Lang verhaal dus verkorte versie onderaan..
Motor: Honda Fireblade 929RR SC44 (2000)
Probleem: na een ritje van ongeveer 15 minuten, voornamelijk snelweg en 2 stoplichten, vanuit mijn werk met 6-7C buitentemperatuur kookte de koelvloeistof van mijn motor toen ik aankwam. Dit is nooit eerder voorgekomen. Motor heeft wel paar minuutjes stationair staan draaien voor de garage, toen ik hem uitzette draaide de fan, was dus al 115C geworden, en je hoorde vloeistof koken (vergelijkbaar met geluid van een waterkoker).
Geschiedenis:
Ik beun zelf weleens wat aan mijn motoren dus leek mij de moeite waard om hier te vermelden wat.
Paar dagen later motor weer warmgereden en temperatuur laten oplopen, thermostaat en fan leken normaal te functioneren en vloeistof liep niet meer over. Kan me niet herinneren of ik het peil gecontroleerd heb. Ik wijtte de eerdere problemen aan extreme omstandigheden.
Begin oktober nog 2 dagen circuit gereden zonder problemen. Temperatuur bleef onder de 100C en vloeistof liep niet over. Wel nog een schuivertje op de rechterkant gemaakt. Geen heftige, kon gewoon doorrijden.
Begin november ook nog 2,5 uur dijkjes gereden zonder problemen.
Troubleshoot:
Mijn eigen conclusies n.a.v. bovenstaande:
Zijn jullie het eens met mijn conclusies?
Koelvloeistof van +100C begint te koken in de reservetank waar er geen druk meer op staat. Lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch, maar waarom heb ik deze, of andere, motor(en) dit nooit horen doen..?
En wat zijn logische vervolgstappen?
Ik wilde zelf:
Alvast bedankt!
Motor: Honda Fireblade 929RR SC44 (2000)
Probleem: na een ritje van ongeveer 15 minuten, voornamelijk snelweg en 2 stoplichten, vanuit mijn werk met 6-7C buitentemperatuur kookte de koelvloeistof van mijn motor toen ik aankwam. Dit is nooit eerder voorgekomen. Motor heeft wel paar minuutjes stationair staan draaien voor de garage, toen ik hem uitzette draaide de fan, was dus al 115C geworden, en je hoorde vloeistof koken (vergelijkbaar met geluid van een waterkoker).
Geschiedenis:
Ik beun zelf weleens wat aan mijn motoren dus leek mij de moeite waard om hier te vermelden wat.
- Dynamo heb ik jaar of 2 geleden vervangen, sindsdien geen problemen mee
- 2 jaar geleden gasklephuis vervangen toen hij niet goed liep en klapte uit de uitlaat (probleem was achteraf waarschijnlijk gewoon de bougies)
- HTEV (Exup) klep in uitlaat gaf foutmelding en functioneerde niet meer, recent gerepareerd. Stond niet goed afgesteld na demontage
- Motor heeft anderhalf jaar geleden voor het laatst beurt gehad. Koekvloeistof is niet vervangen sinds ik hem heb (plus minus 3 jaar)
- KN luchtfilter en originele uitlaat
Paar dagen later motor weer warmgereden en temperatuur laten oplopen, thermostaat en fan leken normaal te functioneren en vloeistof liep niet meer over. Kan me niet herinneren of ik het peil gecontroleerd heb. Ik wijtte de eerdere problemen aan extreme omstandigheden.
Begin oktober nog 2 dagen circuit gereden zonder problemen. Temperatuur bleef onder de 100C en vloeistof liep niet over. Wel nog een schuivertje op de rechterkant gemaakt. Geen heftige, kon gewoon doorrijden.
Begin november ook nog 2,5 uur dijkjes gereden zonder problemen.
Troubleshoot:
- Koelvloeistof reservetank gecontroleerd: peil stond te laag.. 1 cm onder de min streep. Er zat dus nog wel vloeistof in.
- Radiatordop zat er nog goed op
- Oliepeil in orde
- Dikke radiatorslang rechts was goed inknijpbaar met koude motor
- 5C: koude start met radiatordop open. Vloeistof kwam tot ongeveer het randje. Na het starten zakte deze een beetje, bij warmlopen nam dit weer toe. Paar keer gas geven en ik zag geen bubbeltjes of verstoringen in de stroming.
- 65C: temperatuur loopt gelijkmatig op, geen tijd bijgehouden maar ging niet overdreven snel. Reservetank op zelfde peil als met 5C. Radiator is nog niet heet, hoogstens beetje warm, waarschijn van hitte van uitlaatbochten die er onder hangen.
- 80C: radiator wordt vanaf links heet. Komt overeen met wat WPH zegt. > thermostaat wordt actief vanaf 80.5 tot 83 graden. Peil reservetank is hetzelfde.
- 90C gehele radiator is heet.
- 100C: dikke radiatorslang nog steeds goed inknijpbaar.
- 108C: motor uitgezet, fan draait pas vanaf 115C dus die deed het nog niet. Vloeistof kookte weer. Peil reservetank hetzelfde. Niet specifiek vastgesteld waar het kokende geluid vandaan kwam.
- 4C: behoorlijk wat witte rook uit uitlaat maar dit verdween na een minuut of 2 toen de motor warm liep. Het was notabene 4C. Motor laten draaien met dop reservetank open zodat ik erin kon kijken.
- 40C: Vormde wat dampontwikkeling in reservetank. Dop er weer erop gedaan.
- 80C: radiator wordt gelijkmatig heet
- 105C: motor uitgezet, niveau in reservetank is opgelopen en hier kookt het.
- 95C: motor weer aangezet
- 115C: fan slaat aan en koelt motor af tot 110 en warmt weer op. Deze cyclus herhaalt zich. Koelvloeistof in reservetank kookt. Dikke radiatorslang inknijpen geeft meer weerstand maar nog steeds mogelijk. Wanneer ik de motor uitzet kookt de vloeistof nog even na. Als ik goed luister hoor ik vloeistof stromen langs de radiator. Klinkt licht borrelend/druppelend maar moet bijna mijn oor er tegenaan drukken om het te horen.
Mijn eigen conclusies n.a.v. bovenstaande:
- Thermostaat en fan doen het
- Circulatie is in orde
- Koelsysteem koelt naar behoren, temp komt niet boven de 115C
- Mogelijk zat er lucht in systeem doordat het peil te laag was? Dit heeft hij eruit gewerkt tijdens warm draaien, waardoor het peil ook na het bijvullen weer lager is geworden? WPH geeft aan dat je de motor kunt ontluchten door warm te draaien en paar keer gas te geven.
Zijn jullie het eens met mijn conclusies?
Koelvloeistof van +100C begint te koken in de reservetank waar er geen druk meer op staat. Lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch, maar waarom heb ik deze, of andere, motor(en) dit nooit horen doen..?
En wat zijn logische vervolgstappen?
Ik wilde zelf:
- Nog een keer rondje rijden wanneer tijd (en het weer) het toelaten, zijn er überhaupt nog bijzonderheden nu systeem is bijgevuld en ontlucht..
- Compressietest, ik moet hem toch nog een grote beurt geven dus is weinig extra werk.
- Ik zag dat HBM een koelvloeistof lektest verkoopt voor paar tientjes. Volgens mij neem je dan een monstertje en controleer je met reactievloeistof of er CO2 in de vloeistof zit wat kan duiden op een lekke kop. Is dit überhaupt de moeite waard?
Alvast bedankt!