Klap + gat in kleppendeksel, wtf happened?

Joyrider-80

Die hard MF'er
17 jul 2007
371
11
Rotterdam
Ola luitjes,

afgelopen weekend was het weer mooi weer, dus een goed moment om de VFR uit moe's garagebox te halen en naar huis te brengen. Het was ff geleden dat ik had gereden en het was echt genieten gewoon!

Maar... ergens halverwege (na 10km ofzo) toen ik een stukje over de snelweg moest, hoorde ik ineens een knal. Ik dacht dat het backfire was van 1 of andere cylinder/carb die nog niet helemaal lekker was van het halfjaar stilstaan in de garagebox dus verder genegeerd. Ik merkte ook niks aan m'n motor, hij trok nogsteeds evengoed en kon er niks aan ontdekken.

Echter...eenmaal van de snelweg af en voor het stoplicht stond ik me toch in de rook, echt te dampen en het rook naar olie. En ja hoor, ik kijk onder m'n motor en er vormt zich een aardige plas olie. Natuurlijk meteen aan de kant gezet en wat blijkt.... er zit een gat in m'n voorste kleppendeksel!!

Nu vraag ik me af of dit van een steentje o.i.d. komt of dat er waarschijnlijk iets in m'n motor gruwelijk fout is gegaan. Natuurlijk ga ik 'm zsm openmaken om een kijkje te nemen, maar misschien zijn er hier mensen die dit eerste hebben meegemaakt. Het gat zit precies in het midden op de bobbel, waaronder de nokkenas-tandwielen (dus geen ketting :p) liggen.

edit: working on the foto

foto
33846_10151227110647148_977605498_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is totaal niet hetzelfde dat klopt, maar dit ging even over een .223.
en .22 lR hou ik bijna met mijn tanden nog tegen (ga ik niet proberen hoor!)
Heb met alle genoemde cal. jaaaren gewerkt maar dit wat ff een beginners foutje :+
ook een hobby van jou?
anders ff pm en. (topic vervuiling)
 
Een .22 en met name een .223 oftewel een( bijna dezelfde) Nato 5,56 mm is zo ontworpen dat bij het indringen van het lichaam alle kanten op kan gaan waardoor er zoveel mogenlijk vitale delen naar de donder gaan.
Een .223 kan bij je schouder naar binnen gaan en er bij je buik weer uitkomen.
Zg. tuimel effect wat door het gewicht van (55 grain = 3.56394005 gram) en snelheid ong. 850m/s wordt gecombineert.
Een eerste keuze voor dit caliber was echter dat er meer patronen konden worden meegesleept en dus meer firepower.
En een .308 win. is idd. een stuk duurder! maar is niet de reden.
Over ander cal. kan ik nog meer vertellen maar dan ga ik wel heel erg het topic vervuilen. :+

Ben iig. benieuwd wat de oorzaak van het gaatje in het deksel zal zijn geweest?

Dat was allemaal bij Kennedy ook zo...


En Kennedy had op dezelfde avond als zijn motor stukken had, ook de boel al weer gerepareerd.

En over munitie, daar hoef je bij mij niet over te beginnen, mijn handen stinken er nu nog naar.

ON TOPIC dus svp :)
 
Als het niet aan de aftapplug zit en niet in de olie dan zou ik toch eerst de carter er onderuit trekken.
Daarna zeefje voor het filter controleren.

Als je dan nog niks hebt zal het dan toch misschien helemaal naar buiten zijn gegaan via de kleppendeksel :?

Maar het begint steeds meer op cluedo te lijken _O-
Al gecheckt of er een butler met kaarskandelaar in het blok zat :+
 
Als het niet aan de aftapplug zit en niet in de olie dan zou ik toch eerst de carter er onderuit trekken.
Daarna zeefje voor het filter controleren.

Als je dan nog niks hebt zal het dan toch misschien helemaal naar buiten zijn gegaan via de kleppendeksel :?

Maar het begint steeds meer op cluedo te lijken _O-
Al gecheckt of er een butler met kaarskandelaar in het blok zat :+

Carter eronderuit halen denk ik niet, dan moet ik volgens mij heel het blok eruit halen en daar heb ik echt geen zin in. Ik haal het andere deksel er nog af en het koppelingshuis. Als ik dan niks kan vinden geloof ik het wel en ga ik gewoon weer rijden.
 
Carter eronderuit halen denk ik niet, dan moet ik volgens mij heel het blok eruit halen en daar heb ik echt geen zin in. Ik haal het andere deksel er nog af en het koppelingshuis. Als ik dan niks kan vinden geloof ik het wel en ga ik gewoon weer rijden.


moet voor het demonteren vd carterpan bij zo'n VFR dan het blok er uit? :?

Honda VFR750F INTERCEPTOR 1986 (G) EUROPEAN DIRECT SALES / KPH OIL FILTER/OIL PAN/ OIL PUMP - buy OIL FILTER/OIL PAN/ OIL PUMP spares online
 
Carterpan kan er onderuit worden gehaald, zonder het blok uit het frame te halen.

Maar tenzij er een keer wat in de kop is gevallen bij onderhoud, zou je toch een onderdeeltje van de kleppentrein moeten missen. Pak een goede felle zaklamp en kijk alle onderdeeltje nog eens goed na. Draai het inspectiedeksel aan de rechterkant van de motor er af en zet een dop op de krukas en draai deze heel langzaam rond, voel of er tijdens het draaien niets verspringt, wat zou kunnen duiden op een afgebroken tand in de tandwieltrein. Eventueel eerst de bougies verwijderen, dan torn je de motor makkelijker rond.
 
Theorie #2:
- Steen vliegt op van voorwiel, slaat gaatje in deksel
- Fragment Alu slaat vast tussen tandwiel en deksel
- Fragment vliegt er weer uit.
- Deksel wat omhooggewipt door uittredend fragment, pakking floept los.

(Ik heb voorruiten en zijruiten verbrijzeld gehad in de auto dmv stenen die ik liever niet op mijn vizier heb. De kracht die nodig is om een moderne gelaagde voorruit te slopen zijn niet veel lager als wat je nodig hebt voor een gat in een alu deksel)

/theorie
 
Als het aludeeltje nog aan 1 kant vastzit, maar naar binnen buigt, dan "hapt" het tandwiel, en exit alu scherf. Het is niet onmogelijk dat een deel nog ergens in het carter ligt.

Beetje Occams razor, als alle verdere motoronderdelen hardnekkig intact zijn...
 
Ik geloof toch niet dat ik zou durven zeggen "fock it, ik maak 'm dicht en ga rijden". Dan als er toch wat los geschoten is ergens in het blok dat je later er vastloper oplevert bij 150+? BAM! Dat lig je dan.
 
Ik geloof toch niet dat ik zou durven zeggen "fock it, ik maak 'm dicht en ga rijden". Dan als er toch wat los geschoten is ergens in het blok dat je later er vastloper oplevert bij 150+? BAM! Dat lig je dan.

Ach, je mag er toch vanuit gaan dat TS wel redelijk weet waar hij het over heeft.
Zelf zou ik, (hoewel ik nooit zomaar wat aan mijn motor kloot) bij zoiets, heel goed gaan nadenken waar dit weg kan komen, alles 10 keer controleren maar als er niks te vinden is tja, chemisch alu lassen en weer verder, dat mag bij een ouwe motorfiets toch?

grt

(p.s heb ook wel eens 2 ovale zuigers gehad, op een twee cilinder voordat zoiets letterlijk vast loopt.. dat risico wil ik wel lopen :+ trek ik dan de koppeling wel in.)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan