KTM 390 Duke

Ik heb afgelopen vrijdag contact opgenomen met mijn rijschool om het A rijbewijs te halen nadat ik 2 jaar met een A2 rijbewijs heb gereden. Ik vreesde ook een beetje voor de achterstanden bij het CBR, maar daar heb je in dit geval totaal geen last van. De achterstanden ontstaan schijnbaar vooral omdat er op dit moment geen theorie examen gedaan kan worden. Omdat je het theorie examen niet hoeft te herhalen, heb je dus eigenlijk geen extra vertraging. Ik vroeg of ik begin juni zou kunnen afrijden en dat was geen enkel probleem.

Ik denk alleen dat je nu net na je aankoop van een A2 motor, geen haast hebt om je A rijbewijs te halen. Als ik het A rijbewijs heb, blijf ik denk ik ook nog even op mijn 390 rijden. Voorlopig ben ik nog niet uitgespeeld met dit motortje. In ieder geval, gefeliciteerd met je nieuwe motor!
Bedankt!

Dat lijkt mee te vallen dan wat die examens aangaat. Misschien dat ik het deze zomer ook maar eens ga doen. Maar de 390 zal voor de komende jaren leuk genoeg zijn in ieder geval!
 
Ben deze week even aan het knutselen geweest, nieuw slot gemonteerd op mijn motor. Roadlock schijfremslot, een deel monteer je vast aan de motor en een klein deel gebruik je om de motor op slot te zetten. 4 sterren ART dus voldoet aan de voorwaarden van de verzekering
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    47,3 KB · Weergaven: 19
Subtiel, maar blijf het zien als bijzetslot he. Niet als enige slot ter vervanging van een slot waarmee je de motor echt vast kunt zetten. Het blijft een schijfremslot. Zijn de bouten met normale inbussleutel uit te draaien? Extra onafgeveerde massa aan de voorkant is iets wat velen niet willen, maar het ziet er zeker handig uit. Temeer omdat je zowat niets onder de buddy meekrijgt. Je hebt nu altijd een slot bij je voor noodgevallen of kort stallen op relatief veilige plek. 👍🏻
 
Art4 stelt voor een schrijfremdlot niets voor. Vergis je er niet in als zijnde veilig. In 5 minuten zonder geluid of het slot openritsen draait het wiel. Echt alleen voor kort op veilige plaats gebruiken en igv nood en hopen dat het goed gaat. Ik was heel verbaasd dag ook mijn verzekering een schijfremslot accepteert voor diefstaldekking.
 
Ik zit ook een beetje na te denken over de slot situatie. Mijn Duke is helaas veroordeeld tot buiten overnachten (wel onder een hoes). Nu heb ik al een ART 4 schijfremslot van mijn vorige motor, maar ik zit te denken aan iets beters.

Maar wat doe je dan? Mijn motor staat zeg maar tegen de gevel. Ik zou dan zo’n muuranker kunnen bevestigen met een kettingslot er door. Is dat een aanrader?
 
Zeker als heg ding buiten staat altijd vastmaken aan een muuranker. En dan mee bouten die je niet kunt losdraaien of uitboren. Uitboorbfveiging is een harddraven kogeltje in het inbusgat slaan na het vastdraaien.
 
Of na aandraaien van de bouten deze vast lassen aan de ankerplaat zodat ze niet uitgedraaid kunnen worden.
 
Een anker in beton in de grond kan natuurlijk ook. De hele motor is met twee man in 1 minuut in een busje getild. Het slot dat eventueel nog aan een wiel hangt halen ze er in Polen wel af.
E2B98BD3-60DE-4432-BD01-D098399E4340.jpeg
CEEF8B73-5A12-4220-917C-010038E35A78.jpeg
 
Klopt, het is alleen niet zo dat elke type art4 slot even goed beschermd. Art meer de tijd en geweld dat nodig is een slot te openen zonder sleutel. Zegt niets over hoe eenvoudig een voertuig dat alleen op slot staat tikkend of zelfs rollend is te ontvreemden.
 
Ik verbaasde mij dat dd diefstaldekking akkoord gaat met alléén al een art4 remschijfslot
In 5 minuten kun je met de rollende motor weg in de meeste gevallen van een schijfremslot.
 
Zoals al in mijn bericht staat voldoet dit slot aan de voorwaarden van de verzekering. Ik weet wel dat een schijfremslot niet veel helpt als iemand echt van plan is om mijn motor te stelen. Ik heb ook een ketting die ik normaal gesproken gebruik maar deze is 3 sterren ART, persoonlijk heb ik daar meer vertrouwen in omdat ik daarmee mijn motor vast kan zetten aan iets. Maar omdat de verzekering als voorwaarde heeft om een slot te gebruiken met 4 sterren ART keur en deze het gemakkelijkst is in gebruik heb ik hiervoor gekozen. Zo voldoe ik in ieder geval aan de voorwaarden. En roger_sv, het onafgeveerde gewicht waar jij over sprak maak ik mij niet zoveel zorgen over, zo zwaar is de beugel niet en mijn rijstijl is ook niet constant op de grens.
 
Ben vandaag even met de motor bezig geweest, tank eraf om bedrading hier en daar andere route te geven en stekker verbindingen in de vaseline te zetten. Bij het weer terug monteren kwam ik een slang tegen waarvan ik de functie niet kan plaatsen, ik vermoedde om te tank af te tappen maar als de stop aan het eind er af haal komen er een paar druppels benzine uit. Het lijkt alsof het iets te maken heeft met tankontluchting, zit aangesloten op een driesprong onder de tank. Hiervan gaat een slang naar de tank en de andere naar een ding achter de kap links van de tank. De derde aansluiting is dus deze slang met stop. Iemand hier die weet waar deze voor dient.
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    91,7 KB · Weergaven: 8
  • image.jpeg
    image.jpeg
    91,8 KB · Weergaven: 7
Een heel slangenstelsel onder de tank inderdaad. Het verbaasde mij ook toen ik de tank lifte. Waarom zo moeilijk. vroeger 1 slang naar de carb(s) en een tank naar de straat voor de tankoverloop/regenwaterafvoer. Op de wat recentere modellen met invallende tankdop ook nog een slangetje voor de tankontluchting via een pijpje door de tank en dat was het.
Het ding achter de linker kap is een koolstoffilter dat ervoor dient om benzinedampen van de tankontluchting te absorberen zodat deze niet in het milieu geloosd worden (Euro4 he ;) ). Het afgedopte slangetje heeft en cryptische functie. Ik ben er ook nog niet helemaal achter.
De voor mij meest aannemelijke functie is het afscheiden van water (condens) zodat dit niet aangezogen wordt in het brandstofsysteem. Door onderdrukpulsen zou het anders (theoretisch) aangezogen kunnen worden via de tankontluchting. Een druppel water zou zich nu via het t-stukje naar het laagste punt kunnen laten zakken om niet in de tank te hoeven belanden. Een tweede mogelijkheid zou iets met service (drukmeting) aan het slangenstelsel onder de tank kunnen zijn, maar is niet logisch in dat deel van de slangenzooi. De druk van de brandstofpomp wordt gemeten op de plaats van het witte brandstoffilter dat in de klem aan de rechterkant van de tank zit. Waterafscheiding lijkt mij het meest aannemelijk, maar absolute zekerheid kan ik hier niet over geven. Het koolstoffilter kun je overigens verwijderen. Wel even een papieren brandstoffiltertje ervoor in de plaats aan het einde van de slang om te voorkomen dat je vuil aanzuigt met de eventuele luchtpulsen. Ik heb de power commander modules en een setje reserve koppeling en remgrepen op die plaats zitten. Vind ik wat zinvoller dan een koolstoffilter. Er komt ook nog een ander slanetje met een filtertje ergens onder de tank vandaan. Daarvan weet ik echte niet waar het toe dient (dus lekker laten zitten ;) ...
 
In de onderdelenlijst heet het onderdeel dat je op de foto hebt de Plug Fuel Drain. Het maakt deel uit van de Evaporative Canister, een mooie naam voor het knutselwerkje onder de tank. De naam suggereert dat het inderdaad een aftapplug is voor dat slangenstelsel. Gecondenseerd water en eventueel nog niet verdampte benzine. het zit niet echt in de weg, dus lekker laten zitten. Mijn GSX600F had zo'n ding ook waarbij de slang met het dopje helemaal doorliep tot onderaan bij de rempedaal waar ook de tankoverloop en carburateuroverloopslangen uitkwamen. Daar zat ook een dopje op om te kùnnen aftappen, maar aanzuigen van 'zooi' te voorkomen. Dat systeem hoeft eigenlijk nooit geleegd te worden. Wat er eventueel inkomt verdampt op den duur ook wel weer. Lekker laten zitten dus.
 
Hè Roger, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Waterscheiding lijkt mij inderdaad aannemelijk. Dat andere slangetje onder de tank heeft bij mij geen filter, mijn vermoeden bij dat slangetje is regenwaterafvoer van boven de vulopening, deze eindigt bij mij in de linker kap naast het koolstoffilter.
 
die bedoel ik niet, ik bedoel een andere. Heb eerder hier in het topic gevraagd om iemand weet waar dat slangetje voor dient inclusief foto, maar geen reactie op gekregen. Ik begin nu te twijfelen of er wel een filtertje opzit. ik blader even terug ;)
EDIT: kan het zo snel niet meer vinden. Laat maar. Niemand wist waarvoor het diende en ik weet nu ook niet meer exact wat het was. Als ik de tank er ooit weer een keer af heb plaats ik het nog wel een keer met een verse foto ;)
 
Laatst bewerkt:
Vorige week een Duke 390 gaan testrijden, ben eigenlijk op zoek naar een lichte naked om naast de Supertenere in te zetten.

Aangenaam verrast, verrassend veel power voor zo'n klein ding.

176361197_296941498538974_5340516160655597581_n.jpg
 
Zoek je nieuw of tweedehands? Ik heb mijn 390 van 2016 nog te koop staan.

Nieuw.

Waarom doe je 'm weg? Ik zie dat je vorige motoren zwaarder zijn... mis je dat toch?


Het lijkt mij vooral een leuk ding voor de kleinere wegen, maar ik heb een beetje bang dat ik op een circuit (waar 'm ook een paar keer per jaar moet dienen) vooral op de rechte stukken in de vernieling ga gereden worden.

Andere motoren in het vizier zijn de MT07, Trident 660 (en BMW F900R)
 
Van de Duke 390 paste er precies 2 in de berging bij het appartement, want ik laat ze liever niet buiten staan. (Die van mijn vrouw blijft wel)

Inmiddels verhuisd en meer plek en weer wat gespaard. Dus nu de 390 in de verkoop en dan voor wat anders kijken. Wellicht een 690, maar wat meer de allroad kant op kan ook. En wat meer motor past beter bij mijn postuur zeg maar.

Vermogen kom je op de meeste leuke stuur wegen niet te kort, op een lang recht stuk doortrekken dan blijf je soms iets achter .

Tot de verkoop rij ik er met plezier op, morgen een rondje Veluwe met een paar anderen.
 
Ik kom mij hier ook maar eens melden.
Korte achtergrond: eind jaren 90 rbw gehaald, eerste jaren weinig gereden. In 2005 een Duc 900SL gekocht, waarmee ik pas echt lekker ben gaan rijden. Naderhand een ST2 erbij gekocht voor woon-werk. Maar sinds ik in 2015 als freelancer vanuit huis werk ben gaan werken, is het helaas heel veel minder geworden met de jaarlijkse motor-km's, en dat terwijl ik in een prachtige motoromgeving woon, tegen het Teutoburger Wald aan.
Het begint al een tijdje weer te kriebelen, maar met de SL en de ST2 voel ik mij inmiddels wat onzeker (ik zou ook behoorlijk ziek zijn als ik de SL liet vallen), dus zit ik al een tijdje te kijken naar een lichte KTM; eerst de 390 Duke, sinds deze week ook de 390 Adventure, om hier in de buurt weer wat ervaring op te doen en weer wat zelfvertrouwen te kweken.
Gisteren dus maar de stoute motorlaarzen aangetrokken en een afspraak gemaakt bij een dealer die beide had staan. Vanochtend konden we terecht.
Eenmaal aangekomen eerst even staan kijken bij de demo-Duke die buiten stond. Lekker compacte motor en voor iemand met korte pootjes, zoals ik, een nette hoogte. Ook even op gezeten, en ja, prima te doen.
Vervolgens door naar de Adventure. Ik wist al dat die hoger was, maar het verschil verbaasde mij nogal. Hij was helaas wel zoveel hoger dat zelfs mijn motorlaarzen met dikke zolen en evt. een kortere schokbreker onvoldoende zou opleveren. En omdat het juist het idee was om vertrouwen op te doen, viel die dus af.
Toen een proefrit gemaakt op de 390 Duke. Wat me het eerste opviel, was een wat nerveuze reactie op de gashendel bij het wegrijden, maar toen ik eenmaal reed, was de grijns niet meer van mijn gezicht te krijgen. Niet het vermogen dat ik van de Duc's gewend ben, maar dat is helemaal niet erg. Wat een heerlijke funfiets, daar kan ik wel vriendjes mee worden :Y:Y:Y

Lang verhaal kort: half uurtje later stond er een krabbel onder het koopcontract voor een nieuwe 390 Duke (2021), in het wit (was de laatste die ze nog hadden), met ook maar meteen een korte kentekenplaathouder.
Komende week worden de papieren in orde gemaakt en naar mij opgestuurd, waarmee ik dan zelf naar de Zulassungstelle kan om een kenteken aan te vragen. Met plaat onder de arm kan ik dan naar de dealer om hem op te halen, hopelijk wordt dat vandaag over 2 weken.
Ik kan niet wachten :]:]:]



IMG_1010.jpeg


Zit helaas een kleine beschadiging op het linkerkuipdeel, maar daarvoor krijg ik (t.z.t., de levertijden schijnen momenteel niet echt jofel te zijn) een nieuwe.
 
Laatst bewerkt:
die bedoel ik niet, ik bedoel een andere. Heb eerder hier in het topic gevraagd om iemand weet waar dat slangetje voor dient inclusief foto, maar geen reactie op gekregen. Ik begin nu te twijfelen of er wel een filtertje opzit. ik blader even terug ;)
EDIT: kan het zo snel niet meer vinden. Laat maar. Niemand wist waarvoor het diende en ik weet nu ook niet meer exact wat het was. Als ik de tank er ooit weer een keer af heb plaats ik het nog wel een keer met een verse foto ;)
Deze vraag van jou kan ik mij herinneren, ik denk dat ik weet waar jij op doelt en heb vandaag even op de knieën bij de motor gezeten. Dit ding zit in een slang die loopt van het gasklephuis naar het koolstoffilter en er gaan ook 2 draden naar toe. Wat ik zou kunnen bedenken is dat dit een klep is. Als de motor op contact staat gaat deze klep dicht en kan de motor draaien en als je de motor uitzet gaat deze klep open en de gasklep dicht en zo kan eventuele benzinedamp ontsnappen via deze slang naar het koolstoffilter. Waarschijnlijk iets met euro 4. Ben benieuwd wat je van mijn theorie vindt.
 
Nou, na 26.000km was mijne aan de beurt. Vorige week gestrand met een lekke koppakking, stapte af en de heel zijkant zat onder de koelvloeistof. Garage gaat 'm volgende week uit elkaar halen en een diagnose stellen, zal wel weer prijzig worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan