Klusbrommert: Yamaha xvz 1300 tf 2005

Tekst uit 1 van de offertes:

'Deze onderdelen zien er heel erg gehavend uit. We moeten ontchromen, polijsten, eventueel verkoperen, nogmaals polijsten alvorens we kunnen vernikkelen en verchromen. Ik kan niet garanderen dat we alle delen terug kunnen brengen naar nieuwstaat.'

Snappen we. We gaan nog eens wat kritischer selecteren wat we wel en niet willen laten doen.

Velgen zijn inmiddels gestraald en gespoten en ook al het poedercoatwerk is gedaan, foto's volgen. Dat viel dan weer erg mee: 350 euries.

En filmpje 5 is beschikbaar:

 
Weer wat bijgeleerd. :t

Ik was in de veronderstelling dat verchromen hetzelfde resultaat zou geven als (professioneel) spuitwerk.
Als de pitjes te diep zijn blijf je altijd een beetje reliëf zien, het is natuurlijk ook zo glanzend en glad als een spiegel die laag. Wel erg prijzig in de zin veel geld in relatie tot de waarde van de fiets.
 
Er zijn weer wat ontwikkelingen.....

We hebben contact met een verkoper in de USA. Deze heeft een groot aantal originele chromen onderdelen in prima staat. Het aankopen van deze onderdelen, transport EN de ca. 20% invoerrechten is voordeliger dan onze huidige materialen te laten verchromen. We gaan die goederen in de USA kopen en een paar onderdelen laten we in Nederland verchromen. Doorlooptijden verchromen zijn ca. 12 weken.

Schermafbeelding 2021-10-13 om 10.32.44.png
 
Slim, maar mijn ervaring is dat er gemiddeld 28% bij kwam, bovenop de kosten van het artikel samen met de kosten van het vervoer. Dat zijn inklaringskosten, invoerrechten en btw. De inklaringskosten zijn door de crisis afgelopen jaren ook nog flink gestegen. Dus ik hoop dat je ruim gerekend hebt ;)
 
Ja, we hebben ruim gerekend.

350 euro Totale aankoop in USA
100 euro Transport
450 sub totaal
125 invoerrechten etc.
575 totaal

Alleen het rekje (staal) en die 8 (alu) kleppen met toebehoren laten verchromen is al 600 euro excl. BTW. Originele rekje is wel in hele slechte staat.
 
Ja, we hebben ruim gerekend.

350 euro Totale aankoop in USA
100 euro Transport
450 sub totaal
125 invoerrechten etc.
575 totaal

Alleen het rekje (staal) en die 8 (alu) kleppen met toebehoren laten verchromen is al 600 euro excl. BTW. Originele rekje is wel in hele slechte staat.
Dat doe je goed! Zo heb ik voor mijn z650 restauratie projecten 2 korte amerikaanse achterspatborden gekocht, in prima staat zonder roest, voor slechts $30 per stuk.
Bij een sloperij in het zonnige deel van Amerika. Hier zijn ze niet te vinden, en bijna altijd met roest en schreeuwend duur. Op Ebay gaan ze voor veel meer dan het dubbele.
 
Amerika is wat dat betreft een prima vondst. Er zijn daar ook duizenden van deze motorfietsen verkocht, dus veel meer onderdelen en vaak in goede staat als die fietsen in de warme staten gereden hebben.

Vandaag alles besteld en alles voor half november binnen.
 
Vandaag FedEx aan de deur met een pakket uit de USA. (PostNL, lezen we even mee? Waar is mijn pakket wat ik 2 maanden geleden bestelde in Japen en nu in Nederland rondzwerft???)

Afijn, Santa Claus is vroeg dit jaar:

IMG_5096.jpeg


Dit is het oude rekje (re-chromen: 300 euro ex, 'nieuwe' rekje ca. 200 euro):
DJI_0237.JPG


En dit het nieuwe rekje:
DJI_0240.JPG


Afgelopen week aan de slag gegaan met de stalen spatborden:
IMG_5072.jpeg


Morgen in de primer.......
DJI_0242.JPG
 
Inmiddels de laatste spullen van de poedercoater binnen:

Zo was het:
IMG_3016.jpeg

IMG_2983.jpeg

IMG_3255.jpeg


Zo ziet het er nu uit:
IMG_5274.jpeg

IMG_5265.jpeg

IMG_5262.jpeg

IMG_5286.jpeg
IMG_5283.jpeg


Het met de geklooi met de banden blijft. Vorige week voor de 3e keer banden met whitewalls besteld. Dit keer in Ierland en Andorra (!). Alles volgens de site op voorraad. 'Topneus' moet eigenlijk 'Topkneus' heten: wel een band opsturen en beweren dat het WW is. Paar fotootjes doen wonderen. Staan nog steeds online op voorraad.

We bestellen ze nu maar in de USA, daar woont mijn zwager. Hij stuurt ze weer op naar The Netherlands.
IMG_5276.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Wat een leuk project, mooi zoals je alles aanpak.
Ik heb een xvz 1300 gereden van bj 1998 en rij nu een xvs 1300.
Ik had op mijn xvz banden van Dunlop met witte vlakken .
 

Bijlagen

  • 7e3e05c4-5723-9a24-e053-0100007f3bd2_61da72bd-490c-4bb8-aad2-717059b90e32.jpg
    7e3e05c4-5723-9a24-e053-0100007f3bd2_61da72bd-490c-4bb8-aad2-717059b90e32.jpg
    59 KB · Weergaven: 45
Dunlop kwam ik ook tegen. Zijn gewoon leverbaar, wel zeker 1,5x duurder (en beter?) dan Maxxis en Shinko.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met de Dunlops bijna 15000 km gereden en bij inruil van de motor waren ze nog redelijk goed .Goede grip ook bij regenachtig weer. Heb nu Bridgestone banden op mijn xvs 1300 .
Ga dit project volgen ben benieuwd naar het eind resultaat
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan