ketting vetten... eerste keer

20 aug 2010
9
0
goedemorgen,

Ik rij nu een week op mijn motor naar mijn werk en heb daarnaast wat kleine stukken gereden.
ongeveer 400 km.
Ik denk dat het tijd wordt mijn ketting te vetten. Er zat genoeg vet op want de eerste keer dat ik reed was mijn achtervelg ook behoorlijk vies geworden.
Ik heb daar een vraag over gesteld omdat ik bang was dat het olie was.

Nu mijn vraag over het vetten. Ik heb een spuitbus gekocht

procycle motorrad weisses kettenspray

Spuit ik dat op mijn ketting en moet deze dan draaien zodat de gehele ketting met vet komt??
En wat gebeurt er wanneer het op de banden komt??
Is dat niet gevaarlijk???

groetjes van een beginnende motorrijdster
 
Ik gebruik ook WD40, maar dan om mijn velg en als het nodig is mijn ketting schoon te maken.
WD40 ontvet namelijk goed! dus ik snap niet dat mensen dat als ketting spray gebruiken, lijkt mij niet het juiste middel.
en betreft de 1000 km, soms moet het na 300 km, als ik bijvoorbeeld door de regen heb gereden.
 
Ik gebruik ook WD40, maar dan om mijn velg en als het nodig is mijn ketting schoon te maken.
WD40 ontvet namelijk goed! dus ik snap niet dat mensen dat als ketting spray gebruiken, lijkt mij niet het juiste middel.
en betreft de 1000 km, soms moet het na 300 km, als ik bijvoorbeeld door de regen heb gereden.


Is ook geen smeer middel dat WD-40 en het tast ook nog eens je O-ringen aan. Dus als ketting schoonmaak middel is het net zo min geschikt als ketting smeer middel.

Vet ontvet altijd goed.
Zit er smeer op je handen doe d'r maar een drup olie op.
Poets je zo alle smeer los, dan effe onder de kraan met wat dreft en helemaal spik en span.

Of shampoo gebruiken om je vette handen te wassen, schampoo ontvet als de nete..
 
zolang je het maar zo niet doet: Ketting schoonmaken? Twee gebroken vingers..

dan krijg je dit:
full
 
Hoe vaak maken jullie de ketting schoon, naast het vetten?
Heb laatst zelf eerst de ketting schoon gemaakt en de volgende ochtend ingevet (aangezien ik erna ook de bike aan het soppen was en de ketting wat schoon had gespoten aldus de gebruiksaanwijzing).
Wel opmerkelijk dat ze bij kettingspray wel wat zeggen over het invetten voor het rijden, maar niet over na het rijden.
Toen ik hem laatst aan het vetten was, rolde ik steeds stukje voor stukje de bike vooruit. Eerst bij het schoonmaken van de ketting, 2de keer bij het invetten. Maar binnenkort komt de paddock binnen, dus dan kan ik achterwiel makkelijk rond draaien. Krik ed had ik toen ook niet bijdehand, dus dan maar de omslachtige manier. _O-
 
Hoe vaak maken jullie de ketting schoon, naast het vetten?

Wat is schoon!
De ketting hoeft niet te glimmen, maar moet goed werken.
Schoonmaken is vuil verwijderen en dat doe je met een droge poetslap.
Gewoon oppervlakkig!
Rest van de zwarte meuk laat je zitten en je vet de ketting gewoon weer goed in.

...er zijn er genoeg die er oplosmiddelen op los laten.....
FOUT!
Ketting MOET vet blijven, incl. rollen en o-ringen.
Helemaal fout is zo'n ketting-was-unit....., is perfect om je ketting te ruïneren.
Oplosmiddelen penetreren ieder 'hoekje' en het vet wat er later over heen komt haalt dit niet weg.
Gevolg van oplosmiddelen: krakende ketting/breuk in rollen/verdwenen o-ringen.....e.a.




just my 2ct's
 
Laatst bewerkt:
Heb zo een bus ketting reiniger, zelfde merk als ketting spray. Nu 1x gebruikt (ook niet van plan om die met grote regelmaat te gebruiken, maar zo af en toe). Daarna even afspoelen en als ie droog is weer invetten.
 
Toen ik hem laatst aan het vetten was, rolde ik steeds stukje voor stukje de bike vooruit. Eerst bij het schoonmaken van de ketting, 2de keer bij het invetten. Maar binnenkort komt de paddock binnen, dus dan kan ik achterwiel makkelijk rond draaien. Krik ed had ik toen ook niet bijdehand, dus dan maar de omslachtige manier. _O-

Als je met 2 personen bent trekt de ene motor over de zijstandaard heen waardoor het achterwiel los komt. De ander kan dan de ketting in spuiten.
 
Mn vriendin reed een keer voor me, opeens gleed de achterkant weg...
Heel vreemd, bleek later dat ze eens zelf de ketting wilde smeren
en er wat op de band was gekomen...

Dus...niet op de band... :W
 
Thinner.............. O ow ik zie de reactie's al komen..
Maar met thinner is het meteen weg gepoetst.

Toen ik nog in de bandenhandel zat poetsten we oa het krijt altijd van alle nieuwe banden af met thinner.
 
Toen ik hem laatst aan het vetten was, rolde ik steeds stukje voor stukje de bike vooruit. Eerst bij het schoonmaken van de ketting, 2de keer bij het invetten. Maar binnenkort komt de paddock binnen, dus dan kan ik achterwiel makkelijk rond draaien. Krik ed had ik toen ook niet bijdehand, dus dan maar de omslachtige manier. _O-
Ik heb nog nooit de bok gebruikt voor het ketting smeren.
simpel en snel en werkt perfect
 
Hoe vaak maken jullie de ketting schoon, naast het vetten?
Heb laatst zelf eerst de ketting schoon gemaakt en de volgende ochtend ingevet (aangezien ik erna ook de bike aan het soppen was en de ketting wat schoon had gespoten aldus de gebruiksaanwijzing).
Wel opmerkelijk dat ze bij kettingspray wel wat zeggen over het invetten voor het rijden, maar niet over na het rijden.
Toen ik hem laatst aan het vetten was, rolde ik steeds stukje voor stukje de bike vooruit. Eerst bij het schoonmaken van de ketting, 2de keer bij het invetten. Maar binnenkort komt de paddock binnen, dus dan kan ik achterwiel makkelijk rond draaien. Krik ed had ik toen ook niet bijdehand, dus dan maar de omslachtige manier. _O-

Hoi vinnie ik maak hem meestal aan het einde van het seizoen schoon, met een droge doek het meeste vet eraf halen daarna met wd 40{en nee het tast je o ringen niet aan}
effe droog blazen met de compressor als je die hebt en daarna weer inspuiten,en als je weer begint met rijden dan effe bij terug komst thuis nog een keer inspuiten dan is de ketting nog lekker warm
 
Hoi vinnie ik maak hem meestal aan het einde van het seizoen schoon, met een droge doek het meeste vet eraf halen daarna met wd 40{en nee het tast je o ringen niet aan}
effe droog blazen met de compressor als je die hebt en daarna weer inspuiten,en als je weer begint met rijden dan effe bij terug komst thuis nog een keer inspuiten dan is de ketting nog lekker warm
wd40 tast wel de o-ringen aan.
Ik heb het getest door er een enkele dagen in een potje wd 40 te leggen.
De dikte en diameter waren met minstens 10% toegenomen.
 
Met een droge lap krijg je de ketting echt niet schoon. Ik heb met m'n CB750C eerst ook alleen met een poetslap gewerkt, maar dan voel ik op een gegeven moment dat de ketting vast begint te houden aan het tandwiel omdat hij zo vervuilt raakt, inspuiten met reiniger van S100, 10 minuten in laten trekken en dan afspuiten van een afstandje. kun je de rest wassen. laten drogen. klein laagje vet erover lekker eindje rijden en dan goed invetten. en gewoon bij houden.

Met kettingen kun je geen vastgestelde km's zeggen, het is een gevoel wat je erbij moet hebben. en als er iets verandert aan de manier van optrekken, (schokkeriger bijvoorbeeld) ben je veel te laat.
 
als je zeer regelmatig met gewone motorolie de boel vet maakt word de ketting ook niet zo vies.
motorolie plakt niet zo dus houd minder vast
je moet vaker een zelfde hoeveelheid erop doen als met kettingvet wat ervoor zorgt dat er dus meer afslingert. en dat neemt vuil mee

en ketting schoonmaken, ik pak een doek en doe er een beetje remreiniger op, dan poets ik ALLEEN de buitenkant (die een hoop kleuren kan hebben) totdat hij weer helemaal shiny is.
als ik de rest van de ketting al doe is dat droog
 
Terug
Bovenaan Onderaan