Stelling: dure motorkleding geeft niet meer overlevingskansen

Ik denk dat de stelling niet waar is, maar niet om de voor de hand liggende reden.

Het is idd niet gegarandeerd dat duurder materiaal bij een schuiver meer bescherming biedt dan een goedkoper equivalent dat aan de zelfde normen en eisen voldoet.

Het is echter wel zo dat met een duurder, comfortabeler pak, de kans groter is dat je het aanhebt, en kleiner dat je het nodig hebt.

Voorbeeld 1: Afgelopen week hadden zeker 50% van de motorrijders die ik heb zien rijden, niks anders aan dan een shirt en korte broek.
Ik heb zelf een (prijzig) doorwaaipak, een koelvest en doorwaai handschoenen, waardoor ik ook in een hittegolf nog ATGATT kan rijden.
Mijn dure doorwaaipak is op zo'n moment dus gegarandeerd veiliger dan hun goedkopere pak dat ze met dit weer niet aan kunnen/willen.


Voorbeeld 2: Iets soortgelijks geldt in de winter maanden. Met verwarmde handschoenen, een warm, waterdicht meerlaagspak en een goede helm, zit je ook bij lagere temperaturen en slecht weer nog warm, droog en alert op de motor. Zit je nat, verkrampt en verkleumt op de motor, dan ben je minder geconcentreerd en is het risico op ongevallen dus hoger.


Voorbeeld 3: Het verschil tussen een dure helm en een goedkope helm is niet veiligheid, maar comfort. Mijn Schuberth staat bekend als een stille helm. Ik heb dat ooit ervaren toen ik met een leenhelm moest rijden omdat m'n eigen helm weg was voor service. Die leenhelm was lawaaiger, liet meer wind door langs het vizier, had geen zonnevizier, etc. Na een half uur rijden met dat ding was ik net zo vermoeid als ik gewoonlijk na 2 uur zou zijn. Wederom: Bij een val maakt het niet uit, maar de kans op een ongeval neemt toe.
 
Wij hadden 50 jaar geleden al Damen motorkleding.
Ja klopt, maar toen de oude meneer Damen nog de eigenaar was, heette de zaak Topskin en zo heet de holding trouwens nog. Damen gebruikte dat als merk.

@MaartenE
Motorkleiding helpt nauwelijks In dit artikel uit het AD staat een link naar de bron, de Duitse verzekeraars.
Duits onderzoek
Ook was er begin van deze eeuw een groot onderzoek waar een deel van mijn verhaal op gebaseerd is.
Zie het MAIDS onderzoek Je kan het gratis downloaden maar het is wel een dik rapport.
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt, maar toen de oude meneer Damen nog de eigenaar was, heette de zaak Topskin en zo heet de holding trouwens nog. Damen gebruikte dat als merk.

@MaartenE
Motorkleiding helpt nauwelijks In dit artikel uit het AD staat een link naar de bron, de Duitse verzekeraars.
Duits onderzoek
Ook was er begin van deze eeuw een groot onderzoek waar een deel van mijn verhaal op gebaseerd is.
Zie het MAIDS onderzoek Je kan het gratis downloaden maar het is wel een dik rapport.

Dat onderzoek wou ik er ook in gaan gooien :D Ben er vanuit het werk mee bezig om een onderzoek te doen naar motorkleding, impact etc.

Motorkleding helpt nauwelijks bij levensgevaarlijke verwondingen, eigenlijk is het meeste ook al gezegd. Voor zover ik het nu begrijp heb je verschillende beschermingsgraden die genoemd worden in de ISO17092, maar dat heeft dan ook weer een groot deel te maken met als je op je plaat gaat hoe lang de verschillende stoffen intact blijven kortom slijtweerstand. Hoe hoger het beschermingsniveau, hoe minder comfort je zult ervaren want het materiaal zal weer wat stijver worden waardoor je weer minder bewegingsvrijheid hebt etc. Woordje comfort las ik ook al ergens, dat past hier wel goed.

Daarnaast speelt bij ongevallen je eigen inzicht en gevoel met de motor een belangrijke rol. Kleding is het laatste binnen dit plaatje en eigenlijk wat ik veel hoor is dat als de kleding prettig is je ook prettig je werkzaamheden kan verrichten. Hierdoor zit je lekker op de motor en heb je een beter gevoel dan wanneer je al chaggie op de motor zit omdat het pak bijvoorbeeld niet waterdicht is.

Kortom een duurder pak is qua beschermingsgraad en comfort waarschijnlijk beter, dat heeft dan indirect weer invloed op je veiligheid en voorkomt wellicht ongevallen. Echter zoals het onderzoek ook al aangeeft het zal je niet redden bij levensgevaarlijke verwondingen. En daarvoor komen ze dan weer met airbagvesten, ABS etc. etc.
 
Waar ik me zorgen om maak is nep motorkleding. Dan bedoel ik dus kleding die onder de noemer motorkleding verkocht wordt, terwijl het niet berekend is op een schuiver.

Ik kocht een paar jaar geleden Arlen Ness (I know, private label) motorlaarzen waar de sluitingen letterlijk vanaf vielen na 6 maanden sporadisch gebruik. Als ik er mee gecrasht was, had ik de glijder af moeten maken op mijn sokken. Lokale schoenmaker gaf aan dat ze in de fabriek het flinterdunne stikseltje waarmee het merk-logo op zijn plek zit, per abuis óók gebruikt hadden voor de gespen / sluitingen. En dat moet men geweten hebben....

Vrienden van me zijn een paar jaar terug geweldig geslaagd bij een bekende "wij zijn groothandel, maar verkopen toch aan particulieren" zaak ;) . Het zag er allemaal top uit, maar er was geen enkel correct / veilig stiksel te bekennen en na 1 seizoen kwam er ruimte op de stiksels van de ritsen. Dat is gewoon fashion kwaliteit, géén motorjack, ook al heeft de Indiër een soort protectie zakjes in de mouwen genaaid.

Reserve handschoenen heb ik eens uit de uitverkoop bak (MotoZoom) gekocht. Goedkoop, dus hoeft zeker niet geweldig te zitten en moet 1x heel blijven als je met 15km per uur nét een fractie te strak langs een muurtje rijdt. Ik aaide langs 10cm muur en de hele pink (niet mijn eigen pink) hing er los naast. Aldus een vriendin die ervaren is met leder-bewerking: Dit is gemaakt om met warme handjes de hond uit te laten.

Mensen onderschatten wat voor krachten er op de kleding komen als je echt op je bek gaat. Voorgenoemde jacks, schoenen en handschoenen waren bij een "wél gunstige schuiver" @ 80km/h gewoon verdampt bij de eerste aanraking met het asfalt. Maar daarna moet je nog wel pak 'm beet 30 meter...

Ik heb nu een paar merken waar ik steeds bij terug kom en ga daar voorlopig ook niet meer van afwijken.
 
@ diegene die zij dat een helm boven de 30 niet helpt.

Ehhh...
M'n vriendin heeft dr hoofd met 120 tegen t asfalt gegooid.
Als ik die helm zie maar goed dat ze m op had, dat had ze nooit overleefd..
IMG_20190610_115234_5.jpg

Wat je tevens niet ziet is dat de helm een ruime cm smaller is dan fabrieksaf en dat de pinlock aan 1 kant zelfs los geplopt was.

Ze had trouwens een goedkoop pak aan dat t prima gehouden heeft. Enkel de constructie fout had van een oogje (om m op te hangen) op de achterkant. Deze heeft gegrepen en zo een naad los gescheurd. Blijvend litteken op de schouder.
 
Ik vind dat je niet kan zeggen bij 30 km per uur frontaal gegarandeert hersen letsel hebt
Het is allemaal van heel veel factoren afhankelijk,de één breekt heel snel iets en de ander niet
ik ben zelf een keer met een brommer over de kop geslagen met 60 km per uur doordat de voorvork brak
Dit gebeurde op een keihard grintpad,ik heb uren in het ziekenhuis gezeten om het zand met grind uit mijn mond en mijn ogen te halen,toen door naar de oogarts om de rest uit mijn ogen te halen,dit alles gebeurde zonder helm
Ik droeg geen helm brak mijn nek niet en had geen hersenschudding.
Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat het bij mij goed is afgelopen terwijl een ander misschien zijn nek had gebroken.
Alles is afhankelijk van geluk en hoe sterk je botten en spieren zijn
 
@ diegene die zij dat een helm boven de 30 niet helpt.

Ehhh...
M'n vriendin heeft dr hoofd met 120 tegen t asfalt gegooid.
Nee dat heeft ze niet. Ze zou dan vanaf een hoogte van zo'n 56 meter op het asfalt gevallen moeten zijn, hoofd naar beneden. (Free Fall Calculator)
In werkelijkheid is ze vanaf zithoogte omgevallen (dat is de verticale component), dat is best wel op te vangen door een helm en daarna is ze met een initiele snelheid van 120 km/h over het wegdek horizontaal gegleden en dat zie je terug op de glijschade aan de helm.

Bij 30km/h met je hoofd tegen een zwaar of onbeweeglijk object botsen is vrijwel altijd dodelijk ivm zwaar trauma aan de hersenen. Daar helpt geen enkele helm tegen.
Merkwaardig genoeg gebruikte de prohelm campagne tijdens de invoering van de helmplicht in Nederland juist dit voorbeeld.
 
Nee dat heeft ze niet. Ze zou dan vanaf een hoogte van zo'n 56 meter op het asfalt gevallen moeten zijn, hoofd naar beneden. (Free Fall Calculator)
In werkelijkheid is ze vanaf zithoogte omgevallen (dat is de verticale component), dat is best wel op te vangen door een helm en daarna is ze met een initiele snelheid van 120 km/h over het wegdek horizontaal gegleden en dat zie je terug op de glijschade aan de helm.

En gelukkig heeft ze niet de pech gehad tijdens dat glijden met haar hoofd tegen een vast object te zijn gekomen, want daar helpt een helm inderdaad niet tegen. Kan ook niet, want het is gewoon een dermate snelle vertraging dat je hersenen van binnen tegen je schedel aanbotsen. Als je tegen dat soort vertragingen wilt kunnen beschermen moet je een helm met een diameter van een meter of 2 hebben gevoerd met iets dat er ook voor zorgt dat je hoofd een meter kan bewegen in die helm bij een harde botsing.
 
@ diegene die zij zei dat een helm boven de 30 niet helpt.

Ehhh...
Ik luister lees ...

M'n vriendin heeft dr hoofd met 120 tegen t asfalt gegooid.
Dat heeft ze vast niet expres gedaan.

En het hoofd van jouw vriendin kwam niet in 1 richting met 120 km/u in botsing met het asfalt, en ook niet met 30 km/u. Dat weet ik heel zeker, omdat een helm er na zoiets heel anders uit ziet. Deze helm is alleen over het asfalt geschuurd, nadat jouw vriendin daar al op geland was, en gelet op de schade aan het pak brak ze haar val wss met de schouder, zoals dat vaak gaat. Gelukkig liep dat al met al goed af, als ik je verhaaltje goed begrijp.

Daar komt bij dat ik niet schreef dat een helm boven 30 km/u nooit helpt. Ik schreef dat een helm je leven niet gaat redden als je gehelmde hoofd met ongeveer 30 km/u tegen een vast object botst, en ik lichtte dat toe, vrij uitvoerig zelfs. Klein beetje beter lezen dus ;). Want dat gaat niet over de snelheid die je rijdt op het moment dat het fout gaat, maar over de vertraging van je schedel als die met een klap in 1 keer tot stilstand komt, en hersenen die i.v.m. massatraagheid nog eventjes in de oorspronkelijke rij- of glijrichting voortbewegen, waardoor ze in botsing komen met de binnenkant van die schedel. Vertraging gaat over richting, aanvangssnelheid, eindsnelheid en de tijd die er zit tussen die laatste twee.

Dit dus:

In werkelijkheid is ze vanaf zithoogte omgevallen (dat is de verticale component), dat is best wel op te vangen door een helm en daarna is ze met een initiële snelheid van 120 km/h over het wegdek horizontaal gegleden en dat zie je terug op de glijschade aan de helm.

Bij 30km/h met je hoofd tegen een zwaar of onbeweeglijk object botsen is vrijwel altijd dodelijk ivm zwaar trauma aan de hersenen. Daar helpt geen enkele helm tegen.

en:

En gelukkig heeft ze niet de pech gehad tijdens dat glijden met haar hoofd tegen een vast object te zijn gekomen, want daar helpt een helm inderdaad niet tegen. Kan ook niet, want het is gewoon een dermate snelle vertraging dat je hersenen van binnen tegen je schedel aanbotsen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat je niet kan zeggen bij 30 km per uur frontaal gegarandeert hersen letsel hebt
Het is allemaal van heel veel factoren afhankelijk,de één breekt heel snel iets en de ander niet
ik ben zelf een keer met een brommer over de kop geslagen met 60 km per uur doordat de voorvork brak
Dit gebeurde op een keihard grintpad,ik heb uren in het ziekenhuis gezeten om het zand met grind uit mijn mond en mijn ogen te halen,toen door naar de oogarts om de rest uit mijn ogen te halen,dit alles gebeurde zonder helm
Ik droeg geen helm brak mijn nek niet en had geen hersenschudding.
Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat het bij mij goed is afgelopen terwijl een ander misschien zijn nek had gebroken.
Alles is afhankelijk van geluk en hoe sterk je botten en spieren zijn
Dat klopt allemaal zoals je het beschrijft, maar dat gaat over iets anders dan waar ik het over had i.r.t. helmen en hersentrauma. In het voorbeeld dat je geeft heb jij en/of iets anders jouw val gebroken, want anders had je niet kunnen typen wat je typte. Als je hoofd met om en nabij 30 km/u tegen een vast object botst, dan helpt spiermassa (etc.) niet meer. Hooguit zou hersenmassa enig verschil kunnen maken, maar hoewel er grote verschillen zijn in de mate waarin mensen hun hersenen gebruiken :+ zijn de verschillen in hersenmassa niet dusdanig groot dat ze afbreuk doet aan hetgeen ik eerder schreef.
 
Mijn val is absoluut niet gebroken door iets anders ,ik ben voorover met mijn gezicht in het harde grind geklapt ,en toen doorgeschoven met mijn gezicht door het grind.
Mijn hele gezicht was geschaaft,en er zat wel 5 mm zand onder mijn ooglid en onder mijn onderlip
Het zou dus alleen kunnen dat ik geen hersen massa heb ha ha
Hier op het forum word het nogal rechtlijnig gezien terwijl het vaak anders is.
Ander voorbeeld ik schuif op dak een paar pannen op,en er zit een wespennest onder,ik had wel 40 steken,mensen gaan hier dood aan,ik kreeg op de ehbo 2 injectie,s en had nergens geen last meer van,dat is ook bijzonder maar het gebeurde wel
 
en toen doorgeschoven met mijn gezicht door het grind.
Dit voorkwam hersentrauma, en ondersteunt precies het punt dat ik maakte.

Valbreken:
  1. Een vaas, die van een tafel valt komt in verticale richting op de grond terecht, en de val-energie komt ineens en op 1 punt vrij op de vaas. De vaas zal zeer waarschijnlijk breken.
  2. Nu rolt diezelfde vaas, via een soort glijbaan van diezelfde tafel af. De glijbaan gaat vrijwel naadloos over in het vloeroppervlak. In dit geval zal de vaas rollend de grond raken, en zonder te breken in horizontale richting verder rollen. En nu maar hopen dat de vaas stil ligt vóórdat hij een obstakel tegenkomt.
Nu terug naar jouw valpartij: ik weet niet hoe hoog jouw brommer destijds was, maar stel dat dat ergens tussen de 70 en 100 cm was, dan is dat de val die je in verticale richting maakte, en klapte je in die richting op de grond met een snelheid van 13 à 16 km/u, als gevolg van de zwaartekracht. Dat is geen 60, en ook geen 30.
Je schoof door, omdat in horizontale richting jouw aanvangssnelheid circa 60 km/u was, en je in die richting geen obstakel tegenkwam. Iets minder wellicht, want door o.a. luchtweerstand vertraagde je gedurende een halve à driekwart seconde tijdens jouw glijvlucht door de lucht, alvorens ter aarde te arriveren. Eenmaal geland nam die snelheid af toen je door het grind schoof (wrijving = weerstand), en bij gebrek aan aandrijving kwam je door de weerstand van de ondergrond uiteindelijk tot stilstand.
 
Laatst bewerkt:
Bij het gemiddeld ongeluk ben je met kleding beter af dan zonder. Ik weet dat we in Nederland af en toe als gekkies gezien worden qua beschermingsfactoren maar je zult mij ook nooit zien rijden zonder handschoenen, fatsoenlijk schoeisel en een degelijke helm. Helaas te veel kaasschaaf incidentjes mogen aanschouwen om het anders te doen. Persoonlijke ervaringen helaas ook een paar waarbij er dankzij de fatsoenlijke kleding geen blijvende schade is. Mijn Laatste serieuze schuifschade is al lang geleden maar toen ik met tussen de 120 en 80 de snelweg bij tilburg een keer van dichtbij heb mogen bekijken was ik toch heel blij met die isolatielaagjes. Mijn helm BMW System (schubert toendertijd) toto op het binnenschuim doorgeschuurd. Mijn jack, broek en handschoenen tot de binnenlagen kapot maar alles erbinnen nog beschermd. Wel bont en blauw maar geen echte schades.

Wat je doet moet je zelf weten maar iedere keer als ik weer een zomertoerist met slippers en korte broek zie wordt ik toch wat kriegelig.
 
Zit hier ook over te denken, maar ik rij meer sportief. €200 is wel spotgoedkoop spul, een setje banden kost twee keer meer. Dat leer het beste is op circuit (eindeloos kunnen schuiven) is duidelijk maar op de openbare weg lijkt me een airvest veel meer waard. Dus denk ik aan een goed doorwaaipak (heb ik), met een airvest eronder. Rugbeschermer er dan uit. Ben al geschoven met textiel op circuit, dat is goed voor één keer.
Of iemand moet eens een leren pak maken met giga ventilatie, zodanig dat het nog wat veiliger is dan textiel, maar zonder dat je dood gaat aan zweten of concentratie verlies

1 stoeprandje met 20km/h en je rug zegt knak. Dan mag je voortaan verder op een stoel met 2 wielen en 2 zwenkwielen.

Ik snap het echt niet. Net zoals de redenatie naar 'textiel is veiliger dan leer'. Omdat je het dan niet warm hebt? Echt wow.
 
1 stoeprandje met 20km/h en je rug zegt knak. Dan mag je voortaan verder op een stoel met 2 wielen en 2 zwenkwielen.

Ik snap het echt niet. Net zoals de redenatie naar 'textiel is veiliger dan leer'. Omdat je het dan niet warm hebt? Echt wow.

Kan me dr wel wat bij voorstellen.

Textiel is meer dan veilig genoeg. Hangen keurmerken aan, is getest. Tenzij je van plan bent met 250km/h te glijden meer dan voldoende stof of er niet door te slijten enz.
Nu rij ik heel af en toe, wanneer ik eens een sport motor er bij heb, nog wel eens in leer. Zit dan gewoon fijn en het plaatje klopt dan ook gewoon beter dan met een vol ADV pak.
Laatst dus even zo'n tourtje met leer. Ik reed in een 8-vorm rond m'n woonplaats maar heb na het eerste deel thuis even geswitched naar textiel. Zo achterlijk warm dat t was in leer. T zweet droop me overal en was meer bezig met het warm hebben dan opletten.
Nu was t ook wel ca 30 graden en ben ik natuurlijk niks gewend, maar voelde me niet echt veilig in de leer situatie.
 
1 stoeprandje met 20km/h en je rug zegt knak. Dan mag je voortaan verder op een stoel met 2 wielen en 2 zwenkwielen.

Ik snap het echt niet. Net zoals de redenatie naar 'textiel is veiliger dan leer'. Omdat je het dan niet warm hebt? Echt wow.
Voorkomen is beter dan genezen. Als je met een leren pakkie je niet meer kan concentreren en je je helemaal week voelt is dat onveiliger dan lekker luchtig textiel waar je lekker in kan rijden met 30+. Ik draag ook gewoon kleding waar ik mij prettig in voel en niet wat het uberveiligst is, lever misschien in op veiligheid tijdens de crash maar de kans dat ik een crash krijg is ook kleiner.
 
Geen enkel ongeluk is hetzelfde en niks kan je tegen alle aspecten die hier bij komen kijken beschermen. Ik heb zelf al wat ongelukken meegemaakt(niet zelf gelukkig) waarvan sommige met blijvend letsel/schade helaas...
Al hadden sommige hiervan een airbag vest gedragen hadden ze waarschijnlijk niet de rest van hun leven last gehad van hun ongeluk..
Ik heb voor het circuit een tech air pak & voor op straat de dainese smart jacket aangeschafd. Ja het was een hele investering, maar deze investering is mij wel mijn ingewanden en botten waard.

En zoals al eerder gezegd hier, je kan met het beste van het beste ergens met 30kmh ongelukkig vallen en het ook niet na kunnen vertellen. Mij & en me vriendin geeft het iig wel een geruster hart als ik op de motor stap :]
 
Motorrijden is ook emotie natuurlijk, veiligheid hetzelfde verhaal.
Hoorde ooit een mooi vergelijk van in vol leer pak OF in zwembroek een rondje klappen over een circuit. De kans dat je valt met pak is stukken groter, het gevolg echter kleiner...

Echter, alles dat CE of CE2 (wel een motorkleding keur, niet CE op het niet giftig zijn van de stof van het pak) gekeurd is zal veilig zijn. De keuringsinstantie kan zich niet veroorloven dat wat zij gekeurd hebben gewoon pure prut is. Hier wordt dus wel serieus naar gekeken.
Dus al is je hele motorpak €80 gezamenlijk in de aanbieding. Gekeurd is gekeurd en dus veilig. Een backprotector is wel een hele verbetering die je amper hoeft te merken.

Buiten dat gewoon kopen voor het budget dat je kunt en wilt missen hiervoor. Met meer budget koop je wat meer comfort en een klein beetje extra veiligheid.
Zie het als met bijna alles 80/20.
Met 20% van het geld koop je 80% van de mogelijke veiligheid, met de overige 80% koop je de laatste 20% wat de markt je te bieden heeft. Backprotectors (niet eens zo duur trouwens), Air bag vesten en meer van dat soort extreem kostbare maar toch veiligheid verhogende gadgets.
 
Motorrijden is ook emotie natuurlijk, veiligheid hetzelfde verhaal.
Hoorde ooit een mooi vergelijk van in vol leer pak OF in zwembroek een rondje klappen over een circuit. De kans dat je valt met pak is stukken groter, het gevolg echter kleiner...

Echter, alles dat CE of CE2 (wel een motorkleding keur, niet CE op het niet giftig zijn van de stof van het pak) gekeurd is zal veilig zijn. De keuringsinstantie kan zich niet veroorloven dat wat zij gekeurd hebben gewoon pure prut is. Hier wordt dus wel serieus naar gekeken.
Dus al is je hele motorpak €80 gezamenlijk in de aanbieding. Gekeurd is gekeurd en dus veilig.
Normen, testen, standaarden. De meesten begrijpen er niet veel van. CE op zich heeft niets met veiligheid te maken.

Citaat:
CE-KEURMERK: PRODUCT EN PRODUCENT KEURMERK
Mocht je in een motorjas, motorbroek, motorlaars of motorhandschoen een CE-label vinden, dan weet je dat dit product volgens een vaste procedure is gekeurd. Als belangrijke aanvulling hierop kan een producent zichzelf certificeren. Hij geeft aan dat hij volgens een vastomlijnde procedure een product in elkaar steekt en laat dit vastleggen en controleren door een derde partij, dan kan deze producent ook dit product voorzien van een CE-label.

Dit maakt het dus mogelijk dat een jas van €50,- en een jas van €1000,- een label kan dragen. Je zou dus de normen moeten opvragen waaronder dit product is getest. Wat verplicht is voor de producent om vrij te geven. Na het lezen van deze normen heb je als het ware pas inzicht in hoe veilig of degelijk een product is.
Bron: Wat is een CE-keurmerk en wat houdt het in? - Motorkledingcenter

Ook bij dit onderwerp vraag ik me af waarom mensen wel de moeite nemen om hun foute mening op dit forum te komen melden maar niet de moeite nemen om met 2 minuten zoeken op Internet te achterhalen hoe het eigenlijk zit. Raadsels, raadsels.
 
Normen, testen, standaarden. De meesten begrijpen er niet veel van. CE op zich heeft niets met veiligheid te maken.

Citaat:
CE-KEURMERK: PRODUCT EN PRODUCENT KEURMERK
Mocht je in een motorjas, motorbroek, motorlaars of motorhandschoen een CE-label vinden, dan weet je dat dit product volgens een vaste procedure is gekeurd. Als belangrijke aanvulling hierop kan een producent zichzelf certificeren. Hij geeft aan dat hij volgens een vastomlijnde procedure een product in elkaar steekt en laat dit vastleggen en controleren door een derde partij, dan kan deze producent ook dit product voorzien van een CE-label.

Dit maakt het dus mogelijk dat een jas van €50,- en een jas van €1000,- een label kan dragen. Je zou dus de normen moeten opvragen waaronder dit product is getest. Wat verplicht is voor de producent om vrij te geven. Na het lezen van deze normen heb je als het ware pas inzicht in hoe veilig of degelijk een product is.
Bron: Wat is een CE-keurmerk en wat houdt het in? - Motorkledingcenter

Ook bij dit onderwerp vraag ik me af waarom mensen wel de moeite nemen om hun foute mening op dit forum te komen melden maar niet de moeite nemen om met 2 minuten zoeken op Internet te achterhalen hoe het eigenlijk zit. Raadsels, raadsels.

Redelijk kort door de bocht wat je typt, CE hangt wel deels samen met een stukkie veiligheid. Wil je het tot in detail weten dan moet je de normen inderdaad induiken. Maar het halen van een CE-markering, mits het goed gebeurt is ook nog wel een behoorlijke aangelegenheid. Wil niet zeggen dat je daar niet sjoemelen, das dan weer een ander verhaal :)

EU-landen: CE-markering | RVO.nl | Rijksdienst - Veel industriële productgroepen mogen uitsluitend worden verhandeld in de Europese Economische Ruimte (EER) als ze CE-markering hebben. CE-markering geeft aan dat het product voldoet aan wettelijke eisen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu.
 
Redelijk kort door de bocht wat je typt, CE hangt wel deels samen met een stukkie veiligheid. Wil je het tot in detail weten dan moet je de normen inderdaad induiken. Maar het halen van een CE-markering, mits het goed gebeurt is ook nog wel een behoorlijke aangelegenheid. Wil niet zeggen dat je daar niet sjoemelen, das dan weer een ander verhaal :)

EU-landen: CE-markering | RVO.nl | Rijksdienst - Veel industriële productgroepen mogen uitsluitend worden verhandeld in de Europese Economische Ruimte (EER) als ze CE-markering hebben. CE-markering geeft aan dat het product voldoet aan wettelijke eisen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu.
Zucht. LEZEN!!
Het is een citaat en niet van mij afkomstig. CE KAN iets over veiligheid (overigens altijd afgeleide veiligheid zoals slijtvastheid volgens een bepaalde norm) zeggen maar dat hoeft niet. Het kan op het productieproces betrekking hebben, waarbij een derde parij dat proces geaudit heeft wederom conform een bepaalde norm. Dat kan bijv de ISO9000 norm zijn. Ook die zeggen niets over kwaliteit of veiligheid.

Conclusie: motorkleding met een CE keurmerk is niet veiliger dan motorkleding zonder CE keurmerk omdat het keurmerk zelf daar niets over zegt.
 
Gelukkig zijn er ook specifieke CE normen voor motorkleding. Exacte nummers heb ik uiteraard niet in het hoofd. Google de getalletjes die in je pak staan en je hebt meteen uitsluitsel waarvoor hij is goedgekeurd en hoe hij getest is.

Nu leven we gelukkig in een 1e wereldland waar vrijwel alle motorkleding ook echt daarvoor getest en goedgekeurd is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan