Ik dacht dat daar verschillende waardes bij voorgeschreven stonden?
Afhankelijk van de steek van je ketting.
Steek van nagenoeg alle motorfietskettingen is 5/8", oftewel 1,5875cm. Dat is gemeten de hart-op-hart afstand van een schakel, op onderstaande afbeelding 'p'. Hiervan komt de naamgeving ook, 520 ketting is 5/8" (p) x 2/8" (b1). 530 is dus 5/8x3/8, en je raadt het al, 525 is 5/8x2,5/8.
Je kunt dus gaan meten. Als je de afstand over 20 schakels meet (19x 1,5875, nieuw!) weet je hoe ver op je ketting is. Als maximale rek wordt meestal 1% aangehouden.
Een makkelijker manier is het tooltje wat
@Dendro laat zien, die haalt het reken en meetwerk er uit voor je. Wel dus het tooltje voor de juiste steek nemen!
Is overigens niet mijn intentie om met modder te gooien. Zoals ik als zei… als het moet dan moet het en veiligheid voor alles. Ik ben gewoon een beetje op mijn hoede en wil bovendien leren van mijn fouten. Zal ook zeker geen naam van die zaak noemen want ben hier niet om te exposen.
Het modder gooien was niet op jou bedoeld, maar meer op de reacties die volgden. Het is hier best gewoon om niet 'het probleem' te beantwoorden/aan te pakken, maar alles er om heen. je hebt het over een ketting die wel of niet versleten hebben en ik lees eigenlijk meer tips hier over hoe versleten je kettingwielen zijn.
Als je zelf wilt kijken/controleren of je ketting versleten is kun je dus zoals ik hierboven heb uitgelegd, meten.