Kosten 1000 km beurt motorscooter (honda nss300 forza)

Vertel jij eens in hoeveel van de gevallen er bij de 1000 km de kopbouten nagetrokken moeten worden of kleppen gesteld moeten worden volgens de fabrieksopgave bij een nieuwe motor. 1 op de hoeveel?

Luchtgekoelde boxers van 1990 tot 2012 > kopbouten natrekken bij 1000km

Diverse eencilinders waarbij de klepspeling gecontroleerd moet worden na 1000km

Scooters ook klepspelingcontrole na 1000km.
 
Ik heb dus diverse dealers en servicepunten gebeld.
Daar kwam ik dus aan een groot verschil in bedragen.

Wil dus graag weten wat dus beetje normaal is. De goedkoopste van 40 is dus niet te vertrouwen.

Nee, ik zou naar de duurste gaan.................. :?
 
Nee de duurste ook niet.
Daarom vraag ik wat beetje normaal is voor deze scooter.

In het boekje kan ik niks vinden over kopbouten e.d. natrekken en klepspeling checken na 1000 km.
 
En ben de dealer niet gelijk zat maar weet dat dealers soms graag geld willen halen door de beurtjes extra duur te maken.

Heb hier al ervaring mee gehad helaas (met een auto). Daarom vraag ik het nu na omdat ik gewoon niet teveel wil betalen.
 
Nee de duurste ook niet.
Daarom vraag ik wat beetje normaal is voor deze scooter.

In het boekje kan ik niks vinden over kopbouten e.d. natrekken en klepspeling checken na 1000 km.
Het kan staan in een werkplaats handboek of service manual.
Maar niet altijd.

Honda geeft richtlijnen en voorschriften wat er wel en niet gedaan moet worden bij de eerste of 1000 km beurt.

Wat je kunt doen, is naast de prijsopvraag ook vragen wat ze van plan zijn te gaan doen. Dan krijg je een veel beter beeld van kosten en hoe een zaak er mee omgaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn zelfs motorfietsen waar de klepspeling gemeten moet worden tijdens de eerste beurt.
Zelf adviseer ik dat ook, en om daarna de reguliere klepstel interval op na te gaan houden.
 
Er zijn zelfs motorfietsen waar de klepspeling gemeten moet worden tijdens de eerste beurt.
Zelf adviseer ik dat ook, en om daarna de reguliere klepstel interval op na te gaan houden.

Is uitsluitend in jouw belang, niet van de eigenaar van de fiets.

Als het echt mis is dan merk je het wel binnen de garantietermijn.
 
Het kan staan in een werkplaats handboek of service manual.
Maar niet altijd.

Honda geeft richtlijnen en voorschriften wat er wel en niet gedaan moet worden bij de eerste of 1000 km beurt.

Wat je kunt doen, is naast de prijsopvraag ook vragen wat ze van plan zijn te gaan doen. Dan krijg je een veel beter beeld van kosten en hoe een zaak er mee omgaat.

heb niet gevraagd WAT ze precies doen.
daar zou ik nog even naar kunnen informeren inderdaad.
 
Ben bijna toe aan de 1000 km beurt en ben benieuwd naar wat de normale kosten hiervoor zijn.

Ik lees namelijk dat de een bijna 280 euro betaald en de ander maar 40 euro.

Wat hebben jullie betaald voor jullie motorscooter (alle merken) voor de eerste 1000 km beurt?
En WAAR was dat?


Ik heb pas de 1000 km beurt van mijn honda sh300 laten doen ivm garantie en was daar 65 euro voor kwijt.
Had zelf olie geregeld want de goeie had motoport niet.

Hoort 10w30 mb mineraal olie in (jij hebt zelfde blok)
 
Laatst bewerkt:
P.s. jou kleppen hoeven pas bij de 24.000 km "gecontroleerd" te worden.
Het gaat dus om de olie wissel en filter.
Verder wat punten nalopen.
Waren er bij mij een klein uurtje mee zoet.

Wat ze nou daadwerkelijk gedaan hebben kreeg ik er niet uit.
Hoef er gelukkig nooit meer heen.
 
:? Mijn belang???
Je wilt toch niet dat je motor stuk gaat zowel in als buiten je garantie termijn??

Onderhoud kost geld, overbodig onderhoud is zinloos.

Loopt ie in de soep vanwege de klepspeling terwijl die pas veel later gecontroleerd diende te worden dan is het gewoon garantie.

Nee, ik wil niet dat ie stuk gaat, maar ik wil zeker geen extra kosten hebben om iets preventief te checken waar nog garantie op zit.
 
Deze olie hoort erin en niks anders.
Kan wel maar Honda zet het niet voor niks in de aanbeveling.
4866095ee7301b3508e55a56f06df91b_zps66stm44p.jpeg


IMG-20150310-WA0016_zps6leqw8bv.jpeg


En hier je onderhoudsschema.
Is hetzelfde bij de forza als de sh300i.
20150127_203243_zps2q0rm9rs.jpg
 
Onderhoud kost geld, overbodig onderhoud is zinloos.

Loopt ie in de soep vanwege de klepspeling terwijl die pas veel later gecontroleerd diende te worden dan is het gewoon garantie.

Nee, ik wil niet dat ie stuk gaat, maar ik wil zeker geen extra kosten hebben om iets preventief te checken waar nog garantie op zit.

Hij raakt gewoon steeds meer klantjes kwijt, daarom controleert hij nu de klepspeling bij elke bandenwissel. Levert geld op :+ :+
 
Onderhoud kost geld, overbodig onderhoud is zinloos.

Loopt ie in de soep vanwege de klepspeling terwijl die pas veel later gecontroleerd diende te worden dan is het gewoon garantie.

Nee, ik wil niet dat ie stuk gaat, maar ik wil zeker geen extra kosten hebben om iets preventief te checken waar nog garantie op zit.



Jouw visie is wel erg kort door de bocht, ik heb liever niet dat er iets stuk gaat wel of geen garantie.
Dus overbodig is het niet, maar in jouw denkwijze natuurlijk wel :?
 
Wat een gedonder zou het geven om die schade dan te claimen bij de fabrikant?
Ik ga voor de klepstellende monteur (die hopelijk ook op andere punten beter oplet)

Bij mijn kleine PCX werd dat ook gedaan, al was het eindbedrag zo laag dat ik me afvraag of... :X
Ze stonden te strak volgens de monteur.
 
Laatst bewerkt:
Als je je zo druk maakt over wat wel/niet gedaan wordt en wat het kost, waarom doe je het dan niet zelf? :?
 
Als je je zo druk maakt over wat wel/niet gedaan wordt en wat het kost, waarom doe je het dan niet zelf? :?

Ivm garantie.

Maar heb dus de keus de dealer gemaakt.
Half uur werk en alles nagetrokken en gecontroleerd , olie en filter vv.

72 euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan