Knipperlicht verplicht op motor????

Teigeresje

MF'er
17 feb 2004
182
0
Steensel/Bergeijk/Duizel
Hey luitjes,
Ik geloof dat dit onderwerp al eerder besproken is, maar ik kan t nergens vinden op t forum... ;(

Anywayz, de vraag is dus: zijn knipperlichten (richtingaanwijzers) officieel verplicht op een motor, en zo ja, zijn er dan nog speciale eisen aan zo'n "richtingaanwijzer" (3x woordwaarde) :+

Grrreetz, Teiger ESJE
 
Vanaf 1997 zijn ze verplicht en als de motor ouder is en ze zitten er op, dan moeten ze ook werken. Ze mogen ook niet te langzaam of te snel knipperen. Ik geloof iets van 3 keer per seconde een spanningswissel (dus 0 volt, 12 volt, 0 volt)
 
Artikel 5.4.51
1. Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a. een of twee grote lichten;
b. een of twee dimlichten;
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996 het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen.
 
..maar als de motor geen pinkers bevat, dan mag het ook. Je moet dan wel met je benen de richting aanduiden. :}
 
Artikel 5.4.51
1. Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a. een of twee grote lichten;
b. een of twee dimlichten;
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996 het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen.

De motor komt uit 1995, dus als ik de blinkies dr af haal, (ze zitten er dus niet meer op) dan mag het wel...hahaha
Dan gewoon met de hand/voet richting aangeven...hmmmmmm

Keej dan thanxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
 
De motor komt uit 1995, dus als ik de blinkies dr af haal, (ze zitten er dus niet meer op) dan mag het wel...hahaha
Dan gewoon met de hand/voet richting aangeven...hmmmmmm

Keej dan thanxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Zou het niet doen. Ben zelf ook eens op iemand geknalt die z'n knippers eraf had gehaald... Ze zijn best wel handig voor het overige verkeer ;) Owja, en voor je eigen veiligheid. Mensen die van richting veranderen zonder het aan te geven kunnen altijd een 'aardige' reactie van me verwachten *D
 
In ieder geval vertelde m'n instructeur me soms gekke verhalen..
Een ervan: Een meisje komt op het praktijk examen met een fiets waarvan de pinkers niet werkten (afgebroken, lampje stuk of iets anders).. Zij mocht haar examen slechts afleggen als ze al haar pinkers ervan deed. Ze moest dan de richting aanduiden met haar benen (niet armen). *D
 
In ieder geval vertelde m'n instructeur me soms gekke verhalen..
Een ervan: Een meisje komt op het praktijk examen met een fiets waarvan de pinkers niet werkten (afgebroken, lampje stuk of iets anders).. Zij mocht haar examen slechts afleggen als ze al haar pinkers ervan deed. Ze moest dan de richting aanduiden met haar benen (niet armen). *D

huh?......je mag toch op de motor richting aangeven dmv het uitsteken van
je hand.....dat dat met je voeten mag is onzin....toch?
 
Z groeten ze op de ring van Parijs, als je een andere motorrijder passeert. Heel debiel gezicht. Over maximale motorrijwielbeheersing gesproken. Lig je plat in de bocht moet je een poot uitsteken.. Kwee nie hoe tijgers dat doen, maar het lijkt me niks.
 
Laatst bewerkt:
Knipperlichten zijn verplicht als ze onderdeel zijn van de typegoedkeuring van de motorfiets. Waarom zou je zonder knippers willen rijden :? Je bent al zo kwetsbaar als motorrijder.
 
Vanaf 1997 zijn ze verplicht en als de motor ouder is en ze zitten er op, dan moeten ze ook werken. Ze mogen ook niet te langzaam of te snel knipperen. Ik geloof iets van 3 keer per seconde een spanningswissel (dus 0 volt, 12 volt, 0 volt)

dat is veel te snel
1 a 2 x keer per seconde
 
Het is idd verplicht voor motoren ik meen vanaf '96 of '97.
Maar ik pleur gelijk die hele zooi eraf, ziet er veel beter uit en daarbij ben ik van mening dat als je een arm of hand uitsteekt en die al over het hoofd gezien word, ik toch wel mijn twijfels heb of ze dan wel je knipperlichtje zien :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan