ketting smeren zin of onzin?

tonnetje

Die hard MF'er
5 dec 2007
633
84
drenthe
hallo vraag voor iemand die een hekel heeft aan velgen poetsen,hoeveel km,s kan je minder per kettingset maken op jaarbasis als je stopt met de ketting te smeren
dit scheelt een hoop reinigingswerk en smeerwerk op jaarbasis maar vraag me af of er nog nadelen zijn van het niet smeren
de schakels zijn Oring uitgevoerd dus dat blijft zowieso wel gesmeerd
loopt de boel dan te warm?
 
Risico is dat je toch akelig dichtbij die draaiende delen zit met je vingers. Dat gaat misschien een miljoen keer goed, maar op internet zijn genoeg verhalen te vinden dat het niet goed gaat. Ik heb het ook wel eens gedaan, maar zo moeilijk is het niet om je ketting te smeren terwijl je het achterwiel met hand draait. Wat levert het je op om het met draaiende motor te doen? 10 procent minder inspanning?
Bevrediging. Heel veel bevrediging. ;)

Vingers bij de ketting in de buurt? :?
 
Dat met die warme ketting is een motorfabeltje. Een spuitbus bevat vet en een oplosmiddel dat al bij lage temperaturen verdampt in ongeveer 20 minuten. Er is dus ook geen hele nacht nodig om op te drogen.
 
Feit blijft dat warme olie over het algemeen dunner is.
En bij lage temperaturen verdampt het oplosmiddel minder snel, zodat het vet meer tijd heeft om op de juiste plaats te komen.
Weg met die motorfabeltjes, bedacht door zakken met grote snorren met BMW's die niet eens een ketting hebben.
 
Laatst bewerkt:
inderdaad RG-gamma de muc-off kwam in dit filmpje er wel goed mee weg ,behalve met roest maar ik rij toch niet in de regen dus niet van belang
nu nog effe een adresje vinden waar ze die meuk verkopen, bokjes eb ik al.
20190706_192211.jpg


 
Laatst bewerkt:
En bij lage temperaturen verdampt het oplosmiddel minder snel, zodat het vet meer tijd heeft om op de juiste plaats te komen.
Weg met die motorfabeltjes, bedacht door zakken met grote snorren met BMW's die niet eens een ketting hebben.

Jaren lang heb ik ketting aangedreven fietsen gereden. En de tip om net na een rit ff in te spuiten heb ik van een monteur van m'n lokale dealer. Dus heb ik dat als leek gewoon opgevolgd. En de rest wat je schrijft zegt meer over jou dan over mij :W
 
Risico is dat je toch akelig dichtbij die draaiende delen zit met je vingers. Dat gaat misschien een miljoen keer goed, maar op internet zijn genoeg verhalen te vinden dat het niet goed gaat. Ik heb het ook wel eens gedaan, maar zo moeilijk is het niet om je ketting te smeren terwijl je het achterwiel met hand draait. Wat levert het je op om het met draaiende motor te doen? 10 procent minder inspanning?

Ik heb wel eens een foto gezien van een hand dat een rondje had mee gedraaid tussen een ketting en tandwiel... Dat leer je wel af als je dat ziet.
 
Die heb ik er ook sinds kort op! Doet volgens mij niet onder voor het origineel! :t

Bekijk bijlage 1409099

Ik heb net een echte gekocht bij Louis
Twijfelde tussen een Louis scotoiler die in de aanbieding was (69€)
En de cobra , de laatste genomen omdat hij er wel mooi stevig was en je geen vacuüm nodig hebt , zou ff niet weten waar ik vacuüm moet vinden op mijn shovel
Was bij Louis omdat ik mijn kapotte flut accu terug bracht , kreeg zonder problemen mijn geld terug dus prima service ( alleen konden ze beter niet zulke saito accu’s verkopen )
D5D8899D-4012-4E34-B1B0-9FECEADC86AD.jpeg
 
Ik heb wel eens een foto gezien van een hand dat een rondje had mee gedraaid tussen een ketting en tandwiel... Dat leer je wel af als je dat ziet.

Die foto heb ik volgens mij ook gezien.
Dat was volgens mij doordat iemand dacht dat het handig was om de ketting met een doek te reinigen terwijl deze stationair in zijn versnelling draaide, maar dat even terzijde, zag er in ieder geval niet zo lekker uit :N

Ik heb even gezocht en heb de foto's teruggevonden, ze staan in de onderstaande link en aanklikken is op eigen risico! ;)

Klikken op eigen risico!
 
Die foto heb ik volgens mij ook gezien.
Dat was volgens mij doordat iemand dacht dat het handig was om de ketting met een doek te reinigen terwijl deze stationair in zijn versnelling draaide, maar dat even terzijde, zag er in ieder geval niet zo lekker uit :N

Ik heb even gezocht en heb de foto's teruggevonden, ze staan in de onderstaande link en aanklikken is op eigen risico! ;)

Klikken op eigen risico!

:X

Hoe lullig ook, dat is wel verrekte stom.

Verder ben ik blij met mijn cardan. 1x per jaar olie en klaar O-) En geen geamputeerde vingers. O-)
 
Ik heb geen o ring ketting dus ik zal er toch maar wat op doen denk ik
Toevallig had de ketting waarmee ik de meeste kilometers gereden heb ook geen o-ringen. Rollen had hij ook niet, wel gesinterde bussen die olie konden opnemen en dan tijdens het rijden weer afgeven. Vreemd genoeg sleten de tandwielen ook nauwelijks, ondanks het ontbreken van rollen.
 
Ken je het principe van de "wegwerp motor".

Niks smeren, niks onderhoud. Als er iets op, leeg, stuk oid is.... nieuwe kopen.


merk wel dat het dan hele dure tankbeurten worden
 
Lang geleden met een huurmotor op Tenerife: op de ketting zat geen spoor van smeermiddel, evenmin op het achterwiel en de achtervork. De ketting maakte wel wat meer lawaai dan normaal, maar leek nog in zeer goede staat.
 
Misschien kan een deelnemer van Parijs-Dakar kennis over wel/niet/waarmee dan wel het smeren van de aandrijfketting hier op dit forum met ons delen.
Parijs-Dakar lijkt me toch een prima test voor de levensduur van een kettingset.
En/of kettingsmeren nu wel of niet nodig is.:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan