Klap + gat in kleppendeksel, wtf happened?

Joyrider-80

Die hard MF'er
17 jul 2007
371
11
Rotterdam
Ola luitjes,

afgelopen weekend was het weer mooi weer, dus een goed moment om de VFR uit moe's garagebox te halen en naar huis te brengen. Het was ff geleden dat ik had gereden en het was echt genieten gewoon!

Maar... ergens halverwege (na 10km ofzo) toen ik een stukje over de snelweg moest, hoorde ik ineens een knal. Ik dacht dat het backfire was van 1 of andere cylinder/carb die nog niet helemaal lekker was van het halfjaar stilstaan in de garagebox dus verder genegeerd. Ik merkte ook niks aan m'n motor, hij trok nogsteeds evengoed en kon er niks aan ontdekken.

Echter...eenmaal van de snelweg af en voor het stoplicht stond ik me toch in de rook, echt te dampen en het rook naar olie. En ja hoor, ik kijk onder m'n motor en er vormt zich een aardige plas olie. Natuurlijk meteen aan de kant gezet en wat blijkt.... er zit een gat in m'n voorste kleppendeksel!!

Nu vraag ik me af of dit van een steentje o.i.d. komt of dat er waarschijnlijk iets in m'n motor gruwelijk fout is gegaan. Natuurlijk ga ik 'm zsm openmaken om een kijkje te nemen, maar misschien zijn er hier mensen die dit eerste hebben meegemaakt. Het gat zit precies in het midden op de bobbel, waaronder de nokkenas-tandwielen (dus geen ketting :p) liggen.

edit: working on the foto

foto
33846_10151227110647148_977605498_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kan best dat de radiateur er dan ook af moet maar het kijkt inderdaad een stuk makkelijker als je het deksel er gewoon af haalt. Dan kun je meteen veel meer onderdelen bekijken en zien of er schade is.
 
Pff, eigenlijk moet idd die radiateur eraf, die locatie van die voorste 2 cylinders is het enige echte nadeel van die vfr's. Ik ga 'm d'r inderdaad afhalen, bougies eruit, in z'n vrij en dan gewoon met de ratel op de krukas ronddraaien.

Of gewoon een stukkie kauwgum erop en verderrijden natuurlijk ;)
 
Zou het misschien ook geen spanning kunnen zijn door verkeerde montage ?

Met bouten en moeren aandraaien moet je altijd van binnen naar buiten werken, als er verkeerd gewerkt is, van buiten naar binnen, krijg je spanningen in het klepdeksel.

Spanning + hitte en afkoelen = ook krak.

Zou ook een mogenlijkheid kunnen zijn misschien.
 
Wat een suggeties allemaal. Koppakking? Distributieketting? :P

T deksel heeft maar 4 afstandbouten dus het is lastig die verkeerd aan te draaien en daar een stresspunt te veroorzaken. De radiator hoeft niet los, daar is zelfs met een uitsparing in de kuip mee rekening gehouden. boutje links onder los draaien en de je kan de radiator naar voren weg duwen om ruimte te creëren. anders zou je voor bougies vervangen ook de radiator moeten verwijderen, is niet onmogelijk voor honda zeker onlogisch. je kunt hem eventueel met een spanbandje naar voren(aan de poten) vasthouden.

Gewoon het deksel even losdraaien en kijken of het tandwiel beschadigd is. Ik heb het overigens nog nooit gezien bij een vfr, maar zoals geoperd hier wel mogelijk. het gat zit ook exact in de steenslag lijn van het voorwiel dus het is niet heel raar te denken dat het inderdaad een steen of iets groters is geweest. Dat verklaart alleen niet de dekselpakking die er tussen uit ligt. Het zou ook kunnen dat die er eerder niet goed tussen gezeten heeft, en door de druk boven in het deksel naar buiten geduwd is.
 
Laatst bewerkt:
Een rc 24 gaat gewoon op de startmotor rond als de killswitch bediend is .
Afgebroken tandjes bij een VFR :? . Ook nooit van gehoord .
Radiateur eraf , dekseltje eraf en met de hand ronddraaien . Heb je ff werk van maar kan je meteen je klepspeling meten en je koelsap verversen ;) .
Ben benieuwd :Y . Kan haast niet geloven dat er tand is afgebroken . We wachten het af .

groet :W
 
Laatst bewerkt:
Is iets van buitenaf dus.
Zou iets groters kunnen zijn dan een steentje, vandaar de knal.
Misschien heeft de deksel wel zo`n optater gehad waardoor de pakking er tussenuit ligt.

Maar idd. we wachten met spanning af......

Net andersom, ooit al eens schotwonden gezien?
Als ze op de spoed binnenkomen wijzen ze naar hun buik en zie je een klein gaatje, als je ze dan omdraait weet je ineens waar al het bloed vandaan komt. Gaten tot 30 cm in diameter waar de kogel het lichaam heeft verlaten en half de... ik bespaar je de details.

Men punt is dat de kant die het projectiel geraakt heeft het kleinste gaatje heeft en het grootste is waar het projectiel terug naar buiten vloog.
 
Ik ben benieuwd :Y

Overigens had ik het kleppen deksel er inmiddels al vier keer af en op gehad... :/ ;)
[/subtielehintnaar ts]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
haha het topic zit straks al vol met mensen die schrijven "Nou laat maar horen" of "Maar we wachten in spanning af" of "Ik ben benieuwd" :+ :+

geduldig zijn we wel he? :N
 
Laatst bewerkt:
Net andersom, ooit al eens schotwonden gezien?
Als ze op de spoed binnenkomen wijzen ze naar hun buik en zie je een klein gaatje, als je ze dan omdraait weet je ineens waar al het bloed vandaan komt. Gaten tot 30 cm in diameter waar de kogel het lichaam heeft verlaten en half de... ik bespaar je de details.

Men punt is dat de kant die het projectiel geraakt heeft het kleinste gaatje heeft en het grootste is waar het projectiel terug naar buiten vloog.

ben je medisch opgeleid en doe je werk in die hoek dat je dit weet?
iets verder in de materie verdiepen helpt. als je het gewoon wist maar geen zin had om te typen, sorry
de kogel komt zo recht als het kan in het lichaam binnen, met het kleinst mogelijk oppervlak erdoor dus. in het lichaam kan de kogel op vele manieren "tollen" om zo het oppervlak te vergroten. als hij er dus dwars uit komt zal het uitschot groter zijn.

al eens een verhaal gehoord (uit de eerste hand!) van iemand die een klein in en uitschotwond had. artsen dachten dat het dus mee viel. toen de meer ervaren arts binnenkwam stak die zijn vinger door de wond en liet zien (voor zover mogelijk) dat hij zijn vinger daarbinnen kon bewegen... toevallig was de kogel weer recht ter hoogte van het uitschot, in het lichaam was die wel flink gaan tollen

tot zover deze off topic reactie, sorry ;)

Ik weet haast wel zeker dat er een tandje ( of meerdere ) is afgebroken van het contra tandwiel, het komt wel vaker voor.

als hij het zeker weet zou ik daar mijn geld op inzetten, zeker weten :Y
 
Laatst bewerkt:
ben je medisch opgeleid en doe je werk in die hoek dat je dit weet?
iets verder in de materie verdiepen helpt. als je het gewoon wist maar geen zin had om te typen, sorry
de kogel komt zo recht als het kan in het lichaam binnen, met het kleinst mogelijk oppervlak erdoor dus. in het lichaam kan de kogel op vele manieren "tollen" om zo het oppervlak te vergroten. als hij er dus dwars uit komt zal het uitschot groter zijn.
lol, ja dat is de reden :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan