KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Ik ben op zoek naar wat meer comfort en bagageruimte op de motor, lange ritten begint m'n kont te protesteren, de AT kende ik al maar de Ktm nog niet, pas gezien in een advertentie en in het echt bij Motoport, korte proefrit gemaakt maar helaas is de achterband kaal en was het te koud en nat om wat te proberen. Ik ga zeker nog terug want die bekende smile had ik toch al na 20 minuten rijden ermee...
Weet niet of je het al weet maar er is bij de KTM een magische 5000km en 15000km op de teller grens waarbij de motor merkbaar anders aanvoelt.
De eerste 5000 km zal hij veel bokken in lagere toeren en de V-twin voel je heel erg. Getintel op je voeten en handen. In je spiegels zie je niet veel door het getril. Dat wordt merkbaar minder op 5000km. Vanaf 15000km rijdt hij vloeiend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dimf
Weet niet of je het al weet maar er is bij de KTM een magische 5000km en 15000km op de teller grens waarbij de motor merkbaar anders aanvoelt.
De eerste 5000 km zal hij veel bokken in lagere toeren en de V-twin voel je heel erg. Getintel op je voeten en handen. In je spiegels zie je niet veel door het getril. Dat wordt merkbaar minder op 5000km. Vanaf 15000km rijdt hij vloeiend.
Niks van gemerkt.
Mijn 1290 GT loopt vanaf begin aan spot on.
Geen veranderingen/wisselingen...niks.
Bij lage toeren zo mak als een lammetje.
Bij midden toeren een heerlijke trekkracht met het vette koppel in de hoofdrol.
En bij hoge toeren de bekende brullende beer.
 
Niks van gemerkt.
Mijn 1290 GT loopt vanaf begin aan spot on.
Geen veranderingen/wisselingen...niks.
Bij lage toeren zo mak als een lammetje.
Bij midden toeren een heerlijke trekkracht met het vette koppel in de hoofdrol.
En bij hoge toeren de bekende brullende beer.
Ik heb de 2017 model. Hebben we het over hetzelfde type?
Er waren meerderen hier dit mijn verhaal kunnen bevestigen.
 
Ja , ik heb ook het 2017 model.
Wel op kenteken gezet in 2019 maar model is hetzelfde natuurlijk.
En verder bevestigt ieder zijn eigen verhaal uiteraard .
 
Ja , ik heb ook het 2017 model.
Wel op kenteken gezet in 2019 maar model is hetzelfde natuurlijk.
En verder bevestigt ieder zijn eigen verhaal uiteraard .
Als ik mij het goed herinner is er in 2019 een software update geweest waarbij de software van model 2019 beschikbaar kwam voor de oudere modellen. Die update was optioneel maar gratis: de eigenaar mocht kiezen. Die update beinvloedde o.a. het motorkarakter, maar ook de vering/demping, aanzienlijk (soepeler): Ik herkende mijn motor bijna niet terug. Mogelijk was die in 2019 gekentekende 2017 al van de update voorzien.

Verder herken ik het soepeler - of beter: elastischer - worden van de motor van zowel mijn 2016 als 2017 exemplaar (in diezelfde jaren nieuw gekocht), waarbij het verschil goed te merken was aan de bruikbaarheid van 5e en 6e versnelling bij min of meer legale snelheden: dat ging - als je b.v. 130 wilde rijden in 5e verzet - in circa 14-15k km van onwillig bokken/horten/stoten naar soepeltjes cruisen. Maar die verandering komt in de verste verte niet in de buurt van de invloed die voornoemde software update had.
 
Ja , ik heb ook het 2017 model.
Wel op kenteken gezet in 2019 maar model is hetzelfde natuurlijk.
En verder bevestigt ieder zijn eigen verhaal uiteraard .
Kan zijn dat je gelijk hebt hoor. Want toevallig op deze standen kwam er nieuwe software. Wellicht dat het niets met de kmstand/slijtage mee te maken heeft.
In 2019 kwam die update namelijk.
 
De mijne reed na 20K ook zonder die dongles mooi 75 in 6 (met een gedoseerde gashand).
 
Ik heb inderdaad de 2019 software update in mijn 2017 model gekregen meteen bij aankoop.
Maar waar het eerder over ging was het feit dat de motor na 5000 en/of na 15000km anders gaat lopen.
Als dat na een update zou zijn is dat volledig te begrijpen.
Als het echter zonder update zou zijn, vind ik dat veel minder te begrijpen.

Dus even concreet in mijn persoonlijke geval :
Hij heeft nu 10000 km gelopen, maar loopt precies hetzelfde als bij de 1000 beurt.
( even afgezien van de latere montage van de fuel dongles, toen ie nog smeuiger ging lopen )
In de 3 settings van de veringsinstellingen zit er bij mij weinig verschil.
 
Ik heb inderdaad de 2019 software update in mijn 2017 model gekregen meteen bij aankoop.
Maar waar het eerder over ging was het feit dat de motor na 5000 en/of na 15000km anders gaat lopen.
Als dat na een update zou zijn is dat volledig te begrijpen.
Als het echter zonder update zou zijn, vind ik dat veel minder te begrijpen.

Dus even concreet in mijn persoonlijke geval :
Hij heeft nu 10000 km gelopen, maar loopt precies hetzelfde als bij de 1000 beurt.
( even afgezien van de latere montage van de fuel dongles, toen ie nog smeuiger ging lopen )
In de 3 settings van de veringsinstellingen zit er bij mij weinig verschil.
ik vermoedt dat dat net even anders bedoelt was dan het werd opgeschreven, want de motor gaat idd niet heel erg anders lopen, maar wordt wel degelijk elastischer met het oplopen van de km stand, todat-ie ingereden is natuurlijk. Dat heb ik overigens ervaren bij elke nieuwe motor die ik kocht in de afgelopen pakweg 30 jaar, dat zijn er enkele tientallen, dus is volkomen normaal. Bij de ene motor duurt het langer dan bij de andere, en bij de ene motor metk je er meer van dan bij een andere.

Bij de SDGT - en vooral voorafgaand aan die 2019 sw-update - was het extra goed merkbaar, want zware twin en met een standaard eindoverbrenging die in de hogere versnellingen nu eenmaal lang is, waardoor het in de eerste helft van het toerenbereik soms leek alsof de krukas elk moment het daglicht zou gaan begroeten. De Super Adventure had dat in de beginjaren (ik reed met een 2015) ook.
 
Die van mij Gen.1 ging ook mooier lopen na ongeveer 10.000 Km.

Met fueldongels 80 Km in z'n 6, geen probleem. (standaard overbrenging)

Wel heb ik dat hij het ene moment mooi loopt en dan om onverklaarbare wijze na een lunchstop ineens veel rauwer... (een maat met ook een GT heeft dezelfde ervaring).

Vering met update duidelijk verschil tussen de 3 settings, Comfort goed bruikbaar en heerlijk in de regen, Street heeft de voorkeur, Sport is wat stug en vraagt meer input met sturen.

Dit alles met Load rijder+bagage en vork iets doorgestoken.
 
Ik heb inderdaad de 2019 software update in mijn 2017 model gekregen meteen bij aankoop.
Maar waar het eerder over ging was het feit dat de motor na 5000 en/of na 15000km anders gaat lopen.
Als dat na een update zou zijn is dat volledig te begrijpen.
Als het echter zonder update zou zijn, vind ik dat veel minder te begrijpen.

Dus even concreet in mijn persoonlijke geval :
Hij heeft nu 10000 km gelopen, maar loopt precies hetzelfde als bij de 1000 beurt.
( even afgezien van de latere montage van de fuel dongles, toen ie nog smeuiger ging lopen )
In de 3 settings van de veringsinstellingen zit er bij mij weinig verschil.
Dan heb je de veringsupdate gehad.
De '16 -'17 versie had keuze tussen bikkelhard en te weinig gedempt (sport) - zachter en veel te weinig gedempt (street) - pogo stick (comfort).
Sinds de '19 update is een en ander meer in balans, en zijn alle standen bruikbaar, maar erg weinig verschillend.

Beste was eigenlijk mijn '17 in sport, met de veervoorspanning via de computer twee standen teruggezet. Dat was een mooie sportieve comfortstand voor op straat, met voldoende demping. Na de '19 update was een en ander aanvaardbaar genoeg om zo te laten.

De MSC / motorupdate herken je makkelijk. Mijn '17 had heel inconsistente tractiecontrole die bovendien in trappen werkte. Je kon bijvoorbeeld halfweg een bocht op helling het gashendel opener en opener draaien, terwijl de TC geen extra gas toeliet. Als je de motor dan terug onder een bepaalde hellingshoek terug rechtop bracht, kwam al het vermogen dat je hand vroeg er plots ineens in. Ook kwam de ene keer het voorwiel heel plots, hoog en snel omhoog, de andere keer kwam het niet van de grond. Vooral de street stand was hier gevoelig aan, omdat ie aan het einde van de slag van het gashendel plots heel snel de gaskleppen verder open zette. De '19 reguleert veel progressiever, maar is wel een stuk brutaliteit kwijt.

101813-2014-ktm-1290-superduke-r-throttle_response-540x633.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik vermoedt dat dat net even anders bedoelt was dan het werd opgeschreven, want de motor gaat idd niet heel erg anders lopen, maar wordt wel degelijk elastischer met het oplopen van de km stand, todat-ie ingereden is natuurlijk.

Ik heb het gewoon telkens begrepen zoals het geschreven was, alleen ik herken het totaal niet :
Heb nu 22 nieuwe motoren gehad en allemaal zelf ingereden.
( dat varieerde van dikke twins, 3 cilinders en 4 cilinders )
Vervolgens keurig de eerste beurt altijd laten uitvoeren.
Met de meeste motoren 15.000 km gereden of meer.
( ook meerdere jaren 2 of meer motoren tegelijk gehad )
Nooit gemerkt dat er na een redelijke km stand verandering kwam ;
Het gevoel dat een motor “ ingereden “ was kwam na de eerste beurt altijd vrij snel.
 
Ik heb eerlijk gezegd ook nooit eerder die ervaring gehad, maar mijn GT werd toch ook echt heel wat soepeler na 5000 km, en tot 15000 km was er effectief merkbaar verschil.
 
Ik ben niet helemaal blij met die vering update van toen.
Sport mag nog ietjse stugger. Street mag net als comfort worden.
Comfort mag van mij weer pogostick worden.

Nu merk ik niet zo veel verschil meer tussen alle standen. Ik wissel nu ook alleen tussen sport en comfort om enig vorm van verschil te merken.
 
Echt? Ik vond de voorvork betonhard in sport.
Ik heb wel graag wat gecontroleerde beweging bij aanremmen bijvoorbeeld. Heb zelf liever iets te zachte veren dan iets te harde, zolang er maar voldoende demping is in verhouding.
Hoeveel weeg je?
 
Echt? Ik vond de voorvork betonhard in sport.
Ik heb wel graag wat gecontroleerde beweging bij aanremmen bijvoorbeeld. Heb zelf liever iets te zachte veren dan iets te harde, zolang er maar voldoende demping is in verhouding.
Hoeveel weeg je?
105kg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan