Meer ventilatie betekent niet per definitie meer herrie. Schubert heeft de naam stil te zijn, daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Had een HJC IS-16, bekend om zijn takkeherrie tijdens het rijden. Vervolgens een Shubert S1 pro gekocht en mee gereden. Conclusie: Zeer weinig verschil in geluid vergeleken met de goedkope IS-16. Waar wel verschil in zat was hoe de helm voelde qua kwaliteit. HJC: goed, Shubert: slecht
ik quote wel even vanuit
hier de dingetjes die ik belangrijk vond:
Ik vind het maar een teleurstellend ding. De schaal is behoorlijk flexibel, flexibeler dan die van mijn goedkope HJC IS-16. Op motozoom staat het volgende commentaar: Viel op de grond van mijn buddy en bleef liggen als een eitje helemaal gekraakt dus dat glasvezel is dus zo sterk niet.". Ik zie nu wel dat zoiets kan gebeuren. Toch vreemd bij een helm van 400 eu als een goedkoop helmpje van 200 dat makkelijk overleeft.
De helm is ook niet stil. Misschien ben ik gewoon een zeikerd maar een significant verschil met mijn IS-16 is er niet. Hij dempt misschien ietsjepietsje meer maar dat gaat dus vooral om het motor geluid, de wind is nog steeds een teringherrie. Oftewel, de S1pro dempt meer motorgeluid dan de IS-16 en dat was het ongeveer wel, niet een grote vooruitgang en al zeker geen 400 euro waard.
En als laatst, het vizier is te flexibel. Ondanks het feit dat hij een stuk dikker is dan mijn goedkope HJC viziertje is ie flexibeler en kan je hem niet dicht doen door aan 1 kant te duwen. Er zitten 2 lipjes aan het vizier, een beetje links en een beetje rechts van het midden. Als je het vizier dicht probeert te doen door met je linker hand (wat logisch is want met rechts ben je gas aan het geven) op het lipje te duwen wil het vizier het laatste stukje niet dicht. Hiervoor moet je op het lipje aan de rechter kant duwen. Moet je dus met je linker hand aan de rechter kant van je helm gaan zitten kutten omdat het vizier anders niet goed dicht wil. Zeer onhandig en slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Wel met Arai (niet zo stil...) en Shoei (een stuk stiller). Bij Arai zijn het vooral de zijkapjes die je hoort. Als je de helm ziet begrijp je ook waarom.
Maar ja, dat zijn beide vrij prijzige hoofddeksels. Hoewel... Als je 5 rijdt met een Arai van een euro of 500 ben je niet duurder uit dan wanneer je iedere twee jaar je uitgelubberde HJC van 200 piek vervangt...
Ik heb mijn IS-16 3 jaar gebruikt, waarvan 2 jaar intensief (5 dagen in de week 2 uur per dag). Voering heeft het prima overleefd en zit nog altijd als gegoten, elke helm rekt een beetje op maar de IS-16 voldoet qua veiligheid nog steeds prima op dat gebied. Voering ziet er ook nog prima uit na een aantal keer wassen.
Ik heb nu een HJC FG-15, deze helm is bij mij stiller dan een S1 pro en de bouwkwaliteit ook een stukje beter. Enige nadeel is dat het vizier maar een paar standen heeft maar dat had ik bij de IS-16 ook dus dat geeft voor mij niet. Niet slecht voor een helm die minimaal 200 eu goedkoper is.