Klap + gat in kleppendeksel, wtf happened?

Joyrider-80

Die hard MF'er
17 jul 2007
371
11
Rotterdam
Ola luitjes,

afgelopen weekend was het weer mooi weer, dus een goed moment om de VFR uit moe's garagebox te halen en naar huis te brengen. Het was ff geleden dat ik had gereden en het was echt genieten gewoon!

Maar... ergens halverwege (na 10km ofzo) toen ik een stukje over de snelweg moest, hoorde ik ineens een knal. Ik dacht dat het backfire was van 1 of andere cylinder/carb die nog niet helemaal lekker was van het halfjaar stilstaan in de garagebox dus verder genegeerd. Ik merkte ook niks aan m'n motor, hij trok nogsteeds evengoed en kon er niks aan ontdekken.

Echter...eenmaal van de snelweg af en voor het stoplicht stond ik me toch in de rook, echt te dampen en het rook naar olie. En ja hoor, ik kijk onder m'n motor en er vormt zich een aardige plas olie. Natuurlijk meteen aan de kant gezet en wat blijkt.... er zit een gat in m'n voorste kleppendeksel!!

Nu vraag ik me af of dit van een steentje o.i.d. komt of dat er waarschijnlijk iets in m'n motor gruwelijk fout is gegaan. Natuurlijk ga ik 'm zsm openmaken om een kijkje te nemen, maar misschien zijn er hier mensen die dit eerste hebben meegemaakt. Het gat zit precies in het midden op de bobbel, waaronder de nokkenas-tandwielen (dus geen ketting :p) liggen.

edit: working on the foto

foto
33846_10151227110647148_977605498_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Grappig... reed zo'n 10 jaar geleden op een weggetje tussen loenen en maarssen (of breukelen..) en vond daar een Witte VFR (met tandwiel aangedreven nokken assen) met een gat in het kleppendeksel... toeval lijkt me niet... (weet helaas niet wat daarmee is gebeurt, motor is toen naar Koeman in huisen gegaan).
 
Not sure... Ik ben op de snelweg nog nooit een steentje tegengekomen dat door de wirwar van onderdelen heen nog genoeg momentum overhoudt om een gat in een stuk metaal te meppen. Hoe loopt de motor (dat kun je wel even testen), met tikjes oid? Zou haast zeggen dat er een tand doorheen gevlogen is oid...


/devil's advocate
 
[CSI mode] Zou de vorm van het gat nog kunnen wijzen op schade van binnenuit of van buitenaf? Gat lijkt taps toe te lopen, aan buitenkant groter dan aan binnenkant = komt van binnenuit? [/CSI]
 
Kleppendekselpakking is er ook tussenuit geploft, denk niet dat dit veroorzaakt is door een steentje.

Misschien een backfire door een niet goed werkende of verbrande klep.
Kan me haast ook niet voorstellen dat een steentje genoeg kracht heeft om een stuk uit aluminium te knallen.
 
[CSI mode] Zou de vorm van het gat nog kunnen wijzen op schade van binnenuit of van buitenaf? Gat lijkt taps toe te lopen, aan buitenkant groter dan aan binnenkant = komt van binnenuit? [/CSI]

Het lijkt mij ook dat dit van binnen uit moet komen.
Kan me niet voorstellen dan een steentje oid een gat kan slaan in een stuk aluminium, en anders hoop ik nooit een steentje oid als dat tegen het vizier aan te krijgen van mijn helm :X
 
Kleppendekselpakking is er ook tussenuit geploft, denk niet dat dit veroorzaakt is door een steentje.

Misschien een backfire door een niet goed werkende of verbrande klep.
Kan me haast ook niet voorstellen dat een steentje genoeg kracht heeft om een stuk uit aluminium te knallen.
De klepdekselpakking heah, dat ding heeft echt niks op te vangen aan verbrandingskrachten. Maar ik blijf erbij dat het waarschijn van binnenuit zal zijn gekomen :)


De ' :) ' is subjectief, direct goed nieuws is het natuurlijk niet.
 
