Klepspeling

Daman

Rookie
20 mrt 2024
15
32
Wordt na verloop van de kilometers de klepspeling ruimer of strakker van een Suzuki Bandit GSF600?
 
@Daman: Het is nu wel duidelijk hoeveel de klepspeling mag zijn. Je hebt het nu al 4 gemeld.
Het mooiste is , zoals Robinjo al zei, dat je in het midden gaat zitten. Ik begrijp dat het dmv stelschroefjes gaat dus dat moet lukken.
Succes.
 
@Daman: Het is nu wel duidelijk hoeveel de klepspeling mag zijn. Je hebt het nu al 4 gemeld.
Het mooiste is , zoals Robinjo al zei, dat je in het midden gaat zitten. Ik begrijp dat het dmv stelschroefjes gaat dus dat moet lukken.
Succes.
Ja vier keer gemeld maar dat komt omdat niet iedereen de berichten leest kennelijk want iedere keer wordt er het zelfde gezegd 😀
 
Het is niet te zeggen of ze ruimer of krapper gaan staan bij jouw model motor. er zijn zat modellen waar ze wel altijd één kant op slijten vanwege een duidelijk zwakste punt in de kleppentrein maar dat is hier niet het geval, ik zou ze dus mooi in het midden van de aangegeven tolerantie van de klepspeling zetten, dat heb ik ook gedaan.

De reden dat ik vraag hoe je kleppen stonden voordat je ze gesteld hebt is omdat het een indicatie kan zijn van jouw specifieke slijtagebeeld. ;)
Er zit 35000 km op en ik kocht hem 21 jaar geleden met 14000 van de eerste eigenaar,een kennis van mij. Versleten is die niet hoor. De kleppen waren niet verlopen.
 
Ja dat weet ik en ik heb ze ook gesteld. Maar ik ben gewoon benieuwd of ze strakker of ruimer worden na verloop van tijd. Ik wil weten of het verstandiger is om aan de boven of onderkant van de marge te gaan zitten. Uitlaat is 0,18 tot 0,23. En inlaat 0,10 tot 0,15
Maakt geen ruk uit, binnen de toleraties is binnen de toleraties, daarom zijn er toleranties
 
Net weer een keer de klepspeling van mijn RSV 1000 gechecked. En 1 klep is ruimer geworden t.o.v. vorige meting. Alle kleppen waren deze keer nog wel binnen de specs dus stellen nu niet nodig.

Er wordt wel eens beweerd dat je bij een RSV nooit kleppen hoeft te stellen (veel mensen lullen elkaar na op het internet en voordat je het weet is er dan een vaststaand feit ontstaan) maar heb zelf ervaren dat dit niet perse het geval is. Eerder als eens 3 andere kleppen moeten stellen bij deze motor waarbij de speling bij alle 3 de kleppen kleiner was geworden.

Mijn ervaring met mijn eigen motor is dus dat speling zowel kleiner als groter kan worden.
 
Bij mijn FZ750 slaan de kleppen steeds dieper in op de zitting.
Daarom staan de kleppen steeds strakker.

Inmiddels zijn (bijna) de kleinste maten shims nodig.
Daarom verwacht ik met 50k-100k(?) andere acties voor deze cilinderkop.
(maar mss ligt dan de hele motor al wel op de sloop)
 
alle kawa's die ik heb gehad werden alleen maar strakker, ik ga dus aan de ruime kant zitten als ik de mogelijkheid heb, maar met stapjes van 0,05mm heb je meestal toch niks te kiezen
Voor de Yamaha heb ik ook veel shims (in eigen voorraad) in de tussen-maten op 0.02mm.
Nieuw kopen in tussenmaten die zijn er niet.
Verbaasde mij trouwens dat Termaat bij ruil-shims de tussenmaten NIET wilde hebben van mij. Oke, dan maar een 0.05.

Bij kleppen stellen (in mijn geval 20x) is een puzzle maken van welke shim gaat op welke plek.
Dus shim van de 3e inlaatklep van cil 2 wordt mss de shim voor 2e uitlaatklep cil 4.
Liefst zo weinig mogelijk nieuw kopen.
 
Vervangen jullie ook altijd de pakking van de kleppendeksel?
Ik zou de mijne vervangen als hij ouder is dan c.a. vijf jaar. Afhankelijk van hoe veel je rijd kan dat dus iedere klepstelbeurt zijn. Maar het hoeft niet.

Maar het zal ook van de machine afhangen. Bij een supersport mag je vaak de halve machine demonteren voordat je bij het kleppendeksel bent dus dat weegt (voor mij) ook mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan