KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Ik wil idd al langer wat meer comfort maar het moet geen slome eend worden, ik heb een sportieve rijstijl dus dacht ik ook dat deze gt een goede switch kan zijn. Afrika Twin staat ook nog op het lijstje maar de gt is ook nog eens lekker licht en niet zo hoog, voor mij wel pluspunten

De Superduke GT heeft mij over het algemeen positief verrast.
Heb meerdere dikke twins gehad: japanse twins, Italiaanse twins en een duitse.
In verhouding tot zijn grote cilinderinhoud van 1300 cc vind ik dat de KTM erg netjes loopt.
De eerder genoemde lichte vliegwielwerking vind ik zelf erg meevallen.
( ook eerder een 990 Superduke gereden en die had wèl een vliegwielwerking wat vermoeiend was...)
Verder veel 4 cilinders en 3 cilinders gehad.
Die lopen uiteraard wat soepeler maar bieden ook beduidend minder beleving, minder emotie.

Eigenlijk is de GT best wel een motor met meerdere gezichten:
Je kunt er rustig mee door een dorpje boemelen.
Je kunt er flink mee doorkachelen.
En je kunt er ook flink sportief mee rijden ( lees sturen ) met dan volop beleving !
Maar snelwegen zijn ook vlotjes te overbruggen eventueel met redelijk wat bagage.
De veelzijdigheid staat in verhouding ook wel op een flink peil .

De vergelijking met bijv. een Africa twin vind ik zelf dan weer erg ver uit elkaar liggen.
Succes met je keuze 👍
 
Laatst bewerkt:
Nee idd. Had ik ook verwacht. Qua opbouw nagenoeg ongewijzigd zo te zien. Iets andere knopjes, kleurstelling... de SDR is meer veranderd inderdaad. Blijkbaar toch een goed en vrij tijdloos design van de GT.😊
 
Nou niet de compleet nieuwe maar meer een tussenmodel....

Grappig om te zien dat KTM v.w.b. kleurstelling min of meer teruggrijpt op de allereerste uit 2016, en idem dat de prijzen voor accessoires (voor zover bekend) zo’n beetje gelijk bleven. Nu afwachten wat de basisprijs gaat zijn, en welke meerprijs er voor enkele van de elektronische gadgets in rekening gaat worden gebracht (en of die temidden van chip-schaarste überhaupt leverbaar gaan zijn…), en dan… heel misschien…

032FADA2-2EF1-4D93-922E-8ED244AAF6D2.jpeg


even met de boekhouder overleggen… maar dat ben ik zelf :9|(
 
Hallo, ik ben nieuw hier, ik had een suzuki gsxr1000 K7,door een aanrijding Total loss, heb nu interesse in een Super Duke 1290 gt en ook al een proefrit gemaakt, helaas slechte achterband en dat gaf geen goed gevoel. Voorlopig word het weer niet beter op....iemand hier die de overstap gemaakt heeft van 4 naar 2 cilinders, wat zijn jullie ervaringen. Ik lees alleen maar positieve reacties 😁 op alle forums maar ik twijfel nog tussen de gt en de 1090/1190 SA
Greets Dimf
Hoi,
Deze zomer ben ik overgestapt van een 4 cilinder honda cbr600 naar de superduke gt. Ik was eerlijk gezegd wel toe aan iets anders. Meervuitdaging dus. Proefrit van anderhalf uur gemaakt en toch wel verkocht (of geïntimideerd) door het motorblok. Besloten om de motor te kopen.
Toen ik daarna de eerste keren op de superduke gt reed sloeg de twijfel toch toe. Van een naaimachine naar een traktor voelde het soms (met name bij lage toerentallen. Had ik er nou wel goed aan gedaan om mijn trillingsvrije honda in te ruilen?
Totdat ik een dagje naar de Eifel ben gegaan en later nog een lang weekend door de middelgebergten van Duitsland heb gereden. Daar komt ie echt tot z'n recht. Met name de bochten uitaccelererend. Echt een andere belevenis dan een brave 4cilinder. Ik reed continu met een grote grijns rond. Nu zou ik nooit meer anders willen. Wat een pretmachine. En nog praktisch ook met goede koffers, cruisecontrol, redelijk goede windbescherming en state of the art elektronica.
Dus zeker doen! En vanaf een gsxr1000 zou ik overstappen naar de superduke gt. Die adventure kan altijd nog.....
Veel succes en plezier!
 
  • Leuk
Waarderingen: Dimf
Grappig om te zien dat KTM v.w.b. kleurstelling min of meer teruggrijpt op de allereerste uit 2016, en idem dat de prijzen voor accessoires (voor zover bekend) zo’n beetje gelijk bleven. Nu afwachten wat de basisprijs gaat zijn, en welke meerprijs er voor enkele van de elektronische gadgets in rekening gaat worden gebracht (en of die temidden van chip-schaarste überhaupt leverbaar gaan zijn…), en dan… heel misschien…

Bekijk bijlage 1697501

even met de boekhouder overleggen… maar dat ben ik zelf :9|(
Ik had eigenlijk een nieuwe nieuwe SDGT verwacht op basis van de nieuwe SDR, maar dit 2022 model lijkt eerder alsof het alleen een ander kleurtje is met verder zeer minimale verschillen?

Ik blijf gewoon nog wat langer m'n 2018 rijden en afwachten of er nog een echt nieuw model komt (hopelijk met een mooier smoelwerk).
 
Ik had eigenlijk een nieuwe nieuwe SDGT verwacht op basis van de nieuwe SDR, maar dit 2022 model lijkt eerder alsof het alleen een ander kleurtje is met verder zeer minimale verschillen?

Ik blijf gewoon nog wat langer m'n 2018 rijden en afwachten of er nog een echt nieuw model komt (hopelijk met een mooier smoelwerk).
Ik verwachtte geen “nieuwe nieuwe SDGT“. Misschien over 1 of 2 jaar een ander frame (overeenkomstig SDR), omdat het kan, en tegen die tijd niet veel meer kost. Maar met het - in algemene zin - inkrimpende aanbod van nieuwe motor-modellen (niet te verwarren met eindeloze variaties op bestaande platforms) waarnemende, en de wetgeving en EU plannen, verwacht ik geen erg spannende ontwikkelingen meer waar het de huidige motoren betreft.

Maar precies dat vetgedrukte is waar “mijn boekhouder” waarschijnlijk nog een poosje over gaat “vergaderen”… ;) plus de vraag waar precies het omslagpunt ligt om nog te investeren - c.q. te stoppen daarmee - in leuke nieuwe moto’s, in de wetenschap dat benzine op enig moment een gepasseerd station gaat zijn, en je - hoewel er nog niet echt een goed alternatief is - het hele verzamelde spulletje kunt gaan afschrijven, en naar de gemeentelijke vuilstort kunt brengen.
 
In dat geval zou ik geen relatief slome en logge Africa Twin kopen.

Gewoon lekker dagje op verschillende KTM's proefrijden.
Ik zou het in deze volgorde doen:

1290 SDGT
1290 SA
790/890 Adventure R
Klopt. Ik heb in 2016 een masnd of 2 met een Africa Twin gereden: dat was de vervangende motor die ik meekreeg ter vervanging van de 2e in NL uitgeleverde SDGT, waar aan het begin van dit topic vast het e.o.a. over te lezen is ;). Volstrekt slaapverwekkende motor, zo’n Africa Twin, in vergelijking met een SDGT. Maar ik snap sowieso de afweging tussen SDGT en willekeurig welke all-road niet zo goed. Zithouding en ruimte kan een argument zijn in het voorderl van een all-road, maar als dat het is, dan hoef je niet naar een SDGT te kijken. SDGT staat op zichzelf, is geen vergelijkbare motor voor te vinden: love it or hate it.

Qua all-road - vooropgesteld dat je ook daadwerkelijk weleens off-road wilt - gaat mijn voorkeur (als ik moet kiezen uit nieuw leverbare moto’s) uit naar KTM 790/890 Adventure R, Honda Africa Twin (jawel), Yamaha 700 Tenere, en daarna pas de mastodonten zoals Super Adventures R/S/T en GS-en in allerlei gedaantes, in precies die volgorde. Overigens stapten een boel van mijn 1000cc-supersport-rijdende vrienden/-innen over op Triumph Tiger 800‘s en BMW S1000 XR-en, naar volle tevredenheid, wat ik gelet op motorkarakter begrijp, maar dit terzijde. Een oude F800GS is off-road trouwens weer beter dan al het voorgaande, maar op de verharde weg dan weer wat minder.

Maar als het puur om het plaatje gaat, dan zelf weten natuurlijk, want ik heb geen verstand van plaatjes, al denk ik dat je dan niet aan een 1250 GS(A) uit Duitsland ontkomt, want dat lijkt vooralsnog de norm in dat segment :+
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dimf
De GT zit zelf al best hoog en ruim voor de langere man.
Enige op de markt dat ik zou overwegen als concurrent te bekijken is

H2SX - turbo powaah, beetje boot
R1250RS - braver
Z1000SX / ninja 1000 - 4cil, lage zit
GSXS1000GT - 4 cil, lage zit
Ducati SS - vergelijkbaar karakter, minder power, minder kofferfunctionaliteit
Tracer GT - wel...

Er is niets dat de instant power van de ktm heeft in dat segment.
 
KTM blijft een van de weinige fietsen waar je standaard veel opties mee krijgt.
Ik heb vorig jaar een beetje rondgeshopt om te kijken wat mijn volgende motor zal worden. We zijn redelijk goed verwend met de standaarduitrusting. Handvatverwarming, semi actieve vering van WP, Brembo remklauwen. Bochtenverlichting.

Bij de H2SX en de Multistrada mag je meteen een ander model aanschaffen die flink aan de prijs is.
 
Ik was in 2019 voor/achterrijder op de KTM dag bij JTX, van alle modellen die ik die dag gereden heb wat niet m'n eigen SDGT was, kreeg ik verreweg de grootste grijns op m'n gezicht van de 790 Adventure R. Alleen al om het feit dat iemand voor mij per ongeluk ergens naast de weg door het gras reed en bijna viel en ik met de R erachteraan expres dat gras meepakte voor de fun 😄

Een 790 Adventure S (of iig zonder R) vond ik daarentegen dan weer wat saai. Als je meer straatgeörienteerd bent, dan zou ik de 1290 SA S pakken. Daarmee kun je ook echt hard over de bergwegen knallen hoor, heb in Italië afgelopen zomer nog flink m'n best moeten doen om een local op zo'n ding bij te houden.
 
Ook altijd zo'n lekker gevoel, op je "toermotor" met koffertjes erop lalala rustig aan, niks aan 't handje en dan ineens braaaaapend op één wiel invoegen op de snelweg 🤣🤣

Altijd jammer dat ik dan de reacties van de automobilisten achter me niet kan zien 😜
 
  • Leuk
Waarderingen: Dimf
Hoi,
Deze zomer ben ik overgestapt van een 4 cilinder honda cbr600 naar de superduke gt. Ik was eerlijk gezegd wel toe aan iets anders. Meervuitdaging dus. Proefrit van anderhalf uur gemaakt en toch wel verkocht (of geïntimideerd) door het motorblok. Besloten om de motor te kopen.
Toen ik daarna de eerste keren op de superduke gt reed sloeg de twijfel toch toe. Van een naaimachine naar een traktor voelde het soms (met name bij lage toerentallen. Had ik er nou wel goed aan gedaan om mijn trillingsvrije honda in te ruilen?
Totdat ik een dagje naar de Eifel ben gegaan en later nog een lang weekend door de middelgebergten van Duitsland heb gereden. Daar komt ie echt tot z'n recht. Met name de bochten uitaccelererend. Echt een andere belevenis dan een brave 4cilinder. Ik reed continu met een grote grijns rond. Nu zou ik nooit meer anders willen. Wat een pretmachine. En nog praktisch ook met goede koffers, cruisecontrol, redelijk goede windbescherming en state of the art elektronica.
Dus zeker doen! En vanaf een gsxr1000 zou ik overstappen naar de superduke gt. Die adventure kan altijd nog.....
Veel succes en plezier!
Thanx voor je reactie!! Ik ga er nog eens op rijden binnenkort, nu is het te koud en de achterband is te slecht, ik heb een ritje van 20 minuten gemaakt maar dat was te kort, ik haal hem nog eens voor een langere rit. Woon toch aan de grens met Duitsland 😁
 
Klopt. Ik heb in 2016 een masnd of 2 met een Africa Twin gereden: dat was de vervangende motor die ik meekreeg ter vervanging van de 2e in NL uitgeleverde SDGT, waar aan het begin van dit topic vast het e.o.a. over te lezen is ;). Volstrekt slaapverwekkende motor, zo’n Africa Twin, in vergelijking met een SDGT. Maar ik snap sowieso de afweging tussen SDGT en willekeurig welke all-road niet zo goed. Zithouding en ruimte kan een argument zijn in het voorderl van een all-road, maar als dat het is, dan hoef je niet naar een SDGT te kijken. SDGT staat op zichzelf, is geen vergelijkbare motor voor te vinden: love it or hate it.

Qua all-road - vooropgesteld dat je ook daadwerkelijk weleens off-road wilt - gaat mijn voorkeur (als ik moet kiezen uit nieuw leverbare moto’s) uit naar KTM 790/890 Adventure R, Honda Africa Twin (jawel), Yamaha 700 Tenere, en daarna pas de mastodonten zoals Super Adventures R/S/T en GS-en in allerlei gedaantes, in precies die volgorde. Overigens stapten een boel van mijn 1000cc-supersport-rijdende vrienden/-innen over op Triumph Tiger 800‘s en BMW S1000 XR-en, naar volle tevredenheid, wat ik gelet op motorkarakter begrijp, maar dit terzijde. Een oude F800GS is off-road trouwens weer beter dan al het voorgaande, maar op de verharde weg dan weer wat minder.

Maar als het puur om het plaatje gaat, dan zelf weten natuurlijk, want ik heb geen verstand van plaatjes, al denk ik dat je dan niet aan een 1250 GS(A) uit Duitsland ontkomt, want dat lijkt vooralsnog de norm in dat segment :+
Ik ben op zoek naar wat meer comfort en bagageruimte op de motor, lange ritten begint m'n kont te protesteren, de AT kende ik al maar de Ktm nog niet, pas gezien in een advertentie en in het echt bij Motoport, korte proefrit gemaakt maar helaas is de achterband kaal en was het te koud en nat om wat te proberen. Ik ga zeker nog terug want die bekende smile had ik toch al na 20 minuten rijden ermee...
 
Terug
Bovenaan Onderaan