De klepdekselpakking heah, dat ding heeft echt niks op te vangen aan verbrandingskrachten. Maar ik blijf erbij dat het waarschijn van binnenuit zal zijn gekomen :)


De ' :) ' is subjectief, direct goed nieuws is het natuurlijk niet.

Bij een normaal functionerende motor staat er geen druk op de pakking nee.
Maar als je klep niet goed sluit of afbreekt en de ontbranding slaat terug in de kleppendeksel kan ik mij voorstellen dat er even best wat druk op komt en er zelfs een (zwak) stukje aluminium uit kan springen.

Ik gok ook maar wat O-)

Maar zoals hierboven geopperd, ik ben nog nooit een steentje tegen gekomen die dwars door mijn vizier ging, laat staan door aluminium.
 
Ik lees trouwens diverse gevallen van teveel speling op de nokkenasketting :Y

Als je de kleppendeksel eraf haalt zou je ook 2 slijtage sleuven moeten kunnen zien aan binnenzijde van de deksel.
Ik zou dat eerst even controleren als ik jou was.
 
@House: Het kleppendeksel zit direct achter het achterwiel voorwiel, dus alles kan daar direct op terechtkomen.
@Raymond: Het gaatje loopt naar binnen taps toe dus:

buiten
\_/
binnen

@Ziggy: Een VFR (rc24 t/m rc46) heeft tandwielen en geen ketting, toch bedankt voor het meedenken :)
 
Laatst bewerkt:
@House: Het kleppendeksel zit direct achter het achterwiel, dus alles kan daar direct op terechtkomen.
Achter het achterwiel nog wel :+


Op zich kan spul daar dan wel van af geslingert worden, maar:
@Raymond: Het gaatje loopt naar binnen taps toe dus:

buiten
\_/
binnen
Dan komt het hoogstwaarschijnlijk van binnen...
 
Laatst bewerkt:
@House: Het kleppendeksel zit direct achter het achterwiel, dus alles kan daar direct op terechtkomen.
@Raymond: Het gaatje loopt naar binnen taps toe dus:

buiten
\_/
binnen

@Ziggy: Een VFR (rc24 t/m rc46) heeft tandwielen en geen ketting, toch bedankt voor het meedenken :)

Toch loopt er volgens mij onder het stukje kleppendeksel dat je op de foto hebt een ketting door.
Ik zag ergens 3 schakels breed, dus dan is het denk ik de primaire ketting, maar ook daar kan speling op komen omdat op de primaire ketting vaak geen spanner zit.
 
Toch loopt er volgens mij onder het stukje kleppendeksel dat je op de foto hebt een ketting door.
Ik zag ergens 3 schakels breed, dus dan is het denk ik de primaire ketting, maar ook daar kan speling op komen omdat op de primaire ketting vaak geen spanner zit.
Ten eerste is dat op zo'n vage foto echt niet goed te zien, en een primaire ketting, indien aanwezig, loopt van de krukas naar/richting de koppeling :+
 
Toch loopt er volgens mij onder het stukje kleppendeksel dat je op de foto hebt een ketting door.
Ik zag ergens 3 schakels breed, dus dan is het denk ik de primaire ketting, maar ook daar kan speling op komen omdat op de primaire ketting vaak geen spanner zit.

@Ziggy
Hier een foto van ongeveer hetzelfde type blok:
Kop1-3erop.jpg


Primaire ketting :Y


@ZiggyBWM: Dat is toch echt een heel ander blok en er loopt daar echt zeker geen ketting. Ik heb hem vaak genoeg open gehad om dat met zekerheid te kunnen zeggen, maar toch nog 2 afbeeldingen ter bevestiging:

Hieronder schematisch, het is het meest linkse tandwiel dat je daar ziet wat onder het gat zit.
hondavfr750f.jpg

En hier het blok open:
15092009186.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan