Klap + gat in kleppendeksel, wtf happened?

Joyrider-80

Die hard MF'er
17 jul 2007
371
11
Rotterdam
Ola luitjes,

afgelopen weekend was het weer mooi weer, dus een goed moment om de VFR uit moe's garagebox te halen en naar huis te brengen. Het was ff geleden dat ik had gereden en het was echt genieten gewoon!

Maar... ergens halverwege (na 10km ofzo) toen ik een stukje over de snelweg moest, hoorde ik ineens een knal. Ik dacht dat het backfire was van 1 of andere cylinder/carb die nog niet helemaal lekker was van het halfjaar stilstaan in de garagebox dus verder genegeerd. Ik merkte ook niks aan m'n motor, hij trok nogsteeds evengoed en kon er niks aan ontdekken.

Echter...eenmaal van de snelweg af en voor het stoplicht stond ik me toch in de rook, echt te dampen en het rook naar olie. En ja hoor, ik kijk onder m'n motor en er vormt zich een aardige plas olie. Natuurlijk meteen aan de kant gezet en wat blijkt.... er zit een gat in m'n voorste kleppendeksel!!

Nu vraag ik me af of dit van een steentje o.i.d. komt of dat er waarschijnlijk iets in m'n motor gruwelijk fout is gegaan. Natuurlijk ga ik 'm zsm openmaken om een kijkje te nemen, maar misschien zijn er hier mensen die dit eerste hebben meegemaakt. Het gat zit precies in het midden op de bobbel, waaronder de nokkenas-tandwielen (dus geen ketting :p) liggen.

edit: working on the foto

foto
33846_10151227110647148_977605498_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Net andersom, ooit al eens schotwonden gezien?
Als ze op de spoed binnenkomen wijzen ze naar hun buik en zie je een klein gaatje, als je ze dan omdraait weet je ineens waar al het bloed vandaan komt. Gaten tot 30 cm in diameter waar de kogel het lichaam heeft verlaten en half de... ik bespaar je de details.

Men punt is dat de kant die het projectiel geraakt heeft het kleinste gaatje heeft en het grootste is waar het projectiel terug naar buiten vloog.
30cm of 30mm?
30cm is wel een erg groot gat.
 
tsja, wat weet een combat medic nou ook he :')
maar jij weet wel wat een kogel in het lichaam doet?
weet je dan ook waarom de krijgsmacht van de 7.62 (FAL) naar 5.56 (diemaco/colt C7) gegaan is?

Door de mindere energie van de kogels, worden de baan veelal door botten van richting veranderd. Een kogel met veel meer energie maakt vrijwel een rechte baan door, ongeacht of er botten in de weg zitten.

Dit is ook de reden dat verwondingen van een .22 vaak dodelijker zijn dan van een 9mm. Terwijl een 9mm juist veel meer stopping power draagt.

Maargoed, doet verder niets af aan het punt dat een ingangswond niet groter is dan bij de uitgang ;)
 
Laatst bewerkt:
Door de mindere energie van de kogels, worden de baan veelal door botten van richting veranderd. Een kogel met veel meer energie maakt vrijwel een rechte baan door, ongeacht of er botten in de weg zitten.
:^
een andere mee tellende factor is de gewichtsverdeling in een kogel.
Dit is ook de reden dat verwondingen van een .22 vaak dodelijker zijn dan van een 9mm. Terwijl een 9mm juist veel meer stopping power draagt.

Maargoed, doet verder niets af aan het punt dat een ingangswond niet groter is dan bij de uitgang ;)

:N
verschilt per "slachtoffer"
soms groter, soms even groot.
 
Net andersom, ooit al eens schotwonden gezien?
Als ze op de spoed binnenkomen wijzen ze naar hun buik en zie je een klein gaatje, als je ze dan omdraait weet je ineens waar al het bloed vandaan komt. Gaten tot 30 cm in diameter waar de kogel het lichaam heeft verlaten en half de... ik bespaar je de details.

Men punt is dat de kant die het projectiel geraakt heeft het kleinste gaatje heeft en het grootste is waar het projectiel terug naar buiten vloog.
Ah, dat verklaard meteen dat de pakking eruit ligt.


idd is de kleppendekselschutter dus weer actief.
 
Dat de uitgangswond soms groter is en soms even groot, is toch hetzelfde als dat de ingangswond nooit groter is dan de uitgang? ;)

Of de kogel moet al eerder afgeketst zijn, maar ook dan is de kans op een kleinere uitgangswond bijzonder klein, omdat de kogel zal blijven tollen.


ohw sjit... :z

my bad
je hebt natuurlijk gelijk, ik miste 1 woordje toen ik het las :P

maar idd, wat je zegt is wat ik ken als de waarheid
 
Door de mindere energie van de kogels, worden de baan veelal door botten van richting veranderd. Een kogel met veel meer energie maakt vrijwel een rechte baan door, ongeacht of er botten in de weg zitten.

Dit is ook de reden dat verwondingen van een .22 vaak dodelijker zijn dan van een 9mm. Terwijl een 9mm juist veel meer stopping power draagt.

Maargoed, doet verder niets af aan het punt dat een ingangswond niet groter is dan bij de uitgang ;)

zelfs een .50 wijkt van zijn baan als ie ook maar een takje raakt.

ligt eraan waar je geraakt wordt met die .22, in je lichaam zal ie niet veel schade aanrichten,mits ie geen fitale delen raakt maar in je hoofd maakt ie van je hersens een mooi soepje doordat ie lekker binnenin blijft heen en weeren tot dat ie uitgetolt is.

de reden waarom ze voor de .223 gekozen hebben zal waarschijnlijk wel een financieele reden zijn, een ander voordeel kan ik niet verzinnen, er zit n.l. nogal een prijsverschil tussen een 223 of een 308.
 
Hooggeeerd publiek, bedankt voor uw eindeloze geduld. Het heeft even geduurd dankzij een schieroneindige lijst aan klusjes die ik als goed onder de plak zittende huisvader vandaag heb (niet) moeten doen.

Het kleppendeksel is eraf en dit is het resultaat:
46569_10151229404052148_2018662793_n.jpg


Seems like it was an inside job after all!


Anyway, nu ik weet dat het van binnen kwam, ben ik natuurlijk nog op zoek naar de oorzaak. Alle tandjes van het tandwiel zitten er nog op, dus helaas (of gelukkig) dat was het niet. Ook de borgmoertjes van de klepstelschroefjes zijn allemaal nog present (deze vond ik het meest waarschijnlijk).

Ik zal nog eens goed verder zoeken maar voorlopig zijn alle onderdelen aanwezig. Zou ik dan gewoon een moertje ofzo in m'n motor hebben laten vallen?
 
Daar heeft iets behoorlijk klem gezeten! Heb je je olie al gecontroleerd op "vreemde objecten"? Grote kans dat als het klein genoeg is, dit door de olie nu onderin je carter ligt (of in je oliereservoir).
 
Hooggeeerd publiek, bedankt voor uw eindeloze geduld. Het heeft even geduurd dankzij een schieroneindige lijst aan klusjes die ik als goed onder de plak zittende huisvader vandaag heb (niet) moeten doen.

Het kleppendeksel is eraf en dit is het resultaat:
[afbeelding]

Seems like it was an inside job after all!


Anyway, nu ik weet dat het van binnen kwam, ben ik natuurlijk nog op zoek naar de oorzaak. Alle tandjes van het tandwiel zitten er nog op, dus helaas (of gelukkig) dat was het niet. Ook de borgmoertjes van de klepstelschroefjes zijn allemaal nog present (deze vond ik het meest waarschijnlijk).

Ik zal nog eens goed verder zoeken maar voorlopig zijn alle onderdelen aanwezig. Zou ik dan gewoon een moertje ofzo in m'n motor hebben laten vallen?

Zijn alle nokken van de nokkenas nog aanwezig? Geen abnormale klepspeling? Onderste distributietandwiel gecheckt? Ketting 100%?
 
Zijn alle nokken van de nokkenas nog aanwezig? Geen abnormale klepspeling? Onderste distributietandwiel gecheckt? Ketting 100%?

Mooi lijstje om te checken, dank je ga ik mee aan de slag. Ik heb trouwens de olie er al uit laten lopen, maar daar zat niks in. Mmm, ik kan m'n carter er volgens mij niet tussenuit krijgen zonder het blok eruit te halen?
 
Een .22 en met name een .223 oftewel een( bijna dezelfde) Nato 5,56 mm is zo ontworpen dat bij het indringen van het lichaam alle kanten op kan gaan waardoor er zoveel mogenlijk vitale delen naar de donder gaan.
Een .223 kan bij je schouder naar binnen gaan en er bij je buik weer uitkomen.
Zg. tuimel effect wat door het gewicht van (55 grain = 3.56394005 gram) en snelheid ong. 850m/s wordt gecombineert.
Een eerste keuze voor dit caliber was echter dat er meer patronen konden worden meegesleept en dus meer firepower.
En een .308 win. is idd. een stuk duurder! maar is niet de reden.
Over ander cal. kan ik nog meer vertellen maar dan ga ik wel heel erg het topic vervuilen. :+

Ben iig. benieuwd wat de oorzaak van het gaatje in het deksel zal zijn geweest?

zelfs een .50 wijkt van zijn baan als ie ook maar een takje raakt.

ligt eraan waar je geraakt wordt met die .22, in je lichaam zal ie niet veel schade aanrichten,mits ie geen fitale delen raakt maar in je hoofd maakt ie van je hersens een mooi soepje doordat ie lekker binnenin blijft heen en weeren tot dat ie uitgetolt is.

de reden waarom ze voor de .223 gekozen hebben zal waarschijnlijk wel een financieele reden zijn, een ander voordeel kan ik niet verzinnen, er zit n.l. nogal een prijsverschil tussen een 223 of een 308.
 
Laatst bewerkt:
Mooi lijstje om te checken, dank je ga ik mee aan de slag. Ik heb trouwens de olie er al uit laten lopen, maar daar zat niks in. Mmm, ik kan m'n carter er volgens mij niet tussenuit krijgen zonder het blok eruit te halen?

Nope, carter is zeg maar de basis van je motorblok.

Ik zou eerst de kleppendeksel (dat heb je al gedaan) en de timingdeksel(s) loshalen, en de distributieaandrijving inspecteren.
 
een .22[lr] of een.223 ,daar zit nog wel wat verschil in,je doet nou net of het bijna hetzelfde is.
op discovery toonden ze een nieuw type m16 cal. 308 omdat de tegenstanders de neiging hadden gewoon door te lopen alsof er niks aan de hand was. :+ _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan