Keuzes..

mattievk

Rookie
22 apr 2011
29
1
Almere
Ik had weer ff een vraagje hoor O-) nou eigenlijk twee:

Is het eerst hebben van een autorijbewijs echt handig voor het halen van het motor rijbewijs? Ik kan me voorstellen dat je dan al verkeersinzciht hebt enzo maar ik vraag me af of dat op de motor niet heel anders is? Zouden de kosten dan dus lager worden voor het A-tje als ik eerst mijn B haal?

En dan mijn volgende punt: ik word in oktober pas 18. Denen jullie dat ik meteen als ik 18 ben voor me A moet en twee keer per week lessen zodat ik waarschijnlijk buiten die nieuwe regeling val (19 jan) en gewoon lekker 33pk kan rijden. Of eerst me autorijbewijs en dan motorijbewijs zodat motor rijbewijs waarschijnlijk goedkoper wordt maar ik wel 2 jaar 11kw/125cc moet rijden?

Ik moet mijn motor rijbewijs zelf betalen en mijn auto rijbewijs wordt betaald, misschien wel handig om er even bij te zeggen :)
 
Ik zou persoonlijk dan eerst je motor rijbewijs halen zodat je niet in de nieuwe regeling valt! Met de oude regeling hoef je maar 2 jaar 25 kw of als je binnen de 2 jaar 21 jaar opnieuw examen doen en je mag dan vol vermogen!
 
Ik ben 19, heb mijn autorijbewijs en plan de komende zomervakantie mijn motorrijbewijs te gaan halen (ook om buiten die 19 januari regeling te vallen ;)). Of het veel scheelt qua verkeersinzicht weet ik nog niet. Wel weet ik dat het behalen van mijn autorijbewijs een vereiste was van mijn ouders (beide fanatiek motorrijders) voordat ik aan mijn motorrijbewijs mocht beginnen. Auto werd ook betaald, motor zal ik zelf moeten betalen. :Y

Kijk er wel erg naar uit om eindelijk te gaan beginnen! 't Is dat ik een half jaar in het buitenland zit voor stage, anders was ik al begonnen met mijn rijbewijs. :P
 
Inzicht van autorijbewijs kan je wel wat helpen bij het (verkeer) gedeelte van je motorrijbewijs, maar het is niet compleet hetzelfde. (plek op de weg, meer anticiperen, bochten, etc)

Maar..als je voor de nieuwe regeling je motorrijbewijs kan halen zou ik dat sowieso doen.. dat nieuwe gezeur gaat je veel meer gedoe en geld kosten.
 
Laatst bewerkt:
Nu voor je auto gaan en als je 18 bent voor de motor!

Das idd een goeie!
Als je 17 bent mag je je B RBW al halen. Die nu idd snel halen en als je 18 bent idd snel je A. Moet het wel allemaal goed mee zitten... en zorgen dat je je theorie al geleerd hebt die dus ook zsm kan halen.
 
Pfffft normaal zou ik zeggen eerst je auto en dan meteen door voor je motor.
Maar met die nieuwe regeling weet ik het, dan zou ik denk ik zorgen dat ik sowieso de motor heb voor voor de nieuwe regeling.

11kw is gewoon een elektrische fiets..
 
Das idd een goeie!
Als je 17 bent mag je je B RBW al halen. Die nu idd snel halen en als je 18 bent idd snel je A. Moet het wel allemaal goed mee zitten... en zorgen dat je je theorie al geleerd hebt die dus ook zsm kan halen.


Dat is idd de beste oplossing maar aangezien me vader het moet gaan betalen kan ik niet bapalen wanneer ik met me auto rijbewijs wil gaan beginnen :')
 
Pfffft normaal zou ik zeggen eerst je auto en dan meteen door voor je motor.
Maar met die nieuwe regeling weet ik het, dan zou ik denk ik zorgen dat ik sowieso de motor heb voor voor de nieuwe regeling.
.
+1
 
Gewoon NU al gaan lessen voor de auto en snel halen dat ding daarna gelijk door voor de motor, wel ff uitzoeken wie er doorlest in de "wintertijd", dat doet lang niet elke instructeur...
 
het voordeel van eerst het Atje hebben is dat je meer gewend bent aan anticiperen en het naast je kijken,dat gezegd hebbende geldt dat alleen als je een paar jaar je Atje hebt(mij heeft het zeker geholpen!
 
Dat is idd de beste oplossing maar aangezien me vader het moet gaan betalen kan ik niet bapalen wanneer ik met me auto rijbewijs wil gaan beginnen :')

Heb je het hem al gevraagd? Leg hem vooral de voordelen uit: (of ze nou waar zijn of niet)
De eerste (meest gevaarlijke) km's zijn altijd in het bijzijn van een ervaring bestuurder.
Dus minder kans op papa's auto in de poeier te rijden.
Hij hoeft minder vaak te rijden omdat hij jou voor dat karretje kan spannen.
Je leert eerder verantwoord te rijden en zult minder snel verongelukken.

Ik zeg nu doen, ik lees over 15min wel dat het voor elkaar is :P
 
Heb je het hem al gevraagd? Leg hem vooral de voordelen uit: (of ze nou waar zijn of niet)
De eerste (meest gevaarlijke) km's zijn altijd in het bijzijn van een ervaring bestuurder.
Dus minder kans op papa's auto in de poeier te rijden.
Hij hoeft minder vaak te rijden omdat hij jou voor dat karretje kan spannen.
Je leert eerder verantwoord te rijden en zult minder snel verongelukken.

Ik zeg nu doen, ik lees over 15min wel dat het voor elkaar is :P


Nou hij wilt eerst dat ik al een beetje kan auto rijden zodat het hem ook minder gaat kosten :Z heb nu vijf zaterdagen ong 1,5 uur al gereden, ook gewoon op de openbare weg (lekker illegaal) en waarschijnlijk zal ik dan rond de zomer wel beginnen met lessen. Hopen dat ik hem dan inderdaad voor 14 oktober heb want ik zie dat 11kw eerlijk gezegd ook niet heel erg zitten '(
 
NIET gaan motor rijden veel te gevaarlijk en ook nog een hartstikke duur en onhandig pffffff waarom rij ik i vredesnaam motor :? :? :?
 
Nou hij wilt eerst dat ik al een beetje kan auto rijden zodat het hem ook minder gaat kosten :Z heb nu vijf zaterdagen ong 1,5 uur al gereden, ook gewoon op de openbare weg (lekker illegaal) en waarschijnlijk zal ik dan rond de zomer wel beginnen met lessen. Hopen dat ik hem dan inderdaad voor 14 oktober heb want ik zie dat 11kw eerlijk gezegd ook niet heel erg zitten '(

Mag ik even iets heel brutaals zeggen?

Je vader is niet erg slim...

A. Omdat hij je zonder RBW laat rijden
B. Omdat hij je dingen nu leert die een rij instructeur véél beter kan
C. Omdat ik in 28 rijlessen ook mijn RBW had met 1x examen zonder bovenstaande risico's/problemen.
D. Omdat hij jou op extra kosten zet voor je A-tje.
 
Laatst bewerkt:
Mag ik even iets heel brutaals zeggen?

Je vader is niet erg slim...

A. Omdat hij je zonder RBW laat rijden
B. Omdat hij je dingen nu leert die een rij instructeur véél beter kan
C. Omdat ik in 28 rijlessen ook mijn RBW had met 1x examen zonder bovenstaande risico's/problemen.
D. Omdat hij jou op extra kosten zet voor je A-tje.


Zelf heb ik er niet zoveel problemen mee ^^ en we doen ook geen hele gekke dingen hoor, zijn 1 keer op de echte weg geweest en voor de rest is het alleen maar parkeerterrein enzo om vast gevoel te krijgen
 
Maar goed genoeg daarvoor, dus gewoon zorgen dat ik buiten de nieuwe regeling van of ik nou wel of niet mijn B daarvoor heb?
 
Ik heb eerst mij A gehaald en ben super blij dat ik dat eerst heb gedaan :)
Heb trouwens ook niet echt wat met auto's :N


Precies, hier hetzelfde.
4 jaar na mijn A heb ik mijn B gehaald, ik vond de volgorde wel prettig, alhoewel een auto ook wel zijn voordelen heeft natuurlijk.

Inschattingen maken op de andere verkeersgebruikers gaat wat makkelijker, alleen wel wennen dat een auto zo gruwelijk traag is! O-)
 
Inzicht van autorijbewijs kan je wel wat helpen bij het (verkeer) gedeelte van je motorrijbewijs, maar het is niet compleet hetzelfde. (plek op de weg, meer anticiperen, bochten, etc)

Maar..als je voor de nieuwe regeling je motorrijbewijs kan halen zou ik dat sowieso doen.. dat nieuwe gezeur gaat je veel meer gedoe en geld kosten.

Een verkeersinzicht gekweekt dankzij een paar jaar autorijbewijs helpt vooral in het interpreteren hoe automobilisten zich in het verkeer gedragen -je was er zelf een-, en dat helpt dan weer in het vermijden dat je wordt platgereden door een oen die zogezegd 'niet heeft gekeken'.
 
Iedereen die na 19 januari 2013 24 jaar wordt moet eigenlijk zijn motorrijbewijs dit jaar halen. *O*

Je krijgt echt spijt als je nu niet je motorrijbewijs haalt.
Want dan moet je eigenlijk nog 6 jaar wachten. B|
Of 2 jaar 11 kw, dan weer examen doen en 2 jaar 35 kw, en weer examen doen.......... |(

Ik zou gelijk in oktober vol gaan lessen en dat "oude"motorrijbewijs binnenslepen.
Als de auto toch betaald wordt dan kan je nu toch al gaan lessen.
Je mag autorijlessen vanaf 16,5 dus dat kan nu.
Doe je gelijk rijervaring op die je straks voor je motorrijbewijs kan gebruiken. *O*
 
Laatst bewerkt:
Het halen van het ene rijbewijs hangt toch niet af van het andere rijbewijs? Met andere woorden, je kunt ook tegelijkertijd je A en B gaan halen. Twee gescheiden trajecten.
Voor je portemonnee maakt dat niks uit als je vader je B betaald en je toch zelf je A moet betalen. Dan heb je alleen wat meer lessen in de week.

Succes.
 
In mijn optiek : Ervaring met auto kan je leven redden op de motor. Heb zelf genoeg 'momentjes' op de motor gehad waar als ik de situatie niet in had gezien door gebrek aan ervaring op de weg, mezelf plat had gereden.

Maar in mijn geval was het ook 7 jaar auto ervaring voordat ik voor motor ging :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan