ketting vetten... eerste keer

20 aug 2010
9
0
goedemorgen,

Ik rij nu een week op mijn motor naar mijn werk en heb daarnaast wat kleine stukken gereden.
ongeveer 400 km.
Ik denk dat het tijd wordt mijn ketting te vetten. Er zat genoeg vet op want de eerste keer dat ik reed was mijn achtervelg ook behoorlijk vies geworden.
Ik heb daar een vraag over gesteld omdat ik bang was dat het olie was.

Nu mijn vraag over het vetten. Ik heb een spuitbus gekocht

procycle motorrad weisses kettenspray

Spuit ik dat op mijn ketting en moet deze dan draaien zodat de gehele ketting met vet komt??
En wat gebeurt er wanneer het op de banden komt??
Is dat niet gevaarlijk???

groetjes van een beginnende motorrijdster
 
Ik heb in Juni 2010 een nieuwe kettingset gemonteerd, DID 520VM. Ik gebruik een OSCO kettingsmeer systeem met de OSCO olie. Inderdaad afhankelijk van de omstandigheden iedere 4 a 500 km een keer smeren en de ketting blijft perfect in conditie, geen geklooi met spuiten of kwasten en de ketting gaat ook veel langer mee door gebruik van de OSCO.
Ik heb er nu zo'n 4000 km opzitten met de nieuwe ketting en ik heb 'm zelfs nog niet hoeven naspannen.
En over de frequentie van het smeren, inderdaad goed de ketting bekijken en aan de hand daarvan smeren.

full
 
Ik heb in Juni 2010 een nieuwe kettingset gemonteerd, DID 520VM. Ik gebruik een OSCO kettingsmeer systeem met de OSCO olie. Inderdaad afhankelijk van de omstandigheden iedere 4 a 500 km een keer smeren en de ketting blijft perfect in conditie, geen geklooi met spuiten of kwasten en de ketting gaat ook veel langer mee door gebruik van de OSCO.
Ik heb er nu zo'n 4000 km opzitten met de nieuwe ketting en ik heb 'm zelfs nog niet hoeven naspannen.
En over de frequentie van het smeren, inderdaad goed de ketting bekijken en aan de hand daarvan smeren.

[afbeelding]
Staat die ketting te strak, of lijkt dat maar ?
 
Ik heb in Juni 2010 een nieuwe kettingset gemonteerd, DID 520VM. Ik gebruik een OSCO kettingsmeer systeem met de OSCO olie. Inderdaad afhankelijk van de omstandigheden iedere 4 a 500 km een keer smeren en de ketting blijft perfect in conditie, geen geklooi met spuiten of kwasten en de ketting gaat ook veel langer mee door gebruik van de OSCO.
Ik heb er nu zo'n 4000 km opzitten met de nieuwe ketting en ik heb 'm zelfs nog niet hoeven naspannen.
En over de frequentie van het smeren, inderdaad goed de ketting bekijken en aan de hand daarvan smeren.

[afbeelding]


Kan smaak zijn, maar ik vind een Osco nou niet bepaald een product om je bike mee te pimpen. ik zou em zelf niet zo in het zicht zetten
 
Kan smaak zijn, maar ik vind een Osco nou niet bepaald een product om je bike mee te pimpen. ik zou em zelf niet zo in het zicht zetten
Tja, da's idd een kwestie van smaak. Ik vind 'm absoluut niet ontsierend en iedereen informeert altijd gelijk. Wat is dat voor apparaatje ? ;)
En als ik nou een MV Agusta Brutale reed .. maar op een Diversion 600 mag ie gezien worden wat mij betreft. _O-
 
Laatst bewerkt:
wd40 tast wel de o-ringen aan.
Ik heb het getest door er een enkele dagen in een potje wd 40 te leggen.
De dikte en diameter waren met minstens 10% toegenomen.

Misschien eens een goed idee, om een o-ring 5minutjes in wd-40 te leggen, droog te blazen en terug in te vetten.
Kan me voorstellen, dat het een ander resultaat zou kunnen hebben dan dat je hem er dagen na elkaar laat in liggen.
Er bestaan wel meer producten die pas op elkaar beginnen te reageren na een langere periode
 
Tja, da's idd een kwestie van smaak. Ik vind 'm absoluut niet ontsierend en iedereen informeert altijd gelijk. Wat is dat voor apparaatje ? ;)
Ik heb m'n Osco gemonteerd op m'n vorpoot net onder m'n bovenste kroonplaat.
Of ja, de bovenkant van de Osco zit tegen de onderkant van de bovenste kroonplaat aan :o

Kan d'r dus heeeeeeeeeeeeeeeeel makkelijk bij+de Osco uit het zicht gemonteerd is.
Ik wilde 'm niet in het zicht.
Een veel te hip ding voor m'n old-skool racer.
 
ik gebruik lampenolie om mijn ketting en achter tandwiel schoon te maken, werkt zeer goed is goedkoop en tast de ketting niet aan. WD40 gebruik ik om mijn achterwiel te ontdoen van evt spetters vh kettingvet.

Iemand anders hier ook ervaring mee of betere opties?
 
dan zal ik ook maar gelijk mijn vraag stellen, nu we toch bezig zijn.

iedereen zegt dat je na het rijden moet smeren, omdat de ketting dan warm is.
maar hoelang blijft de ketting warm als je terug bent?
ik trek liever eerst m'n pak even uit omdat het niet zo fijn smeren is met een leren overall aan.

Verder wordt m'n ketting ook nooit erg warm heb ik de indruk, aangezien ik met m'n hand voel of de ketting nog vet genoeg is (blank vet, wit komt eraan)
 
Laatst bewerkt:
ik gooi hem meestal ff op de paddock stationair ff in ze 1 ff spuiten en klaar als je er gewoon een doek achter/onder houdt gaat da toch het makkelijkste ?

en idd meestal wel rond de 400 km of het moet eerder nodig zijn.
 
Gewoon smeren wanneer het uitkomt. Spray uit een busje is ervoor gemaakt dat het eerst overal tussen kruipt en dan pas weer indikt.

Vet is een ander verhaal, dat kruipt niet tussen de "busing" en rollers als de ketting koud is. De ketting zal dan toch een redelijk hoge temperatuur moeten hebben om er tussen te kruipen. Mijn kettingen zijn ook nog nooit echt warm geweest na een rit. In ieder geval, niet warm genoeg om het vet vloeibaar te krijgen (40gr max?). En zou het wel vloeibaar worden bij deze redelijk lage temperaturen, kan het er ook weer zo vanaf lopen. My 2cts.

full
 
ik gooi hem meestal ff op de paddock stationair ff in ze 1 ff spuiten en klaar als je er gewoon een doek achter/onder houdt gaat da toch het makkelijkste ?

en idd meestal wel rond de 400 km of het moet eerder nodig zijn.

En jou zal dit (zie onderstaande link) natuurlijk echt nooooit voorkomen want jou gebeuren dit soort dingen zeker niet. Ik weet eigenlijk ook niet waar ik me druk om maak, misschien omdat ik je dit niet toewens??!!

@TS: Niet doen hoor, met de motor in de versnelling je ketting smeren. Sterker nog, gewoon je motor helemaal uit. (Kan ie ook niet ongewenst in de versnelling schieten)

Kopie van page 2:
zolang je het maar zo niet doet: Ketting schoonmaken? Twee gebroken vingers..

dan krijg je dit: https://www.motor-forum.nl/media/78992/full
 
ik ken ook nog wel iemand die een stukje vinger mist door de ketting smeren in eerste versnelling methode.
en onhandig kan hij nooit geweest zijn, het was een F-16 sleutelaar.

gewoon niet doen of HEEL bewust met alle lichaamsdelen en materialen uit de buurt blijven. ik doe het in ieder geval nooit meer.
 
als je zeer regelmatig met gewone motorolie de boel vet maakt word de ketting ook niet zo vies.
motorolie plakt niet zo dus houd minder vast
je moet vaker een zelfde hoeveelheid erop doen als met kettingvet wat ervoor zorgt dat er dus meer afslingert. en dat neemt vuil mee

en ketting schoonmaken, ik pak een doek en doe er een beetje remreiniger op, dan poets ik ALLEEN de buitenkant (die een hoop kleuren kan hebben) totdat hij weer helemaal shiny is.
als ik de rest van de ketting al doe is dat droog

Zo doe ik het ook: is m.i. de enige manier om te zorgen dat je ketting (voorzover je dit belangrijk vind :P ) er netjes uitziet *D en toch goed gesmeerd blijft. :Y

Greetz,
Jack :W
 
ik gebruik lampenolie om mijn ketting en achter tandwiel schoon te maken, werkt zeer goed is goedkoop en tast de ketting niet aan. WD40 gebruik ik om mijn achterwiel te ontdoen van evt spetters vh kettingvet.

Iemand anders hier ook ervaring mee of betere opties?

Beetje remmenreiniger op een doekje doet wonderen. *D
Ik doe er daarna altijd wel wat siliconen op: het oppervlak is anders zo schraal dat vuil daarna veel meer hecht en je fiets sneller vies wordt en lastiger schoon te maken.
Siliconen doe ik ook met een doekje. Als je gaat sprayen komt het geheid op plaatsen waar je het absoluut niet wilt hebben... :N

Greetz,
Jack :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan