Stelling: dure motorkleding geeft niet meer overlevingskansen

Johannes Stoffels

Die hard MF'er
16 dec 2018
309
245
De reden voor deze stelling heeft te maken met mijn laatste aankoop: motorkleding.

Ik was al een tijdje aan het oriënteren op motorkleding en ging vandaag even langs een motor dealer in Amersfoort. Daar hing een combinatie van motorjas en broek voor 200 euro. Ik ben naar huis gegaan en uiteindelijk toch terug en heb deze combinatie gekocht. Het gaat om een Jopa Omega V2. Thuis aangekomen heb ik mijn rug, schouder, elleboog en knie protectoren van D3O (level 2 protectie) erin gezet uit mijn zomerset. Nu blijkt deze kledingset gemaakt te zijn van D600 Polyester (dus geen Cordura).

Ik rijd zelf geen woon- werkverkeer en op een niet al te snelle motor waarbij ik tourend en niet vaak boven de snelheidslimieten rijd.

Het is mijn overtuiging (en stelling voor nu) dat materiaal van een motorjas en broek belangrijk is maar niet doorslaggevend hoeft te zijn voor de grootste impact bij een crash.

Ik heb het over de overlevingskans van een ongeval en niet over comfort als ademende eigenschappen, technical specs of zakken en andere gadgets aan een jas...

Ter vergelijking: de Badlands Pro jas van Klim (met Superfabric) kost 1160,00 euro. Voor dat geld zit er ook geen binnenvoering in. Ook daarin heb je dezelfde level 2 protectie van D3O.

Hieronder een afbeelding van mijn gekochte set en ook een vergelijkbare jas van Revit die overigens ook gemaakt is met 600D polyester.

Hoe denken jullie hierover?
 
Laatst bewerkt:
jopa-omega-v2-suits-jack-pants-black-s-29049001-en-G.jpg
 
Ik koop wisselend kleding in de aanbieding bijv. Termaat...of tweedehands op MP: beste aankoop tot nu toe met mijn perfect passend maat 50 texport pak voor 35 euro....periode correct ook nog... _O-
 
Ik ben van mening dat de prijs vooral te maken heeft met de functie, slijtage En comfort van de kleding. Gore-tex is bijv duurder maar wel garantie Dat je droog blijft terwijl het spul ademd. Als je het op helmen betrekt, een helm van 50 euro van de LIDL zal ook beschermen maar zal Misschien minder lang meegaan en minder lekker zitten dan een helm van een A merk van 600 euro.
 
Gore Tex is duurder maar nooit 100 % zekerheid op waterdicht.
Ik heb al spullen gehad van Gore T , broeken , jassen ,handschoenen en laarzen.
Na verloop van tijd komt er wel ergens water binnen.
Ik koop het niet meer , te duur en niet zeker dat je droog blijft.
 
Gore Tex is duurder maar nooit 100 % zekerheid op waterdicht.
Ik heb al spullen gehad van Gore T , broeken , jassen ,handschoenen en laarzen.
Na verloop van tijd komt er wel ergens water binnen.
Ik koop het niet meer , te duur en niet zeker dat je droog blijft.
Ik denk dat een buitje met mijn set prima te doen is en voor echte regen heb ik een losse regen set voor over mijn kleding...
 
Zit hier ook over te denken, maar ik rij meer sportief. €200 is wel spotgoedkoop spul, een setje banden kost twee keer meer. Dat leer het beste is op circuit (eindeloos kunnen schuiven) is duidelijk maar op de openbare weg lijkt me een airvest veel meer waard. Dus denk ik aan een goed doorwaaipak (heb ik), met een airvest eronder. Rugbeschermer er dan uit. Ben al geschoven met textiel op circuit, dat is goed voor één keer.
Of iemand moet eens een leren pak maken met giga ventilatie, zodanig dat het nog wat veiliger is dan textiel, maar zonder dat je dood gaat aan zweten of concentratie verlies
 
Het ligt er maar aan wat het gebruiksdoel is.
Rijd je heel veel op de motor, kan ik me voorstellen dat je wat meer geld uitgeeft om idd iets gelamineerd en slijtagevast te hebben dat in ieder geval een paar jaar meegaat.
Als je onderuit gaat, zul je toch iets nieuws moeten kopen.
Als je weinig rijdt, of alleen met mooi weer, zal je goedkopere pak net zolang meegaan omdat het minder wordt gebuikt en dus minder snel slijt.

De overweging bij aanschaf van goede motorkleding is bij mij nooit gerelateerd aan de overlevingskansen als ik onderuit ga, wel aan de protectoren, draagcomfort, gebruiksgemak en kwaliteit.

Het pak waarmee ik in 2009 onderuit ben gegaan, heb ik tot voor kort nog gebruikt, is bijna 100.000km en 12 jaar meegegaan.
Overlevingskans van zowel het pak als ik in dat pak is daarmee overigens uitermate goed te noemen. :+

Je snapt toch ook wel dat er heel veel ongelukken kunnen gebeuren waar je lijf heel veel schade op kan lopen door schuivers etc. waarbij je pak voorkomt dat je bv je velletje en vlees tot op het bot kwijtraakt?
 
Zit hier ook over te denken, maar ik rij meer sportief. €200 is wel spotgoedkoop spul, een setje banden kost twee keer meer. Dat leer het beste is op circuit (eindeloos kunnen schuiven) is duidelijk maar op de openbare weg lijkt me een airvest veel meer waard. Dus denk ik aan een goed doorwaaipak (heb ik), met een airvest eronder. Rugbeschermer er dan uit. Ben al geschoven met textiel op circuit, dat is goed voor één keer.
Of iemand moet eens een leren pak maken met giga ventilatie, zodanig dat het nog wat veiliger is dan textiel, maar zonder dat je dood gaat aan zweten of concentratie verlies
Goede toevoeging van je: ik ga er vanuit dat bij een schuiver ik het setje volledig afschrijf...
 
Het ligt er maar aan wat het gebruiksdoel is.
Rijd je heel veel op de motor, kan ik me voorstellen dat je wat meer geld uitgeeft om idd iets gelamineerd en slijtagevast te hebben dat in ieder geval een paar jaar meegaat.
Als je onderuit gaat, zul je toch iets nieuws moeten kopen.
Als je weinig rijdt, of alleen met mooi weer, zal je goedkopere pak net zolang meegaan omdat het minder wordt gebuikt en dus minder snel slijt.

De overweging bij aanschaf van goede motorkleding is bij mij nooit gerelateerd aan de overlevingskansen als ik onderuit ga, wel aan de protectoren, draagcomfort, gebruiksgemak en kwaliteit.

Het pak waarmee ik in 2009 onderuit ben gegaan, heb ik tot voor kort nog gebruikt, is bijna 100.000km en 12 jaar meegegaan.
Overlevingskans van zowel het pak als ik in dat pak is daarmee overigens uitermate goed te noemen. :+

Je snapt toch ook wel dat er heel veel ongelukken kunnen gebeuren waar je lijf heel veel schade op kan lopen door schuivers etc. waarbij je pak voorkomt dat je bv je velletje en vlees tot op het bot kwijtraakt?
Uiteraard, hoe minder schade hoe beter... Het gaat mij nu specifiek om overleving.... Als het bijvoorbeeld over helmen gaat kijk ik puur naar kwaliteit en testresultaten...
 
Uiteraard, hoe minder schade hoe beter... Het gaat mij nu specifiek om overleving.... Als het bijvoorbeeld over helmen gaat kijk ik puur naar kwaliteit en testresultaten...
Ach, er is me ooit verteld dat als je met 50km/u op een stilstaan object knalt, je hersenen door je neus naar buiten komen.
Ook met helm.

Er is gewoon een grens aan wat je lichaam kan overleven en elke situatie is anders, dus het blijft gissen. De motorkleding zal hier iets aan kunnen bijdragen, net zoals een helm, maar het blijft altijd beperkt.

Edit: testresultaten van overlevingskansen komen me enigszins vreemd voor touwens.
 
Cordura is een stuk slijtvaster dan polyester, al is het ook een kunstof vezel. Maar waarschijnlijk is een veilige rijstijl beter dan duurdere zogenaamd veiligere kleding kopen. Als je met 80+ over een motorkap vliegt zijn je kansen sowieso klein. Waarschijnlijk zul je bij een lichte schuiver op een rotonde of lange bocht met wat duurdere kleding opstappen en doorrijden, met goedkopere kleding zou het kunnen dat er gaten in gesleten zijn.
 
Goede toevoeging van je: ik ga er vanuit dat bij een schuiver ik het setje volledig afschrijf...
Inderdaad, zaten zodanige doorscheur plekken in dat ik blij was geen lichamelijke schade te te hebben. Het enige wat je dan beschermd zijn de protectors. Het textiel is totaal niet bestand tegen slijtage. Maar goed, circuit en glijden, vs openbare weg en onderuitgaan zijn verschillende dingen

Ik denk er van overtuigd te zijn dat je bij een ongeval op de openbare weg weinig glijdt. 99% kans dat je ergens tegenaan knalt, en dat een airvest in die gevallen meestal de beste protectie geeft
 
De reden voor deze stelling heeft te maken met mijn laatste aankoop: motorkleding.

Ik was al een tijdje aan het oriënteren op motorkleding [...] Het is mijn overtuiging (en stelling voor nu) dat materiaal van een motorjas en broek belangrijk is maar niet doorslaggevend hoeft te zijn voor de grootste impact bij een crash.

Ik heb het over de overlevingskans van een ongeval en niet over comfort als ademende eigenschappen, technical specs of zakken en andere gadgets aan een jas...

[...]

Hoe denken jullie hierover?
Overlevingskans in geval van een ongeval ... mensen zijn niet gemaakt om zich sneller voort te bewegen dan ze op eigen kracht kunnen lopen, en dat uit zich onder meer in kwetsbaarheid, reactiesnelheid en waarnemingsvermogen.

Als je "gunstig valt", bijvoorbeeld als je alleen maar glijdt en verder niets raakt, dan zal goede motorkleding zich van slechte onderscheiden doordat het materiaal langer intact blijft en/of de protectoren op de juiste plek (blijven) zitten, alsook de mate waarin die hun werk doen. In hoeverre dat prijs-gerelateerd is, daar durf ik geen uitspraken over te doen, sowieso is het gerelateerd aan pasvorm, materiaal en constructie (stiknaden b.v.). Meestal kun je na 1 test het pak sowieso afschrijven.

Als je "niet zo gunstig valt", ongeacht of je boven of onder de geldende snelheidslimiet toerde, en zeer zeker als je met een gangetje van 30+ km/u met je hoofd tegen een vast object slaat, dan ben je zeer wss dood, en dan maakt die motorkleding alleen wat uit voor de arbeidsomstandigheden van de hulpverleners die komen opruimen.
 
Laatst bewerkt:
De reden voor deze stelling heeft te maken met mijn laatste aankoop: motorkleding.

Ik was al een tijdje aan het oriënteren op motorkleding en ging vandaag even langs een motor dealer in Amersfoort. Daar hing een combinatie van motorjas en broek voor 200 euro. Ik ben naar huis gegaan en uiteindelijk toch terug en heb deze combinatie gekocht. Het gaat om een Jopa Omega V2. Thuis aangekomen heb ik mijn rug, schouder, elleboog en knie protectoren van D3O (level 2 protectie) erin gezet uit mijn zomerset. Nu blijkt deze kledingset gemaakt te zijn van D600 Polyester (dus geen Cordura).

Ik rijd zelf geen woon- werkverkeer en op een niet al te snelle motor waarbij ik tourend en niet vaak boven de snelheidslimieten rijd.

Het is mijn overtuiging (en stelling voor nu) dat materiaal van een motorjas en broek belangrijk is maar niet doorslaggevend hoeft te zijn voor de grootste impact bij een crash.

Ik heb het over de overlevingskans van een ongeval en niet over comfort als ademende eigenschappen, technical specs of zakken en andere gadgets aan een jas...

Ter vergelijking: de Badlands Pro jas van Klim (met Superfabric) kost 1160,00 euro. Voor dat geld zit er ook geen binnenvoering in. Ook daarin heb je dezelfde level 2 protectie van D3O.

Hieronder een afbeelding van mijn gekochte set en ook een vergelijkbare jas van Revit die overigens ook gemaakt is met 600D polyester.

Hoe denken jullie hierover?
Ondanks dat het vrijdag is toch een serieuze reactie, ik heb namelijk vooral aan het begin van mijn motorcarriere hier ook over nagedacht.

Ik denk dat het veiligste pak er een is die je past en aantrekt. Zoek een goed passend pak die lekker zit, met een goede helm die lekker zit. Dan trek je het tenminste aan. Als dat een pak is van 20 euro van de LIDL is dat altijd beter dan een volleder alpinestars pak wat in de kast hangt.

Daarnaast is het wel zo dat sommige pakken wel wat meer protectoren enzo hebben. Ik heb in mijn pak een extra rugbeschermer, die van m'n vriendin heeft dat niet. Ook is mijn pak na dezelfde tijd nog niet helemaal rafelig. Maar nieuw uit de verpakking gok ik dat er weinig verschil zit als je er meteen mee op je kanes gaat.
 
Het is in ieder geval een mooie jas en broek. veel plezier ermee!
Xlmoto heeft vaak leuke broeken in de aanbieding , bij motoport vaak rond de 200,- en xlmoto staat dat dan voor 60,-
Op MP staan vaak ook leuke kleding voor niet te duur.
Je stelling klopt in de meeste gevallen wel denk. maak je echter een tyfus lange schuifer dan is het wel lekker dat het van goeie sluitvaste materialen zijn.
 
Hoe cru het ook is, van schaafplekken ga je niet dood, straat meubilair en andere voertuigen zijn de moordenaars en daar helpt een paar plastic stripjes en schuimpjes weinig tegen als je met 80 tegen een stoeprand,boom,vangrail,auto,vrachtwagen klapt.
Het enige nuttige is een back protectector om je ruggegraat te beschermen tegen een dwarslaesie, maar dan wel een echte zoals je die bij de motogp rijders ziet die doorloopt in zo'n dikke bult op je nek tot vlak onder je helm.
 
Gore Tex is duurder maar nooit 100 % zekerheid op waterdicht.
Ik heb al spullen gehad van Gore T , broeken , jassen ,handschoenen en laarzen.
Na verloop van tijd komt er wel ergens water binnen.
Ik koop het niet meer , te duur en niet zeker dat je droog blijft.

Goretex geeft "levenslange" garantie, dus als je zooi lekt dan kan je er mee terug voor reparatie.

Wat betreft prijs...
Tsja, in dat goedkope setje zat dus niet je "dure" D3O protectoren... tel die er eens bij op...
Soms is een "dure" jas niet eens zo heel veel duurder.... maar dat komt dan weer omdat de protectoren er bij inbegrepen zijn.
 
Goretex geeft "levenslange" garantie, dus als je zooi lekt dan kan je er mee terug voor reparatie.

Wat betreft prijs...
Tsja, in dat goedkope setje zat dus niet je "dure" D3O protectoren... tel die er eens bij op...
Soms is een "dure" jas niet eens zo heel veel duurder.... maar dat komt dan weer omdat de protectoren er bij inbegrepen zijn.
Ja, deze protectoren had ik dan al maar ik snap je punt....
 
Ik denk dat je overlevingskansen inderdaad weinig te maken hebben met het type kleding, hooguit dat sommige helmen wat meer demping bieden dan anderen.

Goede kleding vs slechte kleding zal vooral bijdrage aan de hoeveelheid schade aan huid en gewrichten, maar van die klappen en schaven ga je volgens mij niet dood. Lijkt me dat je bij een motorongeluk vooral dood gaat aan interne bloedingen (torso, meestal zo goed als onbeschermd) of te grote klap op hoofd.
 
Ik denk dat je overlevingskansen inderdaad weinig te maken hebben met het type kleding, hooguit dat sommige helmen wat meer demping bieden dan anderen.

Goede kleding vs slechte kleding zal vooral bijdrage aan de hoeveelheid schade aan huid en gewrichten, maar van die klappen en schaven ga je volgens mij niet dood. Lijkt me dat je bij een motorongeluk vooral dood gaat aan interne bloedingen (torso, meestal zo goed als onbeschermd) of te grote klap op hoofd.
Ja, lijkt ook bijna als een open deur maar juist het enorme prijsverschil op de markt van motorkleding verbaast me in bepaalde mate dus wel...
 
Terug
Bovenaan Onderaan