zie je dat de inham in het matrijsje maar 5,5mm breed is. Deze kan dus fysiek de holle pen niet verder dan 5,5mm uitzetten. DID specificeert 5,7 tot 6mm voor mijn ketting. Dat is dus gewoon niet mogelijk met deze tool. Een ander type ketting waarvoor 5,5mm genoeg is zal prima gaan mits hij niet krom trekt. Zie daarvoor de onderste foto. Zodra je er ook maar iets van kracht op zet (en geloof me, dat is niet genoeg om te klinken, anders hadden we deze discussie nu niet...) duwt hij zijn binnenste pootje naar binnen en drukt hij zichzelf zo uit elkaar.

DSC_2009.JPG



DSC_2010.JPG
 
Sorry hoor, ik gaf hem het voordeel van de twijfel.

Onderstaande foto is op het breedste punt (ik heb hem op drie punten gemeten) met wat spanning op de schuifmaat om hem in het breedste stuk te houden. Zodra ik hem loslaat mag je gerust 0,05-0,1 van de meting af trekken. Sorry, meer kan ik er echt niet van maken.

Met het blote oog trouwens wel heel duidelijk te zien dat het aambeeldje van jou toch echt een andere is. Laten we beginnen met het feit dat hij zwart is. Wellicht een andere batch waardoor de ervaring totaal verschillend is? Dit soort bulk/imitatie gereedschap nemen ze het vaker niet al te nauw met toleranties, kwaliteitscontrole enzovoorts.


DSC_2012.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit AFAM ding, werkt echt top:

1605303096381.png

Voor het breken gebruik ik idd gewoon een slijptol, met deze tool kun je -halve slag om halve slag- holle sluitpennen klinken. Kost 2 tientjes en is een stuk sterker dan van die breek/klink setjes van 50-100 piek.
 
Ik heb dit AFAM ding, werkt echt top:

Bekijk bijlage 1564431
Voor het breken gebruik ik idd gewoon een slijptol, met deze tool kun je -halve slag om halve slag- holle sluitpennen klinken. Kost 2 tientjes en is een stuk sterker dan van die breek/klink setjes van 50-100 piek.

Hiermee heb ik inderdaad uiteindelijk mijn ketting geklonken. Werkt perfect voor iemand die één keer in de paar jaar zo'n ding nodig heeft. Ik zie het wel als wegwerp gereedschap. Ik zag dus na één keer klinken al de nodige slijtagesporen. Een tweede ketting zul je er misschien nog uit halen maar meer lijkt me twijfelachtig.
 
Heb er nu twee kettingen mee gedaan, maar los van wat krasjes zie ik niet waarom hij het een volgende keer niet zou doen. Als ik het vaker zou doen is een tool die wat makkelijker is handig zijn, maar met deze frequentie is dit prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan