iemandvandezaak
Die hard MF'er
- 26 sep 2017
- 526
- 284
Puur ter interesse: wat voor auto heb je?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Handvatverwarming er op zetten is niet zo heel spannend.Mijn auto is nogal een miskoop geweest, waardoor ik er al behoorlijk in heb moeten investeren (inmiddels al bijna het aankoopbedrag) om de auto op de weg te houden. Nu zit ik er steeds meer aan te denken om een andere motor erbij te kopen waarmee ik dan het jaar door kan rijden en de auto weg te doen.
Nu zit ik te kijken bij de BMW R1100RT, omdat de aankoop prijs mij wel bevalt en deze goed in de kuipen zit waardoor ikzelf zo veel mogelijk uit de wind zit én deze motor handvatverwarming heeft. Ook zoek in een toerbuffel omdat ik er ook mijn boodschappen e.d. mee moet doen en dan wel wat ruimte kan gebruiken
Echter nu is mijn vraag: Hoe betrouwbaar zijn deze motoren?
p.s. Een woon-werk rit is maar 10 min.
p.p.s. Ik heb ook bij de Honda pan european gekeken, maar die zijn vaak ouder en missen vaak handvatverwarming. Ik vind het fijner wanneer dit vanuit de fabriek is geïnstalleerd, zodat ik niet afhankelijk ben van andermans sleutelvaardigheden.
Watte, ik doe al jaren boodschappen met de fiets....kan makkelijk en zeker icm een bezorgservice bijv. Picnic voor oa bier...Ik heb een Ford Focus uit 2005.
De reden waarom ik zo'n toerbuffel zoek, komt ook omdat de auto dan weggaat. Ik moet natuurlijk dan nog wel mijn boodschappen blijven doen.
Ik hou mijn huidige cbr er naast voor het mooie/leuke. Deze is meer voor het nuttige.
Ik heb wel een fiets, maar ga die niet helemaal vol hangen met tassen of mandjes of wat ook om boodschappen e.d. te kunnen doen. Verder sport ik minimaal 4x per week, dus daar hoef ik het ook niet voor te doen.
De motor wordt vervanging van de auto, Het is dus niet puur ww verkeer, maar wel voornamelijk.
I
De motor wordt vervanging van de auto, Het is dus niet puur ww verkeer, maar wel voornamelijk.
Voor 10km kan je beter een speed-pedelec kopen. Gaat 45 km/h. Geen motorkleding, motorhelm ect.
In de tijd dat je de motor uit de schuur hebt, dan ben je met de pedelec op op je bestemming.
Wil je dan toch een motor......................
Mss is dit monster een goede oplossing? Nee, erger zal 't niet worden.............
Heel veel bergruimte. Te koop voor een scheet en 3 knikkers.
Hoop dan wel dat je niet 's nachts gillend wakker gaat worden uit een nachtmerrie!
Als je zelf niet erg sleutel-vaardig bent..............?
Desnoods breng je 'm naar een dealer om een goede handvatverwarming te laten plaatsen.
Vwb de RT
Een kennis van mij heeft een 1200RT en hij is ook niet erg handig.
Laat alles doen door dealer/ servicepunt.
Neem dan wel een krantenwijk om alle rekeningen te kunnen betalen. Erg duur!
Een 1100RT is een oerbetrouwbaar ding. Je kan er vrijwel geen verborgen gebreken aan hebben. Hoewel alles natuurlijk een keer stuk aan kan gaan. Ik zou alleen weg blijven van het bekrachtigde remsysteem, het is niet voor niets dat BMW daar ook al weer snel mee gestopt is.
Maar van 10km gaat hij niet beter worden, dan verzamel je meer vocht dan je benzine verbrand. Koop dan een tweetakt. Alleen het aankleden al voor zo'n kudstukje.
Volgensmij is de 1100rt nooit met de ‘evo’ remmen geleverd. De 1150 en 1200 wel inderdaad. En ja het is een kutsysteemSnel mee gestopt? Heeft nog in de 1150 gezeten, en daarna in de 1200 waar ook problemen mee waren. Enkel in de 1200 waren de kosten iets lager als in de 11xx serie.
Een tweetakt hoeft geen drie liter olie op te warmen, als het metaal warm is dan heeft hij zijn bedrijfstemperatuur al bereikt.Waarom een tweetakt?
en het is leuk dat er handvat verwarming af fabriek op zit maar dat is ook een systeem dat regelmatig kapot gaat. het werkt met een weerstandsdraad in de kabelboom die nog wel eens wil overlijden en dan werkt de handvat verwarming alleen nog op vol vermogen als de rest van de kabelboom niet gesmolten is door de hitte die van de weerstandsdraad af komt.
maar als het om een stukje van 10 minuten gaat zou ik eens een elektrische trapfiets overwegen met een paar fietstassen of eventueel een speedpedilek (tot 45 km/u). stukjes van 10 minuten vind geen enkele verbrandingsmotor leuk of die nu in een auto of motor zit.
.................zegt de Pan 1300-rijder
Oke, Honda wel betrouwbaar.
Maar toch leg voor de zekerheid alvast een (imitatie!) spanningsregelaar op voorraad!
Eenmaal die vervangen daarna zeer betrouwbaar.
even een rekenvoorbeeldje voor je hoe weinig vermogen je overhoud relatief als je van parallel naar serie gaat. stel de weerstand van een handvat is 10 Ohm dan krijg je in parallel aansluiting 1,2 A x 12 V = 14,4 W per handvat. zet je ze in serie dan word de weerstand van het circuit 20 Ohm en dan kom je dus uit op 0,6 A. maar omdat er 2 weerstanden in serie staan gaan ze werken als spanningsdeler dus krijgt elk handvat nog maar 6V. en dan zie dat je het vermogen (0,6 A x 6 V = 3,6 W) door 4 gaat en dat geeft zo weinig warmte af dat je het niet gaat voelen door je handschoenen en het rubber van het handvat heen. daarom is er gekozen voor het in serie schakelen van een extra weerstansdraad van een ongeveer een kwart van weerstand van 1 handvat. in mijn rekenvoorbeeld zou dat dus uitkomen op ongeveer 2,5 Ohm. daarmee komt de weerstand in het hele circuit uit op 7,5 Ohm (2,5 + 5 Ohm van 2 parallel geschakelde 10 Ohm weerstanden). daarmee wordt de totale stroom voor 2 handvatten 1,6 A en dat geeft een spanningsval over de voorschakelweerstand van 1,6 A x 2,5 Ohm = 4 V en daarmee blijft er 8 V over voor de handvatten. daarmee wordt het rekensommetje voor de handvatten 8 V x 0,8 A (=de helft van die 1,6 A) = 6,4 W en zit je ongeveer op half vermogen wat nog lekker warm is. en door de lengte van de weerstandsdraad iets aan te passen kan je het vermogen dus prima afregelen op wat aangenaam is.volgens mij gebruikt BMW altijd een weerstandsdraad in de handvatten (die wordt nl. warm in je handjes). Verschil is serie of paralel schakeling voor de twee standen. Niet heel moeilijk, gemakkelijk te vervangen indien nodig.
Een grote zware motorfiets voor boodschappen e.d. lijkt me niet handig. Al moet ik zeggen dat ik ook weleens boodschappen heb gedaan met de Bandit. De tas gooide ik dan in de topkoffer. Ging best goed.Ik heb een Ford Focus uit 2005.
De reden waarom ik zo'n toerbuffel zoek, komt ook omdat de auto dan weggaat. Ik moet natuurlijk dan nog wel mijn boodschappen blijven doen.
Ik hou mijn huidige cbr er naast voor het mooie/leuke. Deze is meer voor het nuttige.
Ik heb wel een fiets, maar ga die niet helemaal vol hangen met tassen of mandjes of wat ook om boodschappen e.d. te kunnen doen. Verder sport ik minimaal 4x per week, dus daar hoef ik het ook niet voor te doen.
De motor wordt vervanging van de auto, Het is dus niet puur ww verkeer, maar wel voornamelijk.
nee electronica is zo goedkoop en betrouwbaar geworden en elke motor zit er tegenwoordig vol mee dat het veel goedkoper is geworden om de aansturing met PWM (puls width modulation) te doen. wat niets meer is als het snel aan en uitzetten van de belasting zodat je het gemiddelde geleverde vermogen omlaag brengt. daarmee heb je geen dure schakelaars meer nodig waar veel stroom door heen gaat maar hoef je alleen nog signaaltjes te geven aan de computer, en het is veel makkelijker geworden daar door om meerdere standen te creëren.Berekening is wel te volgen.
Werkt de HVW altijd op deze manier? Maw schakelen van parallel naar serie?
In de vrieskou presteert de accu minder en heb je de handvatverwarming juist het meeste nodig. Korte ritjes en de handvatverwarming op 100% maakt dat je eigenlijk je accu elke dag aan de lader moet hangen, anders krijgt hij op een willekeurige koude ochtend de startmotor niet meer rond. Dat is in ieder geval mijn ervaring.Het duurt een minuut of tien voor de handvatverwarming goed op temperatuur is. Als je echt niet (elektrisch) fietsen wilt, zou ik ook een elektrische scooter nemen. Ik heb dat een paar jaar gedaan, en het is erg makkelijk en goedkoop (na de aanschaf ).