Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Kosten R11RT

Voor zo'n kippestukkie zou ik ook geen motorfiets nemen. Ook geen speed pedelec trouwens. Die zijn best heel duur en over een afstand van 10 km is het tijdsverschil met een 'gewone' elektrische fiets niet erg groot.
 
Handvatverwarming er op zetten is niet zo heel spannend.
Daarnaast is een Honda veel betrouwbaarder en goedkoper in het onderhoud en onderdelen dan een BMW
 
.................zegt de Pan 1300-rijder
Oke, Honda wel betrouwbaar.
Maar toch leg voor de zekerheid alvast een (imitatie!) spanningsregelaar op voorraad!
Eenmaal die vervangen daarna zeer betrouwbaar.
 
Over dat wegslopen van de abs. Is bij de pan iig overbodig. De remvloeistof loopt niet door de abs unit zelf. Dat is een gesloten systeem. Weet ik helaas uit ervaring. Als ie kapot is, maar dat geldt ook voor de beemer volgens mij, gewoon laten zitten en de stekker uit het abs lampje trekken. Klaar.
 
Ik heb een Ford Focus uit 2005.
De reden waarom ik zo'n toerbuffel zoek, komt ook omdat de auto dan weggaat. Ik moet natuurlijk dan nog wel mijn boodschappen blijven doen.
Ik hou mijn huidige cbr er naast voor het mooie/leuke. Deze is meer voor het nuttige.

Ik heb wel een fiets, maar ga die niet helemaal vol hangen met tassen of mandjes of wat ook om boodschappen e.d. te kunnen doen. Verder sport ik minimaal 4x per week, dus daar hoef ik het ook niet voor te doen.

De motor wordt vervanging van de auto, Het is dus niet puur ww verkeer, maar wel voornamelijk.
 
Watte, ik doe al jaren boodschappen met de fiets....kan makkelijk en zeker icm een bezorgservice bijv. Picnic voor oa bier...

Denk in mogelijkheden ipv problemen....
 
I

De motor wordt vervanging van de auto, Het is dus niet puur ww verkeer, maar wel voornamelijk.

Ik heb de auto vervangen door mijn Pan.
Helaas merk ik dat het soms toch best onhandig is als ik iets in de buurt moet doen dat er geen auto meer is.
Pak dan sneller de fiets.
Hebben nog wel de auto van de vrouw maar die pak ik zo min mogelijk om haar geen gelijk te geven dat een motor als vervanger van een auto niet altijd slim is.
Ik hou niet zo van ik zei het het toch
 

Denk niet dat een Pan veel goedkoper gaat zijn. Onderdelen is het probleem niet, maar die mannen zijn gewoon een dag aan het sleutelen en dat is al snel 70euro x 8 uur.
 
Mijn ervaringen met de 1100RT zijn erg positief!
Nu bijna op 148000km

Als ik even terug denk heb ik de volgende dingen naast het reguliere onderhoud (filters, remblokken, olie en kleppenstellen) gedaan;
- rond de 80000km remlicht schakelaar vervangen
- rond de 100000km de kroonwiel kering vervangen (verder geen voelbare speling op het cardan)
- rond de 120000km bussen van de zwevende remschijven vervangen
- rond de 130000km olievulhuisding+dop vervangen

ABS werkt nog probleemloos. Originele remschijven. Nog nooit een lager vervangen.
Is inmiddels wel toe aan stalenremleidingen.
En bij iets van 60000km is onder garantie de koppeling met keringen vervangen.

Naast het ABS systeem is btw ook de kettingspanner een puntje van aandacht. En voorbanden slijten enorm scheef af
 

Snel mee gestopt? Heeft nog in de 1150 gezeten, en daarna in de 1200 waar ook problemen mee waren. Enkel in de 1200 waren de kosten iets lager als in de 11xx serie.
 
Snel mee gestopt? Heeft nog in de 1150 gezeten, en daarna in de 1200 waar ook problemen mee waren. Enkel in de 1200 waren de kosten iets lager als in de 11xx serie.
Volgensmij is de 1100rt nooit met de ‘evo’ remmen geleverd. De 1150 en 1200 wel inderdaad. En ja het is een kutsysteem
Ik heb het eraf gebeund
Als het werkt remt het wel super overigens
 
Mijn 1100GS staat intussen op dik 230.000 zonder heel grote reparaties. Hij flikkert wel bijna van ellende uit elkaar maar de drie ton gaat hij nog wel halen.
 
Het duurt een minuut of tien voor de handvatverwarming goed op temperatuur is. Als je echt niet (elektrisch) fietsen wilt, zou ik ook een elektrische scooter nemen. Ik heb dat een paar jaar gedaan, en het is erg makkelijk en goedkoop (na de aanschaf ).
 

volgens mij gebruikt BMW altijd een weerstandsdraad in de handvatten (die wordt nl. warm in je handjes). Verschil is serie of paralel schakeling voor de twee standen. Niet heel moeilijk, gemakkelijk te vervangen indien nodig.

Een R1100RT is gewoon een goede winterfiets, een exemplaar wat ook nog eens vrij gemakkelijk zelf onderhouden kan worden. Voor een beurtje zelf doen ben je een tientje of zes kwijt.

Fietsen met ervaring en achterstallig onderhoud gaan geld kosten, maar ja, dat weet je eigenlijk met alle motoren.

Voor 10 km zou ik ook niet met de motor gaan trouwens, ding wordt niet eens warm op dat stukkie.

Benno
 
.................zegt de Pan 1300-rijder
Oke, Honda wel betrouwbaar.
Maar toch leg voor de zekerheid alvast een (imitatie!) spanningsregelaar op voorraad!
Eenmaal die vervangen daarna zeer betrouwbaar.

En wat koelwaterslangen, en een uitlaatje etc...

Honda en BMW zijn beiden kilometervreters, verder vooral persoonlijke smaak wat je het beste vindt. Zijn allebei trouwens vrij zware fietsen voor klein stukje ww.
 
volgens mij gebruikt BMW altijd een weerstandsdraad in de handvatten (die wordt nl. warm in je handjes). Verschil is serie of paralel schakeling voor de twee standen. Niet heel moeilijk, gemakkelijk te vervangen indien nodig.
even een rekenvoorbeeldje voor je hoe weinig vermogen je overhoud relatief als je van parallel naar serie gaat. stel de weerstand van een handvat is 10 Ohm dan krijg je in parallel aansluiting 1,2 A x 12 V = 14,4 W per handvat. zet je ze in serie dan word de weerstand van het circuit 20 Ohm en dan kom je dus uit op 0,6 A. maar omdat er 2 weerstanden in serie staan gaan ze werken als spanningsdeler dus krijgt elk handvat nog maar 6V. en dan zie dat je het vermogen (0,6 A x 6 V = 3,6 W) door 4 gaat en dat geeft zo weinig warmte af dat je het niet gaat voelen door je handschoenen en het rubber van het handvat heen. daarom is er gekozen voor het in serie schakelen van een extra weerstansdraad van een ongeveer een kwart van weerstand van 1 handvat. in mijn rekenvoorbeeld zou dat dus uitkomen op ongeveer 2,5 Ohm. daarmee komt de weerstand in het hele circuit uit op 7,5 Ohm (2,5 + 5 Ohm van 2 parallel geschakelde 10 Ohm weerstanden). daarmee wordt de totale stroom voor 2 handvatten 1,6 A en dat geeft een spanningsval over de voorschakelweerstand van 1,6 A x 2,5 Ohm = 4 V en daarmee blijft er 8 V over voor de handvatten. daarmee wordt het rekensommetje voor de handvatten 8 V x 0,8 A (=de helft van die 1,6 A) = 6,4 W en zit je ongeveer op half vermogen wat nog lekker warm is. en door de lengte van de weerstandsdraad iets aan te passen kan je het vermogen dus prima afregelen op wat aangenaam is.
plus dat je voor een serie parallel schakeling veel meer draad en een stuk duurdere schakelaar nodig hebt heeft BMW doen kiezen voor een de beter instelbare en goedkopere optie van een weerstandsdraad in serie schakelen.
helaas zit die weerstansdraad weggewerkt in een draadboom waar hij dus goed geïsoleerd is maar nog wel behoorlijk wat vermogen omzet in warmte en dus ook behoorlijk heet kan worden. en soms geeft die weerstanddraad het op en soms smelt hij de isolatie van de omliggende draden in de draadboom en heel soms beiden.
 
Berekening is wel te volgen.
Werkt de HVW altijd op deze manier? Maw schakelen van parallel naar serie?

Ik heb een goedkope Ali-HVW. Zal dan wel op deze manier werken? Bij kou werkt ie iig PRIMA!!
Eigenlijk is de hoge stand, zelfs bij flinke kou, veel te heet! Maar mss wel oke bij flink onder NUL? Maar dan staat ie op stal!
Mijn HVW zet ik soms onderweg per ongeluk op 'AAN'. In de Franse hitte worden handvatten dan veel warmer als gewenst!
Meestal als je 't gaat merken, dan is ie al zo warm, dat 't wel effe duurt bij 30'C voordat ie weer koel voelt.
 
Een grote zware motorfiets voor boodschappen e.d. lijkt me niet handig. Al moet ik zeggen dat ik ook weleens boodschappen heb gedaan met de Bandit. De tas gooide ik dan in de topkoffer. Ging best goed.

Maar een scooter is echt veel makkelijker. Tas tussen je benen en ruimte onder het zadel. En uiteraard veel goedkoper in alles dan een BMW.
 
Ik heb een Honda SH300 scooter voor kortere stukken, zoals naar de Chinees. Rijdt 1 op 30, is retesnel, loopt 140, je zit redelijk beschut en het tasje met Menu A kan tussen de benen. ABS, injectie, schermpje, meer heb je niet nodig. Handvatverwarming knutsel je er zo op. Ik heb nooit gesnapt dat niet iedereen zo’n ding heeft. Voor de Dylan 150 geldt dat nog sterker trouwens. Daar trap ik mijn Pan niet voor aan.
 
Berekening is wel te volgen.
Werkt de HVW altijd op deze manier? Maw schakelen van parallel naar serie?
nee electronica is zo goedkoop en betrouwbaar geworden en elke motor zit er tegenwoordig vol mee dat het veel goedkoper is geworden om de aansturing met PWM (puls width modulation) te doen. wat niets meer is als het snel aan en uitzetten van de belasting zodat je het gemiddelde geleverde vermogen omlaag brengt. daarmee heb je geen dure schakelaars meer nodig waar veel stroom door heen gaat maar hoef je alleen nog signaaltjes te geven aan de computer, en het is veel makkelijker geworden daar door om meerdere standen te creëren.
 
In de vrieskou presteert de accu minder en heb je de handvatverwarming juist het meeste nodig. Korte ritjes en de handvatverwarming op 100% maakt dat je eigenlijk je accu elke dag aan de lader moet hangen, anders krijgt hij op een willekeurige koude ochtend de startmotor niet meer rond. Dat is in ieder geval mijn ervaring.