[Kleding] Waar op te letten, is textiel iets voor mij?

Ik heb bewust geen waterdichte voering gekozen, je blijft wel redelijk droog, maar je hele pak wordt doorweekt, het kan dagen duren voor het weer helemaal droog is.

Eens!

Als je voor textiel kiest en als het waterdicht moet zijn... kies dan een pak met een gelamineerde Goretex laag.
Vind je dat teveel (€) van het goede, dan zou ik een gewoon textiel pak kiezen zonder waterdichte voering en een regenpakje meenemen op de dagen dat het spannend kan zijn..


Nu, heel duur hoeft zo'n gelamineerd pak nu ook weer niet te zijn.
Ik heb onlangs een Klim Traverse combinatie gekocht, en dan zit je nog niet aan de 1000€ voor het geheel.


Beste aankoop van het jaar! Superlicht en comfortabel pak.
Voor de laagjes moet je, zoals bij elk pak van Klim, wel zelf zorgen... Maar dat zie ik eerder als een pluspunt.
 
Laatst bewerkt:
Als je enkel rijdt bij goed weer is leer misschien wel een betere optie dan textiel. Ik heb in het verleden steeds in leer rondgereden maar sinds een tijdje zweer ik bij textiel. Ik rijd echter ook woon-werkverkeer in alle weersomstandigheden.

Nooit problemen gehad met klapperen en dergelijke omdat alles netjes aansluit. Passen is echt de boodschap. Best even aangeven wat belangrijk is voor je want je hebt textiel en je hebt textiel. Voor mij was het gewicht en 'ease of use' best wel van belang. Broek en jas moesten ook aan elkaar vast te ritsen zijn.
 
Jeetje, bedankt allemaal. Wat een reacties en nuttige tips!
Veiligheid is uiteraard eis #1 van het pak. Daar doe je het juist voor aan.

Zo te lezen moet ik dus een gelamineerde jas hebben, bij voorkeur met kevlar op de val plekken.
Zodra de Covid sjizzle voorbij is/het toe laat maar eens naar een grote motorkledingzaak gaan.
De Valkenier zit hier dicht bij en wordt er altijd goed geholpen. Maar valt die qua keuze wel onder groot?
Of is er een andere zaak die ik moet overwegen in midden Nederland (Ede, Amersfoort, Apeldoorn, Arnhem)?
 
Klopt, ik had daar niet genoeg bij stilgestaan en heb een uitneembare goretex voering |(
Heeft ook zijn voordelen, bij echt warm weer is dat een stuk koeler. Ik heb twee jassen, eentje met Goretex laminaat en eentje met een uitritsbare Goretex voering en veel ventilatieritsen. Die jas draag ik op vakanties wanneer ik de regen toch zoveel mogelijk probeer te ontwijken en het in Zuid-Frankrijk, Italië of Spanje soms ver over de 30 graden kan zijn. En soms op de hele hete dagen in Nederland.

De andere jas zou als ik alleen in Nederland rij meer dan genoeg zijn, er zit ook wel wat ventilatie in, maar het probleem met Goretex is dat het vocht afvoert van warm naar koud. Op het moment dat het buiten je jas warmer wordt dan er binnen gaat Goretex dus je transpiratievocht vasthouden. Beetje afhankelijk van de kwaliteit van de jas gebeurt dat zo rond de 27 graden.
 
Het wil bij mij wel vaak voorkomen dat ik met de motor ga toeren, dan ergens eet, nog naar iemand toe ga en vervolgens tegen 23:00 of 01:00 terug rij. Dan is het huidige leder wel frisjes ;)
Maar of ik daarvoor altijd de topkoffer mee wil nemen om die extra lagen mee te nemen weet ik nog niet ;)
Precies, zit ik ook mee. Voor mij is dan een regenpak dat ik over mijn leren pak heen trek een goede oplossing. En de gratis plastieken handschoenen van de tankstation onder mijn motor handschoenen werken beter tegen de (vingers) kou dan handvat verwarming. Het eerste halve uur onder 10 graden rijden overleef ik wel met standaard kleding. Bij langere ritten trek ik mijn regenpak over motorkleding aan. Verder vind ik een veilig soepel leren pak 10 x mooier dan die jute zakken. Met warm weer trek ik de rits van mijn jasje half open en dan kan mijn lichaam goed luchten en doorwaaien. Op de autoweg als ik wat harder rij kan rits weer dicht. Die motorjasjes met die binnenvoering heb ik een hekel aan. Wat een gepiemel met de binnenvoering erin en uit te doen. Dat pak ik nooit meer.
 
Laatst bewerkt:
Heeft ook zijn voordelen, bij echt warm weer is dat een stuk koeler. Ik heb twee jassen, eentje met Goretex laminaat en eentje met een uitritsbare Goretex voering en veel ventilatieritsen. Die jas draag ik op vakanties wanneer ik de regen toch zoveel mogelijk probeer te ontwijken en het in Zuid-Frankrijk, Italië of Spanje soms ver over de 30 graden kan zijn. En soms op de hele hete dagen in Nederland.

De andere jas zou als ik alleen in Nederland rij meer dan genoeg zijn, er zit ook wel wat ventilatie in, maar het probleem met Goretex is dat het vocht afvoert van warm naar koud. Op het moment dat het buiten je jas warmer wordt dan er binnen gaat Goretex dus je transpiratievocht vasthouden. Beetje afhankelijk van de kwaliteit van de jas gebeurt dat zo rond de 27 graden.

Ik heb het snel te warm, maar zelfs bij +30° vond ik mijn Klim Latitude nog wel meevallen met de grote ventilatieritsen...
Toch een voordeel van Klim vind ik, die dunne jassen. In de wintermaanden zorg ik zelf wel voor extra warmte.

Ideaal is natuurlijk een dun zomerpakje met nog betere ventilatie. Dat wordt dan ook mijn volgende aankoop, samen met een light weight regenpakje voor de zekerheid.
 
Ik rijd hoofdzakelijk en liefst in m’n stevig leren combi met 6 openritsbare ventilatieopeningen in borst- en rugpand + mouwen, voor temperaturen van 0 tot 25 graden (met 1 of meer lagen textiel er onder naar gelang de temperatuur). Boven de 25 graden draag ik een licht doorwaaipak in textiel. Het leren pak zit meest prettig (soepel) en geeft een meer veiliger gevoel dan een textiel pak. Bij regen gebruik ik een regenpak voor over de motorkleding.
 
Ik heb lederen kleding en textiel. In de praktijk heb ik eigenlijk altijd de lederen broek met de textielen jas. Textielen jas is veelzijdig en een lederen broek is qua zadelpijn en grip op je zadel het meest ideaal. Alleen in echte winterse omstandigheden pak ik de textiel broek
 
Als geld geen issue is, ga dan zeker ook niet voorbij aan Stadler. Prachtige gelamineerde pakken, Goretex. Goed ventilerend en ook in de zomer dus goed bruikbaar. Eigenlijk alleen nog te koop via de importeur: Over STADLER - Perier Motorsport bv
En hier:

 
En hier:

Er is op nog wel meer plaatsten lading van Stadler te koop, maar dat is meestal oude voorraad. Ook bij motorkledingshop ziek bijv. niet de tour evo.
 
Heej allemaal.

De afgelopen 11 jaar GSX-R gereden en van begin af aan een leder combi gehad.
Eind 2020 een S1000XR gekocht omdat ik qua zithouding wat relaxeter wilde gaan rijden.

Nu is m'n leder combi (Arlen Ness) gekrompen in de kast, nee echt waar. Het heeft niets met de BBQ en/of speciaalbier te maken ;)

Ik ben dus toe aan een iets ruimer pak.
Maar nu de vraag, gaat textiel voor mij ook werken. Of is dit héél erg anders dan leder en zal het mij niet bevallen? (In de winter/met regen rij ik met een textiel pak van de Gamma van €80,- en dat bevalt niet, gezien de pasvorm van een vuilniszak en het geklapper er van.
Uiteraard zal er ook verschil zijn met een fatsoenlijk pak.

Wat zoek ik:
Een pak die lekker zit, voldoende kan ventileren als het warm is (meerendeel rij ik met mooi weer), niet klappert als ik 130 rij en vooral veilig is.
Waterdicht en evt. thermo binnenkant zijn mooie extra's.
Ik heb de motor niet nodig voor woon-werk verkeer, maar puur voor de hobbie.
KD's deed ik al zeer weinig (buiten t circuit), circuit rijden doe ik al tijden niet meer, dus voor de kneesliders hoeft t niet.
Ik heb wel vaak een losse rugprotector onder de jas aan (zo'n schildpad), die moet er dus wel onder passen.

Vragen waar ik mee zit:
#1 Zou een textiel pak voldoen, of beter toch naar leder?
In geval van textiel:
#2 Waar moet ik op letten? Materiaal van bijv Nylon and polyester 600D composite goed?
#3 Welke merken worden als goed/zeer-goed ervaren?
#4 Op FB kwam ik een reclame van MugenRace tegen van een 1535 jack en 1851 broek. Iemand bekend met dat merk? (bij motocloset in Portugal, kent iemand dit bedrijf?)
Ik herken mij hier wel in. na meer dan 30 jaar in het Leer gereden te hebben op en naast het circuit vakantie noem maar op.
Wilde toch textiel maar wat waar moet je naar kijken .

Ten eerste hoe lang wil je met het pak rijden .
Goretex , wil je losse inleg . of iets anders

Uiteindelijk heb ik het net zoals mijn laarzen gedaan Dytona gekocht vond ze echt niet mooi (vooral als je racelaarzen gewend bent met uitstraling) maar man man wat loopt dat fijn en waterdicht en jaren nog steeds prima.

Met de kwaliteit ben ik toch voor de bovenste plank gegaan en heb een stadlerpak gekocht 10 jaar garantie voor gespaart duurkoop is uiteindelijk goedkoop.
Ben hier ook zeer goed geïnformeerd bij de importeur over de mogelijkheden.

Voor mijzelf zag ik het niet zitten om als het regent de goretex inliner in mijn jas te stoppen .

Besef goed dat een veilig textielpak niet los mag zitten , bedoel je pads kunnen wel goedgekeurd zijn maar door de slechte aansluiting pasvorm verkeerde maat kunnen ze verdraaien en dan kom je nog met je arm knie schouder of wat dan ook op de weg.
Dat heb je met een leren pak bijna nooit dat het niet goed kan zitten bij textiel zie je dat toch best veel.
 
Even een update.

Vandaag bij de valkenier langs geweest (op afspraak) en de Rev'it Offtrack besteld.
Komt eind april binnen (geen voorraad meer bij rev'it zelf).
CE level 2 protectors er in. Schuurtest AA dus beschermd met een val van 75km/h ook tegen schaven.
Genoeg ventilatie mogelijkheden.
En bovenal belangrijk, hij paste goed, zat lekker en sloot mooi aan.
De kleur met grijs en rood past ook weer mooi bij de motor.

Zoals altijd daar weer goed en vakkundig geholpen door Suzan
 
Ik heb nu een paar jaar een Scott distinct 1 laminaat goretex, fijn jasje.
Broek is een goedkope en lekt al een paar jaar op het kruis, wat geen groot probleem was omdat ik er dan een regenbroek overheen deed.
Omdat nu de rits kapot ging voor een andere betere broek aan het kijken, en heb bijna een Stadler 4allpro gekocht.
Omdat ik dan tezijnertijd toch ook maar een bijpassende jas zou willen die ook maar even aangepast.
Dat viel me een beetje tegen qua sluitingen, de Scott heeft een magneetsluiting op de kraag en dat werkt echt geweldig, maar de Stadlers hebben allemaal van die klittenband?!
Elke keer die herrie met losmaken en steeds een andere maat kraag, ik heb nog geen klittenband gehad die echt goed bleef.
Verder ouderwetse drukkers en één rits voor de buitenjas, plus één voor de binnenjas.
Lijkt me een jas die perfect is als je hem aan hebt maar ik moet hem twee keer per dag aan en uittrekken.
Iemand nog een tip voor een goede jas/pak met een magneetsluiting voor de kraag?

Edit; de magneetsluiting die volgens mij op mijn Scott jas zit
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan