roda_djavulen
MF'er
- 10 jan 2020
- 169
- 187
+1 voor de mapping van Zuber, heb zelf Zuber1 erin zitten dacht ik, maar helpt zeker. Daarvoor nog de akra mapping gehad maar dan liep hij toch wel enorm rijk, stinken naar benzine als je hem parkeerde en hoog verbruik.Nog even een kleine aanvulling over het aan/uit idee van de vroegere 990's;
Een andere mapping scheelt ook een boel, zelf heb ik ook een 990 uit 2006 en naast het verwijderen van de SAS en katalysators heb ik een andere map erin (Zuber3). Hierdoor rijdt hij ook al wel soepel en is het aan/uit gevoel weg. Daarnaast is het verbruik ook minder geworden.
Zelf heb ik nooit op een 950 of andere 990 gereden, dus kan niet oordelen of het in de buurt komt, maar het scheelt in elk geval wel.
@RooieKater Let ook even goed op of het blok bij de zijstandaard nog heel is, die zit aan het carter gemonteerd en bij het raken van een steen o.i.d wil het carter nog wel eens scheurtjes vertonen.
Ik acht de kans klein, volgens mij is de motor niet (intensief) offroad gebruikt, maar toch handig om te weten. Er zijn kant en klare plaatjes om de zijstandaard aan het frame te monteren.
Over scheurtjes gesproken, de blokjes die om de achteras zitten, waarmee je de ketting spant, willen ook nog wel eens doormidden scheuren.
Zelf vind ik in de Pyreneeën rijden zonder koppeling of om t jaar een nieuwe koppeling cilinder plaatsen best vervelend, doe mij maar een Oberon-vervangding...Slave cylinder, ook nog maar twee keer vervangen, door OEM- onderdeel. Geen behoefte aan Oberon-vervangding.
Mijn 990 heeft er in de onderhoudshistorie al 2x een nieuwe in gehad voor 68K. De 3e nieuwe (Oberon) heb ik er in gedaan net over de 80K. Die doet het nu tot 114K al prima.Maar neen. "elk jaar vervangen"... komaan zeg. Reken even met me mee: ik heb mijn 950 in 2008 gekocht met 12000km op de teller. Nu heeft ie 118000km op de teller. Is nu aan de 2de slave, en dat enkel omdat de eerste rats versleten was. De coating binnenin was weggesleten. Dus hoeveel zijn dat er per jaar? De allerallereerste OEM's hadden issues ja, maar tegen dat de 990 uit was, waren die opgelost. Ik heb hier een Oberon liggen, van een maat van me. Geen idee waarom ik die zou moeten monteren. ;-)
Ik heb die van mij gedaan (990 van 2011), preventief bij 53k, maar er was eigenlijk zo goed als geen slijtage te zien:Hier ook een Oberon, bij circa 40.000 km. Ook het binnenwerk van de master vervangen overigens.
Alleen nog de waterpomp te gaan. Is het noodzakelijk om deze preventief te vervangen? Motor heeft nu ongeveer 45.000 km gereden.
Do replace the water pump seal. Very cheap. Don't bother with the shaft and just pull off the seal from the outside. Polish the shaft with 400 grit sand paper. Install with a little moly-grease. Do this seal every 20k miles or every other valve check. Replace the radiator cap also, these wear.
Mijn vrouw vindt de 950 subliem zitten, oa omdat de handgrepen zo goed geplaatst zijn. En de opstap is erg laag. Plus het gelzadel is subliem. En die vering natuurlijk eh, die haar rug spaart.
Verder heb ik op reis ook altijd een radiatordop mee. Kost een habbekrats en is fragiel. Dus als je motor bij elke stop een groen plasje plast, vervang dan de dop.
Gefeliciteerd. Ziet er heel netjes uit. Veel plezier ermee!Update ....
Bekijk bijlage 1693844
Bekijk bijlage 1693845
Bekijk bijlage 1693846
Bekijk bijlage 1693847
Dus ... motor goed bekeken, proefrit gemaakt en de Pan ingeruild.
Ik vond de motor heerlijk rijden - belachelijk makkelijk.
Uiteraard compleet anders dan de Pan maar dat was ook de bedoeling.
Kon goed met het gas overweg, ook op lage snelheid.
Mijn oudste zoon die als duopassagier mee was vindt de KTM heel gaaf maar qua zitcomfort kan hij niet tippen aan de Pan.
Maar daar heb ik de KTM ook niet voor gekocht
Thanks !
Ja hij is eigenlijk te mooi voor mij ...
Ik vond de gasrespons prima.
Ja hij gaat vlot vooruit maar ik had geen enkel probleem om het te doseren.
Het eerste dat ik deed was op de parkeerplaats van de motorzaak achtjes draaien om wat gevoel te krijgen en dat ging meteen helemaal goed.
Daarna een flinke proefrit genaakt, gedeeltelijk in stroperig verkeer door een paar dorpjes heen, ook geen issue.
Vervolgens terug naar huis met duopassagier van 1.9m en 85 kg achterop, ook prima. Wegligging subliem, ook met duo.
Motor is wel flink luidruchtiger dan mijn fluisterstille Pan was maar volgens mij zijn het gewoon de originele uitlaten en is het geluid ook zeker niet asociaal. Alleen gewoon een stuk luider dan ik gewend ben.
Ik kan niet wachten om er weer mee te gaan rijden !
Garfield dus eigenlijk ... ik heet op elk ander forum Garfield en mijn motoren zijn ook allemaal versierd met een Garfield-sticker maar op MF was die accountnaam al in gebruik (door een inmiddels al jaren inactief lid)Nog even de naam veranderen naar oranjekater!
Zelfs sla-olie mag erin. Zelf heb ik ooit één keer Magura Royal Blood gekocht, maar een liter-fles LHM vloeistof was even duur. Sindsdien heb ik onder mijn zadel altijd een met LHM gevuld Magura- flesje bij.Nog even terugkomend op de koppeling slave cilinder.
Mocht die je onderweg lek raken is het veelal dat de vloeistof weglekt en het niveau te laag wordt, niet zozeer dat er lucht in komt.
Mocht je nou op reis dat vermoeden krijgen, haal dat af en toe het kapje er af en houd het niveau in de gaten.
Indien het zakt achter een flesje koppeling olie aan, wat praktisch nergens te koop is. Wat scheelt, hij lust zo ongeveer alle oliën wel behalve remvloeistof. Zelfs de volsyntheet die in het blok zit heeft hij het die vakantie prima mee uitgehouden.