Kromme remschijven ???

nopper

MF veteraan
11 jun 2004
3.192
10
meerhout
Hello,

Als ik rem (met de voorrem) voel ik een vibratie in mijn stuur.

Als ik mijn stuur loslaat bij eender welke snelheid is deze vibratie NIET aanwezig.

Ik heb de motor nog maar pas. Er liggen net nieuwe Michelin Pilot Powers op. VOOR ik deze banden had was het schudden van het stuur OOK al aanwezig. Toen schudde hij ook met zijn kop als ik mijn stuur losliet. Dat is dus nu wel verdwenen.

Zou is scheve remschijven hebben?

Zijn er nog andere oorzaken mogelijk?

Hoe kan ik dit onderzoeken?

Alvast bedankt
 
Typisch voor een kromme of niet geheel vlakke schijf is het trillen bij licht tot matig remmen. Bij stevig doorremmen is het doorgaans niet te merken.
Het gaat vaak om slechts enkele tienden millimeters.
Een goede motorzaak kan de schijven controleren met een micrometer.(uitklokken)
 
Trekbandje (tywrap) om je voorvork poort doen terhoogte van je schijf. Trekbandje zo draaien dat het uiteinde net de schijf niet raakt.

Zorg dat het voorwiel los komt van de grond en geef er een zwengel aan. Kijk tussen uiteinde en de schijf door je zie dan vrij snel of er een slag in zit.

Een hele kleine slag is toegestaan.
 
Trekbandje (tywrap) om je voorvork poort doen terhoogte van je schijf. Trekbandje zo draaien dat het uiteinde net de schijf niet raakt.

Zorg dat het voorwiel los komt van de grond en geef er een zwengel aan. Kijk tussen uiteinde en de schijf door je zie dan vrij snel of er een slag in zit.

Een hele kleine slag is toegestaan.


Vraag is : wat heb ik eraan. Als ik een kleine slag zie en die is toegestaan,... dan is het probleem er nog steeds. Ik heb ondertussen opgezocht welke schijven eronder moeten, en blijkt dat het dezelfde zijn dan die van mijn racemotor. Daar zitten nog nieuwe schijven op. Ik ga ze eens wisselen. Weet ik onmiddellijk of daar het probleem zit.
 
Vraag is : wat heb ik eraan. Als ik een kleine slag zie en die is toegestaan,... dan is het probleem er nog steeds. Ik heb ondertussen opgezocht welke schijven eronder moeten, en blijkt dat het dezelfde zijn dan die van mijn racemotor. Daar zitten nog nieuwe schijven op. Ik ga ze eens wisselen. Weet ik onmiddellijk of daar het probleem zit.

Als er een kleine slag in zit die volgens de fabriek binnen de marges ligt dan zal je deze slag niet merken tijdens het remmen. Dus dan weet je dat het daar niet aan ligt en scheeld het je het werk van het om wisselen.

Eigenlijk moet je het andersom zien. Je kan namelijk met het blote oog niet zien of een schijf nog net wel of net niet binnen de marges valt. Je kan wel zien met het blote ook of deze ruim buiten de marges valt. Weinig moeite en kan je een extra schijven wissel schelen.

Komen je blokken wel los van de schijf? Zo niet dat eerst fixen anders zijn die andere schijven straks (ook) krom.


Omwisselen is een pr
 
Als er een kleine slag in zit die volgens de fabriek binnen de marges ligt dan zal je deze slag niet merken tijdens het remmen. Dus dan weet je dat het daar niet aan ligt en scheeld het je het werk van het om wisselen.

Eigenlijk moet je het andersom zien. Je kan namelijk met het blote oog niet zien of een schijf nog net wel of net niet binnen de marges valt. Je kan wel zien met het blote ook of deze ruim buiten de marges valt. Weinig moeite en kan je een extra schijven wissel schelen.

Komen je blokken wel los van de schijf? Zo niet dat eerst fixen anders zijn die andere schijven straks (ook) krom.


Omwisselen is een pr

:^

2 tie-rips zijn minder werk als schijven wisselen ;)
 
Bij mijn Triumph Tiger was de slag in de schijven ook binnen de toegestane limiet.
Het was bij het remmen wel te merken, en de dealer diende met succes een garantieclaim in. O-)
 
Laatst bewerkt:
ja, toegestane speling is wel leuk maar als je er dan toch last van hebt?
heb je dan toegestaan last???

ik denk ook dat nieuwe schijven ff erop van de racer een leuk idee is, beter uitsluiten kun je niet
maar als dat het is wel ff uitzoeken waarom die zijn kromgetrokken, zoals hanzz al zei, kan weer gebeuren natuurlijk als je dat niet fixt :)
 
Enkele weken geleden heb ik de klauwen er ook even afgehad. De zuigers kwamen niet allemaal even makkelijk naar buiten. Die heb ik dus allemaal losgewerkt. Mijn wiel draait nu netjes rond als ik het met de hand ronddraai. De remblokken lopen dus niet aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan