Stelling: dure motorkleding geeft niet meer overlevingskansen

Zucht. LEZEN!!
Het is een citaat en niet van mij afkomstig. CE KAN iets over veiligheid (overigens altijd afgeleide veiligheid zoals slijtvastheid volgens een bepaalde norm) zeggen maar dat hoeft niet. Het kan op het productieproces betrekking hebben, waarbij een derde parij dat proces geaudit heeft wederom conform een bepaalde norm. Dat kan bijv de ISO9000 norm zijn. Ook die zeggen niets over kwaliteit of veiligheid.

Conclusie: motorkleding met een CE keurmerk is niet veiliger dan motorkleding zonder CE keurmerk omdat het keurmerk zelf daar niets over zegt.

Zucht, ik lees!! :D

Met je conclusie ben ik het deels eens. Echter wanneer je in Europa een CE erop hebt staan geeft dat aan dat het product voldoet aan de gestelde Europese eisen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu. Dan valt motorkleding ook onder de PBM richtlijn dus de relatie met veiligheid, richtijnen, normen etc. zijn er nu wel. En ja een fabrikant mag zelf zijn CE aanbrengen, kan dat ook uitbesteden maar dat moet die zelf weten. Het geeft geen 100% garantie maar dat krijgen we toch niet in het leven.

Als de CE maar niet de versie van China Export is _O- En ja we kunnen nog wel even door discussiëren hierover maar dat doen we maar niet he :]
 
ISO9000 norm zijn. Ook die zeggen niets over kwaliteit
Over lezen gesproken. De norm die je bedoelt is ISO9001 en is nu juist WEL de norm die over kwaliteit- en klanteisen gaat. Het zegt alleen niets over een individueel product. Het is namelijk systeem certificering en geen product certificering. Daar zijn andere ISO normen voor. Die hebben dan tot gevolg dat je een CE keurmerk kunt voeren. Een gecertificeerd 9001 systeem wil zeggen dat de producent weet wat de eisen zijn waar het product aan moet voldoen en dat hij een productiesysteem heeft dat redelijkerwijs garandeert dat aan die eisen voldaan wordt. Niet meer en niet minder.

Waar iedereen hier overheen kijkt is dat het voor wat betreft de CE eisen het hier minimale eisen betreft. Een goedkoop pak kan aan dezelfde minimale eisen voldoen als een duur pak. Maar dat kan nog steeds betekenen dat het dure pak veel beter is. Daar voorzien de testeisen alleen niet in en is dus met CE niet te onderscheiden. Als een test voorschrijft dat je met een pak 10m moet kunnen glijden dan zal een goedkoop pak dat kunnen, een duur pak met superfabric kan alleen misschien wel 100m glijden waarbij het goedkope pak dan compleet door is. Dat verschil wordt dus niet getest, alleen de minimale eis van 10m.
Ik denk dat je stelling dan ook niet klopt.
 
Ik heb mij jaren terug een goedkoop all weather pak aan laten smeren en dat heeft het hoogop 2 jaar (zomer & winter) volgehouden. Sindsdien alleen maar leren combi's, inclusief bescherming, gedragen.

Nu rijdt ik alleen nog maar in de zomer, maar wel in mijn lerenpak.
Voor mij geen all weatherpak meer.
Oké, het is in deze periode best wel warm geweest, maar dan stopte ik gewoon eerder.

Ik sta nu toch op het kantelpunt om een doorwaaijas te kopen, alleen geeft dat ook dezelfde bescherming als een lerenpak van bijv. MQP? Of wel ga ik voor relatieve veiligheid of koelte.
 
Ik heb heel recent een Revit motorjeans en doorwaai jas "gecrashtest". Bij 30 niet meer dan een schrammetje. Bij elkaar ca 300 euro meen ik.
Zitten dezelfde protectoren in als een "volledig" pak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan