Kleppen stellen

MP674

Rookie
26 mrt 2021
7
12
Heb ff een vraag als je kleppen gesteld moeten worden bij een honda xl kan dat kwaad als je kleine stukjes rijd met je motor ???
 
10 kleine stukjes staat gelijk aan 1 rit, van de opgetelde ritjes van de kleine stukjes.

Het is een gegeven, en iets erover kan geen kwaad, maar het staat er niet voor niets. Dus houd je aan zoveel mogelijk aan de service interval.
 
Kleppen van m'n fireblade hadden al 2 keer gesteld moeten worden ondertussen rij ik nog vrolijk rond met 60k op de teller en rag ik hem elke dag in het rood, ik zie het wel wanneer die poef zegt. :+

Zou me er niet zo druk overmaken verbrande kleppen is een optie maar als dat zo vaak zou voorkomen zou het hele internet er wel vol mee staan, dat is niet het geval dus zou lekker door blijven rijden. :]
 
Laatst bewerkt:
De grap is dat de klepspeling gaandeweg niet groter wordt, maar kleiner, tot hij nul is en dan verbrandt de klep omdat hij niet genoeg koelt op de klepzitting.
 
Kleppen van m'n fireblade hadden al 2 keer gesteld moeten worden ondertussen rij ik nog vrolijk rond met 60k op de teller en rag ik hem elke dag in het rood, ik zie het wel wanneer die poef zegt. :+

Zou me er niet zo druk overmaken verbrande kleppen is een optie maar als dat zo vaak zou voorkomen zou het hele internet er wel vol mee staan, dat is niet het geval dus zou lekker door blijven rijden. :]
Jouw spullen, jouw bankrekening maar ik vind het altijd bijzonder dat er mensen zijn die daar trots op lijken te zijn....
 
Jouw spullen, jouw bankrekening maar ik vind het altijd bijzonder dat er mensen zijn die daar trots op lijken te zijn....
Ik zie het begin van een interessante discussie.
Zal zelf de aftrap geven.

Preventief of correctief onderhoud, gemoedsrust of een vollere portemonnee?
Stel je voor dat een stelbeurt €300 kost.
En de schade bij verbrande kleppen €400.
Hierboven wordt gemeld dat hij al 2 keer heeft overgeslagen, dus €600 bespaard.
Dus als de kleppen bij de 3e berekende km stand verbranden, ben je totaal €700 kwijt.
De onderhouds fanaat is dan totaal €900 kwijt.

bovenstaande berekening is puur fictief, het gaat mij meer om de discussie over wanneer doe je wat.
Zelf doe ik sommige dingen puur voor het gevoel of een betere loop, en andere dingen zodra ik het nodig vind.
Bijvoorbeeld dat er meer kapot gaat dan het betreffende onderdeel, of dat je onderweg stil komt te staan.

Zelf sla ik de komende kleppen beurt over, gebaseerd op de ervaringen die ik hoor.
Maar als het slecht uitpakt hoor je mij niet piepen, hooguit leer ik er iets van.
 
Ik zie het begin van een interessante discussie.
Zal zelf de aftrap geven.

Preventief of correctief onderhoud, gemoedsrust of een vollere portemonnee?
Stel je voor dat een stelbeurt €300 kost.
En de schade bij verbrande kleppen €400.
Hierboven wordt gemeld dat hij al 2 keer heeft overgeslagen, dus €600 bespaard.
Dus als de kleppen bij de 3e berekende km stand verbranden, ben je totaal €700 kwijt.
De onderhouds fanaat is dan totaal €900 kwijt.

bovenstaande berekening is puur fictief, het gaat mij meer om de discussie over wanneer doe je wat.
Zelf doe ik sommige dingen puur voor het gevoel of een betere loop, en andere dingen zodra ik het nodig vind.
Bijvoorbeeld dat er meer kapot gaat dan het betreffende onderdeel, of dat je onderweg stil komt te staan.

Zelf sla ik de komende kleppen beurt over, gebaseerd op de ervaringen die ik hoor.
Maar als het slecht uitpakt hoor je mij niet piepen, hooguit leer ik er iets van.
Tot je op het meest ongunstige moment op het meest ongunstige punt met een kapot blok langs de weg staat.
 
"als je kleppen gesteld moeten worden" Wat is de indicatie daarvoor? Honda geeft een kilometer interval. Daar zit een veiligheidsmarge in. Kleine stukjes, een groot stuk maakt niet uit.
Een XL is toch gewoon met schroefjes? Dan doe je dat komend weekend toch even? Kost niets, alleen een uurtje werk.
 
Ik zie het begin van een interessante discussie.
Zal zelf de aftrap geven.

Preventief of correctief onderhoud, gemoedsrust of een vollere portemonnee?
Stel je voor dat een stelbeurt €300 kost.
En de schade bij verbrande kleppen €400.
Hierboven wordt gemeld dat hij al 2 keer heeft overgeslagen, dus €600 bespaard.
Dus als de kleppen bij de 3e berekende km stand verbranden, ben je totaal €700 kwijt.
De onderhouds fanaat is dan totaal €900 kwijt.

bovenstaande berekening is puur fictief, het gaat mij meer om de discussie over wanneer doe je wat.
Zelf doe ik sommige dingen puur voor het gevoel of een betere loop, en andere dingen zodra ik het nodig vind.
Bijvoorbeeld dat er meer kapot gaat dan het betreffende onderdeel, of dat je onderweg stil komt te staan.

Zelf sla ik de komende kleppen beurt over, gebaseerd op de ervaringen die ik hoor.
Maar als het slecht uitpakt hoor je mij niet piepen, hooguit leer ik er iets van.
Haha, met jou is het wel lachuh. Maar stel je het volgende voor: de klep koelt niet meer genoeg op de zitting en begint te gloeien. Boeit je niet dus je geeft flink gas.

De klep wordt zo heet dat de schotel van de klepsteel breekt. Je hoort een ratelend geluid en denkt oei. Je staat in the middle of nowhere en verder rijden gaat niet meer gebeuren.

Dus moet je lopen tot je de bewoonde wereld hebt bereikt en geloof me, is niet heel fijn.

En dan haal je de kop er af of laat het doen en de klepschotel staat rechtop in de zuiger. En de klepzetel is niks meer van over en als je pech hebt is ook de cilinderwand beschadigd.

Doe mij die 300 euro maar. Overigens doe ik het zelf en het is een eitje, ook bij de Honda Supermagna.
 
Kleppen vd FJ was iets van 100 euro. Had alles er omheen wel zoveel mogelijk weggehaald.
 
Duidelijk verhaal @Han S
Als de klepschotels door je cilinder stuiteren is het wel redelijk over lijkt me :+
Als het zover is gekomen, bel ik met m’n mobiel de pechhulpdienst.
Als het in het midden van nergens is, is dat vaak op een berg, en zoals je weet gaat daar de weg omhoog, en als je je omdraait, naar beneden:Y

Kortom, hou je van meer zekerheid, gewoon stellen die handel, al kost het veel geld of tijd👍
 
Ik zie het begin van een interessante discussie.
Zal zelf de aftrap geven.

Preventief of correctief onderhoud, gemoedsrust of een vollere portemonnee?
Stel je voor dat een stelbeurt €30 kost.
En de schade bij verbrande kleppen €1400.
Hierboven wordt gemeld dat hij al 2 keer heeft overgeslagen, dus €60 bespaard.
Dus als de kleppen bij de 3e berekende km stand verbranden, ben je totaal €1400 kwijt.
De onderhouds fanaat is dan totaal €90 kwijt.

bovenstaande berekening is puur fictief, het gaat mij meer om de discussie over wanneer doe je wat.
jij noemt dat discussieren ? ik noem dat toogklap.
als je zomaar wat getallen gebruikt kun je alles bewijzen ....
zie je het verschil in de quote ?
 
Ik zie het begin van een interessante discussie.
Zal zelf de aftrap geven.

Preventief of correctief onderhoud, gemoedsrust of een vollere portemonnee?
Stel je voor dat een stelbeurt €300 kost.
En de schade bij verbrande kleppen €400.
Hierboven wordt gemeld dat hij al 2 keer heeft overgeslagen, dus €600 bespaard.
Dus als de kleppen bij de 3e berekende km stand verbranden, ben je totaal €700 kwijt.
De onderhouds fanaat is dan totaal €900 kwijt.

bovenstaande berekening is puur fictief, het gaat mij meer om de discussie over wanneer doe je wat.
Zelf doe ik sommige dingen puur voor het gevoel of een betere loop, en andere dingen zodra ik het nodig vind.
Bijvoorbeeld dat er meer kapot gaat dan het betreffende onderdeel, of dat je onderweg stil komt te staan.

Zelf sla ik de komende kleppen beurt over, gebaseerd op de ervaringen die ik hoor.
Maar als het slecht uitpakt hoor je mij niet piepen, hooguit leer ik er iets van.
Alstu
 
ik denk dat TS in een WPB heeft gelezen dat bij XXXX km de kleppen moeten worden gesteld, maar eigenlijk moet de speling opgemeten worden, en aan de hand daarvan worden er eventueel klepspelingen opnieuw naar fabrieksspecificatie's gesteld.....
Je kunt rustig 1000 -5000 km doorrijden , zonder dat je je zorgen moet maken
 
Terug
Bovenaan Onderaan