- 17 okt 2017
- 1.045
- 1.177
Ik denk dat de stelling niet waar is, maar niet om de voor de hand liggende reden.
Het is idd niet gegarandeerd dat duurder materiaal bij een schuiver meer bescherming biedt dan een goedkoper equivalent dat aan de zelfde normen en eisen voldoet.
Het is echter wel zo dat met een duurder, comfortabeler pak, de kans groter is dat je het aanhebt, en kleiner dat je het nodig hebt.
Voorbeeld 1: Afgelopen week hadden zeker 50% van de motorrijders die ik heb zien rijden, niks anders aan dan een shirt en korte broek.
Ik heb zelf een (prijzig) doorwaaipak, een koelvest en doorwaai handschoenen, waardoor ik ook in een hittegolf nog ATGATT kan rijden.
Mijn dure doorwaaipak is op zo'n moment dus gegarandeerd veiliger dan hun goedkopere pak dat ze met dit weer niet aan kunnen/willen.
Voorbeeld 2: Iets soortgelijks geldt in de winter maanden. Met verwarmde handschoenen, een warm, waterdicht meerlaagspak en een goede helm, zit je ook bij lagere temperaturen en slecht weer nog warm, droog en alert op de motor. Zit je nat, verkrampt en verkleumt op de motor, dan ben je minder geconcentreerd en is het risico op ongevallen dus hoger.
Voorbeeld 3: Het verschil tussen een dure helm en een goedkope helm is niet veiligheid, maar comfort. Mijn Schuberth staat bekend als een stille helm. Ik heb dat ooit ervaren toen ik met een leenhelm moest rijden omdat m'n eigen helm weg was voor service. Die leenhelm was lawaaiger, liet meer wind door langs het vizier, had geen zonnevizier, etc. Na een half uur rijden met dat ding was ik net zo vermoeid als ik gewoonlijk na 2 uur zou zijn. Wederom: Bij een val maakt het niet uit, maar de kans op een ongeval neemt toe.
Het is idd niet gegarandeerd dat duurder materiaal bij een schuiver meer bescherming biedt dan een goedkoper equivalent dat aan de zelfde normen en eisen voldoet.
Het is echter wel zo dat met een duurder, comfortabeler pak, de kans groter is dat je het aanhebt, en kleiner dat je het nodig hebt.
Voorbeeld 1: Afgelopen week hadden zeker 50% van de motorrijders die ik heb zien rijden, niks anders aan dan een shirt en korte broek.
Ik heb zelf een (prijzig) doorwaaipak, een koelvest en doorwaai handschoenen, waardoor ik ook in een hittegolf nog ATGATT kan rijden.
Mijn dure doorwaaipak is op zo'n moment dus gegarandeerd veiliger dan hun goedkopere pak dat ze met dit weer niet aan kunnen/willen.
Voorbeeld 2: Iets soortgelijks geldt in de winter maanden. Met verwarmde handschoenen, een warm, waterdicht meerlaagspak en een goede helm, zit je ook bij lagere temperaturen en slecht weer nog warm, droog en alert op de motor. Zit je nat, verkrampt en verkleumt op de motor, dan ben je minder geconcentreerd en is het risico op ongevallen dus hoger.
Voorbeeld 3: Het verschil tussen een dure helm en een goedkope helm is niet veiligheid, maar comfort. Mijn Schuberth staat bekend als een stille helm. Ik heb dat ooit ervaren toen ik met een leenhelm moest rijden omdat m'n eigen helm weg was voor service. Die leenhelm was lawaaiger, liet meer wind door langs het vizier, had geen zonnevizier, etc. Na een half uur rijden met dat ding was ik net zo vermoeid als ik gewoonlijk na 2 uur zou zijn. Wederom: Bij een val maakt het niet uit, maar de kans op een ongeval neemt toe.