KLE 500 1996 loopt plotseling op 1 cilinder

2 dec 2020
6
0
Hallo allemaal,

Ik heb 3 maanden geleden mijn eerste motor gekocht, een KLE 500. Bij de eerste rit verloor ik bij het optrekken ineens vermogen en klonk de motor anders.
Omdat de motor best wel warm was dacht ik aan een warmloper. Thuis de thermostaat eruit, in een glas kokend water. Die bleef dus inderdaad dicht zitten.

De dag erna zonder thermostaat weer wezen rijden, eerst een stukje rustig aan warm laten worden en toen wat meer doorgetrokken. Direct weer vermogen dat wegviel.
Langs de weg even laten lopen en goed geluisterd, hij loopt dus nog maar op 1 cilinder. Contact afgezet en weer opnieuw gestart, toen deden beide cilinders weer mee.

Wat heb ik al geprobeerd:
-Carbs schoongemaakt
-Nieuwe bougies (rechts zag zwart, terwijl links koffiebruin is)
-Bobines doorgemeten, links 13,2 ipv 13,5-16,5 kOhm en 3,6 ipv 2,6-3,2 Ohm. Rechts wel binnen de waarden
-Vlotterniveau gecheckt, precies op de pakking hoogte

Nu ben ik dus bang dat het de CDI is.

Voordat ik die openzaag en mogelijk onbruikbaar maak, was ik benieuwd of jullie nog suggesties hebben.
 
bobines wisselen van cilinder en kijken of het probleem zich verplaatst.
Dit ga ik doen en dan een rondje rijden. Dan kan ik de bobines inderdaad uitsluiten.
Ik weet niet of de warmte echt een grote factor speelt, aangezien ik direct na het uitzetten van het contact weer prima kon starten en ongeveer 10 minuten op 2 cilinders naar huis ben gereden zonder verdere problemen. Uiteraard heb ik toen wel rustig gereden en niet meer boven de 5000-6000 rpm gekomen.
 
Je moet dingen systematisch uitsluiten. Eerst met de spullen en mogelijkheden die je hebt. Verhuist je ontstekingsprobleem, dan zit het daar in. Verhuist het niet, dan is het specifiek voor die cilinder en/of carb.

Weet je trouwens zeker dat er 1 cilinder uitvalt? Of loopt hij gewoon arm?
 
Ik ben vrij zeker dat er 1 cilinder uitvalt, ik probeer 2 filmpjes bij te voegen (geen idee of het lukt) daarop is het verschil goed te horen. dit is dus direct voor en na dat ik hem opnieuw startte.
 

Bijlagen

  • Voor.mp4
    934,5 KB
  • na.mp4
    446,1 KB
Ik gok op een vlotter die blijft hangen
:^
Ik zou ook gokken op een vlotter die blijft hangen of een slecht elektrisch contact.
Met warmte heeft het niks te maken want als je de motor uitzet en gelijk weer start is hij niet ineens afgekoeld.

Je weet al hoe je het vlotterniveau kunt controleren, je zou aan beide carburateurs een semi permanent slangetje kunnen maken en controleren wat het niveau is als hij op 1 cilinder loopt. Pas op: een vlotter kan blijven hangen in de open en in de dicht stand. Zorg er dus voor dat je slangetjes niet kunnen overstromen door ze tot boven de tank uit te laten komen. Je wilt geen brand.

Is het brandstof filter in orde en komt er geen nieuw vuil in de carburateurs?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties, ik kan weer genoeg dingen checken. Het is net vervelend dat het zo plotseling gebeurt.
Ik ben gisteren nog wezen rijden in de hoop dat het zou gebeuren en ik de vonk zou kunnen checken, maar hij deed het helaas weer perfect. :')
Ik neem vanaf nu elke keer wat gereedschap mee zodat ik het kan checken als het gebeurd. Ik laat het weten als ik wat vind.
 
Terug
Bovenaan Onderaan